2.1 Moottori
2.1 Moottori
Tuttavan puolesta kyselen onkos kyseisessä 2.1 litran moottorissa joitain vikoja / sellaista mistä kannattaisi huolestua sillä hänellä on kiikarissa -92 vuoden 5-ovinen Saab 900 jossa on kyseinen kone.
Eli lähinnä mahdolliset vika, viat, ym. paikat kiinnostaisivat.
Eli lähinnä mahdolliset vika, viat, ym. paikat kiinnostaisivat.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Mulla ollut pari ja tuttavapiirissä muutama.
Ei todellakaan moittimista mut herkkäkorvanen saattaa säikähtää "nakuttamista" kylmänä.
Itse ajoin edellisellä "nakuttavalla" 170tkm ja ei ollu mitään ongelmia.
Miinus pointtina on et nyt tulee satkuun kansiremppa,mut musta se on yhtä todennäköinen myös 2.0 koneella.
Ei todellakaan moittimista mut herkkäkorvanen saattaa säikähtää "nakuttamista" kylmänä.
Itse ajoin edellisellä "nakuttavalla" 170tkm ja ei ollu mitään ongelmia.
Miinus pointtina on et nyt tulee satkuun kansiremppa,mut musta se on yhtä todennäköinen myös 2.0 koneella.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Vuoden päivät ja reilu 30tkm olen ajellut 2,1:llä ja ei ole mitään pahaa sanottavaa. Kyllähän se kylmänä pitää vähän pahaa ääntä, mutta ottaa rauhallisesti ekat pari kilometriä, niin kyllä se siitä. Tehoahan siinä onkin oikein mukavasti vapariksi. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Haulla löytyy aika paljon keskustelua näistä koneista. 2,1:set ovat saaneet jostain syystä vähän huonon maineen, mutta taitavat oikeasti olla samaa luotettavuustasoa kuin 2,0 16v-koneetkin.
Ensimmäisissä 2,1:ssä oli teflon-pinnotteiset männät, joka ei ollut toimiva ratkaisu. Mutta ne vissiin lähes kaikki vaihdettiin takuun piikkiin normaaleihin mäntiin.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Haulla löytyy aika paljon keskustelua näistä koneista. 2,1:set ovat saaneet jostain syystä vähän huonon maineen, mutta taitavat oikeasti olla samaa luotettavuustasoa kuin 2,0 16v-koneetkin.
Ensimmäisissä 2,1:ssä oli teflon-pinnotteiset männät, joka ei ollut toimiva ratkaisu. Mutta ne vissiin lähes kaikki vaihdettiin takuun piikkiin normaaleihin mäntiin.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
No tolla mun 2,1:llä on meillä ollessa tullut kilometrejä n. 200tkm, yht. 317tkm ja mulla ei ole pahaa sanottavaa siitä. Joitain sähkö(?)huolia on ollut, mutta niitä en laita moottorin koon piikkiin.
Jos hinta kohdallaan, tekniikka ja kori kunnossa, niin hyvä auto!
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Mikäs tälle 2,1 koneelle on sen huono maineen antanut? Itse annoin joskus muutama vuosi sitten yhden siistin Saabin mennä ohi, kun oli 2,1 koneella ja muutamalta saabistilta sain varoituksia, että on susi kone.
Mahtaako kumminkin olla niin, että tätä tykätään polkea enemmän kuin 2-litraista, jolloin se todennäköisesti hajoaakin aikaisemmin?
Eipä se ainakaan paperilla näytä paskaa pahemmalta koneelta, kokemuksia mulla ei tosiaankaan ole.
Mahtaako kumminkin olla niin, että tätä tykätään polkea enemmän kuin 2-litraista, jolloin se todennäköisesti hajoaakin aikaisemmin?
Eipä se ainakaan paperilla näytä paskaa pahemmalta koneelta, kokemuksia mulla ei tosiaankaan ole.
No jos asentajien kertomukset pitää paikkansa niin 2.1 on porattu 2.0:sta isommaksi ja silloin olisi ymmärrettävää tuo tiivisteen kesto koska on pienemmät pinnat.
Ei kai se sutta tee koneesta, parempi alavääntö on noin perstuntumalta, mut ainahan kehitysversioissa tuntuu lapsuksia olevan, tämä nähtiin velipojan edellisessä 9-5 farkussa.
Ei kai se sutta tee koneesta, parempi alavääntö on noin perstuntumalta, mut ainahan kehitysversioissa tuntuu lapsuksia olevan, tämä nähtiin velipojan edellisessä 9-5 farkussa.
Kylläpä se 2.1 toimii ja kestää siinä missä kakslitranenkin mylly jos ei satu olemaan lähes ajamaton alkusarjan auto jossa tuo materiaalimoka lymyilisi, tosin tuollaisiapa ei taida enää löytyä.
Omassa 2.1:ssä 388tkm mittarissa eikäpä tuo vielä leviämisen oireita esitä... Tuo mainittu karkea käyntiääni kylmänä löytyy omastakin mutta eipä tuo haittaa kun sen tietää...
Omassa 2.1:ssä 388tkm mittarissa eikäpä tuo vielä leviämisen oireita esitä... Tuo mainittu karkea käyntiääni kylmänä löytyy omastakin mutta eipä tuo haittaa kun sen tietää...
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2.1 kone ja abs-jarrut
Löytyisikö foorumilta jo näin aamulla apuja?
92:n og900 abs-jarruista kyselisin:pitääkö poljintuntuman olla aika kovan
myös silloin kuin abs-toimii? Monella muulla merkillä jarrupoljin hieman vetää alta pois abs:n toimiessa.
Toiseksi onko edellisistä teksteistä ymmärrettävä että myöskään öljyn kulutus ei olisi 2.1 moottorissa ongelma,jos ei ulkopuolisia vuotoja oteta lukuun.Ajettu yli 300.
Kolmanneksi: Onko kukaan seuraillut pakokaasuarvoja todella tarkasti
kun tässä hankinnan kohteessa HC ei tunnu laskevan alle 10 yksikön
niikuin kuin esim minun 900s 2,0 tekee vaan jää 30-40 paikkeille
lambda ja co ja 02 ovat oikein hyvät.Jos vaikka tulpat/johdot/ilmansuodatin tekisivät tämän oireen?
Kaupoista tulisi sopia tänään.
Ali
92:n og900 abs-jarruista kyselisin:pitääkö poljintuntuman olla aika kovan
myös silloin kuin abs-toimii? Monella muulla merkillä jarrupoljin hieman vetää alta pois abs:n toimiessa.
Toiseksi onko edellisistä teksteistä ymmärrettävä että myöskään öljyn kulutus ei olisi 2.1 moottorissa ongelma,jos ei ulkopuolisia vuotoja oteta lukuun.Ajettu yli 300.
Kolmanneksi: Onko kukaan seuraillut pakokaasuarvoja todella tarkasti
kun tässä hankinnan kohteessa HC ei tunnu laskevan alle 10 yksikön
niikuin kuin esim minun 900s 2,0 tekee vaan jää 30-40 paikkeille
lambda ja co ja 02 ovat oikein hyvät.Jos vaikka tulpat/johdot/ilmansuodatin tekisivät tämän oireen?
Kaupoista tulisi sopia tänään.
Ali
Re: 2.1 kone ja abs-jarrut
Tuo öljynkulutus tuntuu olevan monen muun asian tavoin tapauskohtainen. Joillakin tuo 2.1 vie öljyä reippaastikin, omassa ei 10tkm vaihtovälillä pinta paljoakaan tikussa laske. On vaan hieman vaikea kauppoja tehdessä selvittää mokomoaakaneali kirjoitti:Toiseksi onko edellisistä teksteistä ymmärrettävä että myöskään öljyn kulutus ei olisi 2.1 moottorissa ongelma,jos ei ulkopuolisia vuotoja oteta lukuun.Ajettu yli 300.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Ei siinä muuta ole kun se koneen kauhee kalkatus kylmänä, ei sekään tunnu tota lannistavan mutta alkuun kuulostaa pahalta. Jos pääsee starttaamaan sen ees pari tuntia seisseenä ja ei kolise yhtään, ni voi olla huoleti. Kyllä ne hurjaa kolinaa ja kalketta pitää kylmänä (monet, ei läheskään kaikki) mutta ei isoa merkitystä. Ja nuo männät kuluu kuulemma sen takia, että ne on huomattavasti matalemmat kun 2.0 koneessa, jonka takia ne "kippaa" helpommin ->koliseva ääni kylmänä/haaleena.
Patarauta on påp.
Ei ongelmia
2,1 kansipahvi meni joskus alle 100tkm kertaalleen, mutta sen jälkeen ei ole koneen puolesta ollut ongelmia. Ei kuluta öljyä. Olen itsekin miettinyt mainetta, mutta eipä ole ollut syytä huoleen. Mittarissa vasta 187tkm. Ja edelleen mennään. Vaihteiston välitys on hassu, kierrokset kiertää esim. 100 vähän vajaa 500rpm korkeammalla kuin edellisissä 2,0 koneissa - näkyy mm. bensalaskussa. Olen kuullut, en tiedä, että asia liittyy ensiövaihteeseen, joka olisi kuulemma vaihdettavissa???
Joten kysynkin, onko tästä kokemusta, voiko ja onko järkeä laskea kierroksia 2,1 koneesta mm. kulutuksen nimissä - ja miten se tapahtuisi kivuttomasti, jos...
Joten kysynkin, onko tästä kokemusta, voiko ja onko järkeä laskea kierroksia 2,1 koneesta mm. kulutuksen nimissä - ja miten se tapahtuisi kivuttomasti, jos...
Re: 2.1 kone ja abs-jarrut
Joo taitaa olla yksilöllistä tuo öljynkulutus, itellä vei semmoset 3litraa/10000kmIskariot kirjoitti:Tuo öljynkulutus tuntuu olevan monen muun asian tavoin tapauskohtainen. Joillakin tuo 2.1 vie öljyä reippaastikin, omassa ei 10tkm vaihtovälillä pinta paljoakaan tikussa laske. On vaan hieman vaikea kauppoja tehdessä selvittää mokomoaakaneali kirjoitti:Toiseksi onko edellisistä teksteistä ymmärrettävä että myöskään öljyn kulutus ei olisi 2.1 moottorissa ongelma,jos ei ulkopuolisia vuotoja oteta lukuun.Ajettu yli 300.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Muuten kyl oli pirteä kone, mut tosiaan toi öljynkulutus ihmetytti, ku ei vuotoja ainakaan maahan asti ollut, eikä pölläytellyt venttiilinohjureista. N. 300 tkm oli mittarissa.
Mut mukava on ajaa tuo kone/laatikko -yhdistelmä ainakin omasta mielestäni.
Edit: Ja venttiilinvarren kumit oli edellisen omistajan toimesta vaihdettu.
Viimeksi muokannut Montoya, Ma Helmi 06, 2006 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Siis 16-venttiilisissä riittää öljynkulutuksen aikaansaamiseksi väljät venttiilivarrenkumit. Jos siis öljyä pitää lisätä vaihtovälillä, niin kannattaa jo funtsia venavarrenkumien vaihtoa. Kauhuesimerkkinä vanhempieni 900S -92 joka vei pahimmillaan 1litran/300km ennen kansiremppaa.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
(Pakoventtiilihän siitä lopulta meni ja tehtiin sitten kansiremppa vimpan päälle, eikä enää häviä öljyä vaihtovälillä.)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
(Pakoventtiilihän siitä lopulta meni ja tehtiin sitten kansiremppa vimpan päälle, eikä enää häviä öljyä vaihtovälillä.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01