Tontun isommat jarrut satkuun
Tontun isommat jarrut satkuun
Kun tuolla tonnari puolella ei oikein vastauksia sadellu niin kysytään että oliskos joku vaihtanu satkuun uudempien tonnarien isommat jarrut ja osaisi kertoa mitenkä paljon niissä on käytännössä eroa.
Kopsattu tonnari puolelta:
Ratapäivien jälkeen erittäin ajankohtainen aihe, olis kyllä pitäny olla ennen...
Haulla tuossa kaivelin että eri vuosmalleissa on eri kokoisia etujarruja ja selviihän toi motonetin luettelostakin.
Eli mulla on varmaan omassa tonnarissa noi ensimmäiset(satulalistassa ei oo noita mittoja).
9000-Turbo 85--7.86 Eteen JÄÄHD (22,5mm). . . . . . 22-5068 33.30
9000-Turbo 8.86--12.88 Eteen JÄÄHD (23,5mm). . . . 22-5185 29.26
Noissahan on samat palat mutta eri levyt ja satulakin että toi paksumpi levy mahtuu.
9000-Turbo 1.89--98 Eteen JÄÄHD (25,0mm). . . . 22-5360 33.30
Näitähän on vaihdettu vanhempiin ja myös satkuihin mutta en löytäny mitään kirjoituksia siitä että miten paljon noi vaikuttaa?
Levyhän on paksumpi mutta halkaisija on sama, eikö?
Onko jarrupalojen pinta-alassa kuinka paljon eroa?
EPC:n kuvasta en osaa erottaa muuta kuin etä ovat eri muotoiset.
Eli mun ässässä olis tehokkaammat jarrut mitä tuossa painavammassa tonnarissa tai ainakin paremmin jäähdytetyt.
900 88--93 Eteen JÄÄHDYTETTY. . . .. . . . . 22-5185 29.26 ???
EPC antaa satuloille tuollaiset koodit:
9000:
Article : Jarrukotelo
PartNo : 8955908
Usage : 1985-1986, LH
9000:
Article : Jarrukotelo
PartNo : 9102971
Usage : 1987-1989, LH (8967770)
900:
Article : Jarrukotelo
PartNo : 9102971
Usage : LH
Eli oikeastaan mulla olis muutama vaihtoehto joihin haluaisin kommenteja/käyttökokemuksia.
Kommentit painotettuna siten että tonnari on vakio käyttöauto ja ässä toivottavasti vielä tässä joskus hieman hätäsempi.
1. Vaihdan tonnariin samanlaiset jarrusatulat kuin ässässä(löytyy varastosta) ja niiden seuraksi Aten powerdiscit ja lockheadin jarrupalat?
2. Laitan noi alkuperäsen suunnitelman mukaan ässään ja rupean metsästään uudemman tonnarin jarrusatuloita(levyt voi ostaa uutena).
Tosin tonnarin jarrut tarttis päivittää aika lähiaikoina...
Jos jollain olis vertailudataa siitä että mikä ero on tonnarin uudemmil jarruilla ihan perustarvike paloilla ja levyillä vs. ässän jarrut paremmilla levyillä/paloilla(tosin ei noikaan mitä race-kamaa vielä ole).
Sitten vielä simmoinen että mahtuuko noiden tonnarin uudempien jarrujen kanssa ET40 5.5x15 vanteet.
Turun potkiaisissa joku kerta jollain taisi CS:ssä olla satkun alut mutten muista kellä.
Tietty tähän väliin voi tarjota kohtuu hintaisia uudempia jarrusatuloita.
Kopsattu tonnari puolelta:
Ratapäivien jälkeen erittäin ajankohtainen aihe, olis kyllä pitäny olla ennen...
Haulla tuossa kaivelin että eri vuosmalleissa on eri kokoisia etujarruja ja selviihän toi motonetin luettelostakin.
Eli mulla on varmaan omassa tonnarissa noi ensimmäiset(satulalistassa ei oo noita mittoja).
9000-Turbo 85--7.86 Eteen JÄÄHD (22,5mm). . . . . . 22-5068 33.30
9000-Turbo 8.86--12.88 Eteen JÄÄHD (23,5mm). . . . 22-5185 29.26
Noissahan on samat palat mutta eri levyt ja satulakin että toi paksumpi levy mahtuu.
9000-Turbo 1.89--98 Eteen JÄÄHD (25,0mm). . . . 22-5360 33.30
Näitähän on vaihdettu vanhempiin ja myös satkuihin mutta en löytäny mitään kirjoituksia siitä että miten paljon noi vaikuttaa?
Levyhän on paksumpi mutta halkaisija on sama, eikö?
Onko jarrupalojen pinta-alassa kuinka paljon eroa?
EPC:n kuvasta en osaa erottaa muuta kuin etä ovat eri muotoiset.
Eli mun ässässä olis tehokkaammat jarrut mitä tuossa painavammassa tonnarissa tai ainakin paremmin jäähdytetyt.
900 88--93 Eteen JÄÄHDYTETTY. . . .. . . . . 22-5185 29.26 ???
EPC antaa satuloille tuollaiset koodit:
9000:
Article : Jarrukotelo
PartNo : 8955908
Usage : 1985-1986, LH
9000:
Article : Jarrukotelo
PartNo : 9102971
Usage : 1987-1989, LH (8967770)
900:
Article : Jarrukotelo
PartNo : 9102971
Usage : LH
Eli oikeastaan mulla olis muutama vaihtoehto joihin haluaisin kommenteja/käyttökokemuksia.
Kommentit painotettuna siten että tonnari on vakio käyttöauto ja ässä toivottavasti vielä tässä joskus hieman hätäsempi.
1. Vaihdan tonnariin samanlaiset jarrusatulat kuin ässässä(löytyy varastosta) ja niiden seuraksi Aten powerdiscit ja lockheadin jarrupalat?
2. Laitan noi alkuperäsen suunnitelman mukaan ässään ja rupean metsästään uudemman tonnarin jarrusatuloita(levyt voi ostaa uutena).
Tosin tonnarin jarrut tarttis päivittää aika lähiaikoina...
Jos jollain olis vertailudataa siitä että mikä ero on tonnarin uudemmil jarruilla ihan perustarvike paloilla ja levyillä vs. ässän jarrut paremmilla levyillä/paloilla(tosin ei noikaan mitä race-kamaa vielä ole).
Sitten vielä simmoinen että mahtuuko noiden tonnarin uudempien jarrujen kanssa ET40 5.5x15 vanteet.
Turun potkiaisissa joku kerta jollain taisi CS:ssä olla satkun alut mutten muista kellä.
Tietty tähän väliin voi tarjota kohtuu hintaisia uudempia jarrusatuloita.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saitko levyt punaisiksi, kun meinaat laittaa isommat .
Tuttu linkki?
http://www.twinsaabs.com/brakes/9000_brakes.html
Tuttu linkki?
http://www.twinsaabs.com/brakes/9000_brakes.html
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
En mä levyistä tiiä mutta palat taisivat mennä entisiksi tuolla alastarolla.
Linkki ei ollu tuttu, ainakaan lähiajoilta. Kiitoksia!
Siinähän toi pinta-alan lisäyskin tuli selväks, noin 25% lisää.
Kyllä luulis vaikuttavan, toivottavasti.
Ensi viikolla olen toivottavasti viisaampi tuon suhteen...
Linkki ei ollu tuttu, ainakaan lähiajoilta. Kiitoksia!
Siinähän toi pinta-alan lisäyskin tuli selväks, noin 25% lisää.
Kyllä luulis vaikuttavan, toivottavasti.
Ensi viikolla olen toivottavasti viisaampi tuon suhteen...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mitä minä käsitin tuosta niin ilmeisesti nuo jarrusatulat ja levyt menee suoraan OGsatkun napaan, vai? Ja enpä taida laittaa 99:iin satkun jarruja jahka tulee tekniikan vaihdon aika.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
pääset asenteleen tiistaina! paketti odottelee MH:avautumista!tetammi kirjoitti:En mä levyistä tiiä mutta palat taisivat mennä entisiksi tuolla alastarolla.
Linkki ei ollu tuttu, ainakaan lähiajoilta. Kiitoksia!
Siinähän toi pinta-alan lisäyskin tuli selväks, noin 25% lisää.
Kyllä luulis vaikuttavan, toivottavasti.
Ensi viikolla olen toivottavasti viisaampi tuon suhteen...
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Jarrut on vauhdin surma
No mulla on nyt ollu moiset jarrut alla tovin. Jarruttaahan nuo,
etufillarit tahtoo vaan mennä aika herkästi lukkoon.
Meinasin tehdä asiasta hienon raportin mutta en sit jaksanu. Ohessa
kuitenkin linkki otettuihin kuviin.
Orkkis jarruletkut ei sit yletä tonnarin satuloihin, mulla pieni ranetus kun ei ollu pidempiä just sillon käsillä. Pitää vaihtaa pidemmät metallipunosletkut kun kesä koittaa.
http://www.kolumbus.fi/travi/jarrut/
etufillarit tahtoo vaan mennä aika herkästi lukkoon.
Meinasin tehdä asiasta hienon raportin mutta en sit jaksanu. Ohessa
kuitenkin linkki otettuihin kuviin.
Orkkis jarruletkut ei sit yletä tonnarin satuloihin, mulla pieni ranetus kun ei ollu pidempiä just sillon käsillä. Pitää vaihtaa pidemmät metallipunosletkut kun kesä koittaa.
http://www.kolumbus.fi/travi/jarrut/
9-5 Aero Wagon 2002
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: Jarrut on vauhdin surma
ootko sitä mieltä ettei jarrut ole tasapainossa tonnarin etujarruilla? käykö tonnarin -86 tbo etujarrut satkuun?Travi kirjoitti:No mulla on nyt ollu moiset jarrut alla tovin. Jarruttaahan nuo,
etufillarit tahtoo vaan mennä aika herkästi lukkoon.
Meinasin tehdä asiasta hienon raportin mutta en sit jaksanu. Ohessa
kuitenkin linkki otettuihin kuviin.
Orkkis jarruletkut ei sit yletä tonnarin satuloihin, mulla pieni ranetus kun ei ollu pidempiä just sillon käsillä. Pitää vaihtaa pidemmät metallipunosletkut kun kesä koittaa.
http://www.kolumbus.fi/travi/jarrut/
EDIT: sama pää, uudet silmät ---> ei käy!
Re: Tontun isommat jarrut satkuun
Jatketaas vanhaan aiheeseen. Viitsi tätä varten uuttakaan aloittaa...
Vaihdoin kesällä nuo tonnarin jarrut satkuun ja hyvin ovat pelittäneet.
Aika yllättävä ongelma tuli kuitenkin vastaan, kun aloin vaihtamaan talvirenkaita alle. Laitoin renkaan kiinni ja pyöräytin sen kädellä pyörimään, tai ainakin yritin. Eipä pyörähtänytkään kuin puoli kierrosta ja tökkäsi kiinni. Pienen ihmettelyn jälkeen ongelma selvisi, nimittäin tämä: http://kuvablogi.com/nayta/1583044/ Vanteen sisällä oleva tasapainotuspaino otti siis satulaan kiinni! http://kuvablogi.com/nayta/1583045/
Vanteen ja satulan väli ei ole turhan iso http://kuvablogi.com/nayta/1583043/
Mittasin työntömitalla painon paksuudeksi noin kolme milliä, eli ei mikään älyttömän paksu, mutta liikaa kuitenkin...
Onneksi sattui kahdessa renkaassa olemaan vain vähän painoja, joten tylysti poistin ne kun siihen hätään muutakaan pystyny tekemään. Eipä tuota onneksi ajossa huomaa. Kahdessa muussa olisikin ollu melkein kymmenen sentin nauha painoja. Niiden poistaminen olisi jo voinu aiheuttaa "pientä" ravistusta. Nyt ei sitten vaihdella renkaita edestä taakse...
Onko joku muu törmänny vastaavaan ongelmaan, vai onko nuo jotain extra paksuja painoja ja yleensä ohuempia? Onhan 15 tuuman vanne sentään myös tonnarin orkkis koko, joten ei kai satkussakaan pitäisi tämmöistä ongelmaa tulla...
Vaihdoin kesällä nuo tonnarin jarrut satkuun ja hyvin ovat pelittäneet.
Aika yllättävä ongelma tuli kuitenkin vastaan, kun aloin vaihtamaan talvirenkaita alle. Laitoin renkaan kiinni ja pyöräytin sen kädellä pyörimään, tai ainakin yritin. Eipä pyörähtänytkään kuin puoli kierrosta ja tökkäsi kiinni. Pienen ihmettelyn jälkeen ongelma selvisi, nimittäin tämä: http://kuvablogi.com/nayta/1583044/ Vanteen sisällä oleva tasapainotuspaino otti siis satulaan kiinni! http://kuvablogi.com/nayta/1583045/
Vanteen ja satulan väli ei ole turhan iso http://kuvablogi.com/nayta/1583043/
Mittasin työntömitalla painon paksuudeksi noin kolme milliä, eli ei mikään älyttömän paksu, mutta liikaa kuitenkin...
Onneksi sattui kahdessa renkaassa olemaan vain vähän painoja, joten tylysti poistin ne kun siihen hätään muutakaan pystyny tekemään. Eipä tuota onneksi ajossa huomaa. Kahdessa muussa olisikin ollu melkein kymmenen sentin nauha painoja. Niiden poistaminen olisi jo voinu aiheuttaa "pientä" ravistusta. Nyt ei sitten vaihdella renkaita edestä taakse...
Onko joku muu törmänny vastaavaan ongelmaan, vai onko nuo jotain extra paksuja painoja ja yleensä ohuempia? Onhan 15 tuuman vanne sentään myös tonnarin orkkis koko, joten ei kai satkussakaan pitäisi tämmöistä ongelmaa tulla...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Tontun isommat jarrut satkuun
Olisko kumminki vanne eri tonnarissa ja satkussa alkuperäisesti? Vaikka rengaskoko olisikin se 15".JuHem kirjoitti:Jatketaas vanhaan aiheeseen. Viitsi tätä varten uuttakaan aloittaa.
Eipä pyörähtänytkään kuin puoli kierrosta ja tökkäsi kiinni. Pienen ihmettelyn jälkeen ongelma selvisi, nimittäin tämä: Vanteen sisällä oleva tasapainotuspaino otti siis satulaan kiinni!
Vanteen ja satulan väli ei ole turhan iso
Mittasin työntömitalla painon paksuudeksi noin kolme milliä, eli ei mikään älyttömän paksu, mutta liikaa kuitenkin...
Onhan 15 tuuman vanne sentään myös tonnarin orkkis koko, joten ei kai satkussakaan pitäisi tämmöistä ongelmaa tulla...
Mun satkussa on nuo aero92 vanteet, ovat tonnarin mallia ja 6" leveät. Eri ET luku ja eri leveys. Ovat näyttävästi ulompana kuin -85 Aeron omat vanteet toisessa Saabissa. Jos ET:ssä on 8 millin ero eli tonnarin malli tulee ulommaksi, jää enemmän tilaa jarruille. En tosin tiedä ovatko nuo sun vanteet satkun vai tonnarin aero92:t.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Tontun isommat jarrut satkuun
Kannattaa kysäistä voivatko tasapainottaa eri kohtiin. Mulle on painotettu kerran etureunan painot sisään tarrapainoilla ja sisäreunoilla normaalisti. Toisaalta, paras tulos on kuitenkin tullut niillä painoilla jotka laitetaan vanteen reunaan. Niihinkin löytyy tosi siistejä, ei niitä lyijyn värisiä paskoja.
Tuollaiseen tilan loppumiseen törmäsin vuosia sitten, kun painotin tarrapainoilla ja joutuivat Ekoturbot painottamaan niin, että tarrapainoja tuli päällekäin josta seurasi tuo sama "ilmiö".
Tuollaiseen tilan loppumiseen törmäsin vuosia sitten, kun painotin tarrapainoilla ja joutuivat Ekoturbot painottamaan niin, että tarrapainoja tuli päällekäin josta seurasi tuo sama "ilmiö".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Tontun isommat jarrut satkuun
Riittävä tila saadaan vaihtamalla vanteet tonnariversioihin. Samoja Aero-directional -vanteita on molempiin malleihin. Mulla menee ihan normi talvivanne tasapainoineen(short spoke 15") talvella vakiojarrujen kanssa, niin ei muuta kuin tonnarin 15" vanteet hakuun, sillä pitäisi selvitä. Ero on vanteen leveydessä ja ET-lukemassa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tontun isommat jarrut satkuun
Eipä tuon ongelman takia kannata vanteita vaihtaa, tasapainotuttaa uudestaan ja mainitsee asiasta. Laittavat liimapainot vanteen reunaan pois tieltä tai lyömäpainot.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: Tontun isommat jarrut satkuun
Joo, en mä viitsi vanteita ruveta vaihtamaan, mutta ihmetyttää vähän, etä miten voi noin ahdas sovitus olla. Taitaa tonnarin vanteissa olla myös sisäpuolen muotoilussa eroja, eikä vain et:ssä. Sen verran kaukaa satulan päältä otti kiinni, että pieni et:n muutos tuskin korjaisi tilannetta. Jos vertaa samanlaista vannetta satkun orkkis jarrujen kanssa, niin näkee, että ei se ero ole iso, ( http://kuvablogi.com/nayta/1583046/ )mutta ratkaiseva. Ihan varmasti tulee ongelmia, jos joutuu tekemään kuten Dimebakin tapauksessa ja laittamaan painoja kahteen kerrokseen. Miten vanha keksintö tuo tarrapaino muuten edes on? Onko niitä ollut jo käytössä vanteita suunnitellessa? Eli onko voitu ottaa huomioon? Nykyään ei taideta paljon muita käyttää. Ainakin viime aikoina, kun olen renkaita asennuttanu, niin ei ole lyöntipainoja laitettu ollenkaan, vain tarroja. Ei taida sellaisia uusia vanteita edes löytyä mihin niitä saa kiinni...
Saa nyt nähdä jaksanko edes viedä uudelleen tasapainotukseen. Ajaessa ei huomaa mitään ravistusta ja auto olisi muutenkin tarkoitus saada jossain vaiheessa talvilepoon, joten eiköhän noilla pärjää.
Tietysti tästä sais hyvän syyn hankkia jotkut kivat 16 tuumaiset talvivanteiksi...
Saa nyt nähdä jaksanko edes viedä uudelleen tasapainotukseen. Ajaessa ei huomaa mitään ravistusta ja auto olisi muutenkin tarkoitus saada jossain vaiheessa talvilepoon, joten eiköhän noilla pärjää.
Tietysti tästä sais hyvän syyn hankkia jotkut kivat 16 tuumaiset talvivanteiksi...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938