pakkasella lakkasi startti toimimasta (99 -84)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

pakkasella lakkasi startti toimimasta (99 -84)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

reilu 15 pakkasastetta ja auto reilun tunnin lohkolämmityksessä, käänsin avaimesta, valot syttyi mutta startti ei inahtanutkaan.
edellisenä päivänä tehty auton moottoritilan pesu, jonka jälkeen autolla ajettu 50 kilsaa, mutta yön jälkeen siis startti mykkä.

virtaa ei siis tule startille (??), eikä tuossa pakkasessa ollut suuremmin motivaatiota riisua hanskoja käsistä, sen verran kokeilin liikutella startille menevää virtakaapelia mutta ei auttanut. oliskohan sieltä startista solenoidi jäätynyt? harmi pakkanen tuntuu vain kiristyvän.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

naksahtiko?

mulla on tuossa 99 Turbossa 3 starttia ollut sellaisia että naksahtaa yli -15 asteen..nykyinen syksyllä vaihdettu startti on pelannut hyvin.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Herätevirtapiuha voi olla irti mutta veikkaan että starttiin päässy sisälle vettä (tai muuta mönjää) joka jäätynyt.

Jäärata-autossa oli sama ongelma. Kokeiles lämmittää startti lämpöpuhaltimella niin veikkaan että pamahtaa tulille. Mulla kyllä ratas pamahti kehälle mutta startti ei pyörinyt.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Veikkaan että akku kuitenkin kuoli pakkasessa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ei minkäänlaista naksuntaa kuulunut, kyllä itsekin nyt pahoin pelkään tuota jäätymistä, vaikka tuli eilen moottorinpesun jälkeen tehtyä vielä kaksi kylmäkäynnistystä autolle ja silloin ei mitään ongelmia, tosin pakkasta oli silloin ehkä vain 5 astetta eikä ehtinyt kunnolla jäätymään.

ei ole lämpöpuhaltimia nyt auton lähettyvillä, eikä mitään muutakaan lämmintä, yks keino olis kai mäkistartti ja johonkin kaupan parkkihalliin sulamaan. mua ei huvita enää mikään... :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tomaatti kirjoitti:Veikkaan että akku kuitenkin kuoli pakkasessa.
akun lataamista vois tietysti miettiä, pidän epätodennäköisenä että koko akku kaputt. valot palaa kirkkaana.

akku on pari vuotta vanha ja erittäin hyvin toiminut, ajan pääosin pitkiä matkoja eli latingissakin on ollut. mut voishan tohon lohkolämppärin tolppaan kytkeä akkulaturin jos se vaikka piristäisi akkua sen verran että jäätynyt startti räjähtäisi käyntiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lucaf kirjoitti:mut voishan tohon lohkolämppärin tolppaan kytkeä akkulaturin jos se vaikka piristäisi akkua sen verran että jäätynyt startti räjähtäisi käyntiin.
kytke siihen tolppaan vaimon hiustenkuivaaja ja laita se joksikinaikaa startin viereen puhaltamaan ja konepelti kiinni.

sama hoituu sisätila-lämmittimellä.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Jos on stara jäätyny, niin oli virtaa minkä verran vaan ei lähe pyörimään ittekseen. Kokeiltu on :)

Kerran aikasemmin lohkolämppärillä sai sen verran lämpimäks et suli starttiki mut paras ja nopein keino on kuumailmapuhallin.

Mut voihan se vika oli jossain muuallakin niin kuin veikkailet.
Harri26
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:21
Paikkakunta: NURMES

Kokeile kopistella.

Viesti Kirjoittaja Harri26 »

Kokeile kopistella/naputella vasaralla tms. Mulla teki täysrempattu startti joskus sen,että pitkän ajon jälkeen ja lyhyenkin,kun kokeili käynnistää,niin startti ei inahtanutkaan.Vasaralla kun vähän koputteli,niin heti lähti käyntiin....hiilet jumissa? Joko sulla on jäätynyt startti,mennyt vettä sisään tai hiilet jumissa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa vasta kerroin toisessa topickissa, kuinka remontteerasin -84:n startin, joka vain naksui avainta kääntäessä, ja tietysti vain pakkasella.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3582#33582
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
josipan
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Re: pakkasella lakkasi startti toimimasta (99 -84)

Viesti Kirjoittaja josipan »

lucaf kirjoitti:virtaa ei siis tule startille (??), eikä tuossa pakkasessa ollut suuremmin motivaatiota riisua hanskoja käsistä, .
eihän tuo 15 ole vielä ees kunnon pakkanen.
minun pitäs ruveta huomenna koneen vaihtoon satkussa ja pakkasta on täällä 27 astetta
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse en pese konetta talvella jossei ole seuraavaa yötä tallissa kuivumassa, mieluiten saisi kuivua min 2 vrk.
Mutta kokeilit varmaan jo antaa startille herätettä akun plusnavalta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eipä sitä starttia liiemmin koputella tai anneta herätteitä kun on niin hyvin piilossa pakosarjan alla ettei mitään näy, eikä näillä pakkasilla (nyt 20) paljon huvita muutenkaan askarrella.

illalla jätin sisätilan lämppärin puhaltamaan pakosarjan taakse/kohti pariks kolmeks tunniksi, tulos: startti alkoi sentään edes naksumaan avaimesta.
no, aamulla ei sitäkään, naapurilta pyytämään työntäapua ja auto käyntiin. nyt kun auto on lämmin, startti pelaa, saa nähdä pelaako enää iltapäivällä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

lucaf kirjoitti:eipä sitä starttia liiemmin koputella tai anneta herätteitä kun on niin hyvin piilossa pakosarjan alla ettei mitään näy, eikä näillä pakkasilla (nyt 20) paljon huvita muutenkaan askarrella.

illalla jätin sisätilan lämppärin puhaltamaan pakosarjan taakse/kohti pariks kolmeks tunniksi, tulos: startti alkoi sentään edes naksumaan avaimesta.
no, aamulla ei sitäkään, naapurilta pyytämään työntäapua ja auto käyntiin. nyt kun auto on lämmin, startti pelaa, saa nähdä pelaako enää iltapäivällä.
Edelleen akku sökö.Usko jo :!: :wink:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jäi vielä sanomatta että yritin myös kaapeleilla käynnistää, eikä inahtanutkaan startti, siltikö epäilet akkua? jotenkin vahvasti yhdistän oireen eiliseen moottorinpesuun. luulisi että puolentoista tunnin lohkolämmityksestä käynnistyy, vaikka akku ei olisikaan ihan uusi (kun toi ei nyt ihan vanhakaan ole))
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin