En lukenut viestejä. Väittäisin että tuossa satkussani on jopa lyhyemmät tai sitten yhtä lyhyet välitykset kuin esimerkiksi nopassa. Asialle ei ole sinällään mitään merkitystä, mutta kait ovat laittaneet kaikista lyhyimmät välitykset tuohon laiskaan 8-venttiliseen katalysaattorimalliin, eipä se oikein pidemmillä enskoilla jaksaisi mennäkään.fforslund kirjoitti:ng900aero kirjoitti:Onkohan mun satkussa jotkin kaasarimallin välitykset, huutaa vitosella jo satasen nopeudessa aivan liikaa? Auto on vm 1990 900i 8v katalysaattorilla??
Tässähän todettiin että kaasarissa on todella pitkät välitykset...
Mitä isompi enskanumero sitä pidempi välitys.
900c laiskuus ja välitykset
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Helmi 26, 2006 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vähän ot mutta...
kuinka yleinen on 8 enska? nyt vasta ensimmäistä kertaa näin livenä, olisiko ollut M89 i8, ajettukin oli vaan ~170tkm, empä sitten ole satkussa niin hyvää ja tarkkaa laatikkoa ennen tavannut!
Asiaan!
onko M5L=6enska
M5N=7enska
ja M5H=8enska (H oli arvaus)
vai kaikki pykälän pienempiä?
5 enskaa en vielä ole nähnyt 5-speed satkuissa.
nuo ilmeisesti on ainakin aika usein "special" malleja nuo 7enskalla olevat kaasarit.
mielestäni paras tuo 7 välitys, kierrokset sopivat 100 ja 120 vauhdissa, 80 voi sitten vaikka ajaa nelosella jos siltä tuntuu ja kumminkin mittari nopeutta ottaa sen ~250..
turhaa huudatusta on ässillä tuo 6 enskalla kun jaksaa yhtä hyvin mennä 7enskalla..
kuinka yleinen on 8 enska? nyt vasta ensimmäistä kertaa näin livenä, olisiko ollut M89 i8, ajettukin oli vaan ~170tkm, empä sitten ole satkussa niin hyvää ja tarkkaa laatikkoa ennen tavannut!
Asiaan!
onko M5L=6enska
M5N=7enska
ja M5H=8enska (H oli arvaus)
vai kaikki pykälän pienempiä?
5 enskaa en vielä ole nähnyt 5-speed satkuissa.
nuo ilmeisesti on ainakin aika usein "special" malleja nuo 7enskalla olevat kaasarit.
mielestäni paras tuo 7 välitys, kierrokset sopivat 100 ja 120 vauhdissa, 80 voi sitten vaikka ajaa nelosella jos siltä tuntuu ja kumminkin mittari nopeutta ottaa sen ~250..
turhaa huudatusta on ässillä tuo 6 enskalla kun jaksaa yhtä hyvin mennä 7enskalla..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Se on M5E, eli nopea välitys, T16 ilman kattia.mikkoimp kirjoitti:vähän ot mutta...
ja M5H=8enska (H oli arvaus)
Viitosella= L-3,26:1 N-3,04:1 ja E-2,83:1 kokonaisvälitykset.
Vetopyörästö on kaikissa 3,89:1.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Tuo 7enska on mielestäni aika miellyttävä varsinkin matka-ajossa. Varsinkin 900i 8v peltisatsilla ja ilman kattia, juuri 100 ja 120 vauhdeissa mainio. Kulutus matka ajossakin kohtuu pieni, kun @2500rpm/100/km/h.
Kaupunki ajossa tuo ei mielestäni paras ole ja bensaakin tuo vie aika raakasti kaupungissa.
Kaupunki ajossa tuo ei mielestäni paras ole ja bensaakin tuo vie aika raakasti kaupungissa.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
900aero.comista löytyi kiva taulukko noista välityksistä: http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
99:ssä lienee useimmiten tuo 7-enska, jos siis loota on 5-lovinen,
olisikohan näin myös nopassa?
99:ssä lienee useimmiten tuo 7-enska, jos siis loota on 5-lovinen,
olisikohan näin myös nopassa?
Ronska kirjoitti:900aero.comista löytyi kiva taulukko noista välityksistä: http://www.900aero.com/main/tech_main_tranny.htm
99:ssä lienee useimmiten tuo 7-enska, jos siis loota on 5-lovinen,
olisikohan näin myös nopassa?
Mielestäni 90:ssä on 7.enskaa lyhyempi, mutta en mene vannomaan.
Mutta tämän mukaan peruskaasaria on myös ollut 5vaihteisena 6.enskalla ensin.
900i cat vm.88 on jopa 5.enskaa
T16 on sekä 7. että 8.enskalla.
16v ruiskuissa ja ässässä lienee 6.tai7. , ja T8 6,7,8:lla.
Mitäköhän ovat tehtaalla miettineet??
Suoritusarvoihin nämä eivät juurikaan taida vaikuttaa ainakaan ilmoitettuihin tietoihin... ehkä ohituskiihtyvyyteen tietyillä vaihteella.
Onneksi sitä voi aina vaihtaa vaihdetta tarpeen mukaan..
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Saabinsti kirjoitti:Sanokaas tuon 7enskalla olevan 5-v lootan kierrosarvoja...
6enskalla ainakin on ilmeisesti:
80km/h = n.2150k/min
100km/h = n.2700k/min
120km/h = n.3250k/min
Tossahan ne loput oli ekalla sivulla..jcarlson kirjoitti:
7:n enskalla n. 2500 r/min 100km/h nopeudella, siitä voi laskeskella itse loput..
fforslund kirjoitti:7 enska on just paras maantieajoon. 2000rpm = 80km/h ja 3000rpm = 120+km/h.
Varmaan täällä saatu alhaiset kulutuslukemat.
4.vaihde on paras suorituskyvyn kannalta = kiihtyy jopa 180km/h , eikä mene ylikierroksille...
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Laskinkohan oikein, et 4. vaihde on 7 enskalla on 2500rpm / 80km/h ?
Kannattaako pahaan ylämäkeen pyrkiä saamaan ohjekirjan mukainen maksimivääntö eli 3000rpm / 162 Nm?
TRE-PORI välillä alkaa hyytyä jossain mäessä 80km/h vauhdissa melkein nelosellakin.
Kolmoselta pitäis hakee vääntöä ã la 3500 rpm?
Kannattaako pahaan ylämäkeen pyrkiä saamaan ohjekirjan mukainen maksimivääntö eli 3000rpm / 162 Nm?
TRE-PORI välillä alkaa hyytyä jossain mäessä 80km/h vauhdissa melkein nelosellakin.
Kolmoselta pitäis hakee vääntöä ã la 3500 rpm?
Viimeksi muokannut saab900c, Ke Maalis 01, 2006 01:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kysyttiin arvoja niin vastasin. Alkuosaa topicista en lukenut.
4-vaihteisella 7:n enskalla kiertää muuten tuon ~2700 satasen vauhdissa jos on lyhyemmällä välityksellä oleva perä, 80-luvun perävälityksellä kiertää vähän vähemmän (itsellä 99 turbon kokill-laatikko 70-luvulta). Saisi olla ehkä tällöin nelosella hiukan pidempi välitys, mutta toisaalta on mukava kun isokin ahdin on lähes aina toimivalla kierrosalueella maantieajossa. Isoimmalla vaihteella vetää rajoittajaan (6500r/min) joka tapauksessa joka riittänee Suomen teillä
4-vaihteisella 7:n enskalla kiertää muuten tuon ~2700 satasen vauhdissa jos on lyhyemmällä välityksellä oleva perä, 80-luvun perävälityksellä kiertää vähän vähemmän (itsellä 99 turbon kokill-laatikko 70-luvulta). Saisi olla ehkä tällöin nelosella hiukan pidempi välitys, mutta toisaalta on mukava kun isokin ahdin on lähes aina toimivalla kierrosalueella maantieajossa. Isoimmalla vaihteella vetää rajoittajaan (6500r/min) joka tapauksessa joka riittänee Suomen teillä
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com