Pierburg kulutus kuriin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

nalleolut kirjoitti:uutena ei vissiin saa ja jos saa niin maksaa hunajaa! laitat vanhemman mallisen tiivarin siihen n.1cm paksuinen paperitiiviste tiiviteliimankera!
Juu, kyllä ainakin muutama vuosi sitten sai MetroAutosta tuota kumistakin laippaa kaasarin ja imusarjan väliin. Hinta vaatimattomasti hieman yli 100€, olisko ollu 107€ tjsp.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

MikkoA kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:juuri se eli siin mustas kumis on pultit molempiin suuntiin imariin ja kaasariin,varmistan vaan et on sama,se oli miulla ainakin ihan halkeillut!
kierretangosta tai pitkillä pulteilla kasaan.... ahasta on mut pitäis onnistua!
Mielenkiintoista. Olen aina luullut että niillä halkeamilla ei olisi mitään väliä, kumi kun on kuitenkin aika paksu, eli ne eivät ole läpi asti.

Halkeamia noissa on kaikissa. Tai ainakin kaikissa jotka minä olen nähnyt. Ja tuota kumia ei saa Saabilta enään.
kunhan totesin ... juu hintaa on!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Mulla on vieläkin pullo käynnistyssprayta sitä testaamista varten. Sillä on helppo todeta, et vuotaako se kumi vai ei. Eli auto käyntiin, sitten vaan suihkuttelee sitä käynnistyssprayta siihen kumiin ja jos kone vähänkään ottaa kierroksia hetkellisesti niin vuotaahan se. Itsellä kumi oli ihan halkeilleen näköinen, mut eipä sekään sit vuotanut kun tolla systeemillä sitä testasin. Melko halpaa verrattuna "varmuuden vuoksi" uusittuun kumiin.
9-3SC 2.0t Aut. -08
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Päätinpä nyt sitten citymarketin parkkiksella, että kierrän seosta vähän rikkaamalle. Tuosta CO 2 kiersin puoli kierrosta isommalle, nyt pysyy nopeus jyrkkäänkin ylämäkeen vitosella, kun tallan painaa pohjaan asti. Loivemmassa mäessä kiihtyy vitosella.
Myös kaupungissa huomasin kolmosella vetävän paremmin, ei tarvitse kepittää kakkoselle yhtä usein kuin aiemmin.
Bensankulutuksesta en tiedä, mittarin mukaan 100km maantieajon jälkeen näyttäisi olevan edelleenkin kympin luokkaa.

voiko tuota arvioida, paljonko tuo seos nyt olis, kun aikaisemmin siis kaksi japuoli kierrosta ruuvia auki?
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

Muutama lisävinkki:

Harvoin se kumi on läpisaakka halki. Muut alipainevuodot ovat yleisiä ja sotkevat käyntiä/seosta. Kannattakin testata sulkemalla (taittamalla) alipaineletkut muuttuko kone käynti tyhjäkäynnillä runsaasti. Toki pahimmat halkeamat näkee/kuulee. Paksuuden tarkoituksena on vähentää värinöitä ja lämmön siirtymistä joka haihduttaa bensat kuumana kohokammiosta -> käynnistys ei onnistu (zenithin ongelma ainakin 60/70-volvoissa joissa ohut pahvi välissä)

Piileviä vuotopaikkoja ovat:
-imusarja/jarruletkun tiivisteholkki
-lämmityslaitteen valintakiekko/venttiilit (tarkista toimiiko max. asento kunnolla) vaatii eniten alipainetta, ettei hetken päästä raitisilmaventtiili sulkeudu eikä käynti muutu.

-termostaatti imuilmanletkussa joka ohjaa imuilmanlämmitystä.

-Huohotusholkki ja se pikkuletku kaasarille pitää olla ehjät. Jos sen pikkuhuohotusletkun kuristaa -> käynti tukehtuu, joten rikastaa aika lailla.

-EGR on helppo testata imemällä ohjausletkusta (kuten alipainesäädin) käynti muuttuu (huononee) kun venttili aukeaa. Pitää aueta vain lämpimänä (termostaatti imusarjassa). Toimivasta systeemistä ei ole haittaa (ei kannata tulpata umpeen)

-Jarrun poljenta tyhjäkäynnillä ei saa muuttaa kierroksia, kun seos on kohdallaan eikä alipainevuotoja ole niin käynti ei juuri muutu

http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm löytyy lisää lukemista.
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

Eipä sillä CO arvolla ole niin väliä kunhan toimii mukavasti eikä ole todella ole yli rikkaalla, omassa tuoli puoli kierrosta nostaa ~2 CO 4 nurkille ja on ollut joskus kierroksenkin lisää auki jolloin pyöri tyhjäkäynnillä 6:ssa eikä ollut silti vielä rikkaalla. Nuo pikkuvuodot/kulumat sotkevat mittausta joten arvot elävät tyhjäkäynnillä.

Kulutus oli 10 ympärillä aina seka-ajossa ja maantiellä alle 8:n. Täysin uusilla sisuksilla vaikutus voi olla pienempi. Pitäisi joskus mitata reiluilla kierroksilla tai viritellä lampda-anturi pakosarjaan. Kyllä sen
kulutuksesta/tulpista/ryypystä huomaa kun on liaan rikkaalla. Myös veto huononee liaan rikkaalla (optimi-seos on paras tehon/kulutuksen kannalta).Ryyppy pelaa "katsastusarvoilla" huonosti, sitähän joutuu pitämään päälle kunnes kone on lämmin. Ajeles noilla säädöillä tankilllinen, tuskin kulutus muuttuu mutta on mukavempi ajella. Vetää mäet vitosella, kiihtyy nykimättä ja taajamassa kolmosella risteykset kuulosta aika ok:lta, ei tarvitse vaihtaa heti ruiskumalliin.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Nyt tuntuu tosiaankin vetävän hienosti. Nelosella lähtee hyvin vielä kolmestakympistä, ei tosin kiihdy erikoisemmin, mutta jaksaa mennä yskimättä. Viittäkymppiä sen sijaan voi ihan täysin ajaa nelosella, lähtee todella kevyesti jo kiihtymäänkin.
Vitosella jaksaa jo kaupunkinopeudessa vetää tasaisella hyvin, mutta nopeutta ei kovin nopeasti sitten nosta..
Kolmosella vetää ylämäkeen nyt parista kympistä hyvin.
Näin yhteenvetona voitaisiin todeta, että autolla voi nyt ajaa pykälää isommalla joka tilanteessa. Liikkellelähtö kakkosellakin onnistuu.
Kauankos tällaisella kaasaripelillä pitäisi kestää nostaa nopeutta? Kokeilin tuossa sen verran kun kykenin ja 0-80km/h menee ~13,5sek. Oikein hyvää alka ei nastarenkailla onnistu tekemään, kun löytyy nyt tuota vääntö niin, että ruopii asfaltin rullalle ja nastat häviää siinä samalla..;)

Kulutukseen en vielä sano mitään, mutta toivotaan, että kulutuskin pienenisi nyt. Ei tosin tällä tankkauksella, kun on tullut hyväksikäytettyä tilannetta ja kengittyä tuota vähän normaalia enemmän..
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

akyttala kirjoitti:Kauankos tällaisella kaasaripelillä pitäisi kestää nostaa nopeutta? Kokeilin tuossa sen verran kun kykenin ja 0-80km/h menee ~13,5sek.
Kulutukseen en vielä sano mitään, mutta toivotaan, että kulutuskin pienenisi nyt. Ei tosin tällä tankkauksella, kun on tullut hyväksikäytettyä tilannetta ja kengittyä tuota vähän normaalia enemmän..
Varmaan johonkin 13-15 sekunnin väliin tuo oma kaasarisatku "ampaisee" nollasta sataan. Ajotyylillä saa melkolailla säästettyä kulutuksessa. Viime tankillisen kulutus oli n. 8,6 litraa, kun laskin hieman ajonopeuksia ja vähensin "turhia" ohituksia. Muutoin tuo on talviajossa vienyt semmoista n. 9-10 litraa. Kaasaria (=seosta) on taidettu kerran säätää n. neljän vuoden aikana päästömittauksessa, varmatoiminen peli ollut tuo "vanha kunnon" Solexi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Päätinpä nyt vielä mennä sörkkimään ja kiersin 1/4 kierrosta ruuvia takasin kiinnipäin. Nyt tuntuupi kulkevan todella erinomaisesta, paikaltaan ampaisee kun hauki kaislikosta ja kaupungissa voi täysin huoletta ajella nelosella ilman, että täytyy tehdä turhia vaihtamisia pieniin mäkiin tai risteyksiinkään, jos nopeus ei putoa alle 40. Sen allekkin lähtee vetämään, mutta ei enää niin kivuttomasti. Kolmosella sen sijaan lähtee lähes paikaltaankin suhteellisen mukavasti.

Jarrun polkeminen ei nyt vaikuta tyhjäkäyntiin. CO:n ollessa 2 laski tyhjäkäynti kun jarrua oikein pumppasi, tästä 1/2 kierrosta auki tyhjäkäynti pikkuruisen nousi kun jarrua pumppasi ja sitten 1/4 takaisin ja jarrun polkemisella ei ole vaikutusta tyhjäkäyntiin.

Täytyypä se taas todeta, että tuo kaasarikone on erinomainen laitos, kunhan on kunnossa ja säädöissään.
Nyt kun saadaan vielä vähän lisää kilometriä tulemaan mittariin, niin nähdään sitä kulutustakin.

Edit: Paljonko muuten alunperin Saabin suosittelemat CO arvot kaasarikoneelle on?
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

akyttala kirjoitti:Päätinpä nyt vielä mennä sörkkimään ja kiersin 1/4 kierrosta ruuvia takasin kiinnipäin. Nyt tuntuupi kulkevan todella erinomaisesta, paikaltaan ampaisee kun hauki kaislikosta ja kaupungissa voi täysin huoletta ajella nelosella ilman, että täytyy tehdä turhia vaihtamisia pieniin mäkiin tai risteyksiinkään, jos nopeus ei putoa alle 40. Sen allekkin lähtee vetämään, mutta ei enää niin kivuttomasti. Kolmosella sen sijaan lähtee lähes paikaltaankin suhteellisen mukavasti.

Jarrun polkeminen ei nyt vaikuta tyhjäkäyntiin. CO:n ollessa 2 laski tyhjäkäynti kun jarrua oikein pumppasi, tästä 1/2 kierrosta auki tyhjäkäynti pikkuruisen nousi kun jarrua pumppasi ja sitten 1/4 takaisin ja jarrun polkemisella ei ole vaikutusta tyhjäkäyntiin.

Täytyypä se taas todeta, että tuo kaasarikone on erinomainen laitos, kunhan on kunnossa ja säädöissään.
Nyt kun saadaan vielä vähän lisää kilometriä tulemaan mittariin, niin nähdään sitä kulutustakin.
Allekirjoitan tämän. :D

Kaasarikoneella kolmonen on kelpo vaihde risteyksissä kääntymisiin, ja ykköstä tarvitaan vain jos ihan paikaltaan pitää lähteä. Ja mitä koneen karstoittumiseen isolla vaihteella pintakaasulla ajelusta tulee, niin sitä torjumaan tarjoillaan sopivasti maantietä. ;)
akyttala kirjoitti: Edit: Paljonko muuten alunperin Saabin suosittelemat CO arvot kaasarikoneelle on?
Suosittelemasta arvosta en tiedä, mutta tuossa yhdessä kaasariprujussa on yhdelle kaasarille säätöohjeena CO:lle 1,75% (+-0,25%) 2000rpm (yksi sun toinen letku irti kytkettynä jne), ja lopuksi tarkistus että asettuu tyhjäkäynnillä alle sallitun max arvon (letkut kiinni).
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sådär, nyt alkaa Saabin kulutus ja kulku olla kuosissaan. Katsastuksessa näytti CO 4, kiersin sitä siellä sen 1/4 taas kiinni ja sen jälkeen 3/8 auki. Nyt kulkeepi ja keskikulutus alle kasin. Laskeskelin siitä pikaisesti ajomäärien mukaan, että jos Saabi vie kaupungissa 12l/100km, niin maantiellä tulos on sitten tasan seiska sadalla. Jos kaupungissa pääsee kympillä, on maantiellä kulutus 7,5l/100km. Ja talvigummit edelleen alla, tosin en tiedä onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä moisen junan kulutukseen..
Kaupungissa tottakai ajo on sellaista, että valoista lähdettäessä ollaan jo seuraavissa valoissa ennenkuin Escolortti vieressä on edes saanut pykälää silmään.
Maantiellä ajo taas on pääasiassa melkoisen rauhallista, cruisella asetettu nopeus 95km/h, luonnollisesti pudottaen kahdeksaankymppiin niin osoitetuilla alueilla.
Ei ne taida valehdella ohjekirjassa, kun maantiekulutukseksi on uutena luvattu 6,8l/100km. Mylly on sentään yli 400tkm ajettu jo.

Ja jos 98 oktaanisella säästää vielä sen huhun kertoman 10%, niin sittenpähän saadaan kulutus pieneksi, kun kokeillaan sitä.;)

Spekuloikaa nyt sitten sillä kaasari-Saabin suurella kulutuksella, kun ei taida moni samanikäinen pikkuautokaan mennä pienemmällä. :lol:
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Se paksu imusarjan ja kaasuttimen välinen kumi ei sitten ole ympäriasti sitä paksua. Alapuolelta kulkee pienempi läpivienti.
#2274
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onpi tullut nyt kulutusta mittailtua enemmänkin tankkaamalla aina täyteen. Maantiekulutus pysyy aika tarkasti siellä 6,5 litrassa, jos nopeus moottoritielläkin pysyy alle 130km/h. On tullut myös ajettua pelkkää kaupunkiajoa ja kulutus on jonkin verran isompi: 20l/sadalla näyttää menevän, ajotyylinä se tavanomainen, eli lähdetään aina valoista niin paljon kuin Saappi antaa myöden. Keskikulutus pysyttelee tiukasti siinä 8-8,5 litran paikkeilla, riippuen paljonko tulee kaupungissa viikon aikana pyörittyä.

Tuo matala keskikulutuskin näyttää tukevan sitä, että maantiellä tuo on tosi pieni ruokainen. Näyttää tuo yhdistelmä kaasari+seiskan ensiö olla enemmänkin pitkän matkan auto. :lol:

Tarttee tehdä samanlaista seurantaa sitten kun saa 2,1 kursittua kokoon, ilmeisesti ensikuun alusta.

Vaan nytpä lähden polttamaan taas bensaa ja suuntaan Motonetiin hypistelemään äänenvaimennusmattoja. Kalliiks tulee tuolla kulutuksella, vaikka matkaa on vain 10km/suunta.;)
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vaikka vanhat autot ovatkin yksilöitä, uskallan veikata, että 2,1:llä kaupunkikulutus pienenee vähän, mutta maantieajossa kulutus nousee selvästi verrattuna tuohon c:hen.

Toisaalta tuo 2,1 on sen verran miellyttävä ajettava, ettei vähän isomman bensalaskun maksaminen välttämättä tunnu pahalta :) Erityisesti, jos ajelee mäkisemmässä maastossa tai joutuu ohittelemaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
hannu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Helmi 17, 2007 16:46
Paikkakunta: Nokia

Alipaineletkut

Viesti Kirjoittaja hannu »

Yleinen syy miksi startatessa sahataan ja sahataan eli kone ei kunnolla käynnisty, on vuotavat alipaineletkut. Olivatko ne nyt 6 tai 8mm mutta ne ohkoset kuitenkin.
Panin uusiksi kaikki ohuet alipaineletkut ja jopa rupesi käymään hyvin ja tasaisesti.
Letkut ovat halpoja ja tuovat itsensä takaisin bensan säästönä. Homma on lisäksi helppo.
Saab 900c 89 ja kunnossa.
Vastaa Viestiin