Tasauspyörästön lukkot kuvia lisätty nyt lukot asennettuna
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
On vain kahdenlaisia asioita: tarpeellisia ja mukavia.
Mutta kitkarenkailla ja kostealla asfaltilla on tuo lukko kyllä tooodella mukava kapistus. Tai hauska, miten sen ottaa.
Lähtee kyllä risteyksestä tai liikenneympyrästä ihan toisella otteella eikä ryskytä sitä keventävää etupyörää enää niin kuin teki ennen.
Hyvä homma.
Nimim. nukkumaan klo 01
Mutta kitkarenkailla ja kostealla asfaltilla on tuo lukko kyllä tooodella mukava kapistus. Tai hauska, miten sen ottaa.
Lähtee kyllä risteyksestä tai liikenneympyrästä ihan toisella otteella eikä ryskytä sitä keventävää etupyörää enää niin kuin teki ennen.
Hyvä homma.
Nimim. nukkumaan klo 01
Anteeksi mutta minulla on vähän vaikeuksia ymmärtää miten ne kaksi mallit toimivat ja eroavat toisistaan, se voi johtua siitä että olen ruotsinkielinen ja nämä faktatermit suomeksi ovat vähän vaikeita.
Eli se ensimmäinen toimii niin että veto menee tasaisesti molemmille pyörille? Mitä tapahtuu kun on vain vähän vetoa päällä? 100% lukkoa silloinkin? Sehän ei olisi oikein hyvä jos on menossa ylös mäkeä jossa on kurveja ja semmoista...
Miksi jotkut ovat kutsuneet sen Torsendifferentiaaliksi?
Entäs se toinen, se menee lukoon silloin kuin momentti/nopeudet eroavat toisistaan liika etupyörissä? Eli se on semmoinen limited slip differential?
Ihan väärin vai?
Eli se ensimmäinen toimii niin että veto menee tasaisesti molemmille pyörille? Mitä tapahtuu kun on vain vähän vetoa päällä? 100% lukkoa silloinkin? Sehän ei olisi oikein hyvä jos on menossa ylös mäkeä jossa on kurveja ja semmoista...
Miksi jotkut ovat kutsuneet sen Torsendifferentiaaliksi?
Entäs se toinen, se menee lukoon silloin kuin momentti/nopeudet eroavat toisistaan liika etupyörissä? Eli se on semmoinen limited slip differential?
Ihan väärin vai?
9-5 -00, Aero
Pakko selventää ettei väärinkäsitykset jää elämään:Ken-1 kirjoitti:Anteeksi mutta minulla on vähän vaikeuksia ymmärtää miten ne kaksi mallit toimivat ja eroavat toisistaan, se voi johtua siitä että olen ruotsinkielinen ja nämä faktatermit suomeksi ovat vähän vaikeita.
Eli se ensimmäinen toimii niin että veto menee tasaisesti molemmille pyörille? Mitä tapahtuu kun on vain vähän vetoa päällä? 100% lukkoa silloinkin? Sehän ei olisi oikein hyvä jos on menossa ylös mäkeä jossa on kurveja ja semmoista...
Miksi jotkut ovat kutsuneet sen Torsendifferentiaaliksi?
Entäs se toinen, se menee lukoon silloin kuin momentti/nopeudet eroavat toisistaan liika etupyörissä? Eli se on semmoinen limited slip differential?
Ihan väärin vai?
Tämä myynnissä oleva lukko on tosiaan yksinkertainen "binary locker", eli 0% tai 100% lukitus, joka menee päälle heti kun kaasua painetaan. Eli tosiaan ongelmia katukäytössä tulee helposti. Reagoi siis pelkästään siihen onko veto päällä vai ei.
Tällaisen lukon TorSeniksi kutsuminen on silkkaa sumutusta (en ota kantaa siihen onko se tahallista hämäämistä vai vaan yksinkertaisesti asian ymmärtämättömyyttä). Ko. lukolla ei ole nimittäin mitään tekemistä TorSen (Torque Sensing)-teknologian kanssa, joka toimii kuten avoin tasauspyörästö niin kauan kun pitoa on, ja pidon hävitessä se alkaa jakaa tietyn välityssuhteen mukaan vetoa eri puolen pyörien välillä. Oikea TorSen reagoi siis vääntömomentin eroon pyörissä.
Toinen lukko vaikuttaisi olevan perinteinen kitkalukko.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kiitos vastauksesta.jcarlson kirjoitti:
Tällaisen lukon TorSeniksi kutsuminen on silkkaa sumutusta (en ota kantaa siihen onko se tahallista hämäämistä vai vaan yksinkertaisesti asian ymmärtämättömyyttä). Ko. lukolla ei ole nimittäin mitään tekemistä TorSen (Torque Sensing)-teknologian kanssa, joka toimii kuten avoin tasauspyörästö niin kauan kun pitoa on, ja pidon hävitessä se alkaa jakaa tietyn välityssuhteen mukaan vetoa eri puolen pyörien välillä. Oikea TorSen reagoi siis vääntömomentin eroon pyörissä.
Toinen lukko vaikuttaisi olevan perinteinen kitkalukko.
Niin, minäkin olen nyt ymmärtänyt sen että Torsen-luko toimii just niin kuin olet kirjoittanut, tarkistin asian howstuffworks-siteista ja nekin olivat samaa mieltä. Torsen-lukossa on PALJON enemmän osia toimii ihan toisella tavalla.
Kaveri lähetti tämä kuva esimerkkinä torsen-lukosta
Kiitos avusta, katuautolle (ainakin minun) tämä halpa lukko ei näytä olevan oikea lukko mutta rataautolle tai vielä paremmin jääkilpaautolle se varmasti sopii ihan hyvin.
9-5 -00, Aero
Eikös torsenia yleensä käytetäkin lähinnä nelivetoisten keskitasauspyörästössä, missa se varmaan ajaakin asiansa (vrt. Audi).Jiska kirjoitti:Tuo TorSen taas ei sovi oikeen millään kilvan ajamiseen. Se vaatii molemmilta pyöriltä edes hieman pitoa toimiakseen. Jos toinen rengas on ilmassa, ei veto välity minnekään (sama kuin ei olisi lukkoa ollenkaan). Mites on asian laita tämän ns. halvemman lukon kanssa?
Mm. etuvetoiseen Ford Focukseen on saatavissa TorSen-lukko, mutta sen hyödyllisyydestä voikin olla sitten montaa mieltä. Kohtuu kallis se ainakin on, jos Englannista sellaisen tilailee.
Nelivedon keskuslukkona ajaa varmaan asiansa, kunhan ei lirvauta takapyöriä ojan päälle ja luota et kyl se etusilla ittesä kampee tielle
Nelivedon keskuslukkona ajaa varmaan asiansa, kunhan ei lirvauta takapyöriä ojan päälle ja luota et kyl se etusilla ittesä kampee tielle
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Tähän on pakko pistää kokemuksia tuosta lukosta käytössä.Ken-1 kirjoitti:
Eli se ensimmäinen toimii niin että veto menee tasaisesti molemmille pyörille? Mitä tapahtuu kun on vain vähän vetoa päällä? 100% lukkoa silloinkin? Sehän ei olisi oikein hyvä jos on menossa ylös mäkeä jossa on kurveja ja semmoista...
Jos on vain vähän vetoa päällä? Renkaat pitää ja kaikki sujuu mallikkaasti.
Siinä vaiheessa kun auto alkaa sutia KAHDELLA pyörällä, on jo vetoa niin paljon että ilman lukkoa olisi sutinut jo aikaa sitten. Eli ylämäessä sutimiseen ja puskemiseen tarvitaan oikeasti yritystä.
Ero vetopidossa ilman lukkoa ja lukon kanssa on todella suuri.
Entäs sitten vaikea tapaus: ohitus keskipolanteen yli?
Rauhallisesti = ei ongelmia.
Reippasti = auto vetää tasaisesti koska koko ajan jompikumpi rengas on pitävällä pinnalla, kiihtyvyys jatkuu läpi vallin eikä ohjauskaan nyi mihinkään. Huomattavasti rauhallisemmin kuin ilman lukkoa.
Summa summarum: vaimoni säätelee edelleen nopeutta ja kiihtyvyyttä oikealla jalalla, hän ei ole havainnut mitään muutosta auton käyttäytymisessä. Paitsi huomattavan parantumisen liikkeellelähdöissä ylämäkeen. Hän ei ole myöskään haivainnut eroa turbopaineiden noston jälkeen, aiempikin teho oli enemmän kuin mitä tarvitsi käyttää.
Itse olen ollut tyytyväinen auton käyttäytymiseen, liikkellelähtö, eteneminen, kiihtyvyys ja looginen käyttäytyminen ovat parantuneet. Mitä tarkoitan loogisella käyttäytymisellä? Jos auto lähtee luisuun, voin kaasulla ohjata joko yli- tai aliohjautuvaksi. Aikaisemmin kaasua lisätessä saattoi vain toinen pyörä vetää ja yliohjautuvuus jatkui, nyt molemmat pyörät vetää aina ja auto muuttuu varmasti aliohjautuvaksi kun kaasua lisää.
Lukon varjopuolet havaitsee vasta sitten, kun lukottoman auton rajat on ohitettu reilusti.
Hienoa että saadaan käytännön kokemuksista mielipiteitä.meverkko kirjoitti:Tähän on pakko pistää kokemuksia tuosta lukosta käytössä.Ken-1 kirjoitti:
Eli se ensimmäinen toimii niin että veto menee tasaisesti molemmille pyörille? Mitä tapahtuu kun on vain vähän vetoa päällä? 100% lukkoa silloinkin? Sehän ei olisi oikein hyvä jos on menossa ylös mäkeä jossa on kurveja ja semmoista...
Jos on vain vähän vetoa päällä? Renkaat pitää ja kaikki sujuu mallikkaasti.
Siinä vaiheessa kun auto alkaa sutia KAHDELLA pyörällä, on jo vetoa niin paljon että ilman lukkoa olisi sutinut jo aikaa sitten. Eli ylämäessä sutimiseen ja puskemiseen tarvitaan oikeasti yritystä.
Ero vetopidossa ilman lukkoa ja lukon kanssa on todella suuri.
Entäs sitten vaikea tapaus: ohitus keskipolanteen yli?
Rauhallisesti = ei ongelmia.
Reippasti = auto vetää tasaisesti koska koko ajan jompikumpi rengas on pitävällä pinnalla, kiihtyvyys jatkuu läpi vallin eikä ohjauskaan nyi mihinkään. Huomattavasti rauhallisemmin kuin ilman lukkoa.
Summa summarum: vaimoni säätelee edelleen nopeutta ja kiihtyvyyttä oikealla jalalla, hän ei ole havainnut mitään muutosta auton käyttäytymisessä. Paitsi huomattavan parantumisen liikkeellelähdöissä ylämäkeen. Hän ei ole myöskään haivainnut eroa turbopaineiden noston jälkeen, aiempikin teho oli enemmän kuin mitä tarvitsi käyttää.
Itse olen ollut tyytyväinen auton käyttäytymiseen, liikkellelähtö, eteneminen, kiihtyvyys ja looginen käyttäytyminen ovat parantuneet. Mitä tarkoitan loogisella käyttäytymisellä? Jos auto lähtee luisuun, voin kaasulla ohjata joko yli- tai aliohjautuvaksi. Aikaisemmin kaasua lisätessä saattoi vain toinen pyörä vetää ja yliohjautuvuus jatkui, nyt molemmat pyörät vetää aina ja auto muuttuu varmasti aliohjautuvaksi kun kaasua lisää.
Lukon varjopuolet havaitsee vasta sitten, kun lukottoman auton rajat on ohitettu reilusti.
Miten toi auton kääntyminen kuin tasauspyörästön pitäisi tasata pyörien-nopeuseroa eli kevyellä vedolla (normaaliajo) ja pitävällä pinnalla. Tyhmää kysyä sitä näin talvisin, mutta lukolla voisi olettaa olevan ongelmallista tiukempien käännöksien tekeminen? Vääntykö renkaat, vetoakseli/nivelet, vai aukeaako lukko??
Vai vaatiiko lukon kytkeytyminen kovempaa kaasun käyttöä?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Kapaleino kirjoitti:Joo todellakin hyvä että tulee käytännön kokemuksia maantieltä niin toivottavasti loppuu nuo turhan päiväiset pa**** jauhamiset joiltain jotka ei tiedä asiasta mitään......... Ei millään pahalla.
Toivottavasti et tarkoittanut, toll P*****, minun yksinkertaista kysymystä. Käytännön kokemuksista oltiin samaa mieltä. Kysyin siitä sillä minulla ei ole kokemusta tuollaisesta lukosta.
Vastausta odotellessa?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Meillä on tieliikenteen ulkopuolisessa käytössä 100% lukolla oleva perä 99:ssä. Se ei siis aukea missään tilanteessa, eli yhtäpuuta molemmat pyörät. Se vekotinhan kääntyy tasan sinne mihin pyörät osoittaa jopa betonilattialla, mutta sitten kun esim. kurvissa höllätään kaasua, niin se puskee aivan surutta. Eli siis vetopäällä mennään pyörien osoittamaan suuntaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Tässä on taas tämän veto-pois irroittavan lukon etu.Mertmi kirjoitti:Meillä on tieliikenteen ulkopuolisessa käytössä 100% lukolla oleva perä 99:ssä. Se ei siis aukea missään tilanteessa, eli yhtäpuuta molemmat pyörät. Se vekotinhan kääntyy tasan sinne mihin pyörät osoittaa jopa betonilattialla, mutta sitten kun esim. kurvissa höllätään kaasua, niin se puskee aivan surutta. Eli siis vetopäällä mennään pyörien osoittamaan suuntaan.
Veto päälllä -> aliohjautuu loogisesti ja _aina_.
Veto pois -> yliohjautuu kun lukko on auki ja etupyörät saa pitoa.
Auto on mainiosti ohjattavissa kaasulla, suorastaan nautinnollista.
Ja silloin, kun ajellaan normaali-ihmisten tapaan, en ole huomannut lukkoa lainkaan. Ainoastaan tosi liukkaalla täysillä käännöksillä sisäpyörä pyrkii sutimaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Tuskin Kapa ihan sinun kommenttiasi tarkoitti. Ymmärtäisin että lähinnä sitä, kun tietävät kommentoivat asiantuntevasti lukon ongelmia arkiajossa. Ilman että ovat kokeilleen ko lukkoa Saabissa.fforslund kirjoitti:Kapaleino kirjoitti:Joo todellakin hyvä että tulee käytännön kokemuksia maantieltä niin toivottavasti loppuu nuo turhan päiväiset pa**** jauhamiset joiltain jotka ei tiedä asiasta mitään......... Ei millään pahalla.
Toivottavasti et tarkoittanut, toll P*****, minun yksinkertaista kysymystä. Käytännön kokemuksista oltiin samaa mieltä. Kysyin siitä sillä minulla ei ole kokemusta tuollaisesta lukosta.
Vastausta odotellessa?