satku puoltaa oikealle
satku puoltaa oikealle
Täytyy kysästä nyt tämäkin. Huomasin siis tuossa eilen, että satku puoltaa voimakkaasti oikealle. Ratti taasen on suoraan ajaessa pikkuruisen vasemmalle päin kääntyneenä. Huomasin tämän siis ihan vasta eikä autolle ole mitään nyt tehty, mikä voisi mielestäni vaikuttaa.
Muutama kuukausi sitten kyllä vaihdettiin oikea pyöränlaakeri sekä jarrulevyt ja -palat molemmin puolin eteen.
Rengaspaineita en ole vielä kerennyt mittaamaan, mutta täytyy tässä alkuviikosta poiketa jossain huoltiksella mittaamassa. Jarrukaan ei mielestäni laahaa, kun napa ei kuumene.
Kovasti myös ihmetyttää, miten ratti on voinut vaihtaa asentoaan näin yhtäkkiä? Nyt vasta kiinnitin huomiota tuohon, että on vinossa, mutta aivan takuuvarmasti uutena vuotena oli vielä ratti suorassa suoraan ajaessa. Mikäs sen noin yhtäkkiä kääntää? Voiko puoltaminen johtua samasta syystä ja olla niin voimakasta, että ratin pitää olla kokoajan hieman keskiasennosta vasemmalle, jotta auto menee suoraan? Toinen raidetangonpää on vaihdettu pari vuotta sitten, jolloin viimeksi on tehty aurauksen säätö.
Kyllä kohta alkaa tuntua siltä, että menee vaihtoon tuommonen vehje, kun yhden paikan saa kursittua kokoon niin toinen ratkeaa. Hyväpeltinen vähänajettu 4d viistokeula Etelä-Suomesta saattaa siis kohta tulla etsintään..
Muutama kuukausi sitten kyllä vaihdettiin oikea pyöränlaakeri sekä jarrulevyt ja -palat molemmin puolin eteen.
Rengaspaineita en ole vielä kerennyt mittaamaan, mutta täytyy tässä alkuviikosta poiketa jossain huoltiksella mittaamassa. Jarrukaan ei mielestäni laahaa, kun napa ei kuumene.
Kovasti myös ihmetyttää, miten ratti on voinut vaihtaa asentoaan näin yhtäkkiä? Nyt vasta kiinnitin huomiota tuohon, että on vinossa, mutta aivan takuuvarmasti uutena vuotena oli vielä ratti suorassa suoraan ajaessa. Mikäs sen noin yhtäkkiä kääntää? Voiko puoltaminen johtua samasta syystä ja olla niin voimakasta, että ratin pitää olla kokoajan hieman keskiasennosta vasemmalle, jotta auto menee suoraan? Toinen raidetangonpää on vaihdettu pari vuotta sitten, jolloin viimeksi on tehty aurauksen säätö.
Kyllä kohta alkaa tuntua siltä, että menee vaihtoon tuommonen vehje, kun yhden paikan saa kursittua kokoon niin toinen ratkeaa. Hyväpeltinen vähänajettu 4d viistokeula Etelä-Suomesta saattaa siis kohta tulla etsintään..
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Laakeria veikkaan, mutta jos kerran vasta vaihdettu, niin tarkista se napamutteri. Jos olet oikealle laakerin vaihtanut, niin mitenkäs vasen puoli? Jarrujen laahaaminen ei kai sitä ilmiötä noin voimakkaaksi tee, sillä ensin kai sen huomaa nihkeänä kulkemisena. Ettei olis jousi poikki edestä? Tällainen tapaus oli itsellä vuosia sitten ja aiheutti puoltamista, enkä edes tajunnut jousen katkenneen.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Miun satkusta katkesi etujousi taannoin. Se oli aika veikee vekotin ajaa sen jälkeen. Pakkohan ne etujouset oli vaihtaa ehjiin.
Tämä kanssa aiheutti pientä velttoilua keulassa.

Tämä kanssa aiheutti pientä velttoilua keulassa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Täytyypä kokeilla napamutteri, kunhan saan sopivan avaimen käteeni. jousikin pitää tarkastaa, mutta mätävikaa ei tuolla alueella ole. Vaikka tuossa oven alapäät alkaa olemaan pehmeät, niin vetarin läpiviennit on kovat kuin uudessa autossa.
Katselin tuota tuossa juuri tuossa sen verran, että kun rattia nopeasti kääntelee edestakaisin, kuuluu kolahtelua. Kuskin puolen rengas kyllä liikkuu ihan tarkasti samalla kun rattikin, mutta matkustajan puolelle en yksin kyennyt näkemään samalla kun rattia liikutin. Voisiko se olla raidetangon pää?
Kummallista kyllä, kun tuo oikea nimenomaan on vaihdettu vajaa pari vuotta sitten ja vasen viitisen vuotta sitten. Jos nyt sitten vaihdattaisi molemmat puolet ja aurauskulmat tulisi sitten säädettyä samalla. Vai vaihtaisiko vaan itse ne päät ja tekisi säädön viivottimella yhtä pitkäksi kuin vanha pää?
Katselin tuota tuossa juuri tuossa sen verran, että kun rattia nopeasti kääntelee edestakaisin, kuuluu kolahtelua. Kuskin puolen rengas kyllä liikkuu ihan tarkasti samalla kun rattikin, mutta matkustajan puolelle en yksin kyennyt näkemään samalla kun rattia liikutin. Voisiko se olla raidetangon pää?
Kummallista kyllä, kun tuo oikea nimenomaan on vaihdettu vajaa pari vuotta sitten ja vasen viitisen vuotta sitten. Jos nyt sitten vaihdattaisi molemmat puolet ja aurauskulmat tulisi sitten säädettyä samalla. Vai vaihtaisiko vaan itse ne päät ja tekisi säädön viivottimella yhtä pitkäksi kuin vanha pää?
Voishan se olla. Mulla kolahtelee oikealla puolella raidetangon sisempi nivel. Suuremman klapin voi ainakin todeta helposti siten, että ottaa nivelestä kiinni vaikka kumin päältä samalla, kun (joku toinen toinen) kääntelee rattia. Klapin pitäisi tuntua selvästi, ainakin jos sitä on riittävästi.akyttala kirjoitti: Katselin tuota tuossa juuri tuossa sen verran, että kun rattia nopeasti kääntelee edestakaisin, kuuluu kolahtelua. Kuskin puolen rengas kyllä liikkuu ihan tarkasti samalla kun rattikin, mutta matkustajan puolelle en yksin kyennyt näkemään samalla kun rattia liikutin. Voisiko se olla raidetangon pää?

Jos on tarvikeosa vaihdettu niin ei kai tuo mikään yllätys ole että voi olla jo nyt loppu. Raidetankon pää on helpointa tarkistaa kun kaveri heiluttaa rattia ja itse pitää tuosta raidetankosta/olka-akselista vai mikä se nyt olikaan kiinni.akyttala kirjoitti:Voisiko se olla raidetangon pää?
Kummallista kyllä, kun tuo oikea nimenomaan on vaihdettu vajaa pari vuotta sitten ja vasen viitisen vuotta sitten. Jos nyt sitten vaihdattaisi molemmat puolet ja aurauskulmat tulisi sitten säädettyä samalla
Mutta ehkä helpoin on tarkistaa ne ilmanpaineet...
Ei toimi, tahtoo olla nivelet niin paljon erilaisia että menee pieleen.. Vai vaihtaisiko vaan itse ne päät ja tekisi säädön viivottimella yhtä pitkäksi kuin vanha pää?
Tai ainakin viivotin pitää olla niin pitkä että ylettyy pyörältä toiselle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Onkos tuon aurauksen säätö kotikonstein sitten hirveä homma? Vai vienkö saman tien johonkin korjaamoon vaihdatettavaksi, jotta tulee säätökin sitten kuntoon? Saa ehdottaa hyvää ja halpaa korjaamoa Turun seudulta, jos jollain on tiedossa.
Tuo vasen pää pitänee vaihtaa nyt katsastukseen joka tapauksessa, vaikkei väljältä vaikutakkaan, kun kumi näyttää menneen rikki.
Mutta voiko tuo oikealle vetäminen ja ratin väärä asento edes johtua raidetangon päistä tai sisemmistä nivelistä?
Tuo vasen pää pitänee vaihtaa nyt katsastukseen joka tapauksessa, vaikkei väljältä vaikutakkaan, kun kumi näyttää menneen rikki.
Mutta voiko tuo oikealle vetäminen ja ratin väärä asento edes johtua raidetangon päistä tai sisemmistä nivelistä?
kyllähän sen tietenki saa säädettyä, mutta onnistuminen ei ainakaan ensikertalaiselta ole mitenkään taattu...
ite en alkais, kuin ajan kanssa... eikä taida maksaa opettelun hintaa...
ite en alkais, kuin ajan kanssa... eikä taida maksaa opettelun hintaa...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Korjaamoon siis vaihtoon.
Jos vika on sisäpäässä, niin sen vaihtaminen varmaan kannattaa tehdö itse? Homman jälkeen sitten vaan korjaamoon, jossa vaihtavat ulkopäät ja säätävät aurauksen kuntoon.
Kävin ulkona katsomassa äsken ja jousi ei ainakaan ole poikki. Vielä en päässyt testaamaan raidetankoa, mutta iltapäivällä pitää koittaa tarkastaa, kunhan tuo kauniimpi osapuoli kotiutuu ja jos suostuu vääntelemään Saabin rattia..
Jos vika on sisäpäässä, niin sen vaihtaminen varmaan kannattaa tehdö itse? Homman jälkeen sitten vaan korjaamoon, jossa vaihtavat ulkopäät ja säätävät aurauksen kuntoon.
Kävin ulkona katsomassa äsken ja jousi ei ainakaan ole poikki. Vielä en päässyt testaamaan raidetankoa, mutta iltapäivällä pitää koittaa tarkastaa, kunhan tuo kauniimpi osapuoli kotiutuu ja jos suostuu vääntelemään Saabin rattia..
Sisäpäätä ei saa kuin tehostettuun ja jos tuon joutuu vaihtaan helppohan tuohon uuteen varteen on uusi pallonivel pyörittää.
Ei tuo säätö paha ole mutta melkein vaatii montun. Säätökepiksi riittää esim. kaksi sisäkkäin menevää putkea, plussaa on jos tuohon saa päihin tehtyä sakarat niin saa tehtyä säädön tarkemmin ku pääsee lähemmäs pyörän keskikohtaa.
Katkennutta jousta ei välttämättä huomaa jossei tunkkaa kulmaa ylös.
Ketään ei tähän oo ehdottanu että takaata saatta olla joku kumi pettäny tai esim. pitkittäistankojen kiinnitys....
Ei tuo säätö paha ole mutta melkein vaatii montun. Säätökepiksi riittää esim. kaksi sisäkkäin menevää putkea, plussaa on jos tuohon saa päihin tehtyä sakarat niin saa tehtyä säädön tarkemmin ku pääsee lähemmäs pyörän keskikohtaa.
Katkennutta jousta ei välttämättä huomaa jossei tunkkaa kulmaa ylös.
Ketään ei tähän oo ehdottanu että takaata saatta olla joku kumi pettäny tai esim. pitkittäistankojen kiinnitys....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tehostettu on, joten jos sieltä on rikki, niin Motonetistä uutta osaa hakemaan.
Voipi olla parempi jättää tuo säätäminen ammattilaisille, syö renkaat niin pirun äkkiä pilalle, jos onkin väärin. Tai ainakin näin oli Ducatossa, johon joku säätämättä vaihtoi etupään pyöräntuennan ja ohjauksen osia.
Takapäätä en olekkaan tarkistellut, mutta parin viikon päästä kun käyn kotosalla, täytyy laittaa auto montulle ja katsoa. Eipä tässä nyt parin viikon sisään ole kuitenkaan mitään isompaa ajoa, joten ei pääse haittamaan, muuten kuin sitten kotiin ajaessa tuo vaivainen 120km. Tuskinpa tuo tuosta mihinkään ennen sitä hajoaa, ja jos hajoaa niin sitten kiroillaan ja potkitaan peltejä.
Voipi olla parempi jättää tuo säätäminen ammattilaisille, syö renkaat niin pirun äkkiä pilalle, jos onkin väärin. Tai ainakin näin oli Ducatossa, johon joku säätämättä vaihtoi etupään pyöräntuennan ja ohjauksen osia.
Takapäätä en olekkaan tarkistellut, mutta parin viikon päästä kun käyn kotosalla, täytyy laittaa auto montulle ja katsoa. Eipä tässä nyt parin viikon sisään ole kuitenkaan mitään isompaa ajoa, joten ei pääse haittamaan, muuten kuin sitten kotiin ajaessa tuo vaivainen 120km. Tuskinpa tuo tuosta mihinkään ennen sitä hajoaa, ja jos hajoaa niin sitten kiroillaan ja potkitaan peltejä.
Mie tein aurauksen tarkastusta varten ihan kolmesta puuriman pätkästä ja kahdesta puuruuvista työkalun. Ruuvit sopivaan tiukkuuteen, jotta sai päihin ruuvattuja rimanpätkiä säädettyä. Kireys kuitenkin senverta tiukka, että asento pysyi kohdallaan, kun rimavirityksen siirsi eripuolelle akselistoa verratessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vetarista on se sisemmän nivelen tripoidi vaihdettu samalla kun laakeri vaihdettiin ja ulompi nivel tarkastettiin samalla ja todettiin hyväksi. Ei myöskään pidä minkäänlaista ääntä, joten voiko se se olla?
Oli vika mikä tahansa, ihmetyttää myös kovasti tuo ratin siirtyminen eri asentoon suoraa ajaessa. Oman pääni mukaan siihen ei oikein voi vaikuttaa esille tulleista vioista muu kuin raidetangon nivelen hajoaminen, jolloin toinen pyörä pyrkii pikkuruisen auraamaan liikaa ja ohjautuu tämän vuoksi toiseen sivuun, jolloin korjautuminen tapahtuu kun rattia kääntää hieman yli keskikohdan vasemmalle. Jos auraus tapahtuisi vetarin tai jousen takia, niin eikö pyörä kuitenkin näytä tiukasti samaan suuntaan kuin ennenkin ja ratin pitäisi pysyä oikosessa. -ko,-kö?
Jotakin puukeppivirittelyä pitäisi varmaan testata, jos itse vaihtaisi raidetangon pään. Saako sellaisella niin tarkan mitan, kuin aurauksen pitää olla? Eikö se ole jotakin parin millin luokkaa? Ja mihin päin?
Oli vika mikä tahansa, ihmetyttää myös kovasti tuo ratin siirtyminen eri asentoon suoraa ajaessa. Oman pääni mukaan siihen ei oikein voi vaikuttaa esille tulleista vioista muu kuin raidetangon nivelen hajoaminen, jolloin toinen pyörä pyrkii pikkuruisen auraamaan liikaa ja ohjautuu tämän vuoksi toiseen sivuun, jolloin korjautuminen tapahtuu kun rattia kääntää hieman yli keskikohdan vasemmalle. Jos auraus tapahtuisi vetarin tai jousen takia, niin eikö pyörä kuitenkin näytä tiukasti samaan suuntaan kuin ennenkin ja ratin pitäisi pysyä oikosessa. -ko,-kö?
Jotakin puukeppivirittelyä pitäisi varmaan testata, jos itse vaihtaisi raidetangon pään. Saako sellaisella niin tarkan mitan, kuin aurauksen pitää olla? Eikö se ole jotakin parin millin luokkaa? Ja mihin päin?