Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

On vain kahdenlaisia asioita: tarpeellisia ja mukavia.

Mutta kitkarenkailla ja kostealla asfaltilla on tuo lukko kyllä tooodella mukava kapistus. Tai hauska, miten sen ottaa.

Lähtee kyllä risteyksestä tai liikenneympyrästä ihan toisella otteella eikä ryskytä sitä keventävää etupyörää enää niin kuin teki ennen.

Hyvä homma.

Nimim. nukkumaan klo 01
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Anteeksi mutta minulla on vähän vaikeuksia ymmärtää miten ne kaksi mallit toimivat ja eroavat toisistaan, se voi johtua siitä että olen ruotsinkielinen ja nämä faktatermit suomeksi ovat vähän vaikeita.

Eli se ensimmäinen toimii niin että veto menee tasaisesti molemmille pyörille? Mitä tapahtuu kun on vain vähän vetoa päällä? 100% lukkoa silloinkin? Sehän ei olisi oikein hyvä jos on menossa ylös mäkeä jossa on kurveja ja semmoista...
Miksi jotkut ovat kutsuneet sen Torsendifferentiaaliksi?


Entäs se toinen, se menee lukoon silloin kuin momentti/nopeudet eroavat toisistaan liika etupyörissä? Eli se on semmoinen limited slip differential?

Ihan väärin vai?
9-5 -00, Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ken-1 kirjoitti:Anteeksi mutta minulla on vähän vaikeuksia ymmärtää miten ne kaksi mallit toimivat ja eroavat toisistaan, se voi johtua siitä että olen ruotsinkielinen ja nämä faktatermit suomeksi ovat vähän vaikeita.

Eli se ensimmäinen toimii niin että veto menee tasaisesti molemmille pyörille? Mitä tapahtuu kun on vain vähän vetoa päällä? 100% lukkoa silloinkin? Sehän ei olisi oikein hyvä jos on menossa ylös mäkeä jossa on kurveja ja semmoista...
Miksi jotkut ovat kutsuneet sen Torsendifferentiaaliksi?


Entäs se toinen, se menee lukoon silloin kuin momentti/nopeudet eroavat toisistaan liika etupyörissä? Eli se on semmoinen limited slip differential?

Ihan väärin vai?
Pakko selventää ettei väärinkäsitykset jää elämään:

Tämä myynnissä oleva lukko on tosiaan yksinkertainen "binary locker", eli 0% tai 100% lukitus, joka menee päälle heti kun kaasua painetaan. Eli tosiaan ongelmia katukäytössä tulee helposti. Reagoi siis pelkästään siihen onko veto päällä vai ei.

Tällaisen lukon TorSeniksi kutsuminen on silkkaa sumutusta (en ota kantaa siihen onko se tahallista hämäämistä vai vaan yksinkertaisesti asian ymmärtämättömyyttä). Ko. lukolla ei ole nimittäin mitään tekemistä TorSen (Torque Sensing)-teknologian kanssa, joka toimii kuten avoin tasauspyörästö niin kauan kun pitoa on, ja pidon hävitessä se alkaa jakaa tietyn välityssuhteen mukaan vetoa eri puolen pyörien välillä. Oikea TorSen reagoi siis vääntömomentin eroon pyörissä.

Toinen lukko vaikuttaisi olevan perinteinen kitkalukko.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

jcarlson kirjoitti:
Tällaisen lukon TorSeniksi kutsuminen on silkkaa sumutusta (en ota kantaa siihen onko se tahallista hämäämistä vai vaan yksinkertaisesti asian ymmärtämättömyyttä). Ko. lukolla ei ole nimittäin mitään tekemistä TorSen (Torque Sensing)-teknologian kanssa, joka toimii kuten avoin tasauspyörästö niin kauan kun pitoa on, ja pidon hävitessä se alkaa jakaa tietyn välityssuhteen mukaan vetoa eri puolen pyörien välillä. Oikea TorSen reagoi siis vääntömomentin eroon pyörissä.

Toinen lukko vaikuttaisi olevan perinteinen kitkalukko.
Kiitos vastauksesta.

Niin, minäkin olen nyt ymmärtänyt sen että Torsen-luko toimii just niin kuin olet kirjoittanut, tarkistin asian howstuffworks-siteista ja nekin olivat samaa mieltä. Torsen-lukossa on PALJON enemmän osia toimii ihan toisella tavalla.
Kuva
Kaveri lähetti tämä kuva esimerkkinä torsen-lukosta

Kiitos avusta, katuautolle (ainakin minun) tämä halpa lukko ei näytä olevan oikea lukko mutta rataautolle tai vielä paremmin jääkilpaautolle se varmasti sopii ihan hyvin.
9-5 -00, Aero
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Tuo TorSen taas ei sovi oikeen millään kilvan ajamiseen. Se vaatii molemmilta pyöriltä edes hieman pitoa toimiakseen. Jos toinen rengas on ilmassa, ei veto välity minnekään (sama kuin ei olisi lukkoa ollenkaan). Mites on asian laita tämän ns. halvemman lukon kanssa?
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jiska kirjoitti:Tuo TorSen taas ei sovi oikeen millään kilvan ajamiseen. Se vaatii molemmilta pyöriltä edes hieman pitoa toimiakseen. Jos toinen rengas on ilmassa, ei veto välity minnekään (sama kuin ei olisi lukkoa ollenkaan). Mites on asian laita tämän ns. halvemman lukon kanssa?
Eikös torsenia yleensä käytetäkin lähinnä nelivetoisten keskitasauspyörästössä, missa se varmaan ajaakin asiansa (vrt. Audi).
Jiska
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 19, 2003 07:41
Paikkakunta: Mäntsälä/Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiska »

Mm. etuvetoiseen Ford Focukseen on saatavissa TorSen-lukko, mutta sen hyödyllisyydestä voikin olla sitten montaa mieltä. Kohtuu kallis se ainakin on, jos Englannista sellaisen tilailee.

Nelivedon keskuslukkona ajaa varmaan asiansa, kunhan ei lirvauta takapyöriä ojan päälle ja luota et kyl se etusilla ittesä kampee tielle ;)
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

En tiä sanoo noista muista, mutta itellä on tollanen aina 100 prosenttinen lukko kilpurissa, ni kyä on vaan pirun hyvä! Lyö aina molemmilla takarenkailla tyhjää... :twisted:
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Ken-1 kirjoitti:
Eli se ensimmäinen toimii niin että veto menee tasaisesti molemmille pyörille? Mitä tapahtuu kun on vain vähän vetoa päällä? 100% lukkoa silloinkin? Sehän ei olisi oikein hyvä jos on menossa ylös mäkeä jossa on kurveja ja semmoista...
Tähän on pakko pistää kokemuksia tuosta lukosta käytössä.

Jos on vain vähän vetoa päällä? Renkaat pitää ja kaikki sujuu mallikkaasti.

Siinä vaiheessa kun auto alkaa sutia KAHDELLA pyörällä, on jo vetoa niin paljon että ilman lukkoa olisi sutinut jo aikaa sitten. Eli ylämäessä sutimiseen ja puskemiseen tarvitaan oikeasti yritystä.

Ero vetopidossa ilman lukkoa ja lukon kanssa on todella suuri.

Entäs sitten vaikea tapaus: ohitus keskipolanteen yli?

Rauhallisesti = ei ongelmia.

Reippasti = auto vetää tasaisesti koska koko ajan jompikumpi rengas on pitävällä pinnalla, kiihtyvyys jatkuu läpi vallin eikä ohjauskaan nyi mihinkään. Huomattavasti rauhallisemmin kuin ilman lukkoa.

Summa summarum: vaimoni säätelee edelleen nopeutta ja kiihtyvyyttä oikealla jalalla, hän ei ole havainnut mitään muutosta auton käyttäytymisessä. Paitsi huomattavan parantumisen liikkeellelähdöissä ylämäkeen. Hän ei ole myöskään haivainnut eroa turbopaineiden noston jälkeen, aiempikin teho oli enemmän kuin mitä tarvitsi käyttää.

Itse olen ollut tyytyväinen auton käyttäytymiseen, liikkellelähtö, eteneminen, kiihtyvyys ja looginen käyttäytyminen ovat parantuneet. Mitä tarkoitan loogisella käyttäytymisellä? Jos auto lähtee luisuun, voin kaasulla ohjata joko yli- tai aliohjautuvaksi. Aikaisemmin kaasua lisätessä saattoi vain toinen pyörä vetää ja yliohjautuvuus jatkui, nyt molemmat pyörät vetää aina ja auto muuttuu varmasti aliohjautuvaksi kun kaasua lisää.

Lukon varjopuolet havaitsee vasta sitten, kun lukottoman auton rajat on ohitettu reilusti.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

meverkko kirjoitti:
Ken-1 kirjoitti:
Eli se ensimmäinen toimii niin että veto menee tasaisesti molemmille pyörille? Mitä tapahtuu kun on vain vähän vetoa päällä? 100% lukkoa silloinkin? Sehän ei olisi oikein hyvä jos on menossa ylös mäkeä jossa on kurveja ja semmoista...
Tähän on pakko pistää kokemuksia tuosta lukosta käytössä.

Jos on vain vähän vetoa päällä? Renkaat pitää ja kaikki sujuu mallikkaasti.

Siinä vaiheessa kun auto alkaa sutia KAHDELLA pyörällä, on jo vetoa niin paljon että ilman lukkoa olisi sutinut jo aikaa sitten. Eli ylämäessä sutimiseen ja puskemiseen tarvitaan oikeasti yritystä.

Ero vetopidossa ilman lukkoa ja lukon kanssa on todella suuri.

Entäs sitten vaikea tapaus: ohitus keskipolanteen yli?

Rauhallisesti = ei ongelmia.

Reippasti = auto vetää tasaisesti koska koko ajan jompikumpi rengas on pitävällä pinnalla, kiihtyvyys jatkuu läpi vallin eikä ohjauskaan nyi mihinkään. Huomattavasti rauhallisemmin kuin ilman lukkoa.

Summa summarum: vaimoni säätelee edelleen nopeutta ja kiihtyvyyttä oikealla jalalla, hän ei ole havainnut mitään muutosta auton käyttäytymisessä. Paitsi huomattavan parantumisen liikkeellelähdöissä ylämäkeen. Hän ei ole myöskään haivainnut eroa turbopaineiden noston jälkeen, aiempikin teho oli enemmän kuin mitä tarvitsi käyttää.

Itse olen ollut tyytyväinen auton käyttäytymiseen, liikkellelähtö, eteneminen, kiihtyvyys ja looginen käyttäytyminen ovat parantuneet. Mitä tarkoitan loogisella käyttäytymisellä? Jos auto lähtee luisuun, voin kaasulla ohjata joko yli- tai aliohjautuvaksi. Aikaisemmin kaasua lisätessä saattoi vain toinen pyörä vetää ja yliohjautuvuus jatkui, nyt molemmat pyörät vetää aina ja auto muuttuu varmasti aliohjautuvaksi kun kaasua lisää.

Lukon varjopuolet havaitsee vasta sitten, kun lukottoman auton rajat on ohitettu reilusti.
Hienoa että saadaan käytännön kokemuksista mielipiteitä.

Miten toi auton kääntyminen kuin tasauspyörästön pitäisi tasata pyörien-nopeuseroa eli kevyellä vedolla (normaaliajo) ja pitävällä pinnalla. Tyhmää kysyä sitä näin talvisin, mutta lukolla voisi olettaa olevan ongelmallista tiukempien käännöksien tekeminen? Vääntykö renkaat, vetoakseli/nivelet, vai aukeaako lukko??
Vai vaatiiko lukon kytkeytyminen kovempaa kaasun käyttöä?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Joo todellakin hyvä että tulee käytännön kokemuksia maantieltä niin toivottavasti loppuu nuo turhan päiväiset pa**** jauhamiset joiltain jotka ei tiedä asiasta mitään......... Ei millään pahalla. :evil:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Kapaleino kirjoitti:Joo todellakin hyvä että tulee käytännön kokemuksia maantieltä niin toivottavasti loppuu nuo turhan päiväiset pa**** jauhamiset joiltain jotka ei tiedä asiasta mitään......... Ei millään pahalla. :evil:

Toivottavasti et tarkoittanut, toll P*****, minun yksinkertaista kysymystä. :cry: Käytännön kokemuksista oltiin samaa mieltä. Kysyin siitä sillä minulla ei ole kokemusta tuollaisesta lukosta.
Vastausta odotellessa?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meillä on tieliikenteen ulkopuolisessa käytössä 100% lukolla oleva perä 99:ssä. Se ei siis aukea missään tilanteessa, eli yhtäpuuta molemmat pyörät. Se vekotinhan kääntyy tasan sinne mihin pyörät osoittaa jopa betonilattialla, mutta sitten kun esim. kurvissa höllätään kaasua, niin se puskee aivan surutta. Eli siis vetopäällä mennään pyörien osoittamaan suuntaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Mertmi kirjoitti:Meillä on tieliikenteen ulkopuolisessa käytössä 100% lukolla oleva perä 99:ssä. Se ei siis aukea missään tilanteessa, eli yhtäpuuta molemmat pyörät. Se vekotinhan kääntyy tasan sinne mihin pyörät osoittaa jopa betonilattialla, mutta sitten kun esim. kurvissa höllätään kaasua, niin se puskee aivan surutta. Eli siis vetopäällä mennään pyörien osoittamaan suuntaan.
Tässä on taas tämän veto-pois irroittavan lukon etu.

Veto päälllä -> aliohjautuu loogisesti ja _aina_.

Veto pois -> yliohjautuu kun lukko on auki ja etupyörät saa pitoa.

Auto on mainiosti ohjattavissa kaasulla, suorastaan nautinnollista.

Ja silloin, kun ajellaan normaali-ihmisten tapaan, en ole huomannut lukkoa lainkaan. Ainoastaan tosi liukkaalla täysillä käännöksillä sisäpyörä pyrkii sutimaan.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

fforslund kirjoitti:
Kapaleino kirjoitti:Joo todellakin hyvä että tulee käytännön kokemuksia maantieltä niin toivottavasti loppuu nuo turhan päiväiset pa**** jauhamiset joiltain jotka ei tiedä asiasta mitään......... Ei millään pahalla. :evil:

Toivottavasti et tarkoittanut, toll P*****, minun yksinkertaista kysymystä. :cry: Käytännön kokemuksista oltiin samaa mieltä. Kysyin siitä sillä minulla ei ole kokemusta tuollaisesta lukosta.
Vastausta odotellessa?
Tuskin Kapa ihan sinun kommenttiasi tarkoitti. Ymmärtäisin että lähinnä sitä, kun tietävät kommentoivat asiantuntevasti lukon ongelmia arkiajossa. Ilman että ovat kokeilleen ko lukkoa Saabissa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin