alipaineletkut ja muuta huoltoa
alipaineletkut ja muuta huoltoa
Ajattelin käydä motonetistä muita huoltoromppeita ostamassa ja samalla nappaisi mukaan uudet alipaineletkutkin ässään. Mutta mutta, kuinkas monta metriä sitä nyt sitten kuluu ja kuinkas suuri pitikään sisähalkaisija olla? Konehuoneen letkutukset vaan aattelin uusia, kabiinin puolelle menevät saa jäädä.
Ajattelin myös pistää vaihtoon samalla:
-öljyt+suodattimen
-lootaöljyt
-ilmansuodattimen
-raitisilmasuodattimen
-tehostinlitkut
-virranjakajan kannen + pyörijän
Mitäs muuta tekisitte? Tulppia ja johtoja en viittis alkaa vaihtaa (=kallista) ja jäähdytysnesteet jätän keväämmälle kun saa samalla huuhdeltua koneen sisältä kunnolla, pakkasia nykyiset kestää kyllä. Jarrunesteet voisi ehkä vaihtaa jousien vaihdon yhteydessä jos sattuu ilmausruuvit aukeamaan kiltisti. Kaikki polttimot aattelin tarkistaa että ovat toiminnassa...
Ajattelin myös pistää vaihtoon samalla:
-öljyt+suodattimen
-lootaöljyt
-ilmansuodattimen
-raitisilmasuodattimen
-tehostinlitkut
-virranjakajan kannen + pyörijän
Mitäs muuta tekisitte? Tulppia ja johtoja en viittis alkaa vaihtaa (=kallista) ja jäähdytysnesteet jätän keväämmälle kun saa samalla huuhdeltua koneen sisältä kunnolla, pakkasia nykyiset kestää kyllä. Jarrunesteet voisi ehkä vaihtaa jousien vaihdon yhteydessä jos sattuu ilmausruuvit aukeamaan kiltisti. Kaikki polttimot aattelin tarkistaa että ovat toiminnassa...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Muistaakseni Mertmi joskus neuvoi, että sopiva sisähalkaisija olisi 4mm.
Itse ostin kaasarimalliin noin 5m sitä letkua, taisi jäädä ylikin 1m.
Konetilaan vaihdoin muut paitsi alipainepullolle menevät. Jos alipainepullolle menevän vaihtaa, niin 5m ei välttämättä sitten riitä.
Meneekö ruiskuun sitten enempi / vähempi sitä letkua, en tiedä?
(Alipainepullo ei mulla ole käytössä, vaan ohjailen suuttimia kabiinistä käsin)
Motonetistä en löytänyt hyvää letkua omasta mielestä, niin ostin Korja-Kumi Oy:stä kumista bensaletkua.
4mm letkun suita avaimella vähän venyttelin sisäpuolelta, jotta ei tarvinnut niin paljon voimaa kiinnityksessä.
Itse ostin kaasarimalliin noin 5m sitä letkua, taisi jäädä ylikin 1m.
Konetilaan vaihdoin muut paitsi alipainepullolle menevät. Jos alipainepullolle menevän vaihtaa, niin 5m ei välttämättä sitten riitä.
Meneekö ruiskuun sitten enempi / vähempi sitä letkua, en tiedä?
(Alipainepullo ei mulla ole käytössä, vaan ohjailen suuttimia kabiinistä käsin)
Motonetistä en löytänyt hyvää letkua omasta mielestä, niin ostin Korja-Kumi Oy:stä kumista bensaletkua.
4mm letkun suita avaimella vähän venyttelin sisäpuolelta, jotta ei tarvinnut niin paljon voimaa kiinnityksessä.
Aiempi topikki jossa kyselin silloin tuota sisämittaa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23346
Oma kokemus oli, että ne alipaineletkut mitä motonetista sattui käteen oli jotenkin kovempaa materiaalia, kuin nuo paikallisen kumiliikkeen bensaletkut.
Olinkin sitten 4m ostanut sitä letkua
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23346
Oma kokemus oli, että ne alipaineletkut mitä motonetista sattui käteen oli jotenkin kovempaa materiaalia, kuin nuo paikallisen kumiliikkeen bensaletkut.
Olinkin sitten 4m ostanut sitä letkua

mulla 84 vuoden saabissa on solexin kaasutin, ja siihen alempaaan ei tule letkua, se on sellainen paikka mistä bensa tulvii ulos jos neula jumittaa, liekö siis joku ylivuotokanava. en tiedä miten on tossa satkussa kun lienee pierburgin kaasutin?kupo kirjoitti:Kysymys 900c:n alipaineletkuista. Eli Kaasarin kyljessä vasemmalla puolella on kaks letkunpaikaa, toinen alempana ja toinen ylempänä, niin mikä mitkä letkut noihin kohtiin pitäisi tulla. Itselläni tulee letku ylempään imusarjalta. Ja toiseen ei mistään. Kuuluuko alemman siis olla ilman letkua ?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: alipaineletkut ja muuta huoltoa
eikös motonetista saa noita ilmausruuvejakin, lienee hyvä idea vaihtaa ruosteettomiin, jos saa auki ehjänä?qaw kirjoitti:Jarrunesteet voisi ehkä vaihtaa jousien vaihdon yhteydessä jos sattuu ilmausruuvit aukeamaan kiltisti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
[Pierburgista siis kyse]kupo kirjoitti:Kysymys 900c:n alipaineletkuista. Eli Kaasarin kyljessä vasemmalla puolella on kaks letkunpaikaa, toinen alempana ja toinen ylempänä, niin mikä mitkä letkut noihin kohtiin pitäisi tulla. Itselläni tulee letku ylempään imusarjalta. Ja toiseen ei mistään. Kuuluuko alemman siis olla ilman letkua ?
Ylemmästä pitäisi mennä letku imusarjan päälle olevalle EGR-venttiilille, joten se lienee oikein? Alemmassa paikassa pitäisi olla sellainen lyhyt letku, joka yhdistää tuon hieman alempana kaasarin kyljessä olevaan pieneen alipainekalvoon, joka ohjaa ns. lean mixture venttiiliä (mikä lie suomeksi?), jonka tarkoitus on rikastaa seosta käynnistettäessä. Kun kone käy, vetää alipaine venttiilin auki, jolloin lisää ilmaa pääsee virtaamaan imusarjaan, eli seos laihenee. Ainakin näin oli omassani alunperinkin, ja tuota varten oli myös Pierburgerin korjaussarjassa lyhyt letkunpätkä mukana. Eli puuttuisiko tuo pikku letku kokonaan?
Mun mielestä kans toi Motonetin letku oli aikas jäykkää, joten ostin letkut Länsiautosta.saab900c kirjoitti: Oma kokemus oli, että ne alipaineletkut mitä motonetista sattui käteen oli jotenkin kovempaa materiaalia, kuin nuo paikallisen kumiliikkeen bensaletkut.

-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534