Og 900 offset?
Ohan se renkaan muoto vähän eri onko se 5.5 tai 7 tuumasella vanteella.
Mutta joo, en lukenu ihan ajatuksella että mikä otti kiinni.
Käsijarruvaijerin kiinnikettähän joutuu helposti muokkaan kun on vähän leveämmät vanteet, itsellä on käyny näin joka tuli sitten kirjoiteltua isommin funteeramatta.
Mutta joo, en lukenu ihan ajatuksella että mikä otti kiinni.
Käsijarruvaijerin kiinnikettähän joutuu helposti muokkaan kun on vähän leveämmät vanteet, itsellä on käyny näin joka tuli sitten kirjoiteltua isommin funteeramatta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
No kumin kyljen muoto voi hieman muuttua vanteen leveyden muuttuessa, mutta mitään käytännön merkitystä sillä ei ole. Eli samoilla linjoilla sun kanssa olen, ei ole vanteen leveydestä tuo kiinni. Kyllä sen ongelman aiheuttaa vähän liian pieni ET ja vähän liian iso rengas yhdessä, luulemma.meverkko kirjoitti:Renkaat vanteineen tuli tosiaan auton mukana, mutta takaisin tähän vanteen numeroihin.
Perustelkaapas mulle nyt tää taas esiin tullut myytti. Miten niin se vanteen leveys vaikuttaisi????
ET = etäisyys vanteen keskilinjasta kiinnityspintaan
Mitä merkitystä sillä on kiinni ottamiseen onko vannetta tästä keskilinjasta puolelleen 3" vaiko 3,5". Keskilinja = ET määrittää missä kohti se rengas on. Se rengas on kuitenkin ihan samassa kohdassa riippumatta siitä onko 6" vaiko 7" vanne jos ET on sama. Rengas se on mikä kiinni ottaa.
Se on eri asia jos vanne ottaa kiinni esim. jousilautaseen, silloin on vanteen leveydestä ja ET:stä kiinni.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Eikös ET muuta myös raideleveyttä?
Luulis, että reilusti väärällä ET:llä auton painon kohdistuminen renkaisiin ja tukivarsiin yms. vääristyy. Ei ainakaan ole optimi?
Sitten ilmenee ääritilanteissa muuttuneena ajokäytöksenä?
195/65 aiheutti mun autossa vetelyä. Tuntu, et muutenkin oli aika raskas esim. käännettäessä rattia. Tuli myös tosi tuuliherkkä, eli ilmeisesti kasvatti auton korkeutta ja nosti painopistettä.
195 * 0,65 = 126,75
195 * 0,60 = 117
185 * 0,65 = 120,25
175 * 0,70 = 122,5
Eli 195/65 nostaa auton korkeutta lähes 10mm, kun vertaa 195/60. (ainakin uskoakseni tämä lasketaan näin)
Tässä on tietysti sekin, että jos kesärenkaan ajaa uudesta 8mm pinnasta 2mm pintaan mikä on vielä lain rajoissa, niin onhan siinäkin pieni-suuri ero. Tipahtaa 3mm pois auton korkeudesta.
Loppuun ajettu 195*65 voi olla lähempänä uutta 175/70:ä sillä erotuksella että leveys on 195/60 luokkaa. Ei siis vastaa oikein mitään alle tarkoitettua rengasta siltikään
Ainiin. Renkaan koon lisäksihän on myös renkaan paino. Iso rengas, paljon kumia, painaa paljon. Mites kasvanut renkaan paino vaikuttaa ajoon?
Olisi mielenkiintoista tietää, miten autovalmistajat tuon rengastyypin autoon sovittaa uutta autoa suunnitellessa ja protoillessa. Voihan olla, että saabiinkin sopisi joku välikokoinen vaihtoehto kaikkein parhaiten, mutta sitä ei vaan ikinä ole valmistettu.
Luulis, että reilusti väärällä ET:llä auton painon kohdistuminen renkaisiin ja tukivarsiin yms. vääristyy. Ei ainakaan ole optimi?
Sitten ilmenee ääritilanteissa muuttuneena ajokäytöksenä?
195/65 aiheutti mun autossa vetelyä. Tuntu, et muutenkin oli aika raskas esim. käännettäessä rattia. Tuli myös tosi tuuliherkkä, eli ilmeisesti kasvatti auton korkeutta ja nosti painopistettä.
195 * 0,65 = 126,75
195 * 0,60 = 117
185 * 0,65 = 120,25
175 * 0,70 = 122,5
Eli 195/65 nostaa auton korkeutta lähes 10mm, kun vertaa 195/60. (ainakin uskoakseni tämä lasketaan näin)
Tässä on tietysti sekin, että jos kesärenkaan ajaa uudesta 8mm pinnasta 2mm pintaan mikä on vielä lain rajoissa, niin onhan siinäkin pieni-suuri ero. Tipahtaa 3mm pois auton korkeudesta.
Loppuun ajettu 195*65 voi olla lähempänä uutta 175/70:ä sillä erotuksella että leveys on 195/60 luokkaa. Ei siis vastaa oikein mitään alle tarkoitettua rengasta siltikään
Ainiin. Renkaan koon lisäksihän on myös renkaan paino. Iso rengas, paljon kumia, painaa paljon. Mites kasvanut renkaan paino vaikuttaa ajoon?
Olisi mielenkiintoista tietää, miten autovalmistajat tuon rengastyypin autoon sovittaa uutta autoa suunnitellessa ja protoillessa. Voihan olla, että saabiinkin sopisi joku välikokoinen vaihtoehto kaikkein parhaiten, mutta sitä ei vaan ikinä ole valmistettu.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Ei pitäisi olla ongelmia. Renkaan säde on 1,8 milliä pienempi kuin 185/65-15. Leveys tulee vain 3 milliä ulommaksi kuin 195/60-15 ET33 (tonnarin) vanteella.Sukellusvene kirjoitti:Mahtaako satkuun mennä 7,5 leveä 16 tuuman vanne, 35et:llä?
Kumit 205-50 .
Tuollaiset olis tarjolla, uskaltaako ostaa?
Sisäreunaa en ole koskaan tutkinut, mutta toisaalta, mulla on talvirenkaat 195/60-15 ET40 vanteella, eli menee sisemmäksi kuin tuo.
Eli voisin sanoa että menee alle.
Muuttaa juu. Käytännössä ET:n pienentäminen leventä raideleveyttä mikä näkee hieman lisääntyneenä urien seurailuna mutta reilusti parantuneena mutkakäytöksenä. Autosta tulee paljon tukevampi ajaa, mutta jossei renkaita samalla levennä älyttömästi, ei se silti pahemmin uria seuraile (nykyautot kun tekee niin leveät urat)saab900c kirjoitti:Eikös ET muuta myös raideleveyttä?
Luulis, että reilusti väärällä ET:llä auton painon kohdistuminen renkaisiin ja tukivarsiin yms. vääristyy. Ei ainakaan ole optimi?
Sitten ilmenee ääritilanteissa muuttuneena ajokäytöksenä?
No lähdetään nyt siitä että 195/65 onkin ylikokoinen rengas satkuun.195/65 aiheutti mun autossa vetelyä. Tuntu, et muutenkin oli aika raskas esim. käännettäessä rattia. Tuli myös tosi tuuliherkkä, eli ilmeisesti kasvatti auton korkeutta ja nosti painopistettä.
195 * 0,65 = 126,75
195 * 0,60 = 117
185 * 0,65 = 120,25
175 * 0,70 = 122,5
Eli 195/65 nostaa auton korkeutta lähes 10mm, kun vertaa 195/60. (ainakin uskoakseni tämä lasketaan näin)
Lisääntynyt jousittamaton massa on aina pahasta. Tämä kannattaa pitää mielessä myös kun haluaa kasvattaa vannekokoa älyttömäksi, isot ja halvat vanteet kun tuppaa painamaan PALJON.Ainiin. Renkaan koon lisäksihän on myös renkaan paino. Iso rengas, paljon kumia, painaa paljon. Mites kasvanut renkaan paino vaikuttaa ajoon?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
205/55/16 on ylikokoinen rengas satkuun, oikea koko on 205/50/16. Jo sillä oikealla koolla ja vähemmän ulos tulevilla vanteilla (ET 35) on vaarana että kumit osuu takalokarien kaariin töyssyissä. Tosin tämä vaatii löysät tai madallusjouset ja kunnolla lastia. Superaeroissa on satkuun tarpeettoman pieni offset (27) joten ne tulee vielä lähemmäs kaarta ja raapii siis entistä herkemmin kaariin. Ylikokoinen rengas vielä pahentaa asiaa.saabastelija kirjoitti:eli tuleeko satkun kanssa ongelmia super aeron vanteilla, renkaat 205/55/16. jouset tällä hetkellä turbon vakiot, motonetin madallusjouset harkinnassa. myös aerosarjan lokasuojan levikkeet tullee asennettua jossain vaiheessa.
Lisäksi noilla tonnarin vanteilla meinaa kumit tulla melkein kaarista ulos -> laiton ja sotkee ikävästi kylkiä, mutta nuo lokasuojan levikkeet korjaa kyllä sen asian. Ja ne levikkeet muuten taitaa kuitenkin olla tyyppiä Airflow eikä Aero
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Kumit sopii.meverkko kirjoitti:Ei pitäisi olla ongelmia. Renkaan säde on 1,8 milliä pienempi kuin 185/65-15. Leveys tulee vain 3 milliä ulommaksi kuin 195/60-15 ET33 (tonnarin) vanteella.Sukellusvene kirjoitti:Mahtaako satkuun mennä 7,5 leveä 16 tuuman vanne, 35et:llä?
Kumit 205-50 .
Tuollaiset olis tarjolla, uskaltaako ostaa?
Sisäreunaa en ole koskaan tutkinut, mutta toisaalta, mulla on talvirenkaat 195/60-15 ET40 vanteella, eli menee sisemmäksi kuin tuo.
Eli voisin sanoa että menee alle.
Vanteet on vannemallista kiinni, mutta todennäköisesti ei mahdu. Liian leveä / liian iso offset, raapii kiinni takatukivarteen, takaiskarin yläpäähän, etujouseen, jarruletkuun tjsp mikä siellä nyt olikaan lähimpänä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
No niin. Tässä tullaan taas siihen. Minä en ole koskaan joutunut vanteitten sopivuuden kanssa tappelemaan, eli en ole tutkinut paljonko siinä on pelivaraa. Mutta tosiaan tuon vanteen sisäreuna tulee 20,75 milliä sisemmäksi kuin tonnarin 6" ET 33 tai 20 milliä sisemmäksi kuin satkun 5,5" ET40. Siis vanteen sisäkulma. Tosin mitä vaikuttaa se, että se tulee sen 12,5 milliä "kauemmaksi keskiöstä". Pitäisi tutkia.qaw kirjoitti:Kumit sopii.meverkko kirjoitti:Ei pitäisi olla ongelmia. Renkaan säde on 1,8 milliä pienempi kuin 185/65-15. Leveys tulee vain 3 milliä ulommaksi kuin 195/60-15 ET33 (tonnarin) vanteella.Sukellusvene kirjoitti:Mahtaako satkuun mennä 7,5 leveä 16 tuuman vanne, 35et:llä?
Kumit 205-50 .
Tuollaiset olis tarjolla, uskaltaako ostaa?
Sisäreunaa en ole koskaan tutkinut, mutta toisaalta, mulla on talvirenkaat 195/60-15 ET40 vanteella, eli menee sisemmäksi kuin tuo.
Eli voisin sanoa että menee alle.
Vanteet on vannemallista kiinni, mutta todennäköisesti ei mahdu. Liian leveä / liian iso offset, raapii kiinni takatukivarteen, takaiskarin yläpäähän, etujouseen, jarruletkuun tjsp mikä siellä nyt olikaan lähimpänä.
Mulla ollut 7x16" ET35, voin sanoa että sinne sisäreunaan ei jäänyt montaa milliä tilaa. 7,5" tulee 6,35mm sisemmäksi ja on ihan konkreettisena vaarana että se raapii kiinni jo paikallaan, saati sitten esim. taka-akseliston puslien hieman joustaessa. Olen myös kuullut toveri-saabisteilta kommentteja että 7,5x16" ET35 ei vaan mahdu satkuun. Tonnariin juuri ja juuri sopii.meverkko kirjoitti:No niin. Tässä tullaan taas siihen. Minä en ole koskaan joutunut vanteitten sopivuuden kanssa tappelemaan, eli en ole tutkinut paljonko siinä on pelivaraa. Mutta tosiaan tuon vanteen sisäreuna tulee 20,75 milliä sisemmäksi kuin tonnarin 6" ET 33 tai 20 milliä sisemmäksi kuin satkun 5,5" ET40. Siis vanteen sisäkulma. Tosin mitä vaikuttaa se, että se tulee sen 12,5 milliä "kauemmaksi keskiöstä". Pitäisi tutkia.
Mutta kuten sanottu, voi olla vannemallistakin kiinni.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Taitaa tosiaan olla paljon vanteestakin kiinni. Itsellä mahtui suht hyvin pyörimään 7,5" x 17" et35 vanteet 215/45 kumeilla. Edessä lesjöt ja takana tavalliset kuoleentuneet jouset. Edessä otti hieman vanne jouseen kiinni kun käänsi renkaat oikealle linkkuun. Takana raapi joskus isommissa kuopissa. Tosin vanteen sisäpuolella ei tilaa juurikaan ollut. Edessä jouset oli parin millin päässä mutta takana oli hieman enemmän tilaa. Tonnariin nuo vanteet saattaisi sopiakin paremmin. Olisi muuten myynnissä, jos jotakuta kiinnostaa.
http://kotisivu.mtv3.fi/systeemi/i.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/systeemi/i.jpg
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Satkussahan taakse menee isompi vanne paremmin pienellä offsetillä, johtuen tukivarren muodosta. Itsellä 7x17 et 38 ja edessä ottaa jousilautaseen renkaat ilmassa oikealle tapissa, takana ei ongelmaa. Renkaat 215/45zr17. Taakse kannattaa pohjauskumin alle laittaa vähän (2cm?) koroketta, kuten Saab suositteleekin 16" vanteiden kanssa.
7x15 et 38 tuskin menee taakse..
7x15 et 38 tuskin menee taakse..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Mulla on vanhajakosessa 16"*7,5" et35 ei ota kiinni, mutta eteen tarvii pienen spcaerin (ottaa muuten kiinni jousilautaseen kun kääntää kaikki peliin). Osta ennemmin samoilla specseillä 17" vanne, mahtuu paremmin Sen voin sanoa että yhtään pienempä vanne ei mahdu. Takatukivarren ja vanteen sisäkehän valiin jää todella pieni rako, kyllä siitä muistaaksen viivotin mahtuu, sormella ei mitään mahiksia...Sukellusvene kirjoitti:Mahtaako satkuun mennä 7,5 leveä 16 tuuman vanne, 35et:llä?
Kumit 205-50 .
Tuollaiset olis tarjolla, uskaltaako ostaa?
Niin ja mulla on renkaina 225/45/16...mahtuu.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S