Isompi päivitys satkuun
Isompi päivitys satkuun
Olen pitempään jo miettinyt nykyisen -91 900i 2.0/16V Saabin päivitystä. Ainakin päällepäin kori on niin hyvässä kunnossa että en haluaisi tuosta luopua. Suurin muutoksista olisi turbokone + aski, mutta mistä? Kyseessä pitäisi kuitenkin olla niin hyväkuntoinen ja rääkkäämätön paketti että sillä ajelisi tarvittaessa vaikka useampia satoja tuhansia kilsoja.
Ja mitä turbokoneen sovittaminen vaatisi, eli meneekö heittämällä, meneekö sähköt uusiksi jne.
Entäs jarrut, alusta ja voimansiirto? No, jarrut kyllä todennäköisesti laittaisin muutenkin uusiksi, koska niiden kitinä ottaa hermoon.
Ja meneekö tiukille prosenttien kanssa? Paljon aloittelijan kysymyksiä mutta kaikki neuvot ovat tässä vaiheessa arvokkaita. Eli jos tuo vain on missään määrin toteuttamiskelpoinen projekti niin mieluummin tekisi/teettäsin tuon kuin alkaisin etsimään valmista turbovehjettä markkinoilta.
Ja mitä turbokoneen sovittaminen vaatisi, eli meneekö heittämällä, meneekö sähköt uusiksi jne.
Entäs jarrut, alusta ja voimansiirto? No, jarrut kyllä todennäköisesti laittaisin muutenkin uusiksi, koska niiden kitinä ottaa hermoon.
Ja meneekö tiukille prosenttien kanssa? Paljon aloittelijan kysymyksiä mutta kaikki neuvot ovat tässä vaiheessa arvokkaita. Eli jos tuo vain on missään määrin toteuttamiskelpoinen projekti niin mieluummin tekisi/teettäsin tuon kuin alkaisin etsimään valmista turbovehjettä markkinoilta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
päivitys
Hommaa vaikka toinen kone,ja ostat siihen turbo kamat.
Niin voit ajella autolla koko ajan.Jarrut käyt läpi uusilla osilla,
kone+laatikko % tulee n.25
Niin voit ajella autolla koko ajan.Jarrut käyt läpi uusilla osilla,
kone+laatikko % tulee n.25
Ari 1622
Tuo taitaa olla vähäpäästöinen keksintö? Jos näin, niin tulee hiukan ongelmia turbotuksen kanssa. Ei meinaa riitä, että otat kamat toisesta vähäpäästöisestä autosta, vaan on ajettava syklit VTT:llä. Tai sitten on hankittava paperit saabilta että auto on vähäpäästöinen tekniikanvaihdonkin jälkeen.
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
päivitys
Niinpäs niin ,en ajatellut noita päästöhommia . Sitten vaan kansi
koneistamoon , ja sitten virtaukset kuntoon ,pellisarjaa ,ruiskun viritystä,
säädettävää nokkapyörää ,puristussuhde korkeammalle alakerran
tasapainotus/kevennys vapaavirtaus suodatin. Ei ihan turbon tehoja
mutta,enempi kuin vakiosta.Veikkaisin n.150-160hv vaparina ja tietysti
nokat täytyis vaihtaa johonkin sporttinokkiin http://www.prostreet.fi
koneistamoon , ja sitten virtaukset kuntoon ,pellisarjaa ,ruiskun viritystä,
säädettävää nokkapyörää ,puristussuhde korkeammalle alakerran
tasapainotus/kevennys vapaavirtaus suodatin. Ei ihan turbon tehoja
mutta,enempi kuin vakiosta.Veikkaisin n.150-160hv vaparina ja tietysti
nokat täytyis vaihtaa johonkin sporttinokkiin http://www.prostreet.fi
Ari 1622
Menee aika työlään kuuloiseksi jos alkaisi nykyistä konetta virittämään. Ja miten koneen kesto tuollaisten muutosten jälkeen?
Tuntuisi helpommalta vaihtaa kone joka on jo alun perin mitoitettu suuremmille tehoille. Varsinkin kun tehot eivät olisi tuon projektin itsetarkoituksena, vaan pikemminkin mukava lisä. Moottorin joutuu kuitenkin irrottamaan jos teettää täydellisen korimaalauksen, joten siinä samalla se moottorikin vaihtuisi tehokkaampaan jos vain jostain löytyisi hyväkuntoinen yksilö.
Tuntuisi helpommalta vaihtaa kone joka on jo alun perin mitoitettu suuremmille tehoille. Varsinkin kun tehot eivät olisi tuon projektin itsetarkoituksena, vaan pikemminkin mukava lisä. Moottorin joutuu kuitenkin irrottamaan jos teettää täydellisen korimaalauksen, joten siinä samalla se moottorikin vaihtuisi tehokkaampaan jos vain jostain löytyisi hyväkuntoinen yksilö.
Tuokin on käynyt mielessä, mutta:
1. Mistä järkevään hintaan ja hyväkuntoisena? OG turbo ysisatkuja on ihan helkkarin harvassa myynnissä tai sitten ovat jotain 400 tuhatta rääkättyjä ruosteisia linttoja. Pitäisi olla -91 tai uudempi ja kilometrejä todistetusti reilusti vähemmän kuin nykyisessä(nykyisessä vajaat 280 tuhatta)
2. Korimalli pitäisi olla sedan, koska en pidä viistoperäisestä mallista(makuasioista turha kiistellä)
3. Nykyinen on koriltaan niin hyvässä iskussa että se olisi loistava projektikohde.
1. Mistä järkevään hintaan ja hyväkuntoisena? OG turbo ysisatkuja on ihan helkkarin harvassa myynnissä tai sitten ovat jotain 400 tuhatta rääkättyjä ruosteisia linttoja. Pitäisi olla -91 tai uudempi ja kilometrejä todistetusti reilusti vähemmän kuin nykyisessä(nykyisessä vajaat 280 tuhatta)
2. Korimalli pitäisi olla sedan, koska en pidä viistoperäisestä mallista(makuasioista turha kiistellä)
3. Nykyinen on koriltaan niin hyvässä iskussa että se olisi loistava projektikohde.
Työkaveri osti 240-250tkm ajetun -91 täyspaineturbon muistaakseni 5500 eurolla tuossa syksyllä. Kyllä niitä siis löytää jos malttaa etsiä. Tosin tuo neliovisuus voi tuottaa hieman hankaluuksia...MV kirjoitti:Tuokin on käynyt mielessä, mutta:
1. Mistä järkevään hintaan ja hyväkuntoisena? OG turbo ysisatkuja on ihan helkkarin harvassa myynnissä tai sitten ovat jotain 400 tuhatta rääkättyjä ruosteisia linttoja. Pitäisi olla -91 tai uudempi ja kilometrejä todistetusti reilusti vähemmän kuin nykyisessä(nykyisessä vajaat 280 tuhatta)
2. Korimalli pitäisi olla sedan, koska en pidä viistoperäisestä mallista(makuasioista turha kiistellä)
3. Nykyinen on koriltaan niin hyvässä iskussa että se olisi loistava projektikohde.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Eli vaparin ja turbon ero 1500e, eihän se ole paljon. Kyllä mäkin olisin sen 5,5 tonnia maksanut ko autosta, on hienossa kunnossa.MV kirjoitti:No huhhuh, mikä hinta tuon ikäisestä. Itse maksoin nykyisestä vapaasti hönkäilevästä nykyrahassa nelisen tonnia(autoliikkeestä).
Ps.
Mikähän tuon realistinen myyntiarvo on tänä päivänä?
Ja Kovissa hinnoissa tuntuu nuokin 2,1:t olevan vielä, 3 tonnin paremmalla puolella varmasti.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Oho, luin väärin. Olikin tosiaan kyse tavallisesta 2.0 i16:sta. Kolmisen tonnia sen arvo on siltikin varmaan... neljää tuskin. Muistan että maksoin omasta -89 i16:sta melkein 300tkm ajettuna reilu vuosi sitten 2600 euroa. Ja olin tosi tyytyväinen ostokseeni.MV kirjoitti:Mutta mikä olisi eka viestissä mainitsemani hyväkuntoisen 2.0:n realistinen myyntihinta suunnilleen, 3500-4000€?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Eli minä ostin tuon Manun mainitseman täyspaineisen, kun sellanen kerran kohdalle sattui, tuntuu vain olevan aika harvassa kohtuu ajetut jos hakee esim -90 ja sitä uudempaa mallia. Omalla oli ajettu 246tkm ostohetkellä ja hinta oli tuo 5500eur juuri leimattuna. Edellinen omistaja joutui vielä vaihtamaan katin ennenkuin sai leiman, mutta ostohintaan se ei enää vaikuttanut. Pikainen nettiauton ja kepön selailu: S:en hinnat lähtee 3k eurosta ja kalleimmat on sen rontti 5k euroa, yhtään täyspainetta ei nyt yhtäkkiä sattunut silmään.qaw kirjoitti:Työkaveri osti 240-250tkm ajetun -91 täyspaineturbon muistaakseni 5500 eurolla tuossa syksyllä. Kyllä niitä siis löytää jos malttaa etsiä. Tosin tuo neliovisuus voi tuottaa hieman hankaluuksia...
Ja hetkeäkään en ole omia kauppoja katunu, vaikka aina käytettyä ostaessa onkin vähän p*skathousussa että millanenkohan pommi taaskin tuli hankittua. Nyt on kuitenkin jo taitettu 8000km ilman ongelmia. Ja nyt täytyy varmaan sitten vähän kopistella "kop kop"

KTM SD