Käynti ongelma
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Käynti ongelma
Elikkä kaverillani on 900 T8 -82. Siinä pakkasilla ilmaantunut sellanen vika että ei lähde käyntiin. Käy kyllä 2s ja parhaillaan ehkä 5s. Olemme koittaneet lämmittää tolpassa autoa ja koska ei tallia ole on vika korjattava parkkipaikalla. Olemme tarkistaneet ja vaihtaneet tulpat,suuttimet,virranjakaja,pyörijä,johdot,kylmäkäynnistys suuttimen. Ravistelleet ja repineet ilmaputkia ja johtoja mutta mitään edistystä ei ole tapahtunut. Tuntuisi saavan bensaa ja sytkää.
Auto jäi pakkasilla välille ja sen jälkeen hinattu pihaan jossa lepäilee.
Koska ei ole hirveetä kokemusta noista ruiskuista niin selventäisikö joku noita antureita mitä ne mittaa ja mihin vaikuttaa ja mikä anturi on mikäkin? eli jonkinlainen kuva olisi hyvä..
Auto jäi pakkasilla välille ja sen jälkeen hinattu pihaan jossa lepäilee.
Koska ei ole hirveetä kokemusta noista ruiskuista niin selventäisikö joku noita antureita mitä ne mittaa ja mihin vaikuttaa ja mikä anturi on mikäkin? eli jonkinlainen kuva olisi hyvä..
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Autossani oli muutaman päivän ajan samanlainen ongelma, starttauksen jälkeen kone lähti käyntiin, mutta sammui melkein heti. Koneen sai pysymään käynnissä pitkällä starttauksella, heti kun avaimen vapautti ajoasentoon, niin sammui sekunnissa. Vaihdoin toisen bensapumpun releen ja sillä kone käynnistyi ja jäi käyntiin. Kokeilin vielä vanhaa relettä ja sama vika edelleen, samalla siis varmistui että rele oli rikki.
Tuota toimenpidettä kannattaa ensiksi kokeilla. Jos sillä alkaa toimia, niin sitten rele taitaa olla viallinen.jcarlson kirjoitti:Suoralla johdolla releen ohittamalla (navat 30 ja 87 muistaakseni?) voisi testata asian.
Sikäli kun bensapumpun releen erityisille turvaominaisuuksille ei ole käyttöä, niin voihan sen pumpun kytkeä vaikka suoraan virtalukon perään.t8 kirjoitti:Voiko alkuperäisen bensapumpun releen korvata tavallisella releellä? Alkuperäisistä bensapumpun johdoista olisi käytössä ainoastaan pumpulle menevä johto.
Tosin sitten voi olla kiusallista, että pumppu jatkaa pumppaamista sen jälkeen kun ajoit kolarin, jossa bensalinja vioittui ja alkaa vuotaa läpi.
Turbomallin releessä taisi olla vielä kierrosrajoitinkin.
Vanhemmissa K-jeteissä bensapumpun rele lienee tavallinen rele, mutta niissä määräjakajan lautaseen on liitetty turvakytkin, joka katkaisee releeltä jännitteen kun lautanen tulee alas eli moottori pysähtyy. Siihen liittyy tosin ikävä piirre, että katolleenajetun auton pumppu jää edelleen pyörimään. Tosin silloin bensat ei ole tankissa enää pumpun ulottuvilla, joten ei taida haitata
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turbomallin releessä on kierroslukurajoitin, joka katkaisee polttoainepumpulta jännitteen n. 6000 rpm kohdalla. Lisäksi rele saa sytytyksen pääteasteelta pulssisignaalin moottorin käydessä. Jos signaalia ei tule (esim. moottori sammuu kolaritilanteessa tms.), niin rele katkaisee virran polttoainepumpulta. Autoni viallisessa bensapumpun releessä vika taisi olla juuri tässä pulssin tunnistuksessa.jus kirjoitti:Sikäli kun bensapumpun releen erityisille turvaominaisuuksille ei ole käyttöä, niin voihan sen pumpun kytkeä vaikka suoraan virtalukon perään.
Tosin sitten voi olla kiusallista, että pumppu jatkaa pumppaamista sen jälkeen kun ajoit kolarin, jossa bensalinja vioittui ja alkaa vuotaa läpi.
Turbomallin releessä taisi olla vielä kierrosrajoitinkin.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Relehän on sinulla irti kun käytät hyppylankaa, joten se ei ole vaarassa silloin.olli siekkinen kirjoitti:Oisko jollain lähettää kuvaa tosta kytkennästä että tietää mitkä navat on kyseessä
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7672#87672
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Ei ihan kuvan näköinen ollut rele mutta tinattiin siihen releeseen se hyppy muttai ei auttanut. Saatiin auto pitkällä tarttauksella käymään kun piti kierroksia 2500-yli,muuten hyytyi välittömästi. Eli vika tuntuisi olevan jossain bensan syötössä vai missä? hyppy ei auttanut mitään releeseen paitsi sellanen suhina kuulu moottoritilasta kokoajan.
Autohan jäi siis viantakia välille silloin kun tämä mystinen vika tuli.
Jelppijä lisää..
Autohan jäi siis viantakia välille silloin kun tämä mystinen vika tuli.
Jelppijä lisää..
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Tinasitte releeseen hypyn?????????????
Tarkoitus on siis poistaa kyseinen rele ja laittaa sen tilalle sähköjohto kuvan mukaisella tavalla. Sen jälkeen virrat päälle ja kuuntelemaan huriseeko pensapumppu. Pumppuhan on tankissa. Jos hurisee ja auto käyttäytyy edelleen kuvaamallasi tavalla on pumppu entinen. Onko pumppu alkuperäinen? Jos on, niin paljonko autollasi on ajettu? Pumppu kestää yleensä 200-300 tuhatta kilometriä ja on sen jälkeen entinen.
Tarkoitus on siis poistaa kyseinen rele ja laittaa sen tilalle sähköjohto kuvan mukaisella tavalla. Sen jälkeen virrat päälle ja kuuntelemaan huriseeko pensapumppu. Pumppuhan on tankissa. Jos hurisee ja auto käyttäytyy edelleen kuvaamallasi tavalla on pumppu entinen. Onko pumppu alkuperäinen? Jos on, niin paljonko autollasi on ajettu? Pumppu kestää yleensä 200-300 tuhatta kilometriä ja on sen jälkeen entinen.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Elikkä tinasimme niihin releen napoihin piuhan kuten kuvassa ja laitoimme releen paikoilleen. Eikös se silloin toimi jatkuvasti. Eli on suljettu piiri. Releemme ei ole samanlaine kuten kuvasa vaan siinä on toi sammutus rele samassa. Kuvassa 2 relettä meillä 1 yhteinen rele. mut hyppy noissa 30-87 meillä oli.. Autolla ajettu 240tkm. pumpusta ei ole tietoa onko koskaan vaihettu.
Saakos sitä pumppua tarkistettua tällein kotikonstein, ilman mittaria?
Sähkönenhän se on.. eli miten se voisi vaikuttaa siihen että kun auton saa käyntiin ja pitää kierroksia yli 2500 niin auto pysyy käynnissä,eikös se pumppu työnnä aina samalla paineella kun on sähkönen. Auto sammuu kun kierrokset tippuu alle.
Saakos sitä pumppua tarkistettua tällein kotikonstein, ilman mittaria?
Sähkönenhän se on.. eli miten se voisi vaikuttaa siihen että kun auton saa käyntiin ja pitää kierroksia yli 2500 niin auto pysyy käynnissä,eikös se pumppu työnnä aina samalla paineella kun on sähkönen. Auto sammuu kun kierrokset tippuu alle.
Ei sitä relettä mihinkään tarvita silloin kun on hyppylanka. Jos ei ole vapaana kahta urospuolista lattaliitintä, riittää että kuorii 5-senttisen johdonpätkän päät ja työntää relekannan reikiin kuten kuvassa.olli siekkinen kirjoitti:hyppy ei auttanut mitään releeseen paitsi sellanen suhina kuulu moottoritilasta kokoajan.
Releen voit laittaa tällöin vaikka taskuun.
Se, että hyppylangalla suhina kuuluu moottoritilasta koko ajan kun virrat on päällä johtuu siitä, että bensapumppu pumppaa koko ajan bensaa määräjakajalle, ja kaikki virtaa samantien paluuputkessa takaisin tankkiin. Siis myös silloin kun kone ei käy.
Jos tällöin irrotat määräjakajan ja läppäkotelon väliltä kumitötterön ja irrotat suuttimet imusarjasta, voit testata minkälaista bensasumua suuttimet antavat. Kupit suuttimien alle ja nostat määräjakajan lautasta.
http://saabpics.com:3000/gallery/album236/fuel4?full=1
Olisiko määräjakajan kyljessä olevassa paineensäätimessä jotain hämärää, liikaa painetta eli liikaa bensaa, ja tukehtuu alakierroksilla.
http://saabpics.com:3000/gallery/album2 ... _28?full=1
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 25, 2006 20:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00