Kaiuttimien vaihto
Kaiuttimien vaihto
Täytyy kysellä viisaammilta ensin ja mennä vasta sitten ostoksille, joten minkälaiset kaiuttimet passaisivat OG900 CC -Saappiin eteen ja taakse? Ja vieläpä alkuperäisten tilalle - tarkoituksena ei siis ole tehdä mitään hifi -luokan äänentoistoa. Kuitenkin uutta eloa pitäisi saada, eikä tarkoituksena ole ostaa niitä kaikista halvimpiakaan Biltemalta.
Soitin on äskettäin vaihdettu Pioneeriin, mutta 15 vuotiaiden kaiuttimien tulevaisuudennäkymät eivät kyllä ole enää kovin ruusuiset nykypäivänä...
Soitin on äskettäin vaihdettu Pioneeriin, mutta 15 vuotiaiden kaiuttimien tulevaisuudennäkymät eivät kyllä ole enää kovin ruusuiset nykypäivänä...
Eteen tulee ainakin 4 tuumaiset ja taitaa taaksekin tulla saman kokoiset.
Edessähän on hyvä paikka diskantille siinä tuulilasin puhallussuuttimen vieressä, johon alkuperäinen erillissarjakin on tullu.
Edessähän on hyvä paikka diskantille siinä tuulilasin puhallussuuttimen vieressä, johon alkuperäinen erillissarjakin on tullu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ja jos kyseessä on 3-ovinen malli (niinkuin CC pitäisi olla) ja uretaanista muotoillut ovipahvit niin siihen taskun tilalle kun lyö vanerilevyn niin siihen levyyn saa helposti 6,5" midbasson. Näin siis 6,5"+4"+diskantti 3-tiesarja on aika helposti asennettavissa. Suosittelen!
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Juu helpoimmalla pääsee kun asentaa 4" tuumaset joka nurkkaan. Eteen saa olla aika matalatkin, nyt en vaan muista olikos se alle 40mm?
Itse vaihdoin autooni niiden alkuperäisten pahvikartioiden tilalle ruotsalaisvalmisteiset DLS:t, ostin autostudiosta. Hinta tais olla jotain 60e/pari. (Tämä ei ole mainos)
Mutta niinkuin kaima tuossa totesi, niin niille erillissarjan diskanteille on ihan valmis paikkakin kun vaan avaa sen aukon. Jakosuotimien sijoittelussa saattaa tulla miettimistä, sen verran on ahtaat paikat.
HIFI-lehdessähän käsiteltiin 900-projektissa juuri tätä asiaa. Vielä kun olis se lehti tässä käsillä...
Itse vaihdoin autooni niiden alkuperäisten pahvikartioiden tilalle ruotsalaisvalmisteiset DLS:t, ostin autostudiosta. Hinta tais olla jotain 60e/pari. (Tämä ei ole mainos)
Mutta niinkuin kaima tuossa totesi, niin niille erillissarjan diskanteille on ihan valmis paikkakin kun vaan avaa sen aukon. Jakosuotimien sijoittelussa saattaa tulla miettimistä, sen verran on ahtaat paikat.
HIFI-lehdessähän käsiteltiin 900-projektissa juuri tätä asiaa. Vielä kun olis se lehti tässä käsillä...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Tätäkin hain äsken, mutta löysinpäs
Tässä on aiheesta keskustelua: (tuttuja nimiä tälläkin palstalla)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0000317109
Jonkun kotisivu, joka on jaksanut kunnolla viritellä ja ottaa vielä kuviakin.
http://koti.mbnet.fi/saab900/HIFI/
Tässä on aiheesta keskustelua: (tuttuja nimiä tälläkin palstalla)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0000317109
Jonkun kotisivu, joka on jaksanut kunnolla viritellä ja ottaa vielä kuviakin.
http://koti.mbnet.fi/saab900/HIFI/
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Itsellä on edessä 4" Autostudio BC-42 2-tiekajarit ja takana hattuhyllyllä SPL PRO F-369 6x9". Eteen kajarit meni ihan heittämällä ilman mitään ihmeempää virittelyä. Nuo Autostudiot on nimittäin yhtä matalat kun ne alkuperäiset pahviset. Taakse tein uuden hattuhyllyn vanerista ja päällystin Bilteman verhoilukankaalla. Siihen sai sitten helposti sopivat koloset kajareille, eikä tarvinut rikkoa alkuperäistä hyllyä. Jälkikäteen ajatellen hattuhylly olisi ehkä kannattanut jakaa kahteen osaan, jolloin isomman takaosan saisi tarvittaessa nostettua pois ilman kaiuttimien irroittelua.
Mitään erillisiä vahvistimia en viritellyt, koska soi ilmankin ihan tarpeeksi tällaisen sunnuntaikuuntelijan tarpeisiin. Äänenlaatu parani kuitenkin niin paljon, ettei sillä teholla niin väliä.
Kannattaa suosiolla laittaa taakse jotkut 6x9" kajarit, koska alkuperäispaikoille menevillä 4" kajareilla ei paljoa alarekisteriä saa kuulumaan.
Mitään erillisiä vahvistimia en viritellyt, koska soi ilmankin ihan tarpeeksi tällaisen sunnuntaikuuntelijan tarpeisiin. Äänenlaatu parani kuitenkin niin paljon, ettei sillä teholla niin väliä.
Kannattaa suosiolla laittaa taakse jotkut 6x9" kajarit, koska alkuperäispaikoille menevillä 4" kajareilla ei paljoa alarekisteriä saa kuulumaan.
Kiitosta ensinnäkin avusta!
Tarkoituksena olisi saada myös takakaiuttimet sopimaan alkuperäisten paikalle, eli jättää hattuhylly ehjäksi - tosin äänentoiston kustannuksella.
En ole vielä ehtinyt tutkailemaan minkälaiset kaiuttimet sopisivat sinne taakse, mutta mahtuuko sinne ne 4" kaiuttimet (kuten Teemu muisteli), vai ovatko ne alkuperäiset mallia soikea? Autohan oli siis 5-ovinen OG900.
Tarkoituksena olisi saada myös takakaiuttimet sopimaan alkuperäisten paikalle, eli jättää hattuhylly ehjäksi - tosin äänentoiston kustannuksella.
En ole vielä ehtinyt tutkailemaan minkälaiset kaiuttimet sopisivat sinne taakse, mutta mahtuuko sinne ne 4" kaiuttimet (kuten Teemu muisteli), vai ovatko ne alkuperäiset mallia soikea? Autohan oli siis 5-ovinen OG900.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Joo kyllä siellä takana on 4"sille paikat mut ite ostin sinne 4"x6":set. Ei oo vielä kokemuksia soiko ne paremmin ku perus 4"set mutta reuna paikolle ei mee ainakaan 4" leveämmät. Mulla oli ainakin vakiona siellä eessä erillis sarja mut vaihoin sinnekkin uuet 4"set ku vanhoista irtos kartio. Ja jos haluaa ovi taskujen olla ihan rauhassa ja vielä käyttö keloiset niin ite laitoin 6.5" siihen keski konsolin molemmille puolille korkeata bassoa antamaan. Kannattaa vaan kattoo ku ostaa niitä että asennus syvysyys ei ole kovin iso ettei oo magneetit ihan kiinni toisissaan, DLS:sän olikohan ne Referenc sarjalaiset mahtu ainakin. Hattu hyllyyn en ite ainakaan oo viittiny kummempia kajareita laittamaan, siellä on vaan kaks 4" reikää missä ritilät päällä et 18" hönkii vähä matalampaa bassoa peliin.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
- Paikkakunta: Siuntio
Ainakin 5-luukkusessa takaikkunan kehysverhoilu peittää kummallisesti 1/3osan kaiutin ritilästä. Omasta autostani oli aurinko polttanut nuo verhoilut riekaleiksi. Uusinta verhoilun yhteydessä lovesin kolot ikkunan kehyksiin. Nuo kehyksethän on valmistettu munakennopahvista.
Takapenkin alle mahtuu piiloon aika isokokoinenkin vahvistin, joten takakonttiin kannattaa virittää irroitettava subbari laatikko. Näin alkuperäisen kokoiset 4" kaiuttimet riittävät muhkeisiin soundeihin, ja autoradiovaras ei aavista mitään. Kojelaudan diskantit ovat ainoa vihje audiovirittelyistä.
Takapenkin alle mahtuu piiloon aika isokokoinenkin vahvistin, joten takakonttiin kannattaa virittää irroitettava subbari laatikko. Näin alkuperäisen kokoiset 4" kaiuttimet riittävät muhkeisiin soundeihin, ja autoradiovaras ei aavista mitään. Kojelaudan diskantit ovat ainoa vihje audiovirittelyistä.
Fysiikkaa: mitä suurempi kaiuttimen pinta-ala, sitä enemmppän kartio saa ilmaa liikkeelle, mikä kuuluu äänenä. Eli niillä suuremmilla enemmän mataliataajuuksia ja luultavasti enempi tehoja.
Mut ei homma niin yksinkertanen oo. Isot bilteman kaiuttimet eivät hakkaa pienempiä merkkiä "laadukas".
Itse en ole hifisti, mutta perusasiat tiedän.
Mut ei homma niin yksinkertanen oo. Isot bilteman kaiuttimet eivät hakkaa pienempiä merkkiä "laadukas".
Itse en ole hifisti, mutta perusasiat tiedän.
Itse heitin kojelaudan alkuperäisten pahvitötteröiden tilalle SPL Dynamicsin 4" erillissarjan joka sopi paikoilleen ilman survomista. Diskantit ruuvasin kojelaudan päätyihin. Sarjan mukana tulleet jakosuotimet vaan olivat niin jumalattoman kokoisia että ne piti kiinnittää kojelaudan alapintaan kun ei viitsinyt niiden takia alkaa sisustaa purkamaan.
Hattuhyllyllä on jotku pinohiiren kajarit jotka edellinen omistaja oli ansiokkaasti asentanu mdf-levystä tekemäänsä uuteen hattuhyllyyn. Saabin originaali pahvihylly kun ei kummosia kajareita notkahtamatta kannattele (sedanissa siis) . Olipa vielä verhoillutki uuden hyllyn sisustan sävyn sopivaksi. Oikeastaanhan nuo hattuhyllylle heitettävät kajarit on turhia kun musiikin luonnollinen kuulemissuunta on kuitenkin edestä ja aina joku takamatkustajista vinkuu että musa on liian isolla...
Peräkontin välipohjan alle vahvistin, irrotettavaan koteloon subbari ja niimpä vaan suabbi soi komiasti
Hattuhyllyllä on jotku pinohiiren kajarit jotka edellinen omistaja oli ansiokkaasti asentanu mdf-levystä tekemäänsä uuteen hattuhyllyyn. Saabin originaali pahvihylly kun ei kummosia kajareita notkahtamatta kannattele (sedanissa siis) . Olipa vielä verhoillutki uuden hyllyn sisustan sävyn sopivaksi. Oikeastaanhan nuo hattuhyllylle heitettävät kajarit on turhia kun musiikin luonnollinen kuulemissuunta on kuitenkin edestä ja aina joku takamatkustajista vinkuu että musa on liian isolla...
Peräkontin välipohjan alle vahvistin, irrotettavaan koteloon subbari ja niimpä vaan suabbi soi komiasti
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
mulla löytyy satkusta seuraavia:
edessä on SPL dynamicsin S-4.2 erillissarja (eli 4" keskiäänet ja pienimalliset diskantit) vakiopaikoilla, ja diskantit on kojelaudan ja a-pilarin yhtymiskohdassa. Jakosuotimet on sijoitettu siihen lämmönsäätimien yläpuolelle kojelaudan sisään.
takana on SPL dynamicsin 4" koaksiaalit vakiopaikoissa, JBL:n diskantit niiden vieressä.
"Kontissa" on 2kpl SPL Dynamicsin "V-8" 8-tuumaista elementtiä 10.5 litran koteloissaan, ja näiden välissä on saman valmistajan PRO-12D4 elementti 33 litraisessa kotelossa.
Vahvistimien virkaa ajavat Autostudion BC5.5 ja SPL Pro:n 450 -mallit (4*50w+150w ja 4*50w) joita ohjaamassa on Autostudion aktiivijakari ja loppupeleissä JVC:n mp3-mankka.
Eli musiikki soi sopivasti.
edessä on SPL dynamicsin S-4.2 erillissarja (eli 4" keskiäänet ja pienimalliset diskantit) vakiopaikoilla, ja diskantit on kojelaudan ja a-pilarin yhtymiskohdassa. Jakosuotimet on sijoitettu siihen lämmönsäätimien yläpuolelle kojelaudan sisään.
takana on SPL dynamicsin 4" koaksiaalit vakiopaikoissa, JBL:n diskantit niiden vieressä.
"Kontissa" on 2kpl SPL Dynamicsin "V-8" 8-tuumaista elementtiä 10.5 litran koteloissaan, ja näiden välissä on saman valmistajan PRO-12D4 elementti 33 litraisessa kotelossa.
Vahvistimien virkaa ajavat Autostudion BC5.5 ja SPL Pro:n 450 -mallit (4*50w+150w ja 4*50w) joita ohjaamassa on Autostudion aktiivijakari ja loppupeleissä JVC:n mp3-mankka.
Eli musiikki soi sopivasti.
-----------------------------
Saab 900i -87
Saab 900i -87
Mun 900i:ssä SPL Dynamics 4" kaksitie-erillissarja edessä. Niihin ilmasuuttimien vieressä oleviin rinkilöihin sahasin reiät diskanteille. Moni ei edes tajua, ettei ole vakiona tollaiset. Takana on halvimmat 6x9:t mitä sattui löytymään, eli SPL Pro:t. Niihin tein pienen muutoksen, eli katkaisin diskantin ja keskiäänisen johdot ja väliin kytkimet. Näin stereokuva yksin ajaessa on hieman parempi, kun diskantit tulee edestä. (Tämmönen karvalakkiviritys tosiaan, 6x9:t alkaa olla jo historiaa). Takapään äänistä vastaa Autostudion 2x50W vahvistin (takapenkin alla). AutoCDsoitin on Blaupunkt Casablanca CD50, johon on liitetty kannettava MP3 soitin AUX-inputtiin. Takapaksin kytkennät on tehty pikaliittimin, eli hattuhyllyn voi ottaa irti ja ilman hyllyä ajettaessa voi johdot kytkeä vakio paikoilla oleviin 4" kaiuttimiin. Auton alkuperäiseen johtosarjaan laitoin myös nuo liittimet, joten voin käyttää autosoittimen kaiutin lähtöjäkin takapään ääniin, jos niin haluan.
Kokemuspohjalta voin sanoa, että 6x9:t soi paremmin vahvistimen kanssa. Väitänpä että jos kajarien koko alkaa olla 6,5" tai isompaa, niin vahvistimella saa paremman saundin. Bassot eivät nimittäin toistuneet kunnolla tuolla Blaupunktin omalla teholla, joten basso säätöjä ja "loudnessia" tuli käännettyä isolle. Kun laitoin vahvistimen käyttöön, täytyi säädöt tehdä uudestaan, kun ääni meni ihan puuroksi
Yleisesti ottaen nuo automankkojen ilmoitetut tehot "4x50W" on jotakin utopiaa. Todellisempi lukema voisi olla 4x12W tai 4x8W jatkuvaa tehoa. Pieneltä vaikuttava 2x50W vahvistin on kuitenkin jopa 5x tehokkaampi, kuin autoradion oma pääteaste. Tämän eron huomaa parhaiten bassotoiston parantumisena.
Jos lähtisi tekemään tuollaista monien suosimaa nelikanavaista systeemiä ilman subbaria, paras tulos voisi syntyä esim. 4x50W rms tai vastaavalla vahvarilla. Eli kaikki kaiuttimet syötetään vahvistimen kautta. Loppujen lopuksi kyse ei ole kovemmasta äänestä, vaan paremmasta äänenlaadusta.
Kokemuspohjalta voin sanoa, että 6x9:t soi paremmin vahvistimen kanssa. Väitänpä että jos kajarien koko alkaa olla 6,5" tai isompaa, niin vahvistimella saa paremman saundin. Bassot eivät nimittäin toistuneet kunnolla tuolla Blaupunktin omalla teholla, joten basso säätöjä ja "loudnessia" tuli käännettyä isolle. Kun laitoin vahvistimen käyttöön, täytyi säädöt tehdä uudestaan, kun ääni meni ihan puuroksi
Yleisesti ottaen nuo automankkojen ilmoitetut tehot "4x50W" on jotakin utopiaa. Todellisempi lukema voisi olla 4x12W tai 4x8W jatkuvaa tehoa. Pieneltä vaikuttava 2x50W vahvistin on kuitenkin jopa 5x tehokkaampi, kuin autoradion oma pääteaste. Tämän eron huomaa parhaiten bassotoiston parantumisena.
Jos lähtisi tekemään tuollaista monien suosimaa nelikanavaista systeemiä ilman subbaria, paras tulos voisi syntyä esim. 4x50W rms tai vastaavalla vahvarilla. Eli kaikki kaiuttimet syötetään vahvistimen kautta. Loppujen lopuksi kyse ei ole kovemmasta äänestä, vaan paremmasta äänenlaadusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01