Lämmitys temppuilee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Lämmitys temppuilee

Viesti Kirjoittaja Suap »

Kun nyt pakkasta yli 25 astetta, niin välillä maantiellä ajettaessa sisälle ei yhtäkkiä tule lämmintä juuri ollenkaan. Kun puhaltimen laittaa 1-asennolle, niin saattaapa jonkun ajan kuluttua ruveta lämmintä tulemaankin. Silloin, kun lämmöntulo loppuu, moottorin lämpötila hieman nousee (kesätermostaatti).
Voiko lämmönvaihtaja sisällä jäätyä? Nesteet vanhat mutta mittari näyttää n. -40 pakkaskestävyyttä. Ja nesteet sulana ennen lähtöä. Syyläri ja kaikki näkyvät putket kuumat ajon aikana/pysäytettäessä.
Missähän vika, kun välillä lämmöntulo loppuu? Ilmattu useasti, nestettä riittävästi, ei vuotoja.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
valde
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja valde »

Luultavasti sakkaa lämppärin kennon sisäpuolella. Sakan saa siirtymään (ainakin hetkeksi) pois kennosta vaihtamalla lämppärin hanalle menevät vesiletkut toiseen järjestykseen konehuoneen puolelta. Tällöin virtaussuunta muuttuu lämppärissä ja tukos aukeaa.

Niin, samalla vaihdoin paisuntasäiliön korkin rikkinäisen tilalle, joten kumpi sitten lopulta oli loppulta ratkasu vaivaan?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu tarkoitukseen soveltuvalla aineella ja sen jälkeen kaikki nesteet vaihtoon (lohkon ja jäähdyttäjän kyljestä nesteet ulos) ja proput auki lasketaan paisarin kautta kuumaa vettä (ja paljon). Sen jälkeen uudet nesteet. Aineiden ainoa miinus on se, että jos aiemmin on käytetty jotain korjausaineita niin ne lähtee irti, ts. jäähdytin voi alkaa vuotamaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

mulla on samantyyppinen vika:
Eli jos laittaa auton eteen pahvin jotta lämpiäisi nopeammin, niin sisälle ei tule enää lämmintä sen jälkeen kun lämmöt nousevat hitusenkin yli kello kolmen.
Sen takia en käytä pahvia eikä lämmötkään nouse tuota kello kolmea ylemmäs.
Eiköhän siellä nyt joku mätä, mutta mikä?
Eiköhän lämmöt nyt saisi hetkellisesti käydä hitusen yli tämän kello kolmen, vai eikö?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Ei siellä mikään varsinaisesti mätä muu kuin se pahvi. Kun lämmöt nousee liikaa, termari sulkee lämppärinkennon vesikierron, jotta kaikki neste voidaan kierrättää tehokkaimman kennon eli syylärin kautta. Pahvin voi antaa vaikka naapurin citikka-miehelle, Saab ei sellaisesta tykkää.

Huono tarviketermari saattaa myös aiheuttaa tuota sisälämmön loppumista herkemmin kuin oikea orggistermari.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24010
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla on pahvi keulalla lämpeää tosi nopeasti ja lämmöt pysyy kello kolmessa ja autossa on niin kuuma et aamulla piti ajaa t-paita päällä ....-25 astetta pakkasta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Jos pahvia haluaa käyttää, täytyy silti jättää reilusti syyläriä näkyviin, että jäähdytys pelaa. Pahvin tarkoitushan on vain estää ajoviimaa jäähdyttämästä konetta eikä jäähdytintä. Voishan sitä testata vaikka tukkimalla tuo maskin kohta, kuinka vaikuttaisi lämpenemiseen, mutta kun tuota pakkastakaan ei ole enää kuin 5 astetta :(
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Aikoinaan ku oli melkein -40 pakkasta niin laitoin puskurin alle reikien eteen mustan muovin ja kromimaskin päälle pingotin kirkkaan pakkausnuovin niin maski näkyi 8) peitti sopivasti ettei viima jähyttänyt konetta mutta ilmaa tuli kummiski syylärille. Hyvin pelas.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin