Saab 900 GLi vm88.
Käynnistyy huonosti lämpimänä, starttaus ainakin 15 sek jos akku aina kestää. Kylmänä ja kuumana kyllä lähtee heti. Aikaisempien neuvojen perusteella irroitin lämpöaikakytkimen johdon ja lähti sitten hyvin käyntiin.
Joten vaihdoin lämpöaikakytkimen. Nyt lähtee lämpimänä paremmin, mutta vieläkin pitää startata 5-6 sek. Kylmänä ja kuumana käynnistyy heti.
Kuinka tuo lämpöaikakytkin vaikuttaa? Rikastimeen ilmeisesti, mutta mikähän voisi olla seuraava testauksen kohde tai mahdollinen vika?
Ei liity suoranaisesti tähän, mutta kysellääs kuitenkin tässä samassa
Eli 900i temppuilee satunnaisesti, ei lähde ekalla käyntiin. Lähtee kuiteskin toisella tai kolmannella yrityksellä. Ei ole mitään väliä onko kylmä tai lämmin kone. Tuo vika tuli nyt alku talven aikana ja tekee sen aina silloin tällöin.
Tulpat ja pyörijä sekä ilman ja bensansuotimet on vaihdettu. Pitää varmaan vaihtaa nuo sytytysjohdot ja virranjakajan kansikin varmuuden vuoksi. Ilmavuotoja en ole löytänyt. Lähtee kuitenkin heti käyntiin kylmänä ja hyvin kuumana.
Polttoaine ruiskusuuttimissakin on hyvä suihku.
Pitää tutkia vielä kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta vaikka kai se on OK kun kylmänä käynnistyy.
positiivista on, että lämpöaikakytkimen vaihdolla lämpimän moottorin starttausaika muuttui 15 sekunnista 5:een.
Itsellä sama ongelma 900i.... mulla ainakin kuulu välillä aikamoinen suhina auton alta paineenvaraajasta... liekö paineenvaraaja syypää pitkään starttaukseen lämpimällä koneella, tosin en ole itse vielä vaihtanut lämpöaika kytkintä.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Ronskalle:
Haaleana käynnistettäessä käy aluksi ontuen ja epätasaisesti kun lämpöaikakytkimen johto on irti. Sama on myös pitkän startin jälkeen jos johto on kiinni.