Satkun hydraulikupit???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Satkun hydraulikupit???

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Ovatko kaikki satkun (16v) hydraulikupit keskenään yhteen sopivia...?
Ihmetyttää kun tuota koneremonttia tein tuossa niin niin melkein kaikki kannessa olevat kupit ovat jumissa... :?

Toinen kansi oli autossa hetken kiinni, mutta siinä olevat kupit ovat 200km aikana jotenkin jumittaneet...???

Nyt vanhalla kannella auto naputtaa niin saateristi aivan kun ajaisi diisselillä... 8) johtuen siitä että kupit on niin saaterin jumes...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ovat. niitä vaan on erinäköisiä mutta käyvät ristiin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Mikähän tekee nuon hydraulikuppien jumittamisen...? olivat kaikki tuossa kuukausi sitten pöydällä ja toimivat hyvin... nyt kaikki on jumissa...???
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Niitä kuppeja ennen paikalleen laittoa oli kai hyvä pitää astiassa missä on bensaa..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Satkun hydraulikupit???

Viesti Kirjoittaja stara »

Ransu kirjoitti:Ovatko kaikki satkun (16v) hydraulikupit keskenään yhteen sopivia...?
Ihmetyttää kun tuota koneremonttia tein tuossa niin niin melkein kaikki kannessa olevat kupit ovat jumissa... :?

Toinen kansi oli autossa hetken kiinni, mutta siinä olevat kupit ovat 200km aikana jotenkin jumittaneet...???

Nyt vanhalla kannella auto naputtaa niin saateristi aivan kun ajaisi diisselillä... 8) johtuen siitä että kupit on niin saaterin jumes...
mTÄ..HÄ, miten määrittelet ko. jumin??. jos kuppi on joustamattoman kova se on ehjä, joustava on sökö, eli sen kuulavena kait vuotaa, ilmaa sisällä/sotkua kuulavälissä.
Joku ei saanu kolkutusta veks kansirempan jälkeen tällä palstalla, muuten kuin esitäyttämällä kupit öljyllä. mä oon kans miettiny nuppini puhki miten noi kupit voi olla tollasii, kun niiden ilmanpoisto ei oo ku alakautta. mut kait son aateltu jotta esitäytetään kasattaessa ja jos jotain ilmaa jää niin kunnon öljyvirtaamat ne sit poistaa. vissiin on niinkin, jotta vanhemmiten öljynpaine laskee ja jos ei voi ottaa kunnon kierroksia kolinan takia niin paineet kupeilla on surkeet, eli ei tuu kunnon huuhtelevaa virtausta.??
Voi yrittää liotella ja lutkutella niitä löysiä yksilöitä valopetroolissa, mutta en oikein usko itekkään että siitä ainakaan pitkäaikaista parannusta saa, koska ei ne paskat sieltä sisältä pois kait tuu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Eikös nuo kupit ole sellisia että ne ilman öljyn painetta ovat vähän vetelämpiä koska silloin sitä kuppia painaa pelkästään se pieni jousi sielä kupin sisässä... ja jos kupit ovat aivan koviä ne ovat jumessa...

Nyt autossa on kiinni sellaiset kupit jotka ovat aivan jäykät eivätkä painelimalla liiku minnekkään niin auto naputtaa kun riisseli...

taas sellaisilla kupeilla jotka sormin paineltaessa tuntuvat jäykilta mutta liikkuvat nätisti ylös ja alas auto toimii niinkuin kello...
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Voinee olla vaikeaa saada paineilmalla testattu kuppi täyttymään öljyllä.
Eikös huolto-ohjeessa mainita jotain että nostimet on säilytettävä öljykylvyssä :!:
En ole itse ainakaan kuullut että nostimen toimivuuden pystyisi tarkastamaan sormin painelemalla, Joku joka asian varmasti tietää voisi tämän kommentoida. Säästyisi itseasiasaa aika monta "turhaa" nostimenvaihtoa.
Tällaisen painelun jälkeen on nostin täytettävä öljyllä, en usko että tyhjennetty nostin täyttyy ikinä pelkällä öljynpaineella, eikä muistaakseni usko korjauskäsikirjakaan, vaan neuvoo täyttämään tippakannulla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

minä kun tein kansirempan aeroon, niin huuhtelin painimet jollain liuottimella, paineli ja koitin herkistellä niitä jonkun verran, toiset löysty nopeammin, toiset ei niinkään (eroa vissiin oli imupuolen ja pakopuolen välillä). Tämän jälkeen jätin laatikkoon odottamaan asennusta, noin viikon kaksi (tyhjänä siis), ja sellaisenaan heitin kanteen.

Rallatus oli melkoinen kun pistin koneen käyntiin, mutta siitä se hiljeni hetken tyhjäkäynnin jälkeen, eikä tämän jälkeen oireillut mitenkään. Naputtaa tietty hetken kun käynnistää, mutta hiljenee todella nopeasti.

En väitä tämän olevan oikea käsittely noille. Ohjeita tutkitaan vasta sitten kun joku ei toimi, minulla ei ole koraamon käsikirjaa satkuun.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

..no itse tein myös kannevaihton Aeroon(86) ja kuppeja en kyllä täyttänyt ennen asennusta ja kyllä ne lopettii naputuksen vähän ajan kuluttua. Ei oikein kuulostaa minun korville hirveän johdonmukaiselta, että pitäis täyttää enne asennusta jollain kannulla. Sittenhän asentajan tulis toimia Formula 1 mekaanikkon tahdissa, että ehtii koota kaiken ja kiristää, ennen kuin ne kupit valuu taas tyhjäksi. Kun auto seisoo parkkiksellä, niin valuuhan se öljy sittenkin sieltä alas ja eihän kukaan rupeaa kantta purkamaan ja kuppeja täyttämään ennen käynnistystä :)

Jos öljynpaineet on tallella ja kaikki kottu oikein, niin kyllä rupeaa toimimaan...
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Itse keräsin ämpärillisen irtokuppeja ja purin kaikki. Kupeista raakkasin pois ne joissa oli laessa nokka-akselin tekemä viiva tai viivoja. Ts. kuppi juminnut kanteen eikä pyörinyt paikallaan niinkuin kuuluu. Irrotettuja venttiilejä liotin viikon pari ja aina välillä kävin tökkäisemässä ohkaisella tuurnalla kuulasta venttiilin tyhjäksi ja taas uusi liotin sisään. Putsasin kaikki ja siivosin myös kupeista möhnät pois. Tämän jälkeen venttiilit tyhjiksi ja öljykippaan likoamaan ja taas välillä tökkäsin kuulasta venttiilin öljyt ulos ja uutta sisään.
Lopuksi venttiilit tyhjiksi ja öljytipan kanssa nippuun parhaitten kuppien kanssa. Vaihdoin autoon kaikki 16. Rapina oli aivan kauhea noin 10 minuutin ajan. Sen jälkeen alkoi vaimenemaan ja hiljaisena on pysynyt. Tämän tein syksyllä. Jos painaa venttiiliä sormella ja se antaa myöden(venttiili siis) on se joko sökö tai paskainen sisältä niin ettei kuula sulje venttiiliä. Jos taas napakka eikä puristamalla mene kasaan on se hyvä. Ehjän venttiilin voi laittaa vaikka viilapenkin väliin, eikä se anna myöden. Kupista seisonnan jälkeen ulostuleva öljy ei aiheuta naputusta käynnistyksen jälkeen vaan kun kupissa oleva venttiili ei kykene pitämään siihen painettua öljyä sisällään. Tapahtuu helpoiten silloin kun kone sammuu juuri niin, että nokka-akseli painaa huonoa kuppia ja samalla rutistaa venttiilistä öljyt ulos. Tästä venttiilistä öljy taas ei tule ulos omia aikojaan, koska on sellaisessa asennossa kannessa, ettei öljy pääse valumaan pois, eli pystyasennossa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tohon uuteen kanteen jonka asensin ja on nytten taas keulalta pois (venttiili kierossa) tein kupeille operaation että öljystä tyhjäksi ja injektio ruiskulla pikkuisen öljyä tupaan ja paikoilleen... naputti noin 10min jonka jälkeen kävivät kuin enkeli... saabin tehtaan kirjoissa lukeen että voivat naputtaa n.10-20min jolloin kupit ilmaavat itse itsensä...

Ainut vaan että meikäläisen kupit ovat niinkuin kivet jota ne eivät mielestäni saa olla... :roll:
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Kyllä sen kupin kuuluu olla, painettaessa venttiiliä päin kova. Silloin se on ehjä. Jos se naputtaa kovillakin kupeilla on vika joku muu. Kuppihan on koko ajan nokka-akselissa kiinni ja jos kuppi on löysä, pääsee se hakkaamaan irti akselista ja pitää naputusta.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Siis kun noita kuppia painelee... niin ei se mikään löysä "paska" saa olla vaan todella jäykkä muttei niinkun nuo mun etteivät liiku paineltaessa minnekkään... :P
Vastaa Viestiin