900 turbon pakoputken kannake

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

900 turbon pakoputken kannake

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Tuli pieni ongelma pakoputkea asentaessa. Putki on kyllä kiinni, mutta vaihdelaatikkoon tulevan pakoputken kannakkeen kohtalo mietityttää. Jo irroittaessa putkea huomasin, että kannake oli vaihdelaatikosta lähes kokonaan irti. Tarkemmin tutkittua huomasin, että vaihdelaatikosta onkin murtunut toinen kannakkeen kiinnityspiste (kierre), jotenka kannaketta on turha yrittää kiinnittää vaihdelaatikkoon.

1. Onkohan tuo koko kannake kuinka tarpeellinen? Putki on JT yhdellä pöntöllä. Muistelisin, ettei ainakaan vapaastihengittävissä ole tuota kannaketta.

2. Helpoiten tuon kannakkeen varmaankin korvaisi, kun hitsaisi pohjaan pienen koukun ja samanlaisen myös pakoputkeen. Väliin sitten kumimötikkä, kuten häntäputken päässä, vai onko muita hyviä ideoita?
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Helicoil-kierteellä kannatin paikoilleen. Toinen voisi olla, että suoraan poraa jenkojen loput pois ja tekee isommat jengat, ja nätisti kiinni ettei korkkaa uudestaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kyllä se toinen pultti on monelta muultakin poikki ja ei se putki oo mihinkään karannu. retkumpihan se kiinnitys on ilman sitä kannatusta ja sallii paremmin moottorin liikkeet.
Luulisin jotta se kannake on ajateltu auttamaan, ettei pakoputken pään kiinnitykseen tulisi väsyttävää kulmanmuutosta/ momenttia, mutta toisaalta kun koneita viritetään ja moottorin kumikannakkeet vanhenee/ löystyy, niin koneiden liike suurenee.
Suurentunut liike tekee ison voiman siihen kannakkeeseen ja se pettää ensin.
Joku "löysä" kannake ei mielestäni kuitenkaan auta mitään.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Kiitoksia vastauksista...
Tietääkseni korjaus ei onnistu helicoililla, kun kierteestä ei ole kuin puolet jäljellä. Toinen puolikas on murtunut ja pudonnut kokonaan pois. Eli oikeastaan reikää ei enää ole, ainoastaan puolikas reikä, toivottavasti ymmärsitte. Täytyisi siis hitsata ensin lisää tavaraa tuohon kohtaan.

Taidan käydä laittamassa kiinnikkeen yhdellä pultilla kiinni ja unohtaa tuon kiinnikkeen korjaamisen / korvaamisen. Eipä tuosta varmaankaan isoja harmeja tule.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä tuota kanssa joskus kyselin kun belgialaisilla saabisteilla on kuulemma tapana poistaa toi kannatus että onko siinä mitään perää.

Omasta mielestäni on parempi jos tuo tuossa on, mutta esim. isomman alkuputken hitsanneilla tuota varmaan harvemmin on.

Ei tuo mielestäni niin kauhean kriittinen ole kuhan tuki turbon/pakosarjan päässä on ehjä ja kiinni. Vanhassa T8:ni ihmettelin miten pultit ei pysyny ollenkaan kiinni ja tuo tuki oli vain yhdellä pultilla enää kiinni. Oli ilmeisesti päässy pakosarja elämään.

Itse kyllä aattelisin että jos pistät putken alkupäähän kannakkeen koriin niin etupää joutuu normaalia kovemmalle koetukselle, vaikka siinä olisi kumi välissä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Belgialaiset on oikeessa. Ei tahdo pysyä se kannake paikoillaan koska putken lämpölaajeneminen nitkuttaa koko ajan sitä kannaketta ja jos pakoputki osuu johonki KUNNOLLA niin saattaa kannake halkaista laatikon kuorta nim. merk. kokemusta on....korjauksesta nääs.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Porukoiden 900S -92:sta oli toinen pultti kateissa. Laitoin kootessani lukitetta pultteihin. Pitäisikin käydä katsomassa, onko se pysynyt kiinni...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kannake

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kannaketta ei ole kaikissa turboissa enää jäljellä ja eikä sitä osaa kaivata. Ainoa käyttö mitä sille on kehittänyt on pakosarjan "suojeleminen". Kun matalalla turbolla täräyttää hidastetöyssyyn ja se kolhaisee keskimmäistä vaimenninta, ei kaikki välity samalla voimalla pakosarjaan, johon putki on kuitenkin pultattu kiinni. Itse olen sen aina laittanut kiinni.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kannake

Viesti Kirjoittaja stara »

petteri75 kirjoitti:Kannaketta ei ole kaikissa turboissa enää jäljellä ja eikä sitä osaa kaivata. Ainoa käyttö mitä sille on kehittänyt on pakosarjan "suojeleminen". Kun matalalla turbolla täräyttää hidastetöyssyyn ja se kolhaisee keskimmäistä vaimenninta, ei kaikki välity samalla voimalla pakosarjaan, johon putki on kuitenkin pultattu kiinni. Itse olen sen aina laittanut kiinni.
kuten edellä sanottiin voipi myös koko lootan kylki aueta??
Tökkiseen on kikka, mulla on sellainen pellinpala siinä vaimentimen ( jotain 2--2,5 mm kamaa ja reunat taitettu , jotta on jäykempi).
se on siis pakoputkilemmarilla kiinni putkessa ja sovitettu niistä taivutetuista laipoistaan nahnikkaan siihen pöntön päätyyn.
tarkoitus siis on jotta pöntön reuna luistaa sen avulla ylöspäin ( koska se on siinä viistossa kuin suksen kärki), jos meinaa tökätä kanttariin tms suoraan särmään. Kun ei ole hitsattu kiinni niin helppo siirtää seuraavaan pönttöön ja ei heikennä pöntön ikää.
Tollaseenkin duunaamiseen saa helposti kimmokkeen kun kerran putken ja turbon repii palasiksi.
:roll:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä se tuki on niin kynystä peltiä, että maakosketuksessa antaa periksi. Jos menee laatikon laita auki niin sitten on jo vauhtia ollut liikaa ja voi syyttää halkeamista muusta ku pakoputken kannakkeesta.

Ja jos konttaatte turbojenne alle ja katsotta sitä pakoputkea ja sille tulevia vääntöjä niin en voi kuvitella pakoputkeen kuin pientä kiertoliikettä. Ja silloin se kannake on paikallaan, kun putken kiertoliikkeen rasitus tulee äänenvaimentajassa oleviin kumikannakkeisiin. Johtuen siis siitä, että putki on kiinni ja tuettu kahdesta kohtaa. Jos kannaketta ei ole tulee kiertoliike änärin kumikannakeille ja turbon laipalla/pakosarjalle/jne.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin