Pierburg kulutus kuriin
Termarin vaihdoin ja nyt lämpiää oikeinkin hyvin. Kulutus vaan ei laskenut..
Vaan ilmansuodattimelle en ole mitään tajunnutkaan tehdä. Vaihtanut olen sen varmaan pari vuotta sitten viimeksi. Pitää hetimiten tarkistaa..
Kulutusta olen mitannut tankkaamalla täyteen, ajamalla suurinpiirtein tuhat kilometriä ja tankannut taas täyteen. Siitä sitten vaan laskemaan, paljonko tuhannen kilsan matkalla on pitänyt ainetta laittaa tankkiin ja kyllä sitä melkoisesti on mennyt. Keskikulutus on siellä reilusti 11-12l pinnassa, vaikka ajosta ehkäpä 80% on matka-ajoa näin "silmämääräisesti" arvioiden.
Vaan ilmansuodattimelle en ole mitään tajunnutkaan tehdä. Vaihtanut olen sen varmaan pari vuotta sitten viimeksi. Pitää hetimiten tarkistaa..
Kulutusta olen mitannut tankkaamalla täyteen, ajamalla suurinpiirtein tuhat kilometriä ja tankannut taas täyteen. Siitä sitten vaan laskemaan, paljonko tuhannen kilsan matkalla on pitänyt ainetta laittaa tankkiin ja kyllä sitä melkoisesti on mennyt. Keskikulutus on siellä reilusti 11-12l pinnassa, vaikka ajosta ehkäpä 80% on matka-ajoa näin "silmämääräisesti" arvioiden.
Joo, ja kyllähän sen nyt varmaan oikeasti huomaisi jos matkamittarissa sen verran isosti olisi virhettä, että se kulutuksen tuonne nostaisi.akyttala kirjoitti: Kulutusta olen mitannut tankkaamalla täyteen, ajamalla suurinpiirtein tuhat kilometriä ja tankannut taas täyteen. Siitä sitten vaan laskemaan, paljonko tuhannen kilsan matkalla on pitänyt ainetta laittaa tankkiin ja kyllä sitä melkoisesti on mennyt. Keskikulutus on siellä reilusti 11-12l pinnassa, vaikka ajosta ehkäpä 80% on matka-ajoa näin "silmämääräisesti" arvioiden.
Täytyyhän tuossa jotain olla pielessä, koska pääsin aikanaan omallani parhaimmillaan noin 7,1 litralla per sata km. Talvirajoitukset, pikku pakkanen, ja alla karmeat pinnatut rinkulat joissa sopivan reilusti painetta. Niin, no olihan noita kilsoja mittarissa silloin vasta alle 250tkm, mikä varmasti vaikutti myös.[/code]
Ilmansuodatin tarkistettu. Päällepäin näytti todella hyvältä, kuten muistelinkin ja mielestäni vaihdoinkin sen ihan vasta..
Suodattimen puhaltelu paineilmalla sekä vilkaisu huoltokirjaan kertoivat kuitenkin karun todellisuuden. Hyvä että 7bar painetta kulki ilmanputsarin läpi. xD Huoltokirjan mukaan suodatin on vaihdettu kesällä -02, yli 90tkm sitten.
Tänään haen uuden suodattimen ja katsotaan, miten kulutuksen käy. Voipi myös alkaa vetää paremmin mäkeen, kun kone saa hengittää kunnolla..
On se vaan hankalaa kun on useampi samanlainen auto, niin koskaan ei muista mihin niistä on huoltoa tehty ja mihin ei, vaikka huoltokirjaakin pitää. Sitä kun ei paljon jaksa lueskella..
Edit: Olisikohan seokset syytä säätää nyt sitten uudelleen, kun on säädetty joskus 10tkm sitten ja suodatin on varmasti ollut silloin jo melko tukkoinen? Voipi käydä laihalla sitten kun saa kunnolla ilmaa..
Suodattimen puhaltelu paineilmalla sekä vilkaisu huoltokirjaan kertoivat kuitenkin karun todellisuuden. Hyvä että 7bar painetta kulki ilmanputsarin läpi. xD Huoltokirjan mukaan suodatin on vaihdettu kesällä -02, yli 90tkm sitten.
Tänään haen uuden suodattimen ja katsotaan, miten kulutuksen käy. Voipi myös alkaa vetää paremmin mäkeen, kun kone saa hengittää kunnolla..
On se vaan hankalaa kun on useampi samanlainen auto, niin koskaan ei muista mihin niistä on huoltoa tehty ja mihin ei, vaikka huoltokirjaakin pitää. Sitä kun ei paljon jaksa lueskella..
Edit: Olisikohan seokset syytä säätää nyt sitten uudelleen, kun on säädetty joskus 10tkm sitten ja suodatin on varmasti ollut silloin jo melko tukkoinen? Voipi käydä laihalla sitten kun saa kunnolla ilmaa..
Noniin tulihan se leima ekalla yrittämällä.
Ilmansuodattimen tosiaankin vaihdoin ennen katsastusta.
CO(?) näytti nyt 2.0, viimevuonna säädettiin seos ja silloin oli 2.5.
Onko tuo 2 liian laiha, eli pitäisikö nyt sitten säädättää uudestaan, kun ilmansuodatin on puhdas?
Huomenna on reilu 120km ajorupeama maantienopeudella, näkeehän siinä jo pienessä mittakaavassa miten kulutus on muuttunut.
Ilmansuodattimen tosiaankin vaihdoin ennen katsastusta.
CO(?) näytti nyt 2.0, viimevuonna säädettiin seos ja silloin oli 2.5.
Onko tuo 2 liian laiha, eli pitäisikö nyt sitten säädättää uudestaan, kun ilmansuodatin on puhdas?
Huomenna on reilu 120km ajorupeama maantienopeudella, näkeehän siinä jo pienessä mittakaavassa miten kulutus on muuttunut.
Puhtaan suodattimen vaihto voi aiheuttaa laihempaa seosta, CO olis varmaan ollut 3 tukkoisella ilmansuodattimella.akyttala kirjoitti:Noniin tulihan se leima ekalla yrittämällä.
Ilmansuodattimen tosiaankin vaihdoin ennen katsastusta.
CO(?) näytti nyt 2.0, viimevuonna säädettiin seos ja silloin oli 2.5.
Onko tuo 2 liian laiha, eli pitäisikö nyt sitten säädättää uudestaan, kun ilmansuodatin on puhdas?
Huomenna on reilu 120km ajorupeama maantienopeudella, näkeehän siinä jo pienessä mittakaavassa miten kulutus on muuttunut.
Jos kone käy hyvin, ei nyi ja tehoa riittää niin en näe syytä säätää sitä rikkaammalle.
Kyllä sen kulutuksen pitäisi pudota noin/alle kymmeneen litraan satasella. Allekin kevyellä maantie ajolla. - tämähän on taloudellisin og900 malli
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Omassa satkussa oon just vaihtanu putsarin , termarin, tulpat, johdot, virranjakajankannen ja pyöriän. Kulutus tuntuu olevan huomattavasti pienempi kuin aikaisemmin. Eka tankkillinen vasta menossa, mutta on kilometrejäkin tullut jo reilusti enemmän kuin aikaisemmin.
Katsoin omaa kaasaria ja se kumi kaasarin ja imusarjan välissä on jossakin vaiheessa "päällystetty" jollakin
(silikoni tai sikamassa).
Kannattas varmaan vaihtaa. Onko jollakin kuvaa irrotetusta kumista? Onko siinä metallia valettuna sisään. Meinasin et josko tekis itte uuden. On muistaakseni tommosta paksua kumia vielä varastossa.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Katsoin omaa kaasaria ja se kumi kaasarin ja imusarjan välissä on jossakin vaiheessa "päällystetty" jollakin
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kannattas varmaan vaihtaa. Onko jollakin kuvaa irrotetusta kumista? Onko siinä metallia valettuna sisään. Meinasin et josko tekis itte uuden. On muistaakseni tommosta paksua kumia vielä varastossa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-89 900c 2d ml. ~360tkm
Kyllähän tuo pierburg vetää kunnolla ilman "turboviivettä", kunhan seos ok eli riittävä. Ongelmahan on se CO säädetetään katsastukseen kuluneella neulalla tyhjäkäyntialueella (josta neula kuluu eniten) ja kun säätö vaikuttaa koko kierrosalueella niin on kaasu auki on liian laihalla.
Yleensä kun kun CO on 4 .. 6 välillä tyhjäkäynnillä niin veto on ok eikä kone tukehdu kun kaasun painaa pohjaan. Seos on ok arvoissa vetopäällä kun neula ei ole kulunut sieltä niin paljon. Kulutukseen tuolla rikkaalla säädöllä ei ole merkitystä, ja saattaa mene vähemmälläkin kun pintakaasulla vetää hyvin ja jaksaa 5:lla nousta mäet 80 hyytymättä)(tuotahan moni valittaa myös c-mallien kanssa). Kulutus liikkuu välillä 7l maantie - 11l kaupunki /100km kun on auto on kunnossa ja vetää hyvin. Samat kulutukset saa kyllä katsastusäädöilläkin mutta meno on nahkeaa.
Uudella neulalla + suutimella pelaa vielä 2...2.5 CO:lla kohtuu hyvin, mutta nuo katsastussäädöt 1..2 ovat kyllä liaan laihoja pierburgille/zeniteille.
Jos uusit neulan samalla niin tarkista hiontakoodi on sivuilla mainittu (YC) motonetin on (PN), jolla ei onnistu enää seossäätö tyhjäkäynnillä kunnolla.
Uimuriventtiili ja suutin olivat muistaakseni motonetilla oikeat, mutta parempi olla suutin/neula orig. koska hionta/toleranssit on noissa tarkat.
Säätöön riittää 1/4 -1/2 kierrosta rikkaamaalle katsasussäädöistä, ja sitten katsastukseen ruuvaa takaisin. Oikean kohdan kyllä huomaa ajossa ja kun hakee pienin portain missä veto paranee ja viive loppuu. Tuossa pierburgissä on myös lämpötila-kompensoitu suutin, ja se säätää rikkaamalle kun keli kylmenee mutta vaikutus on pieni.
Toki kaasarin/sytytyksen/ennakonsäädön/.... pitää olla kunnossa.
Myös paksumalla öljyllä (moottori) saa seosta rikkamaalle täyskaasuksessa, mutta ATF on parasta kun tuo männän liike pitää olla optimi molempii suuntiin.
Motonetit + tarvike kaasarikalvot ovat "muovisia" alkuperäiseen kumiseen verrattuna ja kestävät huonommin venymättä, mutta toimivat muuten ok.
Volvon (Zenithin) 175 original-kalvot käyvät myös ja ovat halvempia kuin saabin alkuperäinen ja laatu on/oli hyvä.
Vanhat solexit/zenithit ovat kyllä paljon parempia ja vähemmän tarkkoja säädöistään, kun niissä ei ole noita alipaine/servoohjattuja saaste/tuuletus venttileitä eikä vuotavia EGR-venttiliä sotkemassa säätöjä. Tuo EGR toimivuus kannattaa tarkistaa, koska jos päästää pakokaasuja tyhjäkäynnillä läpi niin sotkee säätöä/mittausta ja seos jää liaan laihaksi.
Nuo viimeiset kaasarimallit yritettiin tehdä mahdollisimman taloudelliseksi/vähäpäästöiseksi mutta ei oikein käytännössä onnistunut, jos vertaa 70/80-luvun saabin/volvon vanhan zenithin 175 toimintaan ja vetoon. Kai ne labrassa/uutena toimivat jotenkin laihalla seoksella ?
Yleensä kun kun CO on 4 .. 6 välillä tyhjäkäynnillä niin veto on ok eikä kone tukehdu kun kaasun painaa pohjaan. Seos on ok arvoissa vetopäällä kun neula ei ole kulunut sieltä niin paljon. Kulutukseen tuolla rikkaalla säädöllä ei ole merkitystä, ja saattaa mene vähemmälläkin kun pintakaasulla vetää hyvin ja jaksaa 5:lla nousta mäet 80 hyytymättä)(tuotahan moni valittaa myös c-mallien kanssa). Kulutus liikkuu välillä 7l maantie - 11l kaupunki /100km kun on auto on kunnossa ja vetää hyvin. Samat kulutukset saa kyllä katsastusäädöilläkin mutta meno on nahkeaa.
Uudella neulalla + suutimella pelaa vielä 2...2.5 CO:lla kohtuu hyvin, mutta nuo katsastussäädöt 1..2 ovat kyllä liaan laihoja pierburgille/zeniteille.
Jos uusit neulan samalla niin tarkista hiontakoodi on sivuilla mainittu (YC) motonetin on (PN), jolla ei onnistu enää seossäätö tyhjäkäynnillä kunnolla.
Uimuriventtiili ja suutin olivat muistaakseni motonetilla oikeat, mutta parempi olla suutin/neula orig. koska hionta/toleranssit on noissa tarkat.
Säätöön riittää 1/4 -1/2 kierrosta rikkaamaalle katsasussäädöistä, ja sitten katsastukseen ruuvaa takaisin. Oikean kohdan kyllä huomaa ajossa ja kun hakee pienin portain missä veto paranee ja viive loppuu. Tuossa pierburgissä on myös lämpötila-kompensoitu suutin, ja se säätää rikkaamalle kun keli kylmenee mutta vaikutus on pieni.
Toki kaasarin/sytytyksen/ennakonsäädön/.... pitää olla kunnossa.
Myös paksumalla öljyllä (moottori) saa seosta rikkamaalle täyskaasuksessa, mutta ATF on parasta kun tuo männän liike pitää olla optimi molempii suuntiin.
Motonetit + tarvike kaasarikalvot ovat "muovisia" alkuperäiseen kumiseen verrattuna ja kestävät huonommin venymättä, mutta toimivat muuten ok.
Volvon (Zenithin) 175 original-kalvot käyvät myös ja ovat halvempia kuin saabin alkuperäinen ja laatu on/oli hyvä.
Vanhat solexit/zenithit ovat kyllä paljon parempia ja vähemmän tarkkoja säädöistään, kun niissä ei ole noita alipaine/servoohjattuja saaste/tuuletus venttileitä eikä vuotavia EGR-venttiliä sotkemassa säätöjä. Tuo EGR toimivuus kannattaa tarkistaa, koska jos päästää pakokaasuja tyhjäkäynnillä läpi niin sotkee säätöä/mittausta ja seos jää liaan laihaksi.
Nuo viimeiset kaasarimallit yritettiin tehdä mahdollisimman taloudelliseksi/vähäpäästöiseksi mutta ei oikein käytännössä onnistunut, jos vertaa 70/80-luvun saabin/volvon vanhan zenithin 175 toimintaan ja vetoon. Kai ne labrassa/uutena toimivat jotenkin laihalla seoksella ?
Kyllä. Säätöruuvi on keskellä kaasaria ja siihen sopii 8mm hylsy.kupo kirjoitti:Mulla 900c ja pierburg. Eli eikös kaasutinta säädetä pohjasta käsin?
Itse ostin halvan pikkuräikän ja 8mm hylsyn tarkoitusta varten. Voi koska tahansa säätää seosta, vaikka tienpäällä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Aukipäin kääntämällä menee rikkaammalle.Aloittelija kun olen niin kysympä vielä jotta kumpaan suuntaan ruuvaamalla menee rikkaammalle ?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Mulla on tuossa kaasari huollatettu jokunen kesä sitten Länsi-autossa, sisuskaluja vaihdettu silloin. Neula lienee siis käytännöllisesti katsoen lähes kulumaton, joten tuolla kahden CO:lla varmastikkin liikkuu? Eipä tosiaankaan vielä tänään tullut ajettua mitään mäkistä reittiä, jotta näkisi miten mäkeen vetää, mutta ainakin 50 nopeudessa tuntui liikkuvan nelosella mukavammin kuin ennen. Aikaisemmin ei oikein alle 60 voinut harkitakkaan nelosen työntämistä loveen.
Vaan voisihan sitä ruuvia koittaa ihan mielenkiinnosta vääntää vaikka 1/4 kierrosta enemmän auki. Haussa olisi kuitenkin sellainen säätö, jossa kaupunkiajossa menisi pienellä aineella ja koneessa olisi jonkinlaista alavääntöäkin, aikaisemmin se on ollut ihan hukassa. Uudella ilmansuodattimella tosiaankin tuntuu, että jo pienillä kierroksilla jaksaa liiikkua ja kiihtyä.
Vaan voisihan sitä ruuvia koittaa ihan mielenkiinnosta vääntää vaikka 1/4 kierrosta enemmän auki. Haussa olisi kuitenkin sellainen säätö, jossa kaupunkiajossa menisi pienellä aineella ja koneessa olisi jonkinlaista alavääntöäkin, aikaisemmin se on ollut ihan hukassa. Uudella ilmansuodattimella tosiaankin tuntuu, että jo pienillä kierroksilla jaksaa liiikkua ja kiihtyä.
Kannattaa testata 1/4 kierroksien välein rikkammaalle, ja sitten kun ei ole vaikustusta niin kohda on aika optimi ja voi ottaa pikkuisen takas. Kulutus voi tippua kun tuo alavääntö paranee huomattavasti.
Kylllä 900c vetää 40 päälle nelosella ja 60 päältä vitosella (toki ei kannata käyttää kuin 80:ssa) kun on kunnossa. Ei tuo uusilla sisuskaluilla katsastussäädöillä ihan kunnolla itsellä vedä. Vanha CO suositussäätö arvo taisi olla 3.5 kun noissa vikoissa se tiputettiin 2 nurkille. Ja lisäksi taisi vaatia virranjakajan letkun irroituksen + 1000 rpm. Mutta kun katsastuksessa/lappua printatessa vaativat tuon alle 1000 ja letkut kiinni. Sitten vaan merkkaa kohdat ja ruuvailee naksuja sopivasti aina katsastukseen.
Käytänössä päästöt ja kulutus on kyllä pienemmät kun kone vetää kunnolla. Kyllä tuo kaasari on aika traktori alaväännöltään (-1500) jos vrt uusin 9-3/9-5 noissa kone hyytyy noilla aluiella lähes. Sammuvat liaan herkästi lähdössä kun on tottunut vanhukseen.
Kylllä 900c vetää 40 päälle nelosella ja 60 päältä vitosella (toki ei kannata käyttää kuin 80:ssa) kun on kunnossa. Ei tuo uusilla sisuskaluilla katsastussäädöillä ihan kunnolla itsellä vedä. Vanha CO suositussäätö arvo taisi olla 3.5 kun noissa vikoissa se tiputettiin 2 nurkille. Ja lisäksi taisi vaatia virranjakajan letkun irroituksen + 1000 rpm. Mutta kun katsastuksessa/lappua printatessa vaativat tuon alle 1000 ja letkut kiinni. Sitten vaan merkkaa kohdat ja ruuvailee naksuja sopivasti aina katsastukseen.
Käytänössä päästöt ja kulutus on kyllä pienemmät kun kone vetää kunnolla. Kyllä tuo kaasari on aika traktori alaväännöltään (-1500) jos vrt uusin 9-3/9-5 noissa kone hyytyy noilla aluiella lähes. Sammuvat liaan herkästi lähdössä kun on tottunut vanhukseen.