900i -88 käy kylmänä kolmella pytyllä jonkinaikaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Viesti Kirjoittaja arilar »

Mulla lähti aikoinaan kanssa 3:lla pytyllä, talviaikaan huonommin, kesällä paremmin. Sitten rupesi vaalea savu kasvamaan niin suureksi että koko tienoo peittyi, kun lämpesi pieneni savukin :) Sitä kesti noin pari vuotta kunnes piti kannen tiiviste vaihtaa, eli vuoto se on pienikin vuoto mutta siitä se kasvaa pikkuhiljaa :twisted:
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

K-jettiä sen paremmin tuntematta en ota siihen kantaa. Jos taas pahvivialta vaikuttaa niin kannattaa korjata pikimmiten. Pahimmillaan seurauksena voi olla moottoriremontin tarve.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

toms kirjoitti:En koske kaasuun. Pikkusen voit käyttää kierroksia jotta laturinvalo sammuu mut ei muuten ehkä kannata. Itellä on oikein kylmänä tyhjäkäynti reilut 1500 rpm et valo sammuu sen takia. Miten sulla kylmäkäyntikierrokset ?
Otin sen kylmäkäynnistyssuuttimen johdon irti ja lähti varsin nätisti käyntiin ekalla (-3C) ja kone käy tasaisesti himpun alle 1000 rpm sekä kylmänä että lämpimänä.
Tyhjäkäynnin pieni vaeltaminen vaikuttais kadonneen ja moottori reagoi nopeammin kaasuun, kehrää tasaisesti kuin vanha tätini leikattu katti!

Annan tuon johdon olla irti, jos aamulla lähtee nätisti käyntiin. Saahan sen sitten takaisin kiinni, jos ei meinaa millään käyntiin lähteä. Jotain vikaa tuossa lämpöanturissa ja/tai kylmäkäynnistyssuuttimessa on.
OG900i -88
VW 1300 -70
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

-10C starttas kolmannella kerralla, annoin käydä pari minuuttia, kokeilin kaasua ja kävi muutaman sekunnin kolmella pytyllä. Venailin muutaman minuutin ja lähdin matkaan.
Seuraavaksi tulpanjohtojen ja virranjakajan kimppuun.
OG900i -88
VW 1300 -70
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

tpsaab kirjoitti:Ja kaikki vaihtamallako homma parani?

Btw kutsutaanko tuota kylmäkäynnistyssuutinta noissa saabin manuaaleissa käynnistysventtiiliksi?
http://onki.homedns.org/saab/Korjausinf ... s48-97.pdf
manuaalin sivu 54, pdf sivu 7
Tulpat vaihdoin vähän ennen kuin rupesi toimimaan oikein, en tiedä oliko sillä vaikutusta vai ei. Tulpanjohtojen vaihto auttoi hieman ja virranjakajan huolellinen puhdistaminen paransi asian kokonaan. Tosin silloin kevät oli pidemmällä ja ilmat lämpimämpiä.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

katso tulpat, jos joku on kirkkaampi tai karstaisesmpi niin sitten voi epäillä että siihen pyttyyn pääsee vettä tai öljyä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

toms kirjoitti:
Ilmeisesti 5 sekan odotus virrat päällä lämmittää kylmäkäynntiluistia, paineensäädintä ja kylmäkäyntianturia että huijaa niinku kone olisikin lämpimämpi kuin onkaan , eli ei "ryypytä" liikaa / liian vahvalla seoksella.
Bensapumpun rele käskee myöskin nuo kertomasi laitteet, ts. aina samanaikaisesti pumpun käydessä, luisti liikkuu ja ohjauspaineventtiilin vastus lämpiää laihentaen seosta. Ei siis pitäisi vaikuttaa paljoa, vaikka venttailisi koko loppupäivän virrat päällä ilman ennen starttausta.

Tossa just Myrkyn kanssa tarinoitiin eilen, että vuotava suutin voi tehdä tuota kolmella käymistä kylmänä. Suuttimen putkeen kun pääsee samalla ilmaa, ja se ei välttämättä ole hirveän halukasta tulemaan pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Tulpanjohdot, pyörijä ja virranjakajan kansi vaihdettu (Motonetista 25e). Yksi tulpanjohto katkesi tulpanpuoleisesta päästä ja se hattu jäi kiinni tiukasti tulppaan. Aika helposti se kyllä katkesi, revin sitä siitä hatusta ja johdosta suunnilleen yhtäaikaa.
Käyntiin lähti aamulla -10C kiukuttelematta, kaikilla pytyillä. Toivottavasti jatkossakin.

Se kylmäkäynnistyssuuttimen johto on edelleen irti. Pistän sen takaisin, jahka saan vaihdettua tuon lämpöaikakytkimen

Mittaan tuon matka-ajobensankulutuksen viikonlopun reissulla, ehkäpä se pienenee.
Kiitoksia vastanneille.
OG900i -88
VW 1300 -70
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tainnu olla samantapainen tapaus ku kaverilla saabissa aikoinaan :) Kävi vähän huonosti, ja kun tarkistin tulpanjohtoja, lähti yksi johto "irti" kokonaan tulpastaan. Väliin jäi vain yksi pitkä ja ohut karva. :lol:
Eli aika heikolla hapella tais nekin piuhat olla.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin