Kytkimestä vielä kerran!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kytkimestä vielä kerran!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Miikä ihme voi olla ku ei vaihteet tahdo kytkeytyä millään. Auto kyä pysähtyy kun kytkintä painaa ja mutta kun yrittää vaihdetta päälle ni kronisee vaan. On koitettu ilmata ja tehdä vaikka mitä, mutta ei vaan tunnu auttavan. Moottorin ollessa samuksissa vaihteet kyllä kytkeytyy ettei siirtäjissä pitäs olla vikaa... Työsylinteriin juuri vaihdettu kumit ja pää sylinteri avattu ja puhdistettu..

Kiitoksia neuvoista!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Voisko silmälaakeri olla niin huono, että vapaalla ollessan pyörittään sen avulla laatikkoa ja vaikeuttaa vaihteiden kytkeytymistä, tai voisko vika olla takeltelevassa boorissa kytkin akselin boorissa.. Irrottaa sen ainakin pitäs ja kun kolmosella lähtee liikkeelle ni kytkin kyä luistaa ettei asetelma uudenveronen ole...
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

1) levy loppu = liimakytkin
2) öljyä levyn pinnalla = puoliautomaatti
3) kuluneet booritkin aiheuttaa outoja ilmiöitä. Kuten myös vääräntyyppinen levy, joka allekirjoittaneen iivarista löydettiin vuonna x.
4) Millainen on ääni väärinkäyttötilanteessa eli ykkönen päällä, moottori sammuksissa lasketellaan taaksepäin kytkin pohjassa (hitaasti). Äänestä voi päätellä monenmoista...
5) ja sokerina pohjalla; pilalle poltettu vauhtipyörä.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

ajn kirjoitti:1) levy loppu = liimakytkin
2) öljyä levyn pinnalla = puoliautomaatti
3) kuluneet booritkin aiheuttaa outoja ilmiöitä. Kuten myös vääräntyyppinen levy, joka allekirjoittaneen iivarista löydettiin vuonna x.
4) Millainen on ääni väärinkäyttötilanteessa eli ykkönen päällä, moottori sammuksissa lasketellaan taaksepäin kytkin pohjassa (hitaasti). Äänestä voi päätellä monenmoista...
5) ja sokerina pohjalla; pilalle poltettu vauhtipyörä.
1) Pintaa oli jonkin verran ja ottaa normaalisti
2) Ei ole öljynen
3) Boorin kunnosta ei tietoa, mut entä jos levy on väärinpäin?
4) Tarvii testata!
5) Vauhtipyörä on kevennetty, muttei pilalle poltettu mielestäni..
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

3) Levy on mahdollista laittaa väärinpäin, jolloin vauhtipyörän pultit sorvautuvat.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Kytkimestä vielä kerran!

Viesti Kirjoittaja tema »

Make^ kirjoitti:Miikä ihme voi olla ku ei vaihteet tahdo kytkeytyä millään. Auto kyä pysähtyy kun kytkintä painaa ja mutta kun yrittää vaihdetta päälle ni kronisee vaan. On koitettu ilmata ja tehdä vaikka mitä, mutta ei vaan tunnu auttavan. Moottorin ollessa samuksissa vaihteet kyllä kytkeytyy ettei siirtäjissä pitäs olla vikaa... Työsylinteriin juuri vaihdettu kumit ja pää sylinteri avattu ja puhdistettu..

Kiitoksia neuvoista!
Laitoin tontun v-pyörän omaani ilman silmälaakeria (kuten myöhemmin opin :oops: ) ja oireet olivat kuvailemasi kaltaisia.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

900T16 kirjoitti:3) Levy on mahdollista laittaa väärinpäin, jolloin vauhtipyörän pultit sorvautuvat.
Mikäs tämän aiheuttaa..

Silmälaakeri pitäs kyä olla paikallaan.. Vähä ärsyttävä vika! Ihan kuin se kytkin ei irroittais mut kyä sen pitäs!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Make^ kirjoitti:
900T16 kirjoitti:3) Levy on mahdollista laittaa väärinpäin, jolloin vauhtipyörän pultit sorvautuvat.
Mikäs tämän aiheuttaa..
Väärinpäin laitettu levy. Jouset tulee enemmän ulos toisella puolella

Silmälaakeri pitäs kyä olla paikallaan.. Vähä ärsyttävä vika! Ihan kuin se kytkin ei irroittais mut kyä sen pitäs!
Siis voihan se laakeri olla lopussa. Mulla ei ensin oirehtinut kun siinä oli jonkinlainen laakeri/kuori olemassa. Siten en sen lakrun puuttumista huomannutkaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Oldis
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 14:20
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Oldis »

Jokos vian löysit? Minä olisin ottanut jo kytkimen auki ja tsekannut niin laakerin kuin levyn, asetelman, kytkimen auki ottoon menee suunilleen puolituntia, ja ennättää ottaa kaffetkin välillä.
Ei enää saabeja, nyt mennään 207 sport Pösöllä
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tuli mieleen vielä se brutaalein vaihtoehto, eli kytkinkoppa on murtunut ja siten antaa periksi sen verran, että kytkin tarraa kiinni koko ajan pikkusen. :(

Niin ja se vääräntyyppinen levy oli siis mittasuhteiltaan semmonen, että sylinteri ei saanut painettua sitä tarpeeki pitkälti.

Satkuun vaihdettiin paikallisessa saappi-pajassa kytkin alle 20 minuutissa, 2 äijjää ja erikoistyökalu eli paksu kuparilanka... 8O
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Ei oo viä vika selvinny ku oon viikot kaupungisa, ni ei oo mahdollisuutta tutkia. Kytkintä en mielelläni heti avaa, kun kyse ei oo ihan normi saabista kuva, joutuu purkaan kaikkee kivaa :( Levy on kyä oikeenlainen, mut siitä ei oo takuita onko oikein päin... no tarvii tutkia! Hyviä neuvoja tulee kokoajan!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
kertjo-4
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 16:28
Paikkakunta: Isojoki

Viesti Kirjoittaja kertjo-4 »

Kokeile laittaa nelonen päälle ja paina kytkin pohjaan. Sitten pitäisi toisen henkilön lykätä "autoa". Jos meinaa moottori alkaa jarruttaan eli pyöriä mukana niin on simälaakeri jumiutunut.
Vastaa Viestiin