Isompi päivitys satkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Isompi päivitys satkuun

Viesti Kirjoittaja MV »

Olen pitempään jo miettinyt nykyisen -91 900i 2.0/16V Saabin päivitystä. Ainakin päällepäin kori on niin hyvässä kunnossa että en haluaisi tuosta luopua. Suurin muutoksista olisi turbokone + aski, mutta mistä? Kyseessä pitäisi kuitenkin olla niin hyväkuntoinen ja rääkkäämätön paketti että sillä ajelisi tarvittaessa vaikka useampia satoja tuhansia kilsoja.

Ja mitä turbokoneen sovittaminen vaatisi, eli meneekö heittämällä, meneekö sähköt uusiksi jne.

Entäs jarrut, alusta ja voimansiirto? No, jarrut kyllä todennäköisesti laittaisin muutenkin uusiksi, koska niiden kitinä ottaa hermoon.

Ja meneekö tiukille prosenttien kanssa? Paljon aloittelijan kysymyksiä mutta kaikki neuvot ovat tässä vaiheessa arvokkaita. Eli jos tuo vain on missään määrin toteuttamiskelpoinen projekti niin mieluummin tekisi/teettäsin tuon kuin alkaisin etsimään valmista turbovehjettä markkinoilta.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

päivitys

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Hommaa vaikka toinen kone,ja ostat siihen turbo kamat.
Niin voit ajella autolla koko ajan.Jarrut käyt läpi uusilla osilla,
kone+laatikko % tulee n.25
Ari 1622
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Tuo taitaa olla vähäpäästöinen keksintö? Jos näin, niin tulee hiukan ongelmia turbotuksen kanssa. Ei meinaa riitä, että otat kamat toisesta vähäpäästöisestä autosta, vaan on ajettava syklit VTT:llä. Tai sitten on hankittava paperit saabilta että auto on vähäpäästöinen tekniikanvaihdonkin jälkeen.


-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

päivitys

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Niinpäs niin ,en ajatellut noita päästöhommia . Sitten vaan kansi
koneistamoon , ja sitten virtaukset kuntoon ,pellisarjaa ,ruiskun viritystä,
säädettävää nokkapyörää ,puristussuhde korkeammalle alakerran
tasapainotus/kevennys vapaavirtaus suodatin. Ei ihan turbon tehoja
mutta,enempi kuin vakiosta.Veikkaisin n.150-160hv vaparina ja tietysti
nokat täytyis vaihtaa johonkin sporttinokkiin http://www.prostreet.fi
Ari 1622
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Viesti Kirjoittaja MV »

Menee aika työlään kuuloiseksi jos alkaisi nykyistä konetta virittämään. Ja miten koneen kesto tuollaisten muutosten jälkeen?
Tuntuisi helpommalta vaihtaa kone joka on jo alun perin mitoitettu suuremmille tehoille. Varsinkin kun tehot eivät olisi tuon projektin itsetarkoituksena, vaan pikemminkin mukava lisä. Moottorin joutuu kuitenkin irrottamaan jos teettää täydellisen korimaalauksen, joten siinä samalla se moottorikin vaihtuisi tehokkaampaan jos vain jostain löytyisi hyväkuntoinen yksilö.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kaikkein helpointa ja todennäköisesti taloudellisintakin on vaihtaa koko pirssi alkuperäiseen turbomalliin. Saat sitten kaupan päälle parempaa sisustaa, sähköherkkuja, spoilereita ym.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Viesti Kirjoittaja MV »

Tuokin on käynyt mielessä, mutta:
1. Mistä järkevään hintaan ja hyväkuntoisena? OG turbo ysisatkuja on ihan helkkarin harvassa myynnissä tai sitten ovat jotain 400 tuhatta rääkättyjä ruosteisia linttoja. Pitäisi olla -91 tai uudempi ja kilometrejä todistetusti reilusti vähemmän kuin nykyisessä(nykyisessä vajaat 280 tuhatta)
2. Korimalli pitäisi olla sedan, koska en pidä viistoperäisestä mallista(makuasioista turha kiistellä)
3. Nykyinen on koriltaan niin hyvässä iskussa että se olisi loistava projektikohde.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

MV kirjoitti:Tuokin on käynyt mielessä, mutta:
1. Mistä järkevään hintaan ja hyväkuntoisena? OG turbo ysisatkuja on ihan helkkarin harvassa myynnissä tai sitten ovat jotain 400 tuhatta rääkättyjä ruosteisia linttoja. Pitäisi olla -91 tai uudempi ja kilometrejä todistetusti reilusti vähemmän kuin nykyisessä(nykyisessä vajaat 280 tuhatta)
2. Korimalli pitäisi olla sedan, koska en pidä viistoperäisestä mallista(makuasioista turha kiistellä)
3. Nykyinen on koriltaan niin hyvässä iskussa että se olisi loistava projektikohde.
Työkaveri osti 240-250tkm ajetun -91 täyspaineturbon muistaakseni 5500 eurolla tuossa syksyllä. Kyllä niitä siis löytää jos malttaa etsiä. Tosin tuo neliovisuus voi tuottaa hieman hankaluuksia...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Viesti Kirjoittaja MV »

No huhhuh, mikä hinta tuon ikäisestä. Itse maksoin nykyisestä vapaasti hönkäilevästä nykyrahassa nelisen tonnia(autoliikkeestä).

Ps.
Mikähän tuon realistinen myyntiarvo on tänä päivänä?
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

MV kirjoitti:No huhhuh, mikä hinta tuon ikäisestä. Itse maksoin nykyisestä vapaasti hönkäilevästä nykyrahassa nelisen tonnia(autoliikkeestä).

Ps.
Mikähän tuon realistinen myyntiarvo on tänä päivänä?
Eli vaparin ja turbon ero 1500e, eihän se ole paljon. Kyllä mäkin olisin sen 5,5 tonnia maksanut ko autosta, on hienossa kunnossa.

Ja Kovissa hinnoissa tuntuu nuokin 2,1:t olevan vielä, 3 tonnin paremmalla puolella varmasti.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Kyllä noilla 2.1 vielä jonkun verran hintaa tosiaan on. Itse maksoin viime syksynä 4500 yksityiselle ja muistelisin nähneeni jossain liikkessä myytävän yhden ja siinä oli hintaa 5500
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Viesti Kirjoittaja MV »

Mutta mikä olisi eka viestissä mainitsemani hyväkuntoisen 2.0:n realistinen myyntihinta suunnilleen, 3500-4000€?
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

MV kirjoitti:Mutta mikä olisi eka viestissä mainitsemani hyväkuntoisen 2.0:n realistinen myyntihinta suunnilleen, 3500-4000€?
Oho, luin väärin. Olikin tosiaan kyse tavallisesta 2.0 i16:sta. Kolmisen tonnia sen arvo on siltikin varmaan... neljää tuskin. Muistan että maksoin omasta -89 i16:sta melkein 300tkm ajettuna reilu vuosi sitten 2600 euroa. Ja olin tosi tyytyväinen ostokseeni.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Mä ostin mun -91 ässän syksyllä liikkeestä makso 3000€.

ajettu 283 000 Kaikki sähköherkut+virheettömät nahkat ja aivan sairaan siisti kori ja tyytyväinen olen ollut.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

qaw kirjoitti:Työkaveri osti 240-250tkm ajetun -91 täyspaineturbon muistaakseni 5500 eurolla tuossa syksyllä. Kyllä niitä siis löytää jos malttaa etsiä. Tosin tuo neliovisuus voi tuottaa hieman hankaluuksia...
Eli minä ostin tuon Manun mainitseman täyspaineisen, kun sellanen kerran kohdalle sattui, tuntuu vain olevan aika harvassa kohtuu ajetut jos hakee esim -90 ja sitä uudempaa mallia. Omalla oli ajettu 246tkm ostohetkellä ja hinta oli tuo 5500eur juuri leimattuna. Edellinen omistaja joutui vielä vaihtamaan katin ennenkuin sai leiman, mutta ostohintaan se ei enää vaikuttanut. Pikainen nettiauton ja kepön selailu: S:en hinnat lähtee 3k eurosta ja kalleimmat on sen rontti 5k euroa, yhtään täyspainetta ei nyt yhtäkkiä sattunut silmään.

Ja hetkeäkään en ole omia kauppoja katunu, vaikka aina käytettyä ostaessa onkin vähän p*skathousussa että millanenkohan pommi taaskin tuli hankittua. Nyt on kuitenkin jo taitettu 8000km ilman ongelmia. Ja nyt täytyy varmaan sitten vähän kopistella "kop kop" :wink: Mutta malttia vaan peliin jos olet autoa vaihtamassa, kyllä se oikea siellä jossakin odottaa..
KTM SD
Vastaa Viestiin