Check engine

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Mulla tuo chech engine palaa edelleen ja laihalla käy kuulemma.. nyt on alkanut kuulua sellainen viheltävä ääni kiihdyttäessä (ihan kun turbo olis)..
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Lambdan vaihto auttoi sittenkin. Kesti vain useamman kymmenen kilometrin ajon ja muutaman käynnistyksen ennenkuin ruiskuboxi huomasi, että lambda on vaihdettu. Varmaan akkukengän irroitus olisi korjannut tilanteen heti. Tyhjäkäyntikierrokset on normaalilla tasolla nyt myös lämpöisellä koneella, nykimiset liikkeelle lähdössä loppuivat ja bensankulutuskin palautui normaalille tasolle (pudotusta noin 2 litraa satasella). En osannut mitenkään epäillä lambda-anturia, koska pakokaasutestissä lambda-arvo on ollut kunnossa.

Vielä kun joku kertoisi, mistä Tampereen alueella saisi alkuperäistä tai lähes samanlaista sisäkattokangasta niin poliisiauto alkaisi olla parhaimmassa kunnossa vuosikausiin. Kangasta ei nimittäin löydy Lielahden Eurokankaasta eikä Tamlanssilta Hervannasta. Vehmaisissakin kävin jossakin verhoomopaikassa Rasulankadulla, mutta nimi ei tule nyt mieleen. Lähetin myös tuonne sähköpostia
http://www.topntrim.nu/
mutta sieltä ei vastattu.
Kellään vinkkiä, mistä seuraavaksi?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

salomi kirjoitti:Kellään vinkkiä, mistä seuraavaksi?
Kyllä viime vuonna topntrim vastasi minulle ja lähetti näytepalankin, mutta turha lähteä merta edemmäs kalaan, kun lähempääkin löytyy.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 351#140351
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

No viime kesänä kävin tuonkin putiikin ovella. Siis Tattarisuolla ja pyörittelivät vaan päätään, että ei löydy.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

salomi kirjoitti:No viime kesänä kävin tuonkin putiikin ovella. Siis Tattarisuolla ja pyörittelivät vaan päätään, että ei löydy.
Helmikuussa 2005 Autoverhoomo Look:in hyllyyn oli juuri saapunut kaksi tai kolme isoa rullaa k.o. kangasta. Montakohan kymmentä metriä rullassa lie ollut. Aika kova menekki jos muutamassa kuukaudessa myivät loppuun. Tai sitten et vaan osannut kysyä oikein tai oikealta henkilöltä. Helmikuussa olivat vielä evakossa Tammistossa tilapäistiloissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

No pitääpä kysyä uudestaan vähän pontevammin.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Itäisessä suomessa ainakin istuinpäällisiä tekevä wällykarjala tjsp. myi kaverin volvoon verhoilutarpeet ihan kohtuuhintaan, antoivat kaupanpäälle opastuksen että mitä liimoja voi käyttää ja mitä ei nimenomaan saa käyttää yms. pikkuniksit.

http://personal.inet.fi/yritys/wally-karjala/
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

[quote="salomi"]Lambdan vaihto auttoi sittenkin. Kesti vain useamman kymmenen kilometrin ajon ja muutaman käynnistyksen ennenkuin ruiskuboxi huomasi, että lambda on vaihdettu. Varmaan akkukengän irroitus olisi korjannut tilanteen heti. Tyhjäkäyntikierrokset on normaalilla tasolla nyt myös lämpöisellä koneella, nykimiset liikkeelle lähdössä loppuivat ja bensankulutuskin palautui normaalille tasolle (pudotusta noin 2 litraa satasella). En osannut mitenkään epäillä lambda-anturia, koska pakokaasutestissä lambda-arvo on ollut kunnossa.


onko tuo nyt totta? mie silloin vuosi sitten kyselin onko "itse" oppiva niin kivenkovaan väitettiin ettei se boxi mitään "opi" ..... vai mitä tuo nyt tarkoittaaa!?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

No laitetaanpa tähän tarkempaa kuvausta tapahtuneesta:
Pari päivää remontin jälkeen starttailin autoa aamusella. Pakkasta viitisen astetta ja lohkis oli käytössä. Ensimmäisen startin jälkeen kone yllättäen sammui heti. Toisella startilla jäi käyntiin kun sopivasi painoi kaasua koko ajan. Puolen minuutin kaasuttelun jälkeen jäi käymään tyhjäkäyntiä, mutta kierrokset oli luokkaa 600 rpm. Irrottelin siinä lohkolämmittimen piuhaa ja raaputtelin laseja. Ja sitten, ehkä parin minuutin päästä kierrokset pomppas ensiksi noin 1500 rpm:ään, mutta asettuivat sitten oikealle kohdalleen vähän alta 1000 rpm.

Suora lainaus Bentleyn Saab 900 16 valve manuaalista sivulta 240-20:
"On cars with LH 2.4 and LH 2.4.2 fuel injection, disconnecting the control unit connector will erase the control unit's adaptive and diagnostic memory. When the engine is restarted it may operate erratically. The engine must be driven for a least 30 minutes for the adaptive memory to be reset."

Eikö tuo nyt viittaa siihen että olisi oppiva?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

ainakin mä oon ollu siinä käsityksessä että on oppiva, ainakin yhden luotettavan tietolähteen mukaan.. 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Hei
Jatketaanko vähän tätä keskustelua.
Nyt olisi kysymys Lucas CU14 900S-91 joutokäynti.
Ei ole sytyttänyt CE-valoa.mutta joutokäynti putoaa
5-10 minuutin käynnin jälkeen todella matalaksi mittarin mukaan 300i/min Näin käy kun auto on liikkeessä eli esim.risteykseen saapuminen ja kytkin alhaalla.
Jos pysähdytään paikoilleen niin kierrokset kohovat asteittain normaaliksi
n.800-1000.Olisiko niin, että nopeusanturilta tuleva/tulematon signaali
vaikuttaa tähän kierrosluvun muutokseen?
Normaali toimintohan lienee niin, että kierrokset pysyvät pysähdyttyä
hetken korkealla ja laskevat muutaman sekunnin kuluessa.
Moottorin lämpenemisellä on vaikutus asiaan koska kylmällä moottorilla
kierrosluku pysyttelee 1000:n kieppeissä.
Oliko muuten tässä kohtaa toisenlaisia kokemuksia eli onko missään
CU tai LH 2.4 x järjestelmissä korotettua joutokäyntiä kylmänä?
Siis voisiko oikuttelun aiheuttaa mahdollinen lämpötila-anturin vikaantuminen? Jaksatteko pähkäillä?
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Itsellä oli juuri tossa 900s -91 syksyllä samoja oireita. Eli tyhjäkäynti tippui risteyksiin tullessa ja varsinkin silloin, kun laittoi kytkimen pohjaan. Asiaan oli kuitenkin yksinkertainen resepti eli IMM liitoskohtien puhdistus Hammasharjaa ja CRC:tä käyttäen. Ja en tiedä oli sillä vaikutusta, kun tuli silloin samalla kaasuläppä koteloa ja sen vivustoa voideltua.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

samoja ajatuksia täällä. mulla kun yritin kiristää automaatin kick- down vaijerii ( kun vähän potkii), niin vissiin läppäkotelon anturi ei enää päässy tyhjäkäyntiasentoon ollenkaan, seurauksena risteykseen tullessa sammu kokonaan.
Eli läppäkotelon anturii tai sen kontakteja eppäilisin...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Näin kevään kunniaksi taas vaihteeksi ässä päätti CE:tä sytytellä. Taas tuttua eli kun lämmöt nousee puoleen väliin niin valo syttyy. Että ilmeisesti (TAAS :twisted: ) Lambda-anturi paskana, kyllähän se melkein 3000km kestikin :lol:

Vaikuttikohan tuo katin pois ottaminen tohon lambdaan? Käytännössähän se ei pitäisi siihen vaikuttaa...SE oli kyllä tosiaan Zirconia lambda, mikä ilmeisesti ei tohon Lucasin ruiskuun sovi...
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huomasin tossa, että olen lähettänyt tämän viime vuoden puolella ja näitä CE-valojen oireita ilmenee silloin tällöin.

Jaksaisikohan joku kerätä näistä jonkin näköisen FAQ:n? koska ylensä näissä pyörii samat ongelmat..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin