900 turbo täyskaasurikastin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
99T
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Elo 10, 2003 14:56
Paikkakunta: Turku
Viesti:

900 turbo täyskaasurikastin?

Viesti Kirjoittaja 99T »

Elikkäs onkohan kellään mitään tietoa miten kyseinen systeemi kytketään vm. -81 900 turboon ja onko sillä mitään virkaa?

Tämän näköinen!
Kuva
99T
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Elo 10, 2003 14:56
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Eikö kukaan tiedä?

Viesti Kirjoittaja 99T »

Vai onko liian työlästä vastata?
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Mistä toi kuva on? Ookko nähny ton luonnossa vai vaan kuvasta?
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Vastailin joskus aiemmin syksyllä tähän, mutta en varmaan riittävän tarkasti. Nyt kun olen tuon oman 99:n kanssa pelannut ja samaa värkkiä ihmetellyt, niin tiedän miten se kytketään. :?

Laitteen on tarkoitus laskea ohjauspainetta ja sitä kautta rikastaa seosta. Toinen pää kytketään kaasuläppäkoteloon ja toinen pää ohjauspainesäätimeen(warm-up regulator), eli siihen mötikkään joka on lohkossa kiinni virranjakajan vieressä. Kaasuläpässä on mikrokytkin, joka kytkee laitteen toimintaan. Muistaakseni laitteen tulisi laskea ohjauspainetta ~1bar.

Ohjauspaine toimii periaatteessa vastavoimana määränjakajan lautaselle. Eli ohjauspaine pyrkii pitämään lautasen kiinni ja lautanen taas noustessaan ylös päästää lisää polttoainetta suuttimille. Kun ohjauspaine on pienempi pääsee määränjakajan lautanen nousemaan helpommin ylös ja näin ollen seos on rikkaampi kuin muuten samalla ilmamäärällä.

Laite on luultavasti aika tärkeä, koska se varmistaa moottorin riittävän polttoaineen saannin ahdoilla ja samalla lisäpolttoaine jäähdyttää moottoria sisäisesti raskaan kuorman aikana.

Jos tuosta sun laittamasta kuvasta katsoo niin, tuon mustan mötikän vasemmalla puolella oleva venttiili (siis se alin joka on T-kappaleessa kiinni) tulee juuri noin ollakin. Vasemmalle lähtevä muovi letku liitetään kaasuläppäkoteloon ja tuo sähkösesti ohjattu venttiili (punaisen venttiilin vieressä) pitäisi vielä liittää siihen ohjauspaineventtiiliin. Eli letkut vain kiinni ja koittamaan painamalla mikrokytkintä kaasuläppäkotelossa, käynnin pitäisi muuttua ihan tyhjäkäynnillä. :D

Katso oheiset linkit:
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _28?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _29?full=1


Pasi #1495
9000CDE 2,3t -95
99t -78
99T
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Elo 10, 2003 14:56
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 99T »

Kiitos vastauksesta, nyt tarvii vielä etsiä tuo osa jostain, muistaakseni sen irroitin 900:sta ja laitoin jonnekkin jemmaan.

Ei näemmä ihan elintärkeä ole, koska autolla on ajeltu jo pari kesää ilman.

Hienoa, että huomasin tulla lukemaan tuon vastauksen pari vuotta myöhemmin ;)
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Taitaa olla jo lähempänä kolmea vuotta :D
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

On se hyvä, että joskus sentään on vastauksesta hyötyä;)

Ei kyllä enää ole 99:ä, mutta vielä saattais jotain juttuja olla muistissa. Niin ja jos 99turbon osille olis tarvetta niin senkun kysyt. Jotain on vielä jemmassa. Noille piti olla ostaja, mutta ei ole taas kuulunut mitään.

PVI
9-5 Aero Wagon Aut. -01
9000CDE 2,3t -95
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko tuo pömpeli joku kompura tms? ja päästää tarvittaessa ohjauspainesäätimelle "ahtoja" enemmän kuin vielä imusarjassa on?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ihan vaan ilmasäiliö.Paineenvaraaja siis.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

PVI:n linkit tuossa yllä on menneet vanhaksi, tässä toimivat:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1

Yleista K-jetronicin toimintaselostusta:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album237/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuon viritelmän tarkoitus on jemmata säiliöön painetta vaihteen vaihdon ajaksi, jolla ohjauspainesäädintä on käsketty rikastamaan seosta. Eli laite toiminnassa vs. letku suoraan ohjauspainesäätimeen ero on se, että toi takaa kiihdytyksessä heti maksimaalisen bensansaannin välittömästi seuraavan vaihteen ollessa silmässä ja kaasuläpän ollessa taas selällään.

Olen joskus miettinyt, että olisiko tuosta hyötyä näissä uudemmissakin 8-tappisissa turboissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Kato sait vihdoinkin vastauksen .. :P
Seat Cordoba TDI -03
Vastaa Viestiin