Käynti ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Elikkä kaverillani on 900 T8 -82. Siinä pakkasilla ilmaantunut sellanen vika että ei lähde käyntiin. Käy kyllä 2s ja parhaillaan ehkä 5s. Olemme koittaneet lämmittää tolpassa autoa ja koska ei tallia ole on vika korjattava parkkipaikalla. Olemme tarkistaneet ja vaihtaneet tulpat,suuttimet,virranjakaja,pyörijä,johdot,kylmäkäynnistys suuttimen. Ravistelleet ja repineet ilmaputkia ja johtoja mutta mitään edistystä ei ole tapahtunut. Tuntuisi saavan bensaa ja sytkää.
Auto jäi pakkasilla välille ja sen jälkeen hinattu pihaan jossa lepäilee.

Koska ei ole hirveetä kokemusta noista ruiskuista niin selventäisikö joku noita antureita mitä ne mittaa ja mihin vaikuttaa ja mikä anturi on mikäkin? eli jonkinlainen kuva olisi hyvä..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuo muutaman sekunnin käynti kuulostaa toimimattomalta bensapumpun releeltä. Suoralla johdolla releen ohittamalla (navat 30 ja 87 muistaakseni?) voisi testata asian.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Otetaan vastaa myös muita potenttiaalisia vikoja ja tutkimiseen apua paikanpäälle. Auto sijaitsee Mikkelin keskustassa.
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Autossani oli muutaman päivän ajan samanlainen ongelma, starttauksen jälkeen kone lähti käyntiin, mutta sammui melkein heti. Koneen sai pysymään käynnissä pitkällä starttauksella, heti kun avaimen vapautti ajoasentoon, niin sammui sekunnissa. Vaihdoin toisen bensapumpun releen ja sillä kone käynnistyi ja jäi käyntiin. Kokeilin vielä vanhaa relettä ja sama vika edelleen, samalla siis varmistui että rele oli rikki.
jcarlson kirjoitti:Suoralla johdolla releen ohittamalla (navat 30 ja 87 muistaakseni?) voisi testata asian.
Tuota toimenpidettä kannattaa ensiksi kokeilla. Jos sillä alkaa toimia, niin sitten rele taitaa olla viallinen.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Hieman offtopicia:
Voiko alkuperäisen bensapumpun releen korvata tavallisella releellä? Alkuperäisistä bensapumpun johdoista olisi käytössä ainoastaan pumpulle menevä johto.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

t8 kirjoitti:Voiko alkuperäisen bensapumpun releen korvata tavallisella releellä? Alkuperäisistä bensapumpun johdoista olisi käytössä ainoastaan pumpulle menevä johto.
Sikäli kun bensapumpun releen erityisille turvaominaisuuksille ei ole käyttöä, niin voihan sen pumpun kytkeä vaikka suoraan virtalukon perään.

Tosin sitten voi olla kiusallista, että pumppu jatkaa pumppaamista sen jälkeen kun ajoit kolarin, jossa bensalinja vioittui ja alkaa vuotaa läpi.

Turbomallin releessä taisi olla vielä kierrosrajoitinkin.

Vanhemmissa K-jeteissä bensapumpun rele lienee tavallinen rele, mutta niissä määräjakajan lautaseen on liitetty turvakytkin, joka katkaisee releeltä jännitteen kun lautanen tulee alas eli moottori pysähtyy. Siihen liittyy tosin ikävä piirre, että katolleenajetun auton pumppu jää edelleen pyörimään. Tosin silloin bensat ei ole tankissa enää pumpun ulottuvilla, joten ei taida haitata :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

jus kirjoitti:Sikäli kun bensapumpun releen erityisille turvaominaisuuksille ei ole käyttöä, niin voihan sen pumpun kytkeä vaikka suoraan virtalukon perään.

Tosin sitten voi olla kiusallista, että pumppu jatkaa pumppaamista sen jälkeen kun ajoit kolarin, jossa bensalinja vioittui ja alkaa vuotaa läpi.

Turbomallin releessä taisi olla vielä kierrosrajoitinkin.
Turbomallin releessä on kierroslukurajoitin, joka katkaisee polttoainepumpulta jännitteen n. 6000 rpm kohdalla. Lisäksi rele saa sytytyksen pääteasteelta pulssisignaalin moottorin käydessä. Jos signaalia ei tule (esim. moottori sammuu kolaritilanteessa tms.), niin rele katkaisee virran polttoainepumpulta. Autoni viallisessa bensapumpun releessä vika taisi olla juuri tässä pulssin tunnistuksessa.
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Missähän toi rele sijaitsee?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

olli siekkinen kirjoitti:Missähän toi rele sijaitsee?
Konehuoneessa sulakeboksissa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Oisko jollain lähettää kuvaa tosta kytkennästä että tietää mitkä navat on kyseessä kun ei oo noita numeroita tossa releessä itessään ja ei viittis pelkistään kokeilla summassa. Uus maksaa noin 100€.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

olli siekkinen kirjoitti:Oisko jollain lähettää kuvaa tosta kytkennästä että tietää mitkä navat on kyseessä
Relehän on sinulla irti kun käytät hyppylankaa, joten se ei ole vaarassa silloin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7672#87672
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Ei ihan kuvan näköinen ollut rele mutta tinattiin siihen releeseen se hyppy muttai ei auttanut. Saatiin auto pitkällä tarttauksella käymään kun piti kierroksia 2500-yli,muuten hyytyi välittömästi. Eli vika tuntuisi olevan jossain bensan syötössä vai missä? hyppy ei auttanut mitään releeseen paitsi sellanen suhina kuulu moottoritilasta kokoajan.
Autohan jäi siis viantakia välille silloin kun tämä mystinen vika tuli.
Jelppijä lisää..
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Tinasitte releeseen hypyn?????????????

Tarkoitus on siis poistaa kyseinen rele ja laittaa sen tilalle sähköjohto kuvan mukaisella tavalla. Sen jälkeen virrat päälle ja kuuntelemaan huriseeko pensapumppu. Pumppuhan on tankissa. Jos hurisee ja auto käyttäytyy edelleen kuvaamallasi tavalla on pumppu entinen. Onko pumppu alkuperäinen? Jos on, niin paljonko autollasi on ajettu? Pumppu kestää yleensä 200-300 tuhatta kilometriä ja on sen jälkeen entinen.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Elikkä tinasimme niihin releen napoihin piuhan kuten kuvassa ja laitoimme releen paikoilleen. Eikös se silloin toimi jatkuvasti. Eli on suljettu piiri. Releemme ei ole samanlaine kuten kuvasa vaan siinä on toi sammutus rele samassa. Kuvassa 2 relettä meillä 1 yhteinen rele. mut hyppy noissa 30-87 meillä oli.. Autolla ajettu 240tkm. pumpusta ei ole tietoa onko koskaan vaihettu.
Saakos sitä pumppua tarkistettua tällein kotikonstein, ilman mittaria?
Sähkönenhän se on.. eli miten se voisi vaikuttaa siihen että kun auton saa käyntiin ja pitää kierroksia yli 2500 niin auto pysyy käynnissä,eikös se pumppu työnnä aina samalla paineella kun on sähkönen. Auto sammuu kun kierrokset tippuu alle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

olli siekkinen kirjoitti:hyppy ei auttanut mitään releeseen paitsi sellanen suhina kuulu moottoritilasta kokoajan.
Ei sitä relettä mihinkään tarvita silloin kun on hyppylanka. Jos ei ole vapaana kahta urospuolista lattaliitintä, riittää että kuorii 5-senttisen johdonpätkän päät ja työntää relekannan reikiin kuten kuvassa.

Releen voit laittaa tällöin vaikka taskuun.

Se, että hyppylangalla suhina kuuluu moottoritilasta koko ajan kun virrat on päällä johtuu siitä, että bensapumppu pumppaa koko ajan bensaa määräjakajalle, ja kaikki virtaa samantien paluuputkessa takaisin tankkiin. Siis myös silloin kun kone ei käy.

Jos tällöin irrotat määräjakajan ja läppäkotelon väliltä kumitötterön ja irrotat suuttimet imusarjasta, voit testata minkälaista bensasumua suuttimet antavat. Kupit suuttimien alle ja nostat määräjakajan lautasta.
http://saabpics.com:3000/gallery/album236/fuel4?full=1

Olisiko määräjakajan kyljessä olevassa paineensäätimessä jotain hämärää, liikaa painetta eli liikaa bensaa, ja tukehtuu alakierroksilla.
http://saabpics.com:3000/gallery/album2 ... _28?full=1
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 25, 2006 20:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin