2.1 Moottori

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

900 2,1L

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Kiitokset kaikille viesteistä ja kannanotoista.
Nyt se tyttären eka auto (tosin omistaa 1/2 siitä) 900 5D -92(93)
on pihalla ja papalla sitten menee pari viikkoa
remonteissa ennenkuin sen hyvällä mielellä voi käyttöön
antaa.
Kotiin tuodessa ainaskin seuraavat puutteet tulivat jo esille:
Jäähdyttäjä hieman vuotaa Hyvällä tuurilla vain puhallin termostaatin tiiv.
Vilkkukytkin ei ollutkaan palauttavaa mallia.
Penkinlämmitin ei osoittanut mitään lämpiämisen merkkejä 40 km. matkalla.
Muutenkin moottorilämmöt pysyttelivät kovin alhaisella tasolla
ja risteyksissä(matalilla kierroksilla) hävisivät lämmöt sisältä lähes
kokonaan. Tässä mallissa on se väliputki/letkuhässäkkä niissä lämppärin
letkuissa. Olikohan se niin että vaihdettava tavalliset letkut tilalle?

Tässähän tätä purtavaa nyt vähäksi aikaa.

Ali
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mulla se letkuhässäkän mötikkä :lol: oli ainakin rikki, ts. syöpynyt/kulunut se ohjuri jonka pitäisi ohjailla veden kiertoa. Itte vaihdoin tilalle uuden, mutta olis pitänyt nakata se kokonaan pois.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
jlumme
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2004 19:43
Paikkakunta: Taipalsaari

Viesti Kirjoittaja jlumme »

Mulla oli termari sökö ja viisari pysy alaviistossa, kun ostin tän nykyisen kulkineen. Lämmöt nous normaaliin uudella termarilla. Kannattaa muuten ostaa orggis.
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Tuo vilkun palautumattomuus on jonkinlainen tyyppivika. Itsellä ei palauttanut oikealta kunnolla ja myös pitkien vaihto tökki joskus. CRC auttoi ensihätään. Monet ovat myös vaihtaneet viiksen. Haulla löytyy tietoa.
9-5 2,3t -03
#2514
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: 2.1 Moottori

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moe :D

Tuohon koneen kolinaan palatakseni, niin itse kokeilin öljynvaihtoa eli laitoin Teboil diamond 5w40 öljyt sisään mobil superin tilalle, kun piti tosi pahaa ääntä kylmänä, täytyy sanoa että vaimeni nuo kolinat aika lailla siis kuuluu kolinaa edelleenkin mutta huomattavasti vaimeampana, noilla mobileillakaan en ollut ajanut ku jotain 5tkm, lisäksi kokeilu mielessä laitoin "stp-oil threatment" lisäainetta koneeseen, en sitten tiedä oliko tuosta siirapista sitten apuja.
Muuten mylly toimii moitteettomasti öljyä joskus joutuu lisäilemään, ei ole lisäyksistä tullu pidettyä kirjaa kun öljyt vaihdan joka kevät talviseisonnan jälkeen.
Kilsoja on satkussa vasta 406tkm :D
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 2.1 Moottori

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Lisätään nyt tähän oma kokemus tästä moottorista. Meille tää satku tuli olikohan 427 tkm ajettuna ja oli kansipahvi joku aika sitten vaihdettu, mutta syynä oli ollut vuotava syyläri ja sen takia oli keittänyt. Erittäin toimiva peli ollut koko ajan. Meillä sillä ajettiin 75 tkm ja jäi seisomaan 3 vuodeksi ja tänä syksynä poika laittoi sen tyttöystävälleen taas ajoon. Tykkää kovasti siitä kun kysyin. Siinä on mittarissa nyt jotain 505 tkm, eikä ole konetta koskaan aukaistu ja meno jatkuu... Viime viikolla siihen oli pitänyt tosin bensapumpun rele uusia, kun meno lakkas äkkiä. Kyllä se on halpaa tällainen autoilu.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin