900C -89 kulutus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Viesti Kirjoittaja arilar »

Ai niin, todennäköinen syy suureen kulutukseen voi olla venynyt tai rikkinäinen kaasarin kalvo ? Eikä vaadi kirurgia kalvon vaihtaminen, kustannus ihan mitätön, varmaan muutama euro.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ainiin huomasin vasta tuossa, että kaasarin alapää oli ikäänkuin ainva pikkuruisen öljyinen. Punertavaa tavaraa näyttää olevan ja vaimennussylinteriin on ATF kaadettu, eli olisiko sitä? Mistäs on tiiviste pettänyt, jos kaasarin alapää kostuu?

Lisäksi en löytänyt sitä seoksensäätöruuvia tuosta Pierpurgista, pitäisi varmaan vaikka 1/8 kierrosta vääntää sitä kiinnipäin, jotta varmasti menee päästöt läpi ekalla yrittämällä. Mistäs sen ruuvin pitäisi löytyä? Pohjassahan sen pitöisi olla, muttakun ei sinne oikein kunnolla nää..

Edit: Onko tietoa, mitä tuo Motonetin pierpurg-korjaussarja pitää sisällään? 120eur on aika suolainen hinta, kun neula + jotakin muuta härpäkettä on jo vaihdettu ja vielä alkuperäisosilla. Täytyy kaivaa kuitti esiin ja katsoa, mitä kaikkia osia ovat laskuttaneet.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

akyttala kirjoitti: Lisäksi en löytänyt sitä seoksensäätöruuvia tuosta Pierpurgista, pitäisi varmaan vaikka 1/8 kierrosta vääntää sitä kiinnipäin, jotta varmasti menee päästöt läpi ekalla yrittämällä. Mistäs sen ruuvin pitäisi löytyä? Pohjassahan sen pitöisi olla, muttakun ei sinne oikein kunnolla nää..
Pohjassa ihan keskellä muistaaksen 8mm hylsy/lenkkiavain sopisi siihen.
Kyllä sen pitäisi tuntumalla löytää, tai laita peili koneen päälle kaasarin alle.
Munkin autossa on hiukan kostea kaasarin alapuoli... :oops: , mutten ole mitään tiivisteitä vielä vaihtanut. Eli tieto tiivesteestä/vaihdosta kiinnostaisi myös minua.

Muuten viime keskikulutus oli raskaan kaasujalan ansiosta 11L/100km 500km mittausjaksolla oli kylmäkäynnistyksiä ja perävaunun vetoa.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
anssik
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 14:54
Paikkakunta: mänttä

Viesti Kirjoittaja anssik »

Köyhät kyykkyyn!!! -85 kaasari satku 6km työmatka ajossa 13,7 l 100 km! Repikää siitä. :twisted:
sponsored by: me, myself and i

Anssi Kulmala
#1523 "corners gang"
Aero tonnari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:24
Paikkakunta: Pohjaslahti

Viesti Kirjoittaja Aero tonnari »

hei oikeesti toi anssik on ihan paskana ton kulutuksen takia,kunhan paukuttelee henkseliä.. :twisted: :twisted:
900classic-93 99gl-80 2x99gl-76 90LUMIKKO 99 gl -81 petro
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Jos autolla ajaa 2km työmatkaa, ja kylmäkäynnistää -20c pakkasella, niin voi ohjekirjan taulukon mukaan viedä vaikka 30l/100km. Ei ehdi kone lämpenemään.

Se on kumminkin 2l kone.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie tossa eilen funtsailin ton meidän tuttavapiirin uuden tulokkaan (99) normaalia korkeampaa maantiekulutusta ja tajusin, että tossahan on tyhjäkäyntikin liian korkealla. Siitä summailin mielessäni, että jos sytytysennakkoa aikaistetaan, sehän nostaa tyhjäkäyntikierroslukua. Avasin jakajan pultit ja etsin korvakuulolta kohdan, josta moottori nostaa kierrokset kaasutettaessa ökähtämättä, eli herkästi, mutta kuitenkin niin myöhäiselle, kuin mahdollista. Tämä säätömetodi on osoittautunut kaikista parhaimmaksi ajettavuutta+taloudellisuutta haettaessa. Noo, sitä ennakoahan piti pienentää todella paljon. 8O Tyhjäkäyntikin asettui normaaliksi tuon jälkeen, joten joku aiempi autoa laittanut henkilö oli säätänyt ennakkoa arviolta about 20-30astetta enemmän, kuin tarpeen on!

Tankkasin eilen, joten loppuviikosta saan lukemat kulutuksenmuutoksesta. Työmatka kun on 59km/sivu, niin loppuviikosta jo mentävä tankkaamaan... :cry:
Ainaskin persdynossa huomasin, että auto kulkee nyt paremmin, kun ennakkoa on vähemmän. (Kulki se säätöä ennenkin ihan melko iloisesti.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

akyttala kirjoitti: Lisäksi en löytänyt sitä seoksensäätöruuvia tuosta Pierpurgista, pitäisi varmaan vaikka 1/8 kierrosta vääntää sitä kiinnipäin, jotta varmasti menee päästöt läpi ekalla yrittämällä. Mistäs sen ruuvin pitäisi löytyä? Pohjassahan sen pitöisi olla, muttakun ei sinne oikein kunnolla nää..

Edit: Onko tietoa, mitä tuo Motonetin pierpurg-korjaussarja pitää sisällään? 120eur on aika suolainen hinta, kun neula + jotakin muuta härpäkettä on jo vaihdettu ja vielä alkuperäisosilla. Täytyy kaivaa kuitti esiin ja katsoa, mitä kaikkia osia ovat laskuttaneet.
Sen säätöruuvin päällä saattaa olla sellainen muovitulppa, tai sen jämät.

Laitoin itse taannoin tuon Motonetista hankitun täyden korjaussarjan ja se pitää käsittääkseni sisällään about kaiken mitä kaasariin voi kuvitella vaihtavansa, jopa niin että parin osan kohdalla piti pitkään miettiä minne ne tulee, vaikka kaasari oli jo osina pöydällä... Ostamani sarja oli Pierburgerin omatekele&pakkaama, ei siis mikään pussikokoelma tarvikeosia. Mm. kalvo tuntui olevan selkeästi laadukkaampaa materiaalia tarvikkeeseen verrattuna. Hyvä tulee, jos tuon viitsit laittaa ja sen jälkeen säädättää/säätää seokset ja muut kohdalleen.

Hinta on tietysti kova, etenkin jos vielä jotain muuta on tullut vaihdettua ekaksi. Tosin kaikkea pikkusälää ei taida välttämättä saada irrallisena. Omasta oli rikki mm. sellainen muoviklipsipalikka, joka pitää kaasarin kohon akselin kohokammiossa oikealla paikallaan...
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

okaalto kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Lisäksi en löytänyt sitä seoksensäätöruuvia tuosta Pierpurgista, pitäisi varmaan vaikka 1/8 kierrosta vääntää sitä kiinnipäin, jotta varmasti menee päästöt läpi ekalla yrittämällä. Mistäs sen ruuvin pitäisi löytyä? Pohjassahan sen pitöisi olla, muttakun ei sinne oikein kunnolla nää..

Edit: Onko tietoa, mitä tuo Motonetin pierpurg-korjaussarja pitää sisällään? 120eur on aika suolainen hinta, kun neula + jotakin muuta härpäkettä on jo vaihdettu ja vielä alkuperäisosilla. Täytyy kaivaa kuitti esiin ja katsoa, mitä kaikkia osia ovat laskuttaneet.
Sen säätöruuvin päällä saattaa olla sellainen muovitulppa, tai sen jämät.

Laitoin itse taannoin tuon Motonetista hankitun täyden korjaussarjan ja se pitää käsittääkseni sisällään about kaiken mitä kaasariin voi kuvitella vaihtavansa, jopa niin että parin osan kohdalla piti pitkään miettiä minne ne tulee, vaikka kaasari oli jo osina pöydällä... Ostamani sarja oli Pierburgerin omatekele&pakkaama, ei siis mikään pussikokoelma tarvikeosia. Mm. kalvo tuntui olevan selkeästi laadukkaampaa materiaalia tarvikkeeseen verrattuna. Hyvä tulee, jos tuon viitsit laittaa ja sen jälkeen säädättää/säätää seokset ja muut kohdalleen.

Hinta on tietysti kova, etenkin jos vielä jotain muuta on tullut vaihdettua ekaksi. Tosin kaikkea pikkusälää ei taida välttämättä saada irrallisena. Omasta oli rikki mm. sellainen muoviklipsipalikka, joka pitää kaasarin kohon akselin kohokammiossa oikealla paikallaan...
Vaatiikos tuo korjaussarjan laitto jotain erityisosaamista tai erikoisempia työkaluja? Ei ole minunkaan satkussani kaasari enää parhaassa iskussa nimittäin.
Arveluttaa vaan, kun en ole ennen isommin kaasareita rassaillut :?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

32l/100km 8)
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jortsu kirjoitti: Vaatiikos tuo korjaussarjan laitto jotain erityisosaamista tai erikoisempia työkaluja? Ei ole minunkaan satkussani kaasari enää parhaassa iskussa nimittäin.
Arveluttaa vaan, kun en ole ennen isommin kaasareita rassaillut :?
Muistaakseni tuossa pärjäsi ihan tavallisilla työkaluilla mitä pakista löytyi - oma osaaminenkin ei ollut normaalia tee-se-itse-saabikorjaus -tasoa kummempaa. Pääasiassa siis pura&putsaa&kokoa, samalla muistaen mikä osa tuli minnekin ja miten päin. Apuna mulla oli netistä löydetty kaasaripruju, jossa oli selvitetty toimintaperiaate, osat, jne, jotta vähän tiesi mitä odottaa.

Oikeastaan ainoa tulkinnanvarainen juttu oli kaasarin uuden kohon säätäminen niin, että bensapinta tulee oikealle kohdalle. Se kun muistaakseni oli joku 8mm :?: mitattuna kaasarin rungon tiivistepinnasta kohoon. Tarkkoja ohjeita en löytänyt, että mihin kohtaan kohoa tuo pitäisi mitata. Säätö itsessään oli helppo tehdä taivuttamalla kohon vartta, joka säätelee neulaventtiiliä.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

okaalto kirjoitti:
Jortsu kirjoitti: Vaatiikos tuo korjaussarjan laitto jotain erityisosaamista tai erikoisempia työkaluja? Ei ole minunkaan satkussani kaasari enää parhaassa iskussa nimittäin.
Arveluttaa vaan, kun en ole ennen isommin kaasareita rassaillut :?
Muistaakseni tuossa pärjäsi ihan tavallisilla työkaluilla mitä pakista löytyi - oma osaaminenkin ei ollut normaalia tee-se-itse-saabikorjaus -tasoa kummempaa. Pääasiassa siis pura&putsaa&kokoa, samalla muistaen mikä osa tuli minnekin ja miten päin. Apuna mulla oli netistä löydetty kaasaripruju, jossa oli selvitetty toimintaperiaate, osat, jne, jotta vähän tiesi mitä odottaa.

Oikeastaan ainoa tulkinnanvarainen juttu oli kaasarin uuden kohon säätäminen niin, että bensapinta tulee oikealle kohdalle. Se kun muistaakseni oli joku 8mm :?: mitattuna kaasarin rungon tiivistepinnasta kohoon. Tarkkoja ohjeita en löytänyt, että mihin kohtaan kohoa tuo pitäisi mitata. Säätö itsessään oli helppo tehdä taivuttamalla kohon vartta, joka säätelee neulaventtiiliä.
Tämä antoi uskoa, että homma voisi jopa onnistua, kiitos :D
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

Mitenkä tuota sytytysennakkoa säädetään? Ja mistä se tapahtuu?
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Jaahas, topicin aiheena oleva kaasarisatku on nyt sitten vaihtunut ruiskuun... tuntuis olevan aika lailla lompakkoystävällisempi tämä uusi kulkine :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

akyttala kirjoitti: Lisäksi en löytänyt sitä seoksensäätöruuvia tuosta Pierpurgista, pitäisi varmaan vaikka 1/8 kierrosta vääntää sitä kiinnipäin, jotta varmasti menee päästöt läpi ekalla yrittämällä. Mistäs sen ruuvin pitäisi löytyä? Pohjassahan sen pitöisi olla, muttakun ei sinne oikein kunnolla nää..
.
jatketaanpas vanhaan niin ei tule turhia aiheita foorumille.
eli onko seosruuville mitää ohjearvoa? esim. montako kierrosta auki?
Vastaa Viestiin