90 vuotaa öljyä missä vika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

90 vuotaa öljyä missä vika

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Hjelppiä, viisaammat!
Mun -86 Ysikymppi vuotaa vähän joka paikasta öljyä, missä voisi olla vika? Ensinnäkin kun auto on vähänkin aikaa (yli 5 minuuttia) on auton keulan alle maahan ilmestynyt pieniä öljylammikoita vähän sinne sun tänne.
Toinen vika on, että kun painaa kaasua (esim. vaihde vapaalla) niin pakoputkesta roiskuu öljyä auton taakse maahan.

Toivottavasti selostuksestani saa selvää :oops:

Missähän mahtaa olla vika, ja miten saa korjattua?

-Matias NIeminen-
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

oletko

Viesti Kirjoittaja mestari »

vaihtanut lähiaikoina bensapumpun?
joskus uudet halpispumput teki sitä että vuoti bensan koneeseen ja öljymäärä eikun nousi ja oheni tietysti,sit se puskee ulos joka paikasta.
vai onko vika tullut yhtääkkiä vai pikkuhiljaa?
vuotaako alle moottorin ja tuulilasin väliseen kohtaan vai koneen ja jäähdyttimen väliseen kohtaan?
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kampiakselin stefat saattavat tiputella öljyä enemmän tai vähemmän joko toisesta tai molemmista päistä moottoria. Konepesu toki helpottaisi tiputtelun paikantamista, jos on kovin paskainen moottori päältäpäin.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omallekohdalle osuneet varmat vaihtoehdot.

Öljynpaineanturi (halpa ja yleinen vuotamaan,suodattimen yläpuolella)
Öljypumpun o-rengas. (omassani ei ollut stefa vuotanut mutta vaihdoin)
Venttiilikopan tiiviste ,mukaanlukien jakajan o-rengas.
Kampiakselin stefat, etu taka.
Kytkinakselin stefa.

Jos öljyt vaihdettu äsken niin mahdollista että kiristetty liikaa poistoroppua ja "öljy pohja halki"
Sellaisia kommentteja tähän ei tarvi vastailla että ainahan ne vuotaa. Vuotaa ne jos ei tehä muutakuin ajetaa. Vai vuotiko ne uutena.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

sellasta huhua

Viesti Kirjoittaja mestari »

olen kuullut että varsinkin uudemmissa 900:ssa on käynyt niin että jölynvaihdon jälkeen rupeaa tiputtaan eli loota halki ropun kohdalta.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikös tuo tiukkuus ollut ropulle luokkaa 30NM ?? Taitaa nuo kaikki haljenneet olla käsin kiristettyi eikä momentilla?? 8O
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mazeos »

vai onko vika tullut yhtääkkiä vai pikkuhiljaa?
vuotaako alle moottorin ja tuulilasin väliseen kohtaan vai koneen ja jäähdyttimen väliseen kohtaan?
se vuotaa moottorin ja tuulilasin välille, bensapumppua ei ole vaihdettu. Vika on pikku hiljaa tullut, talven aikana. Onkohan mitään hajua, missä vika?

-matias nieminen-
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Pese laatikko/kone (ulkopuolelta :) ) laimealla liuottimella puhtaaksi varoen kastelemasta sähköosia. Anna koneen kuivahtaa ja sen jälkeen käytä konetta normaalisti ja katso mistä saumasta/saumoista alaspäin moottorin kyljet alkavat likaantumaan. Kyllä noin pitäisi löytyä jos ei löydy niin eihän se sitten vuodakkaan :)
#1890
Vastaa Viestiin