Moro!
Pitäs noille satkun ovien alahelmoille tehdä jotain tulevana keväänä. Lieneekös siis kellään ideoita siitä, miten homma kannattais vaihe vaiheelta tehdä, että tulis hyvä ja kestäis myös hyvin?
Oiskos jollain jo valmiina jotain sellasta kuvasarjaa tapahtumasta, ku noi ovet joutuu laittaan vissiin lähes kaikissa satasissa... Myös yksityiskohtainen tee sitä tee tätä -lista olis kovin hyödykäs.
S
Mikä on paras tapa laittaa ovien helmat?
Tässä askel askeleelta tuo homma.
Ovi irti autosta. Verhoilu veke. Alareunan popniiteillä kiinnitetty tiiviste irti.
varsinainen tiiviste irti. Ruostuneen alueen silmämääräinen tarkistus. Mätä osa vek ja korjauspellistä sopivan kappaleen leikkaaminen. Sovitus ja hitsaus/ liimaus.
Sama kuvio pätee alapuoliseen peltiin. Sormella saumakitti(jos haluaa, mutta ei silikonia) maalaus, ruostesuoja, ovi kiinni autoon ja matka jatkuu...
Helppo parin tunnin homma per ovi.
Ovi irti autosta. Verhoilu veke. Alareunan popniiteillä kiinnitetty tiiviste irti.
varsinainen tiiviste irti. Ruostuneen alueen silmämääräinen tarkistus. Mätä osa vek ja korjauspellistä sopivan kappaleen leikkaaminen. Sovitus ja hitsaus/ liimaus.
Sama kuvio pätee alapuoliseen peltiin. Sormella saumakitti(jos haluaa, mutta ei silikonia) maalaus, ruostesuoja, ovi kiinni autoon ja matka jatkuu...

Helppo parin tunnin homma per ovi.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
mä kyllä harkitsisin tehdä ovi autossa kiinnikin, koska säästää duunia ja irrallaan on isompi vaara naarmuttaa tai hitsiroiskeiden tehdä jälkiä.
siis jos vain sen tiivisteen seudun hitsaa.
Mä en hitsannu viime kesänä, irrotin vaan tiivarit, ruosteet pois ja maalasin hyvin, paremminhan tuulettuu kun on muutama pikkureikä
ne tiivarin muovikiinnikkeet on tiukassa, sain ne ehjänä veks sellasilla kaapelinkuorintapihdeillä kärkiotteella, samalla kun pyöritti ja veti.
tiivarin irroitin vaan alapään ja nostin sen ylemmäksi pois tieltä.
siis jos vain sen tiivisteen seudun hitsaa.
Mä en hitsannu viime kesänä, irrotin vaan tiivarit, ruosteet pois ja maalasin hyvin, paremminhan tuulettuu kun on muutama pikkureikä

ne tiivarin muovikiinnikkeet on tiukassa, sain ne ehjänä veks sellasilla kaapelinkuorintapihdeillä kärkiotteella, samalla kun pyöritti ja veti.
tiivarin irroitin vaan alapään ja nostin sen ylemmäksi pois tieltä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
No jos haluaa polvet hajalla kykkiä lattialla voi oven pitää kiinni autossa. Itse tekisin asian mahdollisimman helpoksi, vaikka valmisteluun menisikin pikkuisen enemmän aikaa ja vaivaa.
Oven irrotus on abt.20 sekuntia jos ei ole johtosarjaa haraamassa vastaan.
Kuusi pulttia auki ja ovi on irti. Ylä sarana asettuu aina paikoilleen, niissä malleissa missä on se pieni torx ruuvi ohjurina. Alareuna vanhoihin jälkiin ja presto. Lentäähän sinne autoonkin helpolla kipinää, joten oviaukko pitää kuitenkin verhota. Helpompi suojata irto-ovi pöydällä roiskeilta. Mutta työtapoja on yhtä monta kuin on tekijää. Joku on varmasti yrittänyt kettinkivartisella lapiolla ojaakin kaivaa.
Niitä ruosteita tarkistaa muuten katsastusmieskin, joten ne ovet on syytä pitää kunnossa.
Oven irrotus on abt.20 sekuntia jos ei ole johtosarjaa haraamassa vastaan.
Kuusi pulttia auki ja ovi on irti. Ylä sarana asettuu aina paikoilleen, niissä malleissa missä on se pieni torx ruuvi ohjurina. Alareuna vanhoihin jälkiin ja presto. Lentäähän sinne autoonkin helpolla kipinää, joten oviaukko pitää kuitenkin verhota. Helpompi suojata irto-ovi pöydällä roiskeilta. Mutta työtapoja on yhtä monta kuin on tekijää. Joku on varmasti yrittänyt kettinkivartisella lapiolla ojaakin kaivaa.

# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Onkos tuo hitsaaminen ihan välttämätöntä, ellei ovessa oo kauheen pahoja reikiä? Vai kannattasko teidän mielestä yrittää vaikka muovikittiä tai jotain sen tapasta?
Mikäs aine siihen hitsauksen/kitin päälle sopis parhaiten? Joku maali vai massa vai mitä siihen ny pistäs? Järjestyskin olis kiva tietää, mitä siihen kannattaa sitten laittaa, ku ruosteet on kaivettu pois ekana ja seuraavaks?
Niin, ja mitä sen popniiteillä kiinni olevan tiivisteeen paikalle kannattas kehitellä, vai laittaasken vaan siihen niihin reikiin takasin?
Mikäs aine siihen hitsauksen/kitin päälle sopis parhaiten? Joku maali vai massa vai mitä siihen ny pistäs? Järjestyskin olis kiva tietää, mitä siihen kannattaa sitten laittaa, ku ruosteet on kaivettu pois ekana ja seuraavaks?
Niin, ja mitä sen popniiteillä kiinni olevan tiivisteeen paikalle kannattas kehitellä, vai laittaasken vaan siihen niihin reikiin takasin?
Ruostereikien umpeenkittaaminen on vain väliaikainen korjaus. Hetken päästä saa tehdä saman uusiksi. Jos haluaa pysyvämpää "lumoamista" tinaa reiät umpeen. Muussa tapauksessa jos pelti on puhki ruosteessa on uuden pellin laitto ainoa oikea tapa. Hitsatun pellin päälle ensiksi pohjamaali, sitten saumat yms piiloon sormikitillä, eli tarkoitan korikittiä ei silikonia, tämän päälle taas pohjaväri ja sitten pintamaali. Ekana pohjavärikerroksena kannattaa käyttää jotain ruosteenesto maalia esim happomaali. Lopuksi paikatun kohdan sisäpuoli pitää ruostesuojata. Muuten työ on ollut turhaa.
Se alareunan tiiviste kannattaa kyllä niitata uudelleen takaisin.
Se alareunan tiiviste kannattaa kyllä niitata uudelleen takaisin.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85