900i -89 16v, miksi ei käynnisty?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
markjuh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 16:09
Paikkakunta: Porvoo

900i -89 16v, miksi ei käynnisty?

Viesti Kirjoittaja markjuh »

Hei,

Auto ei siis lähde käyntiin, ei edes lupaa.

Seuraavat on tarkistettu:

Sytytys: puolan johto antaa kipinää, jakaja, pyörijä ja tulpat uudet (kokeiltu 3 eri tulpilla) antaa kipinää joka sylinteriin. EOS onko kipinä hyvä vai ei, mutta säännöllinen kipinä tulee.

Polttoaine: rele (apukuskin jalkatilassa) naksuu ja antaa virtaa takakonttiin, pumppu pyörii startatessa (ei pelkät virrat päällä), konehuoneen jakotukille antaa bensaa startatessa paineella, tulpanreijistä tulee bensahöyryä startatessa (siis ilman tulppia).

Eli perusasiat pitäisi olla kunnossa, mutta ei edes lupaa vaikka reilun matkaa oli narun perässä toisen saapin vetäessä (kiitos, Jukka)

Epäilen edelleenkin sähköpuolen vikaa. Millainen on hyvä kipinä? Voiko ajoitus mennä itsestään niin pieleen, ettei lainkaan lupaa? Sytytyksen vahvistajaa en löytänyt, onko kaikki sytytysboksissa vas. lokarissa?

Ajosta tuo jäi omalle pihalle, aiemmin käynnistynyt todella hyvin, ei ole tarvinnut sahailla (ei paineongelmaa) eikä muutakaan oiretta. Tosin parina aamuna ennen stoppia sai jurnuttaa pidempään. Ja päivän levon jälkeen lähti kuin palmun alta (sen jälkeen kun ekan kerran jätti käynnistymättä). Mutta sen jälkeen ei juurikaan elon merkkejä. Pyörittää kyllä nätisti.

Nyt saa vapaasti heittää kaikki mitä seuraavaksi kannatta alkaa hipeltämään, sillä omat ideat on loppumaisillaan.

Terv. Marko
# 2237
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kato alipaineletkut ettei irti/ halki, jarrun alipaineletkun voi vaikka puristuspihdeillä eliminoida. ajoituslampulla kipinä. mittaa koko korkeajännitepiiri ettei oo liikaa vastuksia, pyörijä oli mulla ainakin uusi noin 1 kilo , vanha oli 10 kiloo ja kyllä silläkin kävi.
nyi vähän ilmamassamittarin liitintä ja miksei muitakin esim pääteaste ( mutta järjestyksessä) jos kontaktivikaa. koeta ilmamassamitskun piuha irti. maadoituksien mittaus.
koeta eri puolaa.
tilaa tohtorilta aika :)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sytytyspääteaste on kiinni puolassa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
markjuh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 16:09
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja markjuh »

Ei edelleenkään toivottua tulosta. Alipaineletkut on silmämääräisesti tarkistettu, ehjät on. Kaikkia mahdollisia liittimiä renkattu.

Löytyisiköhän keneltäkään Porvoosta puolaa tai sytytysyksikköä lainaksi ihan diagnoosia varten?

Minulle voipi myös soitella 050 5228655

Marko

P.S. Kohta pitää kyllä luouvuttaa saabi tohtorin käsiin...
# 2237
markjuh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 16:09
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja markjuh »

Puola tarkistettu, joten sille ei enää tarvetta. Kipinä tulee hyvin, mutta käyntiin ei edelleenkään suostu...

Marko
# 2237
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Saako kone ilmaa? No tuskin filtteri ihan niin tukossa voi olla :)

Entä pääseekö ilma pois? Ennenkin kuullut että takapöntöstä lähtenyt villat liikkeelle ja tukkinut koko putken ettei auto käy.

Ja viimeisenä: kai koneessa on vielä puristuksia?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Haiseeko bensa pakoputkenpäästä startatessa? Jos haisee, saa jo liikaa bensaa, jos ei haise, voi olla ettei saa riittävästi. Vanhan kansan konsteja voi kokeilla, jos se vaikuttais saavan liian vähän bensaa. Kippaa ruokalusikallisen bensaa imusarjan sisään jostain ilmaletkun reiästä ja kokeilee, rupeeko yskimään. Jos rupee, niin ruisku ei vaan anna tarpeeksi ainetta koneelle.

Yksi tipsi vois tulla kanssa kyseeseen, jos sen todetaan saavan liikaa ainetta. Bensapainesäätimiä on kuulemma rikkoutunut muutamilla tovereilla siten, että se säätää paineet tappiin. Kone see aivan liikaa bensaa ja vikaa etsitään pitkäänkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kannattaa muuten testata myös irrottaa lämpöanturin (imusarjan putkien keskellä kantta vasten) tai ilmamassamittarin johtojen irroitusta. Tosin kyllä se kylmänä pitäisi silti startata...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vastaa Viestiin