Kysymys Saab guruille!
Auto on siis -88 ruisku, vedätettäessä ei nykimistä havaitse.
Tasaisella kaasulla ja pienilla vaihteilla on havaittavissa pieni vaimea nykiminen, jonka huomaa etenkin pienillä vaihteilla ajettaessa ja pienillä kierroksilla.
Nykiminen tulee mielestäni moottorista? Ei voimansiirrosta.
Voisiko olla polttoainepumpussa vikaa??
Alipaineletkut on liikuteltu ja en ainakaan silmin havainnut mitään erityistä eikä koneen käyntiääni muuttunut millään tavalla.
Tyhjäkäynti on siisti!
Yksi asia on myös askarruttanut eli käynnistettäessä takaa jostain alta kuuluu kurnutus, eli onko siellä jonkinmoinen akku polttoaineelle???
Sport kirjoitti:Kysymys Saab guruille!
Auto on siis -88 ruisku, vedätettäessä ei nykimistä havaitse.
Tasaisella kaasulla ja pienilla vaihteilla on havaittavissa pieni vaimea nykiminen, jonka huomaa etenkin pienillä vaihteilla ajettaessa ja pienillä kierroksilla.
Nykiminen tulee mielestäni moottorista? Ei voimansiirrosta.
Voisiko olla polttoainepumpussa vikaa??
Alipaineletkut on liikuteltu ja en ainakaan silmin havainnut mitään erityistä eikä koneen käyntiääni muuttunut millään tavalla.
Tyhjäkäynti on siisti!
Yksi asia on myös askarruttanut eli käynnistettäessä takaa jostain alta kuuluu kurnutus, eli onko siellä jonkinmoinen akku polttoaineelle???
Terveisin Toisen kerran Saabisti ja kuume nousee!
Sytkäosat kannattaa tarkastaa. Tulpat, kansi, pyöriä ja tulpanjohdot.
Bensapuolella on painevaraaja (sijaitsee tankin etupuolella pohjan alla), jonka jousi kiristyessään kurisee.
Edit: En tiedä sainko tähän vastata, kun oli osoitettu guruille
Viimeksi muokannut ASTech, Ke Helmi 25, 2004 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hei! Tuopa oli hyvä, kun kerroit mistä se kurnutus tulee. Mie olen ihmetellyt sitä jo kolmevuotta. Sehän tosiaankin voi olla se alipainesäiliö
Alkuperäisen kysymyksen esittäjälle lohdutuksen sanoja 8-tappisesta ruiskusta. Se vaan nykii 50km/h vauhdissa (käytän 4-vaihdetta alle 80km/h nopeuksissa). Ei voi sitten mitään. Joku tyyppivika kait se on. Meikä on sitä syytä metsästänyt ja muillakin on ollut ongelmia. Yksinkertaisuudessaan, jos nyppäisee käsijarrua vähän laahaamaan, heti häviää. Sama juttu, jos ajaa 40km/h tai 60km/h tai kiihdyttää. Nykimistä ei huomaa talvirenkailla, mutta kesärenkailla sen havaitsee paremmin. Monesti ajan tuon takia ylinopeutta Auto kiihtyy, käynnistyy ja kulkee normaalisti eikä nyi kiihdytyksissä. Etummaisen moottorinkannatinkumin uusiminen vähensi kyllä tuota oiretta huomattavasti.
Aiemmin satkuani vaivannut pieni "empiminen" pintakaasu kiihdytyksissä noin 2500rpm kohdalla hävisi sillä, että kasvatin sytytystulpien kärkiväliä. Korjausoppaassa sanotaan 0,6mm ja itse olen havainnut 0,8mm olevan ainakin minun satkun moottorille parempi arvo. Sytkäpuolesta on enää uusimatta puola ja sytytysmoduuli. Kaikki muut osat olenkin jo vaihtanut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Siispä tutkin ilmamääräanturin ja EGR-venttiillin, tuon ensimmäisen tiedän ja tuota toista en? Apuva!
Auto on siis 8-venttiilinen.
Onko Saab bensa sekä lämpömittarin ominaisuus vai oire jostakin että ko. mittarit ns. heiluu hyvinkin nopeasti noin 3-4mm heittoja...
niinku monesti täällä on jo mainittu niin bougicordin piuhat ja sykäkamat saabilta, niin pelittää varmemmin.
Searchilla löytyy lisää tarinaa.
Mittarin sekoilut voi johtuu itse mittareista, mittariston takana olevan liittimen hapettuneisuudesta, antureista tai niiden johtojen hapettumisesta.
Nuo mittariston eri osiot voi vaihtaa erikseenkin.
Ensiks kannattaa heilutella liitokset läpi...
Meikän autosta EGR:ää ohjaava alipaineletku irroitettu. Ei mitään vaikutusta mihinkään, onpahan se paikallaan tai ei. Meikäläisenkin satkussa bensamittari liioittelee ja joskus hypähtelee oudosti. Pitäisi tarkastaa liitokset. Varoitusvalo (opiskelijavalo) toimii oikein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Meikän autosta EGR:ää ohjaava alipaineletku irroitettu. Ei mitään vaikutusta mihinkään, onpahan se paikallaan tai ei. Meikäläisenkin satkussa bensamittari liioittelee ja joskus hypähtelee oudosti. Pitäisi tarkastaa liitokset. Varoitusvalo (opiskelijavalo) toimii oikein.
Edesmenneessä autossani ei tuo EGR:n alipaineletkun tulppaus auttanut vaan vehjes veti ilmaa kuitenkin ilmeisesti tiivisteen tai rikkinäisen kalvon läpi. Vain mekaaninen tulppaus tuotti tuloksen.
Jos sen EGR:n ottaa pois käytöstä, niin se kannattaa poistaa kokonaan konehuoneesta ja tulpata kaikki päät. Toinen vaihtoehto on uusia se vuotava kalvo sinne EGR:ään. Itse en ole nähnyt ikinä tuota järjestelmää livenä, koska omastani oli se poistettu jonkin edellisen omistajan toimesta. Omassa oli imusarjaan jätetty yksi putkenpää tulppaamatta. Saab merkkiliikkeen korjaamopäällikkö kävi kurkistamassa konehuoneeseen ja totesi, että on poistettu asianmukaisesti, kun tulpataan tuo viimeinenkin putki. Ainoa mikä jäi auki on kannessa sijaitseva vihreä mutikka missä törröttää pää auki, ei ole kuulemma merkitystä? En tiedä miksi, viisaammata vastatkoon.
Vähän samantyyppistä vikaa on itselläkin 8v ruiskussa. Kaupunkiajossa nykii ikävästi alemmilla vaihteilla ja nopeuksilla. Erityisesti löysätessä kaasua ja sen jälkeen taas kiihdytettäessä tuppaa nykimään. Nelosella (4-vaihteinen loota) ja matkanopeuksissa kulkee sulavasti.
Ei oikein havaintoa olisiko vika polttoaine vai sytytyspuolella, mutta tänään sateella käynnistettäessä jäi sahaamaan hetkeksi ja nyki tavallista pahemmin ennen lämpiämistään. Eli saattaisi ehkä viitata ennemmin sähköpuolen ongelmaan
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
No minulla taasen ilmamäärämittarin lautanen pisti hiukan hanttiin ja se aiheutti nykimistä, ( korjaantui CRC:llä ) toinen joka vaikutti nykimiseen oli seos, säädätin arvot yläkantiin mittarissa ja nypytystä ei enää missään.
Tosin tankissakin oli silloin 98E bensiiniä, en tiedä oliko tuolla oktaanilla mitään vaikutusta mutta 98E tuntui toimivan paremmin.