2.1 Moottori

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

2.1 Moottori

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tuttavan puolesta kyselen onkos kyseisessä 2.1 litran moottorissa joitain vikoja / sellaista mistä kannattaisi huolestua sillä hänellä on kiikarissa -92 vuoden 5-ovinen Saab 900 jossa on kyseinen kone.

Eli lähinnä mahdolliset vika, viat, ym. paikat kiinnostaisivat.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Mulla ollut pari ja tuttavapiirissä muutama.
Ei todellakaan moittimista mut herkkäkorvanen saattaa säikähtää "nakuttamista" kylmänä.
Itse ajoin edellisellä "nakuttavalla" 170tkm ja ei ollu mitään ongelmia.
Miinus pointtina on et nyt tulee satkuun kansiremppa,mut musta se on yhtä todennäköinen myös 2.0 koneella.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Vuoden päivät ja reilu 30tkm olen ajellut 2,1:llä ja ei ole mitään pahaa sanottavaa. Kyllähän se kylmänä pitää vähän pahaa ääntä, mutta ottaa rauhallisesti ekat pari kilometriä, niin kyllä se siitä. Tehoahan siinä onkin oikein mukavasti vapariksi. :D

Haulla löytyy aika paljon keskustelua näistä koneista. 2,1:set ovat saaneet jostain syystä vähän huonon maineen, mutta taitavat oikeasti olla samaa luotettavuustasoa kuin 2,0 16v-koneetkin.

Ensimmäisissä 2,1:ssä oli teflon-pinnotteiset männät, joka ei ollut toimiva ratkaisu. Mutta ne vissiin lähes kaikki vaihdettiin takuun piikkiin normaaleihin mäntiin.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

No tolla mun 2,1:llä on meillä ollessa tullut kilometrejä n. 200tkm, yht. 317tkm ja mulla ei ole pahaa sanottavaa siitä. Joitain sähkö(?)huolia on ollut, mutta niitä en laita moottorin koon piikkiin. 8O Jos hinta kohdallaan, tekniikka ja kori kunnossa, niin hyvä auto!
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

Paikallinen Saab korjaaja varoittelee noiden kansipahvien takia, mut eihän tuo niin vakava homma ole varsinkin jos itsellä pysyy työkalut kädessä.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mikäs tälle 2,1 koneelle on sen huono maineen antanut? Itse annoin joskus muutama vuosi sitten yhden siistin Saabin mennä ohi, kun oli 2,1 koneella ja muutamalta saabistilta sain varoituksia, että on susi kone.
Mahtaako kumminkin olla niin, että tätä tykätään polkea enemmän kuin 2-litraista, jolloin se todennäköisesti hajoaakin aikaisemmin?
Eipä se ainakaan paperilla näytä paskaa pahemmalta koneelta, kokemuksia mulla ei tosiaankaan ole.
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

No jos asentajien kertomukset pitää paikkansa niin 2.1 on porattu 2.0:sta isommaksi ja silloin olisi ymmärrettävää tuo tiivisteen kesto koska on pienemmät pinnat.
Ei kai se sutta tee koneesta, parempi alavääntö on noin perstuntumalta, mut ainahan kehitysversioissa tuntuu lapsuksia olevan, tämä nähtiin velipojan edellisessä 9-5 farkussa.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Kylläpä se 2.1 toimii ja kestää siinä missä kakslitranenkin mylly jos ei satu olemaan lähes ajamaton alkusarjan auto jossa tuo materiaalimoka lymyilisi, tosin tuollaisiapa ei taida enää löytyä.

Omassa 2.1:ssä 388tkm mittarissa eikäpä tuo vielä leviämisen oireita esitä... Tuo mainittu karkea käyntiääni kylmänä löytyy omastakin mutta eipä tuo haittaa kun sen tietää...
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

2.1 kone ja abs-jarrut

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Löytyisikö foorumilta jo näin aamulla apuja?
92:n og900 abs-jarruista kyselisin:pitääkö poljintuntuman olla aika kovan
myös silloin kuin abs-toimii? Monella muulla merkillä jarrupoljin hieman vetää alta pois abs:n toimiessa.
Toiseksi onko edellisistä teksteistä ymmärrettävä että myöskään öljyn kulutus ei olisi 2.1 moottorissa ongelma,jos ei ulkopuolisia vuotoja oteta lukuun.Ajettu yli 300.
Kolmanneksi: Onko kukaan seuraillut pakokaasuarvoja todella tarkasti
kun tässä hankinnan kohteessa HC ei tunnu laskevan alle 10 yksikön
niikuin kuin esim minun 900s 2,0 tekee vaan jää 30-40 paikkeille
lambda ja co ja 02 ovat oikein hyvät.Jos vaikka tulpat/johdot/ilmansuodatin tekisivät tämän oireen?

Kaupoista tulisi sopia tänään.

Ali
uubi
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 23:04
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja uubi »

250000 km. tuli täyteen männäviikolla ja konetta ei ole tarvinnu aukasta. Mitänyt öljyvuotoja korjailtu.
900i 2.1 16v -92 # 2361
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: 2.1 kone ja abs-jarrut

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

kaneali kirjoitti:Toiseksi onko edellisistä teksteistä ymmärrettävä että myöskään öljyn kulutus ei olisi 2.1 moottorissa ongelma,jos ei ulkopuolisia vuotoja oteta lukuun.Ajettu yli 300.
Tuo öljynkulutus tuntuu olevan monen muun asian tavoin tapauskohtainen. Joillakin tuo 2.1 vie öljyä reippaastikin, omassa ei 10tkm vaihtovälillä pinta paljoakaan tikussa laske. On vaan hieman vaikea kauppoja tehdessä selvittää mokomoaa :?
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Ei siinä muuta ole kun se koneen kauhee kalkatus kylmänä, ei sekään tunnu tota lannistavan mutta alkuun kuulostaa pahalta. Jos pääsee starttaamaan sen ees pari tuntia seisseenä ja ei kolise yhtään, ni voi olla huoleti. Kyllä ne hurjaa kolinaa ja kalketta pitää kylmänä (monet, ei läheskään kaikki) mutta ei isoa merkitystä. Ja nuo männät kuluu kuulemma sen takia, että ne on huomattavasti matalemmat kun 2.0 koneessa, jonka takia ne "kippaa" helpommin ->koliseva ääni kylmänä/haaleena.
Patarauta on påp.
Aavas
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 00:50
Paikkakunta: Turku

Ei ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aavas »

2,1 kansipahvi meni joskus alle 100tkm kertaalleen, mutta sen jälkeen ei ole koneen puolesta ollut ongelmia. Ei kuluta öljyä. Olen itsekin miettinyt mainetta, mutta eipä ole ollut syytä huoleen. Mittarissa vasta 187tkm. Ja edelleen mennään. Vaihteiston välitys on hassu, kierrokset kiertää esim. 100 vähän vajaa 500rpm korkeammalla kuin edellisissä 2,0 koneissa - näkyy mm. bensalaskussa. Olen kuullut, en tiedä, että asia liittyy ensiövaihteeseen, joka olisi kuulemma vaihdettavissa???

Joten kysynkin, onko tästä kokemusta, voiko ja onko järkeä laskea kierroksia 2,1 koneesta mm. kulutuksen nimissä - ja miten se tapahtuisi kivuttomasti, jos...
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2.1 kone ja abs-jarrut

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Iskariot kirjoitti:
kaneali kirjoitti:Toiseksi onko edellisistä teksteistä ymmärrettävä että myöskään öljyn kulutus ei olisi 2.1 moottorissa ongelma,jos ei ulkopuolisia vuotoja oteta lukuun.Ajettu yli 300.
Tuo öljynkulutus tuntuu olevan monen muun asian tavoin tapauskohtainen. Joillakin tuo 2.1 vie öljyä reippaastikin, omassa ei 10tkm vaihtovälillä pinta paljoakaan tikussa laske. On vaan hieman vaikea kauppoja tehdessä selvittää mokomoaa :?
Joo taitaa olla yksilöllistä tuo öljynkulutus, itellä vei semmoset 3litraa/10000km 8O.

Muuten kyl oli pirteä kone, mut tosiaan toi öljynkulutus ihmetytti, ku ei vuotoja ainakaan maahan asti ollut, eikä pölläytellyt venttiilinohjureista. N. 300 tkm oli mittarissa.

Mut mukava on ajaa tuo kone/laatikko -yhdistelmä ainakin omasta mielestäni.

Edit: Ja venttiilinvarren kumit oli edellisen omistajan toimesta vaihdettu.
Viimeksi muokannut Montoya, Ma Helmi 06, 2006 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2,3t -03
#2514
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis 16-venttiilisissä riittää öljynkulutuksen aikaansaamiseksi väljät venttiilivarrenkumit. Jos siis öljyä pitää lisätä vaihtovälillä, niin kannattaa jo funtsia venavarrenkumien vaihtoa. Kauhuesimerkkinä vanhempieni 900S -92 joka vei pahimmillaan 1litran/300km ennen kansiremppaa.
8O
(Pakoventtiilihän siitä lopulta meni ja tehtiin sitten kansiremppa vimpan päälle, eikä enää häviä öljyä vaihtovälillä.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin