Koneen vaihto 99:n vm.83 2.0L

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Koneen vaihto 99:n vm.83 2.0L

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Eli onko tuossa mitään erikoista? Mistä nuo vetoakselit kannattaa päästellä, ja tarvitseeko mitään apulaitteita purkaa? Entäs syyläriä tai keulaa, vai mahtuuko kone nousemaan syyläri kiinni? Yritin autodatasta katsoa ohjeaikaa tuolle koneenvaihdolle, mutta ei se näyttänyt. Kytkin ja laatikko varmaan kannattaa antaa olla paikoillaan.

Olen muutaman koneen irroittanut, mutta en koskaan Saabista. Eli jos on jotakin työtä helpottavia niksejä, mitkä on saabille ominaisia, niin kertokaa.

Tero.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kerro tarkemmin mitä olet tekemäs? jos saman laatikon meinaat laittaa toiseen koneeseen niin sit kytkin irti!
mut etiäpäin: konepelti pois ,johdot irti,pakari irti,vetarit niin et iskari alapäästä ja ylä pallo mahtuu kääntymään sivuun! sit se onkin melekin nostoa vaille valmis! jso haluaa voi purkaa myös etuvalot/maskin pois tuo tilaa paljon!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

syyläri pitää myös irroittaa, äläkä vaan unohda vaihdelaatikolle tulevassa tangossa olevaa kartiotappia.
myös nopeusmittarin vaijeri unohtuu helposti.
.. jos meinaat laatikon irrottaa niin kytkin pitää polkea irti.
eli kaveri painaa kytkintä ja sinä asetat kytkinasetelman väliin n.5-10mm paksun rautalangan tms.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Täällä kuvailtiin pallonivelten/vetareiden irrotusta viimeksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 533#232533

10 mm rautalanka on turhan paksua kytkimen jousen väliin, 5 mm lähempänä sopivaa. Keulan purkua ja kytkimen avaamista voi silmäillä täältä: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/

Vaihteensiirtotangon kiilapultti voi olla hankala avata, mutta yhdysnivelen ohjaamonpuoleinen pää ehkä irtoaa tangosta helpommin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8114
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

jep

Viesti Kirjoittaja mestari »

mutta jos haluaa päästä helpolla sen vaihteiden säädön kanssa niin emme suosittele päästämään sitä irti muualta kuin siitä kartiotapista,tai suosittelemme varauksin.
kannattaa nähdä hieman vaivaa että ottaa sen kartiotapin irki.
sit eikös alapallot kande ottaa irti ja vetää tripoidi ulos pesästä ja kikottaa alapallon jäämään niinku huulelle alatukivarteen.
sit jos vaihdat koko pakettia kannattaa mitata vanhan ja uuden laatikon vetareiden väli että pysyy samana. muuten tulee hieman ongelmia. ainakin seuraavassa käännöksessä.
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Tuo vetariien irroitus ei oikein auennut.

"napamutteria ei tarvi irrottaa, kuten Lefa jo mainitsi kumpikin alapallon kiinnityspultti auki ja sorkkaraudalla kampeat nivelen kantaa ulospäin, tämän jälkeen vedät vetonivelestä niin muljahtaa irti. Smile"

Kuvataanko tässä menetelmää, missä vetarit irroitetaan kokonaan laatikosta irti? Ja onko tuo viisampi tehdä noin vai katkaista sisempi vetonivel?

Pitääkö keula olla ilmassa, ja navat antaa sivuille periksi, vai kääntyykö tuo napa jotenkin ja sisempi vetari mahtuu täten irtoamaan laatikosta?

En tiedä vielä vaihtuuko laatikko, mutta ilmeisesti se pitää tietää jo etukäteen, jotta voi tuon paineasetelman puristaa kytkimellä?

Tuo kytkin on sen verran tuttu, että vaihdoin siihen syksyllä työsylinterin tiivisteet. Onko syyläri tosiaan taas irroitettava?

Osaako joku arvella tuota koneenvaihtoon menevää aikaa?
Viimeksi muokannut tero76, Ke Tammi 11, 2006 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Keula ilmaan tietty. Ja ei tarvi tosiaan napamutteria irroittaa. Pallonpultit auki niin sisäpään tripoidi tulee sieltä sisäpään maljast ulos
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tero76 kirjoitti:Tuo vetariien irroitus ei oikein auennut.

"napamutteria ei tarvi irrottaa, kuten Lefa jo mainitsi kumpikin alapallon kiinnityspultti auki ja sorkkaraudalla kampeat nivelen kantaa ulospäin, tämän jälkeen vedät vetonivelestä niin muljahtaa irti. Smile"

Kuvataanko tässä menetelmää, missä vetarit irroitetaan kokonaan laatikosta irti? Ja onko tuo viisampi tehdä noin vai katkaista sisempi vetonivel?

Pitääkö keula olla ilmassa, ja navat antaa sivuille periksi, vai kääntyykö tuo napa jotenkin ja sisempi vetari mahtuu täten irtoamaan laatikosta?

En tiedä vielä vaihtuuko laatikko, mutta ilmeisesti se pitää tietää jo etukäteen, jotta voi tuon paineasetelman puristaa kytkimellä?
eli vetarin vaihdelaatikon puoleisesta päästä kumin klemmari auki.

seuraavaksi alapallonivelestä 2pulttia irti, joilla pallonivel on kiinnitetty alatukivarteen.
sitten kampeat palloniveltä ulos sieltä alatukivarren "sisältä"

sitten vaan vetarin varresta kiinni ja veto niin tulee ulos vaihdelaatikon "kupista". vaihteistoöljyt EIVÄT tule ulos.

Kuva

tuossa kuva irrotetusta laatikosta. vetarit on yksinkertaisesti painamalla laatikon kupeissa ja kumien klemmarit ainoastaan kiinnityksenä.

kannattaa irroittaa keulaosa eli jäähdytin/etuvalot ja niiden kehys kokonaisena pakettina niin säästää aikaa ja hermoja.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

gls kirjoitti:
eli vetarin vaihdelaatikon puoleisesta päästä kumin klemmari auki.

seuraavaksi alapallonivelestä 2pulttia irti, joilla pallonivel on kiinnitetty alatukivarteen.
sitten kampeat palloniveltä ulos sieltä alatukivarren "sisältä"

sitten vaan vetarin varresta kiinni ja veto niin tulee ulos vaihdelaatikon tripodista. vaihteistoöljyt EIVÄT tule ulos.
900i kirjoitti:Keula ilmaan tietty. Ja ei tarvi tosiaan napamutteria irroittaa. Pallonpultit auki niin sisäpään tripoidi tulee sieltä sisäpään maljast ulos
Puhutteko samasta asiasta, mutta eri termeillä? Eli molemmissa menetelmissä vetari katkaistaan tuolta kumin sisältä?

Offtopiccina, te ootte hemmetin nopeita!

Onko tuo öljypohja integroitu tuohon laatikkoon?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Moottorin öljupohjana toimii laatikon "amme" Ja laatikon öljyt EI ole Moottoriöljyn kanssa samassa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kyllä ilmeisesti puhutaan.. :lol:

vetaria ei nimenomaan katkaista, vaan se vedetään ulos laatikon kupista.

eipä tässä ole muutakaan tekemistä kuin neuvoa 99:n tekniikan vaihdossa.. :D kysymystä vaan kehiin kyllä täällä neuvotaan..
tero76 kirjoitti:Puhutteko samasta asiasta, mutta eri termeillä? Eli molemmissa menetelmissä vetari katkaistaan tuolta kumin sisältä?

Offtopiccina, te ootte hemmetin nopeita!

Onko tuo öljypohja integroitu tuohon laatikkoon?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

900i kirjoitti:Moottorin öljupohjana toimii laatikon "amme" Ja laatikon öljyt EI ole Moottoriöljyn kanssa samassa.
Joo, en minä niin hölmö ole että ajattelin laatikon öljyjen olevan tuossa laatikossa, tuo ratkaisu on vain Saabeihin vähemmän perehtyneelle erikoinen.

:D :D
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei ole hölmöksi haukkumista. Tosiasia mistä on täälläkin klubin sivuilla kiistelty. On pakko sanoa.. Eli kaikille se ei ole ollut selvää ,vaikka roppujen viers selvästi lukee tosin lontooksi jotta mikä on mikä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tero76
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 10:50

Viesti Kirjoittaja tero76 »

gls kirjoitti: vetaria ei nimenomaan katkaista, vaan se vedetään ulos laatikon kupista.
Eli tuo vetari tulee jollakin boorilla tuohon kuppiin, ja sitä liitosta suojaa kumi?

Onko tuossa vetarissa erillistä sisempää vetoniveltä, vai onko se nivel tuossa laatikon kupissa?
Viimeksi muokannut tero76, Ke Tammi 11, 2006 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tässä selvennykseksi kuva 99 Turbon moottorin kiinnittämisestä laatikkoon.

kuvaan merkitty mm. vaihteensiirtotanko josta on muistettava irroittaa se vittumainen kartiotappi..

Kuva
tero76 kirjoitti:Eli tuo vetari tulee jollakin boorilla tuohon kuppiin, ja sitä liitosta suojaa kumi?

Siinä on kai sitten semmoinen metallisokka, joka nykäistään irti?
ei ole booreja! ei ole siellä mitenkään kiinni..vedät vaan ulos. hoksaat sitten..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin