GM45614 kolahtaa vedätyksen alussa/lopussa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
valde
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:21
Paikkakunta: Tampere

GM45614 kolahtaa vedätyksen alussa/lopussa

Viesti Kirjoittaja valde »

Kolahtaa liikkeelle lähdettäessä ja myös ajon aikana 1. 2. ja 3. vaihteella kun painasee tai löysää kaasua. Tasaisessa ajossa en oo pannu merkille mitään ylimääräisiä ääniä. Kolahdus on kuulunut hyvin vaimeana aina hankinnasta asti, jolloin kilometrejä oli noin 270 000. Tämän kevään aikana kolina on voimistunut häiritseväksi.

Kolahdus vaikuttas tulevan toisiovälityksen, eli perän seudulta. Ääni rajottuu tosiaan vaihelootaan sillä vääntelin rengasraudalla kaikki moottorintuet ja pakoputken mistä ei kolinaa tule. Kolina kuuluu myös sammuksissa, kun työntelee rauhallisesti autoa edestakaisin 1. vaihteen ollessa päällä.

Taustatietoja:
- 900 2,1 ex. Valmet, Jyväskylä
- huoltohistorian mukaan vaihteistoon ei ole vaihdettu öljyjä ennen minua
- tällä hetkellä kilometrejä takana 330 000
- lisätty vaihteistoöljy Mobil 10W40 (vanha öljy imetty täyttöaukosta)
- uloimmat vetonivelet vaihdettu ~300 000km kohdalla

Onko kokemuksia? Lähinnä haluaisin jonkinmoista varmuutta kun lähtee pitemmälle matkalle ettei laukea loota tien päällä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Perävälykseltähän tuo vaikuttaa. Varmaan laakerivikaa, mutta on tuollainen parantunut shimmilevyjä vetoakselien kuppien alla poistamalla/lisäämälläkin.
Ehkä kannattaisi avata laatikon peräluukku ja tutkailla sieltä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Isäukolla aikoinaan hajettiin kolinaa kissojen ja koirien kanssa kun löysäs kaasua niin kolahti ja sitte kun painoi kaasua niin taas kolahti. Laatikkoa epäiltiin niin syy olikin hammastangon sisäpäät väljät ! Kun kiihdytti niin renkaat pyrki haritukselle ja löysäs niin halus renkaat aurata tai päin vastoin mutta kolahdukset loppu heti kun vaihdettiin nivelet ja se muuten alkoi vaimeana ja paheni vuosien myötä ennekuin katsastusinssi huomautti väljistä nivelistä ohjauksessa.
Eikä sitä osannut arvata silloinkaan että syy oli väljissä sisäpäissä vaan isäukko sano rempanjälkeen ettei enään kolahtele... :oops: Oppia ikä kaikki.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Itsellä kolinaa aiheutti satkussa joskus hajonnut moottorin etukiinnike. Kolina tosin loppui hyvin lyhyeen, kun kone pääsi hajonneen kiinnikkeen takia heilahtamaan sen verran että jakajan kansi otti konepeltiin kiinni ja pyörijä/kansi säpäleiksi. Ilmeni juuri kuvaamallasi tavalla.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Annissa kolinat loppui, kun samassa remontissa vaihdettiin kytkin ja kiristettiin moottorin etutuki. Vaikea sanoa kumpi oli, kuitenkin veikkaisin etutukea vaikka oli se kytkinkin "aika" finaalissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
valde
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja valde »

Nostin toisen etunurkan ilmaan ja pyörittelin rengasta 1. vaihde päällä. Kolahtelu kuuluu edelleen perästä, joten jcarlsonin veikkaus lienee lähimpänä.

Mietityttää vaan tuo shimmilevy säätö. Jos olen ymmärtänyt oikein niin perämurikka "kelluu" vetoakselin kuppien välissä kartiolaakereiden varassa?

Miten saan säädettyä murikan oikeaan kohtaan, jottei hampaat pohjaa tai sitten jää liian nokille?
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

valde kirjoitti:Nostin toisen etunurkan ilmaan ja pyörittelin rengasta 1. vaihde päällä. Kolahtelu kuuluu edelleen perästä, joten jcarlsonin veikkaus lienee lähimpänä.

Mietityttää vaan tuo shimmilevy säätö. Jos olen ymmärtänyt oikein niin perämurikka "kelluu" vetoakselin kuppien välissä kartiolaakereiden varassa?

Miten saan säädettyä murikan oikeaan kohtaan, jottei hampaat pohjaa tai sitten jää liian nokille?
Älä mene :!: :!: :!: säätään :!: :!: summassa :twisted: ,ei kolahtelu siitä voi johtua????laakerien kunnossa ollessa perän hammas välys (noin 0,10-0,20mm)ei voi kuulua kolauksena!!! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Säätö tapahtuu mittakellon avustuksella, ohjeet löytyy korjaamon käsikirjasta osasta 473 (ihan lopussa seuraavaa PDF-dokumenttia, joka on korjaamokirjan vaihteisto-osuus, sivu 195->).

Täältä voi downloadata ko. osan korjaamokirjasta. Huom. aika iso, yli 18 megaa!: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/saab/SA ... o79-88.pdf

Itselläni kolahduksen aiheutti juuri väärä perävälys kun oli kupit vaihdettu mutta shimmilevyt laitettu vain summassa. Säätö korjasi tilanteen ja myöskin täristämisen vedättäessä. Huonokuntoinen laakeri voi olla varmaan syypää jos kuppeja ei ole vaihdettu tms.

Edit: Urli ei näy oikein eikä phpBB näköjään tajua tuota äätä, mutta käsin cut'n'pasteemalla onnistuu.
Viimeksi muokannut jcarlson, La Maalis 04, 2006 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

jcarlson kirjoitti:Säätö tapahtuu mittakellon avustuksella, ohjeet löytyy korjaamon käsikirjasta osasta 473 (ihan lopussa seuraavaa PDF-dokumenttia, joka on korjaamokirjan vaihteisto-osuus, sivu 195->).

Täältä voi downloadata ko. osan korjaamokirjasta. Huom. aika iso, yli 18 megaa!: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/saab/SA ... o79-88.pdf

Itselläni kolahduksen aiheutti juuri väärä perävälys kun oli kupit vaihdettu mutta shimmilevyt laitettu vain summassa. Säätö korjasi tilanteen ja myöskin täristämisen vedättäessä. Huonokuntoinen laakeri voi olla varmaan syypää jos kuppeja ei ole vaihdettu tms.
Hyvin epätodennäköistä!!!!! 8O tuskin johtuu että ollut ammatti taidoton kupin kääntäjä,mutta toki teoriassa mahollista!! :roll:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

ecopower kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Säätö tapahtuu mittakellon avustuksella, ohjeet löytyy korjaamon käsikirjasta osasta 473 (ihan lopussa seuraavaa PDF-dokumenttia, joka on korjaamokirjan vaihteisto-osuus, sivu 195->).

Täältä voi downloadata ko. osan korjaamokirjasta. Huom. aika iso, yli 18 megaa!: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/saab/SA ... o79-88.pdf

Itselläni kolahduksen aiheutti juuri väärä perävälys kun oli kupit vaihdettu mutta shimmilevyt laitettu vain summassa. Säätö korjasi tilanteen ja myöskin täristämisen vedättäessä. Huonokuntoinen laakeri voi olla varmaan syypää jos kuppeja ei ole vaihdettu tms.
Hyvin epätodennäköistä!!!!! 8O tuskin johtuu että ollut ammatti taidoton kupin kääntäjä,mutta toki teoriassa mahollista!! :roll:
Ja sitten perusteluita kehiin. Kiitos.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

tema kirjoitti:
ecopower kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Säätö tapahtuu mittakellon avustuksella, ohjeet löytyy korjaamon käsikirjasta osasta 473 (ihan lopussa seuraavaa PDF-dokumenttia, joka on korjaamokirjan vaihteisto-osuus, sivu 195->).

Täältä voi downloadata ko. osan korjaamokirjasta. Huom. aika iso, yli 18 megaa!: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/saab/SA ... o79-88.pdf

Itselläni kolahduksen aiheutti juuri väärä perävälys kun oli kupit vaihdettu mutta shimmilevyt laitettu vain summassa. Säätö korjasi tilanteen ja myöskin täristämisen vedättäessä. Huonokuntoinen laakeri voi olla varmaan syypää jos kuppeja ei ole vaihdettu tms.
Hyvin epätodennäköistä!!!!! 8O tuskin johtuu että ollut ammatti taidoton kupin kääntäjä,mutta toki teoriassa mahollista!! :roll:
Ja sitten perusteluita kehiin. Kiitos.
Eikös noissa edellisissä ollut kommentteja ja perusteluja miksi todennäköisti asia ei ole näin!!! :wink: Mutta toki myönin epäilen,etteikö väärä hammasvälys vois olla kolauksen aihettaja!!
Kannattaa käyttää lootan takimmaista luukkua auki,nähdäkseen miltä perän pikkuvetopyörän laakerit näyttää välyksen puolesta! :roll: vika vois löytyä sieltä!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin