projekti 900i ---> 900 t8

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Peltsi
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 05:16
Paikkakunta: Oulu

projekti 900i ---> 900 t8

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No niin pihassa on 85 ruiskusatku ja tulossa on 87 turbo satku. Tarkoitus on / (oli) vaihtaa tekniikka turbosta omaan, mutta katsastusinssin mukaan tarvii tehdä kanta-auto katsastus (700euroa). 8O Onkohan se tosiaan niin vai kannattako käydä pieni katsastusasema kierros jos jossain muualla olis inssi paremmalla tuulella. Oli kyllä yllätys kun en hetkeen ole mitään projektia rakennellut... Aiemmin ei ole kyllä tarvinnut muuta kuin muutoskatsastaa ja ilman mitään prosentteja. :wink: . On vaan se turbo niin ruostunut ja vielä naapurimaan kilvissä että ei siitä kehtaa mitään tehdä. Taidan vaan vaihtaa myllyn ja pyörittelen sitten silmä päässä vasta vuosikatsastuksessa tyyliin... "Turboko siellä on. No vähän oon miettinytkin että kovin on virkeen oloinen..." :D :D :D
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Ei sitä tarvi kanta- auto katsastaa sehän on mallisarjan sisällä tehtäviä muutoksia. Käy ihmeessä kysymässä toiselta konttorilta. Saahan autoon vaihtaa sisutusta jos vanha on mennyt rikki esim. 8O :!: :?:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aken sivuilta löytyy osa/prosenttilista ja kun tuosta rastittelee vaihdettavat osat, niin kyllä jää alle 35% joka kanta-autontarkastukseen vaaditaan.

Tuohonhan ei tarvii vaihtaa koneen lisäksi kuin kaasuiskarit ja paremmat jarrupalat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Pystyykös tuon tekemään niin että vaihtaa pelkän pakosarjan turbosta ja turbon kiinni,mitä eroa koneissa itseasiassa on?puristus suhde pienempi?Eri männät kiertokanget ja kampiakseli?Missä vuosimallissa vaihtuu mekaaninen k-jetti elektroniseen ruiskuun?siis turboissa?Kestääkö vakio i kone jos laittais sen turbon,ilman mitään muutoksia.Auto on vm.88
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Voihan sen tehdä niinkin, ettei koske moottorin sisuskaluihin. Ahtopaineet ovat silloin maksimissaan 0,4bar.

turboissa ja vapareissa on eroa ainakin seuraavasti:
- eri männät (lohko, kanget, kampiakseli sama)
- eri ruisku. Tai siis isompi määräjakaja ja erilainen ohjauspaineensäädin
- pakosarja eri
- ruisku muuttui k-jetistä elektroniseen 16v kannen mukana

viisaammat korjatkoon ja lisätköön

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Peltsi
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 05:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No joo onhan se simppeli homma. Tais konnttorilla olla liian hyvin muistissa vanhat viritykset niin säikyttelivät mua vähän. Aikanaan kun yritin katsastaa ke30 corollaa 2.0TC:llä niin tuli hieman erimielisyyksiä :wink:

No kuitenkin. Tällä hetkellä mulla on jo paikoillaan kaasuiskarit ja turbon etujouset niin ei varmaan tekniikan luovuttajasta kannata niitä alkaa vaihtamaan. Mitkähän on ne "paremmat jarrupalat"???

Onko muuta mitä kannattaa vaihtaa turbon korista???

-Mika-
" rakentelishan sitä, mutta näillä käsillä(kö)"
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kuva
Peltsi
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 05:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No niin Kiitokset, nyt se alkaa uppoamaan tähänkin päähän :D :D
" rakentelishan sitä, mutta näillä käsillä(kö)"
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Nuo ovat pakollisia muutoksia. Lisäksi turbon vaihteisto on vahvistettu ja siinä on pitemmät välitykset. Pakoputkikin on turbossa hieman paksumpi.

Ehkä helpointa olisi vaihtaa moottorivaihteistopaketti kokonaisuutena.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tuomas kirjoitti:Voihan sen tehdä niinkin, ettei koske moottorin sisuskaluihin. Ahtopaineet ovat silloin maksimissaan 0,4bar.

turboissa ja vapareissa on eroa ainakin seuraavasti:
- eri männät (lohko, kanget, kampiakseli sama)
- eri ruisku. Tai siis isompi määräjakaja ja erilainen ohjauspaineensäädin
- pakosarja eri
- ruisku muuttui k-jetistä elektroniseen 16v kannen mukana

viisaammat korjatkoon ja lisätköön

-tuomas-

Ei viitti alottaa uutta topiccii...

Elikkä tarkoitus on rakentaa "matalapaineturbo t8" 900i mallista ja tehdä ns. bolt on turbotus.

Silti puristussuhde arvelluttaa, miten käy pitemmän päälle 0.5bar ahdoilla ???

Toimiiko vakiopuristussuhteella vai laitanko kahdella kansipahvilla ??'?

Välijäähdytin tulee myös.

Onko ruiskun puolelta tosiaan vaihdettavia osia vaan isompi määräjakaja ja erilainen ohjauspaineensäädin ?

Pysyykö sytysosat samoina ?


Täytyy käydä kyseleen mitä ´jyväskylän katastus miehet sanoo turbon ja kuulerin laittamisesta, ei pitäs olla ongelma ku auto on -86 ?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Virranjakajan alipainesäädin on erilainen iivarissa ja turbossa. On muuten hävyttömän hintainen turboon...

Myös pakoventtiilit voivat olla erilaiset, turbossa on natriumjäähdytetyt, sensijaan kaikissa iivareissa ei. Kokemukseni mukaan kestää myös tavallisilla pakovenoilla.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
SaabGalning
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 21:58
Paikkakunta: Närpiö

Viesti Kirjoittaja SaabGalning »

Tavallisia ventilejä en suosittele turbokäyttöön. Niillä taipumus purkaa yhtestyösopimus keskellä kovalla ajolla...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Eikös sillo oo natrium venat jos voi käyttää lyijytöntä bensaa ??
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

SaabGalning kirjoitti:Tavallisia ventilejä en suosittele turbokäyttöön. Niillä taipumus purkaa yhtestyösopimus keskellä kovalla ajolla...
Edellisessä moottorissa oli tavalliset ja vieläpä ohennetut varsistaan kanavan kohdalta.. kestihän nuo ainakin 240km laskea urku auki yhtäsoittoa. Seos ei vaan saa mennä laihalle eikä venttiilivälys saa olla alakanttiin...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

saabracing kirjoitti:Eikös sillo oo natrium venat jos voi käyttää lyijytöntä bensaa ??
Ei korreloi. Lyijyttömän bensan käyttö riippuu venttiilinistukoista, ei venttiileistä.

En muista tarkalleen, milloin natriumtäytteiset pakoventtiilit tulivat, mutta kyllä ne ovat olleet jo kaikissa H-ruiskuissa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin