toms kirjoitti:Ylipaine venttiilissä jotain häikkää. Jää vähän ravolleen tms. Samassa paketissa kuin ökepumppu ja siinä oiean konekorvakon vieressä , laturin alla on korkki. Ei taida saada auki jos ei nosta pannua pois....
Ylipaineventtiili on jo putsattu kahdesti ja kerran jo vaihdettukin,
eli vika ei ole siinä.
Seuraava tutkimuksien kohde on öljynsuodattimen jalassa asuva termostaattiventtiili joka avaa kierron jäähdyttäjälle.
Johnny V4 kirjoitti:Onko sulla Saabin oma öljynsuodatin? Vanhassa ysiysissäni öljynpaineet nousi aamustartissa tosi hitaasti "isolla" tarvikesuodattimella.
Motonetin tiskiltä pyydetty saab-suodatin, semmonen musta ja kyljessä lukee "GM".
Ronska kirjoitti:
Seuraava tutkimuksien kohde on öljynsuodattimen jalassa asuva termostaattiventtiili joka avaa kierron jäähdyttäjälle.
Termostaattiventtiili oli eilen auki ja puhdistuksessa, samalla tuli todettua, että se tuntuisi toimivan niinkuin pitääkin.
Kuumaan veteen heitettäessä tappi ainakin ponkaisi esiin ja kylmään veteen laitettaessa sen sai puristettua kokoon.
Vika ei siis ilmeisesti ole siinä(kään).
Tänään aamulla keräsi muuten paineet hieman nopeammin, johtunee lämpimämmästä ilmasta.
nim. kesää odotellessa
Millä nää mittaat öljynpaineet ? Jos sulla on se muoviputkella oleva mittari joka menee hyttiin asti niin siinä on vika. Ruuvaa oikella kierteellä oleva mittari suoraan siihen mihin tulee öljynpaineanturi suodatinjalkaan kiinnni niin näät pitääkö paineet kutinsa.
Tai sitte sulla on laakereista niin väljä kone että ei yksinkertaisesti tuotto riitä nostaan painetta tai jostain muualta öljyn runkolinjasta kone hukkaa / ruutaa paineensa pihalle. Esim. tiiviste poikki alumiini päätykannen, missä on öljypumppu ,niin niin sen kannen ja lohkonvälisestä tiivisteestä ruuta öljyt koneeseen sisälle päin ennenkuin edes öljyt kerkee runkolinjaporaukseen tms.
Tarkasta "oikealla" mittarilla ne paineet.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms kirjoitti:Millä nää mittaat öljynpaineet ? Jos sulla on se muoviputkella oleva mittari joka menee hyttiin asti niin siinä on vika. Ruuvaa oikella kierteellä oleva mittari suoraan siihen mihin tulee öljynpaineanturi suodatinjalkaan kiinnni niin näät pitääkö paineet kutinsa.
Ihan "oikea" anturi siellä on varoitusvalon anturin kyljessä kiinni, eli ei näytä puutaheinää.
Ja siis edelleenkin paineet on hyvät kunhan se ensin ne nostaa.
Laitappa siihen anturin tilalle sellainen viisarinäyttöinen mittari suoraan ja kato miten sitte paineet nousee.
Se mittari ei maksa konelalan liikkeessä paljon mitäänja on tarkempi kuin sähköinen.
Siinä , vaikka VDO;n , anturissa on nolla pilkku jotaki kokoinen reikä ja jos siinä reijällä on kakkakikkare niin eihän paineet nouse kuin hitaasti tai anturi rikki tms.
Vai tarkoitiko "anturilla" mittaria ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Onko öljynlauhdutin kiinni autossa? Mulla on epäilys ainakin rata-autossa, kun se seisoo pitkiä aikoja käynnistämättä, että lauhdutin tyhjenee jonkin verran. Öljynpaineiden nousu vie tällöin aikaa. Voisi kuvitella, että jos lauhdutin on asennettu korkealle, se tyhjenee helpommin.
Voisiko sen asemaa kokeilla muuttaa?
Ronska kirjoitti:T8 tahtoo aamuisin kerätä öljynpaineita tooosiiii hitaasti,
ihan kuin kanavat olisivat yön aikana valuneet tyhjiksi.
Kuinka kauan tuo paineiden nosto kestää noin niinkuin ajallisesti? Kyllä tuo kaasarisatkukin kunnon pakkasilla käynnistyttyään polttaa öljynpainevaloa pari-kolme sekuntia, lämpimämmillä keleillä sammuu sekunnin sisään käynnistymisestä. Öljynä synteettinen Teboil Gold 5W-40.
En ole asiasta jaksanut huolestua, kun valo kuitenkin sammuu eikä konekaan kuulosta ihan mahdottoman huonolta edes kylmänä käynnistettäessä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Öljyjäähy on toki autossa mutta sen uudelleen sijoittaminen saattaa tuottaa hankaluuksia tilan kanssa, 99:n konehuone on jo valmiiksi niin täyteen pakattu, ettei jäähylle oikein muualla ole tilaa.
Tuossa kuva jäähystä:
Tietysti voisi kokeilla vapaasti hengittävän suodatinjalalla ja jättää jäähy kokonaan pois talveksi.
Eikös toi ole sitä mallii jäähyy joka normaalisti on auton alla?
Toki ei kai sen pitäis radikaalisti vaikuttaa niin kauan ku toi on alempana mitä lähdöt.
Eikös aidoissa 99-turboissa toi ollu myös auton alla siinä spoikan reiän takana?
Näin talvella olis varmaan helpoin testata tuon ohitusta ens hätään ennen kun rupee suunnitteleen koneremppaa.
Onko sulla jollain T-kappaleella sekä merkkivalon että öljynpainemittarin anturit?
Oliko toi setuppi jo ennen onkelmii?
tetammi kirjoitti:Eikös toi ole sitä mallii jäähyy joka normaalisti on auton alla?
Toki ei kai sen pitäis radikaalisti vaikuttaa niin kauan ku toi on alempana mitä lähdöt.
Eikös aidoissa 99-turboissa toi ollu myös auton alla siinä spoikan reiän takana?
Näin talvella olis varmaan helpoin testata tuon ohitusta ens hätään ennen kun rupee suunnitteleen koneremppaa.
Onko sulla jollain T-kappaleella sekä merkkivalon että öljynpainemittarin anturit?
Oliko toi setuppi jo ennen onkelmii?
Anturit on t-haaralla joo ja paineongelmat olivat olemassa kauan ennen kuin laitoin ton painemittarin.
Alkuperäisissä turboissa on sellanen pitkä matala kenno puskurin alla.
Tuo jäähy on kyllä alempana kuin lähdöt ja lähdötkin ovat vanhanmallisesti suoraan ylöspäin, eli ei pitäis vaikuttaa.
Kaipa sitä vois ajankuluks törkätä sellasen suodatinjalan kiinni missä ei ole lähtöjä jäähylle.
ei se lauhduttimesta ainakaan kiinni ole paineiden nosto,itselläni oli vielä korkeammalla ja nosti paineet normaalisti.vaihdoitko myöskin jakopään kopan kun katsoit pumppua.
hatami kirjoitti:ei se lauhduttimesta ainakaan kiinni ole paineiden nosto,itselläni oli vielä korkeammalla ja nosti paineet normaalisti.vaihdoitko myöskin jakopään kopan kun katsoit pumppua.
En vaihtanut, näytti kuitenkin ihan hyvältä.
Sitä vois harkita sitten vaikka ensi viikolla
Voihan se esim olla halki siitä pumpun imupuolelta tai jotain...
Tänään kumminkin tuli tehtyä STP engine flush käsittely ja erilainen suodin ja öljyt tuli laitettua.
Ehkä se olen vaan minä mutta mielestäni koneen ääni on nyt paljon terveempi kuin ennen käsittelyä.