Saabi nykii tosin vaimeasti, apuva!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sport
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 11:05

Saabi nykii tosin vaimeasti, apuva!

Viesti Kirjoittaja Sport »

Kysymys Saab guruille!
Auto on siis -88 ruisku, vedätettäessä ei nykimistä havaitse.
Tasaisella kaasulla ja pienilla vaihteilla on havaittavissa pieni vaimea nykiminen, jonka huomaa etenkin pienillä vaihteilla ajettaessa ja pienillä kierroksilla.
Nykiminen tulee mielestäni moottorista? Ei voimansiirrosta.
Voisiko olla polttoainepumpussa vikaa??
Alipaineletkut on liikuteltu ja en ainakaan silmin havainnut mitään erityistä eikä koneen käyntiääni muuttunut millään tavalla.
Tyhjäkäynti on siisti!

Yksi asia on myös askarruttanut eli käynnistettäessä takaa jostain alta kuuluu kurnutus, eli onko siellä jonkinmoinen akku polttoaineelle???

Terveisin Toisen kerran Saabisti ja kuume nousee! 8)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saabi nykii tosin vaimeasti, apuva!

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Sport kirjoitti:Kysymys Saab guruille!
Auto on siis -88 ruisku, vedätettäessä ei nykimistä havaitse.
Tasaisella kaasulla ja pienilla vaihteilla on havaittavissa pieni vaimea nykiminen, jonka huomaa etenkin pienillä vaihteilla ajettaessa ja pienillä kierroksilla.
Nykiminen tulee mielestäni moottorista? Ei voimansiirrosta.
Voisiko olla polttoainepumpussa vikaa??
Alipaineletkut on liikuteltu ja en ainakaan silmin havainnut mitään erityistä eikä koneen käyntiääni muuttunut millään tavalla.
Tyhjäkäynti on siisti!

Yksi asia on myös askarruttanut eli käynnistettäessä takaa jostain alta kuuluu kurnutus, eli onko siellä jonkinmoinen akku polttoaineelle???

Terveisin Toisen kerran Saabisti ja kuume nousee! 8)
Sytkäosat kannattaa tarkastaa. Tulpat, kansi, pyöriä ja tulpanjohdot.

Bensapuolella on painevaraaja (sijaitsee tankin etupuolella pohjan alla), jonka jousi kiristyessään kurisee.

Edit: En tiedä sainko tähän vastata, kun oli osoitettu guruille :lol:
Viimeksi muokannut ASTech, Ke Helmi 25, 2004 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

onkos 8- vai 16-venanen?

Tuollaseen nykimiseen on hankala ilman koeajoa sanoa mitään, mutta onko bensa- ja ilmansuodatin vaihdettu joskus lähiaikoina?
Entä sytkäpuolen osia?

8-venasessa lika ilmanmäärämittarissa tai tuon lautasen epäkeskitys voi aiheuttaa nykimistä pienellä kaasulla.

Kurnutus tulee todennäköisesti hanttarin lokasuojasta olevasta alipainesäiliöstä johon tulee alipaine auton käynnistyessä.

Siinä ens alkuun vinkkejä-

T:Teemu paimiosta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hei! Tuopa oli hyvä, kun kerroit mistä se kurnutus tulee. Mie olen ihmetellyt sitä jo kolmevuotta. Sehän tosiaankin voi olla se alipainesäiliö :)

Alkuperäisen kysymyksen esittäjälle lohdutuksen sanoja 8-tappisesta ruiskusta. Se vaan nykii 50km/h vauhdissa (käytän 4-vaihdetta alle 80km/h nopeuksissa). Ei voi sitten mitään. Joku tyyppivika kait se on. Meikä on sitä syytä metsästänyt ja muillakin on ollut ongelmia. Yksinkertaisuudessaan, jos nyppäisee käsijarrua vähän laahaamaan, heti häviää. Sama juttu, jos ajaa 40km/h tai 60km/h tai kiihdyttää. Nykimistä ei huomaa talvirenkailla, mutta kesärenkailla sen havaitsee paremmin. Monesti ajan tuon takia ylinopeutta :) Auto kiihtyy, käynnistyy ja kulkee normaalisti eikä nyi kiihdytyksissä. Etummaisen moottorinkannatinkumin uusiminen vähensi kyllä tuota oiretta huomattavasti.

Aiemmin satkuani vaivannut pieni "empiminen" pintakaasu kiihdytyksissä noin 2500rpm kohdalla hävisi sillä, että kasvatin sytytystulpien kärkiväliä. Korjausoppaassa sanotaan 0,6mm ja itse olen havainnut 0,8mm olevan ainakin minun satkun moottorille parempi arvo. Sytkäpuolesta on enää uusimatta puola ja sytytysmoduuli. Kaikki muut osat olenkin jo vaihtanut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juha_A.
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juha_A. »

Omassa autossani aiheutti EGR-venttiili joskus vaimeaa nykimistä tasaisella ja kevyellä kaasulla.
Sport
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 11:05

Viesti Kirjoittaja Sport »

Siispä tutkin ilmamääräanturin ja EGR-venttiillin, tuon ensimmäisen tiedän ja tuota toista en? Apuva!
Auto on siis 8-venttiilinen.
Onko Saab bensa sekä lämpömittarin ominaisuus vai oire jostakin että ko. mittarit ns. heiluu hyvinkin nopeasti noin 3-4mm heittoja...
Sport
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 11:05

Viesti Kirjoittaja Sport »

Polttoaineen ja ilman suodattimet vaihdettu noin 200 km sitten, samoin pyörijä ja virranjakajan kansi, tulpat menee vaihtoon viikonloppuna!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

niinku monesti täällä on jo mainittu niin bougicordin piuhat ja sykäkamat saabilta, niin pelittää varmemmin.
Searchilla löytyy lisää tarinaa.

Mittarin sekoilut voi johtuu itse mittareista, mittariston takana olevan liittimen hapettuneisuudesta, antureista tai niiden johtojen hapettumisesta.
Nuo mittariston eri osiot voi vaihtaa erikseenkin.
Ensiks kannattaa heilutella liitokset läpi...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikän autosta EGR:ää ohjaava alipaineletku irroitettu. Ei mitään vaikutusta mihinkään, onpahan se paikallaan tai ei. Meikäläisenkin satkussa bensamittari liioittelee ja joskus hypähtelee oudosti. Pitäisi tarkastaa liitokset. Varoitusvalo (opiskelijavalo) toimii oikein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Mertmi kirjoitti:Meikän autosta EGR:ää ohjaava alipaineletku irroitettu. Ei mitään vaikutusta mihinkään, onpahan se paikallaan tai ei. Meikäläisenkin satkussa bensamittari liioittelee ja joskus hypähtelee oudosti. Pitäisi tarkastaa liitokset. Varoitusvalo (opiskelijavalo) toimii oikein.
Edesmenneessä autossani ei tuo EGR:n alipaineletkun tulppaus auttanut vaan vehjes veti ilmaa kuitenkin ilmeisesti tiivisteen tai rikkinäisen kalvon läpi. Vain mekaaninen tulppaus tuotti tuloksen.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitäisi varmaan laittaa imusarjan ja egr:n väliin peltitulppa. Egr:n ohjausletku on irti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Jos sen EGR:n ottaa pois käytöstä, niin se kannattaa poistaa kokonaan konehuoneesta ja tulpata kaikki päät. Toinen vaihtoehto on uusia se vuotava kalvo sinne EGR:ään. Itse en ole nähnyt ikinä tuota järjestelmää livenä, koska omastani oli se poistettu jonkin edellisen omistajan toimesta. Omassa oli imusarjaan jätetty yksi putkenpää tulppaamatta. Saab merkkiliikkeen korjaamopäällikkö kävi kurkistamassa konehuoneeseen ja totesi, että on poistettu asianmukaisesti, kun tulpataan tuo viimeinenkin putki. Ainoa mikä jäi auki on kannessa sijaitseva vihreä mutikka missä törröttää pää auki, ei ole kuulemma merkitystä? En tiedä miksi, viisaammata vastatkoon.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Isäukollani tuollaista nykimistä (ei matka-ajossa) aiheutti viallinen tulpanjohto.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vähän samantyyppistä vikaa on itselläkin 8v ruiskussa. Kaupunkiajossa nykii ikävästi alemmilla vaihteilla ja nopeuksilla. Erityisesti löysätessä kaasua ja sen jälkeen taas kiihdytettäessä tuppaa nykimään. Nelosella (4-vaihteinen loota) ja matkanopeuksissa kulkee sulavasti.

Ei oikein havaintoa olisiko vika polttoaine vai sytytyspuolella, mutta tänään sateella käynnistettäessä jäi sahaamaan hetkeksi ja nyki tavallista pahemmin ennen lämpiämistään. Eli saattaisi ehkä viitata ennemmin sähköpuolen ongelmaan :?:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No minulla taasen ilmamäärämittarin lautanen pisti hiukan hanttiin ja se aiheutti nykimistä, ( korjaantui CRC:llä ) toinen joka vaikutti nykimiseen oli seos, säädätin arvot yläkantiin mittarissa ja nypytystä ei enää missään.
Tosin tankissakin oli silloin 98E bensiiniä, en tiedä oliko tuolla oktaanilla mitään vaikutusta mutta 98E tuntui toimivan paremmin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin