savutus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tfati
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 07:56
Paikkakunta: Lieto

savutus

Viesti Kirjoittaja tfati »

Tossa pakkasilla olen pannut merkille suuren valkoisen
pakokaasun määrän verrattuna uusiin autoihin. Varsinkin
liikennevaloista lähtiessä. Muistan jostain kuulleeni että
ATF öljy palaisi valkoisella savulla (sitähän kaasariin täytyy
aikaajoin lisätä) mutta tieto ei varma.
Jäähdytysvettä ei kulu, joten täytyy varmaan jatkaa vaan
muiden savustamista vanhalla 99:llä :twisted:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla oli pakoventtiilin vaurio 84 vuoden tuplaysissä, ja oireina oli epätasainen käynti, tehottomuus, sekä huomattavan iso valkoinen pakokaasupilvi
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä satkukin aamulla pientä pilveä päästi, perässä tullut kaveri soitti, että "mikäs agenttiauto se on, kun heittää sumuverhon, ja sumun hälvettyä ei näy autoa missään?" :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin no uusiin verrattuna nuo vanhat kaikki savuttaa, ja onhan tuo pakkasella voimakasta... venttiilivaurio tietysti aiheuttaa sitä enemmän, mutta... ominaisuuskin.

ja jos vertailukohtana on joku 1.3 niin ei sitä voi edes verrata..

iso moottori + kierroksia = paljon pakokaasuja...
itelläni päästi tuplaysi joskus valkosta savua ihan huolella, kun oli männänrenkaat jumissa.. mutta jos auto muutoin toimii kunnolla, niin se on tehoa joka savuaa...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ja vanahat luotettavat 8tappi k-jetit pöllyttävät pakkasilla kun käyvät sen verta rikkaalla :)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rikkaan seoksen savu on mustaa, eikä harmaata/valkoista. Yks mikä voi vaikuttaa, niin uudemmissa autoissa on pyritty johtamaan sitä hukkalämpöä pakopuolelle tehokkaammin muunmuassa katalysaattorin saamiseksi nopsaan käyttölämpötilaan. (Lämpimissä maissa ihan hyvä moottorin jäähdytyksenkin kannalta, mutta pohjolassa tulee kopissa vilu herkempään.) Pakokaasukin tulee siis lämpimämpänä pihalle, eikä välttis näy niin kovana höyrynä siinä putkenpäässä...

Jos jäähdytysnestettä rupee häviimään 1-3litraa/100km saattaapi pakoputkenpäästäkin syntyä niin hurjat höyrypilvet, ettei taustapeilistä näe takanatulijoita. Kokemusta on Fiat 127:n kanssa, kun kansipahvi paloi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Eikös kylmällä ilmalla se valkoinen "savu" ole vesihöyryä.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Make^ kirjoitti:Eikös kylmällä ilmalla se valkoinen "savu" ole vesihöyryä.
'

Niin minunki tietääkseni, tietysti osa on sitte muita kaasuja...
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Ihan samalla lailla se 20km ajettu Chevroletkin savuttaa valkoista pakkasella. :roll:

Vesihöyryähän se on.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kuumaa pakokaasua tulee kylmään ilmaan=valkoista savua.
sama tapahtuu kun kuset pakkasella lumihankeen. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

njoo kyl itsekin huomasin nyt että aika kivasti tupruttaa kahdenkymmenen pakkasessa. uteleville voi selitellä että "tuli toi vesiruisku jälkiasennettua tohon pannuhuoneeseen..." :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Totesin tuossa jokusen talven 8V Viri turbolla ejellessani, että kovilla pakkasilla tupruttaa valkoista aika mukavasti. Tiesin myös, että säädöt on kohdillaan ja muutenkin kaikki ok. Joten annoin tuprutella. Tosin kiihdytyksessä vaihtohetkellä antoi herkemmin metrisen lieskan putken päästä pakkasella kuin plussalla :D
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Vastaa Viestiin