Biltema vs. Motonet?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
janpat
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 09:28
Paikkakunta: Pohja

Biltema vs. Motonet?

Viesti Kirjoittaja janpat »

No niin, nyt tarvitaan sitä kokemuksen syvää rintaääntä. :D

Nyt on eka Saabi hankittu 8) ja tarkotus olis huoltaa tota -89 900c:ä. Lueskelin läpi kummankin firman katalogit ja rupesin miettimään, että kummasta hakea palikat?

Biltemassa keskiverroin halvempaa, mutta laatu mietityttää (toisaalta Ruåtsalainen?). Motonetista olen kyllä saanyt myös "maanantai" tarviketta. :x

Tarkotus ois laittaa sytytysosat, termostaatti ja suodattimet uusiksi. Niin ja mites noitten jarruosien/joset-iskarit laita ko firmoissa.

Ja onko jotain, mikä kannattaa ehdottomasti hakea Saabin tiskiltä?
-89 900c 2d ml. ~360tkm
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ainakaan jousia, iskareita ja jarruosia EI kannata Biltemasta hakea.
termostaatit ja suodattimet on asia erikseen.

myös sytytys osissa kannattaa satsata laatuun eli ei biltemasta.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

gls kirjoitti:ainakaan jousia, iskareita ja jarruosia EI kannata Biltemasta hakea.
termostaatit ja suodattimet on asia erikseen.

myös sytytys osissa kannattaa satsata laatuun eli ei biltemasta.. :wink:
Bilteman jarrupalat volvoon, olivat TM.vertailussa parhaasta päästä. Eli kyllä Biltemasta voi saada ihan kohtuullista laatua.

Motonetistä saa usein kahta eri valmistajan osia eri hintaan, silloin voi niitä itse vertailla tiskillä. Tarvike vs. Merkkiosa vertailussa kallistun itse aika usein siihen kalliimpaan, köyhällä kun ei ole varaa ostaa huonoa ;)

Jos haluaa olla varma laadusta, osta alkuperäisiä osia. Joskus hinta hirvittää, joskus ei.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

nt
Viimeksi muokannut Sami, Su Maalis 19, 2006 11:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Jaa-a, takavuosina Bilteman palat oli ainakin ihan paskat TM-testissä.
Samaa mieltä silloin myös omasta kokemuksesta.
Miten lie nyt?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

nt
Viimeksi muokannut Sami, Su Maalis 19, 2006 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Myös termostaattia ja pallonivelet ja puslat on suositeltu haettavaksi saabilta.

Tuon TM:n testin jälkeen noista jarrupaloista käytiin piiitkäää keskustelua(haku löytää) mutta pitää muistaa että testiautona oli volvo ja bilteman palat oli tuossa tapauksessa samat mitä sai volvon tiskiltä, eri paketissa vain. Näin ei varmaan ole joka merkin kohdalla.
Auton osia ei pahemmin ole biltemasta tullu osteltua, työkaluja ja piuhoja sitäkin enempi.
Motonetissa tulee usein käytyä mutta lähinnä vain siksi että siellä on melkein kaikkee varastossa ja hyvät nettiluettelot, muistakin tarvikeliikkeistä saa monesti kohtuuhintaan tai jopa motoa halvemmalla mutta kun joutuu yleensä oottaan....(niinku mä aina muka saisin noi osat samana päivänä paikkaansa :D )
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Mun kokemukseni mukaan voisit ostaa melkeinpä kaiken Motonetista. Hintataso on Biltemaa korkeampi, mutta tämän korvaa, kun saat merkkitavaraa, ts. näet, mikä pulju osat on valmistanut. Osittain tämä pätee toki Biltemaankin, mm. Brembon tekemiä jarrulevyjä olen sieltä hankkinut ja hyviksi todennut 8) . Samoin ehkä jakajan kansiin ja pyörijöihin voinet Biltemasta hankittuina luottaa. Bilteman työkaluista minulla on myös hyviä kokemuksia melkeinpä kautta linjan :D ! Eli (Biltsustakin) ostaessasi - jos voit - varmistu alkuperäisestä osatoimittajasta, ja osta laatutuote! Biltema-merkkiset jarrupalat ovat mielestäni tyydyttäviä, tosin vähän herkkiä kosteudelle ja myöskin ns. vinkupalat.

Bilteman vaihtosatuloita (900 79-87) en voi suositella! Bilteman pakoputkiston (900 16V etu-ja takapönttö) mitoituksissa jotakin hämärää: kun vaihdoin moiset Motonetissa myytyyn Fenno-putkistoon, aleni melu havaittavasti ja vaikutti myös, että auto olisi muuttunut pirteämmäksi! 8O Samoin sopivuus oli paljon parempi!
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Ai niin - osta ne Saabin termostaatit vain alkuperäisinä varaosina! Tämä ehdotonta. Niin paljon p***** ja muiden autojen termareita myydään niin Biltemassa, Motonetissa kuin Hessumoppiilissakin muka Saabiin sopivina. Lässyn lässyn, sanon minä.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
janpat
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 09:28
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja janpat »

Joo, ton termostatin kanssa näyttää olevan niin, että kaikki suosittelee ostamaan Saabilta.

Noiden jarrupalojen suhteen, itsellä muissa autoissa samoja kokemuksia, Motonetin palat tosiaan pölyää älyttömästi.

Ja tuurilla ne laivatkin seilaa, eli kyllä sieltä Biltemastakin voi jotain hakea. Saabi on vain eka auto mihin Svedu puljusta löytyy osaa. :D Tähän mennessä ollu aika tyytyväinen Motonetin myymiin tarvikkeisiin.

Entä onko jollain kokemusta noista Bilteman maaleista? Näyttäis toi sprypukki lähtevän kovin edukkaasti (hyvä ja halpa :roll: ). Ainakin jos vertailee esim. Motipin maaliin, joka on omasta kokemuksesta laadukas. Eli lähinnä sävyjen yhteensopivuutta mietin?
-89 900c 2d ml. ~360tkm
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

En ikinä enään osta bilteman maaleja. :oops:
Bensantäyttöluukun maalasin joskus uudestaan Bilteman värikoodin mukaisella Metallihohtomaalilla, ja värit oli todella erillaisia.
Auton orkkissävy oli paljon tummempi ja "syvempi" :cry:
Kiillostakaan ei ollut mitään jälkeä vaikka vielä lakkasin.
Ostin sitten motonetistä tuninghirvityksen-tankinluukun tarran... :(

No metallihohtomaalit on vielä tavanomaisia maaleja vaikeampia, mutta yleensä näin vanhojen autojen värisävyt ei pidä paikkaansa, ainakaan noitten myytävien halpaspraymaalien osalta. :roll:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Onpa itelleni sattunut, että juuri Motipin sprayn sävy oli jotain ihan muuta kuin Imolanpunaista, vaikka koodi täsmäsi... Bilteman maaleista en tiedä sanoa.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
janpat
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 09:28
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja janpat »

No mulla on vielä toi tavallinen tummanpunainen sävy :roll: . Ajattelin paikata ja kiillottaa sen keväällä. Tietääkseni punaisen sävyt on aika hankalia paikattavia vanhemmiten kun alkavat haalistumaan.

Toiseen projektiin (taunus) hain maalin paikallisesta tarvikeliikkeestä, joka sekoitti sen itse värikoodin perusteella. Oli just oikeeta. Hinta vaan aika suolainen muistaakseni joku 20€ purkki. Mutta jos haluaa satsata niin suosittelen.

Täytyy vain kokeilla tuurilla.
-89 900c 2d ml. ~360tkm
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Sami kirjoitti: Saabilta:

-Virranjakajan kansi
Boschin osat kannattaa ostaa yleensä Bosch-jälleenmyyjältä, usein paljon halvempi kuin sama osa merkkiliikkeessä. Jotain Boschia saa Motonetistäkin, mutta esim vj-kantta ja pyörijää ei, ovat jotain italialaista pskaa. Kaikki sytkäosat Boschia paitsi tulpat NKG ja johdot Bougicord, näitä saa tarvikeliikkeistä.

Sitä orkkistermostaattia en voi kyllä suositella ihan varauksetta ja ainakin josipanilla oli tuossa termostaatti-threadissa samanlaisia kokemuksia. Kolme peräkkäistä termostaattia toimivat kaikki 3 päivää...2 viikkoa ja sitten alkoi jumittaa. Nyt Motonetin Calorstat on toiminut pari kuukautta täydellisesti (16V-kone kysymyksessä).

EDIT: Ja tosiaan jos tarvii jotain harvinaisempaa osaa tai sitten ei halua maksaa merkkiliikkeen hintoja laadukkaammista osista, niin tuolta Pro-Carserviceltä tilaamalla saa melkein mitä vaan.
Viimeksi muokannut shaft, Ke Maalis 15, 2006 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Pakko hieman avautua itsekin tänne :D

Motonetti on pääsääntöisesti jees kunhan, kuten edelläkin sanottu, katsoo mitä tiskiltä saa. Etenkin, jos tarjolla on halvempaa ja kalliimpaa vaihtoehtoa. Tosin, jostain syystä ns. kalliimpi etupallonivel ei viimeksi kysyessäni ollut lähelläkään niitä aikaisempia "saksalaisia" palloniveliä, vaan näytti enempi sellaiselta halvemmalta, joka on valmista tavaraa vuodessa... :?:

Iskareista kannattaa ottaa Sachsin kaasut, tietää ainakin mitä saa. Öljyiskarit saattaa olla Motonetin tiskillä tuurilla KYBit, pahimmillaan jotain Lip-merkkistä käsittämätöntä *askaa.

Taka-akselin reaktiotangon metallikuoriset puslat kannattaa hakea Saabilta. Hinta on kovempi, mutta Scantechin pussittama tarvike ei juuri vuotta kestänyt. Samoin tarvikkeena myytävät alipaineletkujen isot kumiholkit, jotka tulee (kaasarikoneisessa ainakin) imusarjaan ja venakoppaan, hapertuvat muutamassa kuukaudessa käyttökelvottomiksi. Saabilta saa kestävämpiä.

Motonetista viimeksi hommaamani etujarrupalat tekivät jarruista jotenkin käsittämättömän kovat ja tunnottomat. Tosin eivät kulu samaan tahtiin, kuin edelliset Motonettipalat. Jarrupalojen kohdalla tuntuu aika paljon riippuvan, että mistä tarvikeliikkeestä ja mihin aikaan ostaa.
Vastaa Viestiin