LH 2.4.2. käyntiongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Sivutuuliherkkyyttä on mullakin vielä hieman. Tosiaan ilmanpaineita laskemalla sain hieman paremmaksi. Syksyllä laitettiin Sachsin kaasu-iskarit ja Lesjöforsin madallusjouset, joilla ei ollut juurikaan merkitystä tuohon sivutuuliherkkyyteen.

Itselläni paras korjaus oli aurauskulmien säätö. Siellä oli nolla-auraus tai oikeastaan vähän haritusta. Säädettiin aurausta reippaammaksi, muistaakseni kokonaisauraus 2mm ja meno rauhoittui kummasti. On tosin vieläkin hieman vaelteleva kovilla tuulilla, johtuisikohan väljistä sisemmistä raidetangon päistä?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

iku kirjoitti: On tosin vieläkin hieman vaelteleva kovilla tuulilla, johtuisikohan väljistä sisemmistä raidetangon päistä?
noi tekee varmasti ainakin lisää ko. asiassa
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Otsikon mukaan täällä piti keskustella käyntiongelmista...joskin olen ite syypää siihen, että rupesin puhumaan ajo-omituisuuksista. Vaikka kai sekin väljässä merkityksessä "käynti"ongelmaa on..

Rengaspaineilla olen minäkin paljon kikkaillut. Joskus tuntuu, että kun pysyy tolkuissaan rengaspaineiden säädössä(eikä lähde operoimaan millään luokkaa yli 2,5 bar kylmänä; sellainen on rata-ajotyyppistä kanttaamista varten) niin tulee kaikkein paras suuntavakavuus, mukaanlukien tuulivakavuus.

Etuspoikka tuntuisi viistokeulaisessa 900:ssa olevan hyvin hyödyllinen, sanoisinko jopa välttämätön. Aiempaan viistokeulaani rakensin sellaisen itse alumiinipellistä ja päällystin kumilla; nykyisessä on orkkis. Antaa nimittäin isommilla vauhdeilla downforcea havaittavasti ja keula on rauhallisempi. Vaikutuksen huomaa 80 km/h:sta ylöspäin ja samaa havaintoa tukee jos seuraa eturenkaiden lämpiämistä, so. lämpimien renkaiden rengaspaineita. Taitaa keulan alla vaikuttaa normaalisti melkoisia aerodynaamisia nostovoimia. Pystykeulaisten ongelmana en muista vastaavaa olleen(?)

Muuan kokeilu on mulla vielä ollut, nimittäin etupään casterin lisääminen. Säätöpaloja voi ottaa ylätukivarsien etukiinnikkeistä pois tasapuolisesti ja varovasti, ja jos alunperin säätöarvon ylärajalla liikutaan, on 1 mm kummaltakin puolelta mielestäni suositeltava katto ensimmäiselle kokeilulla. Tässä puuhassa pienenee auraus, mutta kätevä mies (tai nainen) sen helposti suurentaa. 0,5 mm portain voi hakea sopivaa arvoa, omasta autostani muistaakseni löytyi 0,7 mm ja 1 mm säätöpaloja. Tuntuu näillä eväillä löytyvän autoon jonkinlaista tajua suoraanajosta ja ohjauksen palautuvuus kadunkulmissakin paranee. Jos on liikaa casteria, auto ei tahdo "mielellään" kääntyä kadunkulmauksissa ja loivissa maantiekaarteissakin voi panna hanttiin. Vaikka meneekin suoraan kuin juna! Liian suuri caster voinee haitata myös sivutuuliominaisuuksia. Älkääkä virtuoosit nyt hermostuko; tietenkin perusteellisessa caster-säädössä vaihdellaan palat etu-ja takakiinnikkeiden välillä, mutta näin pienissä (mutta merkityksellisissä) säädöissä voi ottaa vain toisen korvakkeen alta: samalla myös kumihelat hieman jäykkenevät!

Joo ja haritus tai nolla-auraus eivät tähän autoon sovi! Harituksella alkaa tempoa urissa ja vedätyksessä puolelta toiselle kuin heikkopäinen aasi, nollalukemilla muuten vain hortoilee. Itse mitaten vielä +5 mm aurauksellakin kokemukseni mukaan toimii melko hyvin, eli ei tää niin millin päälle ole, ja ainakin normirenkaat on mulla säilyny ihan täysin eivätkä ole höyrystyneet savuna ilmaan. Kalliista&leveistä en tiedä, olisiko sitten toisin.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

PelleP kirjoitti:Otsikon mukaan täällä piti keskustella käyntiongelmista...
Ketjun aloittaja ilmeisesti voi muokata otsikkoa jos menee liian OT:ksi?

Paransiko Ikun iskari- ja jousiremppa tuota etupään pitoa ollenkaan?
900i 2.1 16v -93
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Ebba kirjoitti: Paransiko Ikun iskari- ja jousiremppa tuota etupään pitoa ollenkaan?
Ööh, perstuntumalla sanoisin lähinnä että pito olisi huonontunut :roll: En kyllä siihen kiinnittänyt kauheasti huomiota ja hakkapeliitta 4:silla on hankala arvioida pitoa, kun jäällä ne luistaa koko ajan joka suuntaan ja lumella pitävät todella hyvin...
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Moi taas
Mites tehdään jatkanko käyntiongelmista?
Lambdan toiminta on mitattu aivan oikeaoppisesti.
Lämmitystoiminto ja pakokaasut aikaansaavat tosiaankin tarvittavan toimintalämpötilan 1-2 minuutissa riippuen aloituslämpötilasta.
Ja se lambda-anturi on uusi Saabin alkuperäinen 9392762.
Siis kone käy aivan liian laihalla koska signaalijännite putoaa 0,7 voltista
0.02 volttiin ja jää sinne.
Tänään mitattu imusarjan paineet ja tulos - 0,6 bar on ihan sallituissa 0.4-0.8 rajoissa .
Samoin mitattu polttoainepaineet 3,0-3,5 bar.
Läppäpotentiometrin vastukset oikein sekä kiinni ja auki asennossa.
AIC: vastukset OK,ELCD:N vastukset OK.Vuotava huohotusventtiili (ELCD)
pois suljettu tulppaamalla letkulähtö.
Tästä yhteenvetona:Jos olen oikein asian ajatellut niin lambda yrittää kertoa ECU:llle laihasta seoksesta jolloin suuttimien aukioloa tulisi pidentää mutta onko niin että ilmamassamittari on niin sekaisin(vaikka
kuumalanka on ehjä) että sen lähettämän infon perusteella ECU
ei tähän suostu? Siis onko ilmamassamittarin vaihto seuraavana edessä?

Tarvikkeena tätä saisi halvimmillaan 150€ hintaan.Uskaltaako?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

liityn keskusteluun ja kysyn... mistä johtuu ku starttaa ja auto lähtee käyntiin ,ajaa/käyttää alle 5min ,ja sammuttaa ja ku starttaa uudestaan yskähtää käyntiin ihan ku jäis palamatonta bensaa johonkin.... autohan on og900 16 kat vm91. ja kyllä mullakin tuota sivutuuli herkkyyttä on valtavasti.... kesä ku saapuu keulaan vaihdetaan uudet iskarit ja puslat ja samalla katson takapäätä "sillä" silmällä......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Terve taas.
No nyt on käyntihäiriöt osittain kurissa.
Eli ilmamassamittarihan 019 loppuinen se vian aiheuttajana oli.
Tulipa nyt kuitenkin lambdakin vaihdettua.

Vaikka tämä puoli onkin kunnossa ja pakokaasuarvot viimeisen päälle oikein niin jotain pientä parannettavaa vielä löytyy:
Kylmänä liikkeelle lähdettäessä aina lievästi nykäisee läpän pienillä avautumiskulmilla toimittaessa.Esim. risteykseen moottorijarrulla ja sitten varovasti kaasua niin kerran potkaisee ja sitten vetää.Lämpimällä koneella oiretta ei ole.
Löytyisikö syyllinen sektorilta lämpötila-anturi--- läppäkulmapotentiometri ?
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Mun autossa on myös tuollainen oire, joskus voi olla useampiakin teräviä nykäisyjä. Ja aina sen jälkeen, kun kone esim. vaihdoissa on laskeutunut tyhjäkäynnille tai on ollut moottorijarrutus. Mulla oli alkuun kaasuläpän potikka viallinen, pienillä läppäkulmilla vastusarvo mitattaessa heitteli eikä noussut lineaarisesti. Uusi potikka ei kumminkaan korjannut itse ongelmaa, ei vaikka holkitin kaasuläpän akselinkin (pieni klappi oli, saa aika helposti tukevaksi iskemällä holkki siihen mutteriin joka on kai "stefanpidin").

Oon viimeaikoina miettinyt, mikähän rooli näissä ongelmissa on kampiakselin asentotunnistimella. :roll: Jos saapi öljykylpyä esim. öljypumpun kannen o-renkaalta, meneekö likaiseksi ja toimintakyvyttömäksi hetkellisesti? Onko tällainen ylipäätään mahdollista? Nimittäin jos anturi viellinen, katkeaa paitsi sytty myös bensapumppu ja paineet laskee järjestelmässä. Pumppu luulee, että nyt se kone pysähtyi.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

kaneali kirjoitti:Kylmänä liikkeelle lähdettäessä aina lievästi nykäisee läpän pienillä avautumiskulmilla toimittaessa.Esim. risteykseen moottorijarrulla ja sitten varovasti kaasua niin kerran potkaisee ja sitten vetää.Lämpimällä koneella oiretta ei ole.
Kuullostaa tutulta vaivalta, olin jo hyväksynyt että on "ominaisuus". Jos keksitte jotain niin kertokaa ihmeessä.
900i 2.1 16v -93
Vastaa Viestiin