alipaineletkut ja muuta huoltoa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

alipaineletkut ja muuta huoltoa

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ajattelin käydä motonetistä muita huoltoromppeita ostamassa ja samalla nappaisi mukaan uudet alipaineletkutkin ässään. Mutta mutta, kuinkas monta metriä sitä nyt sitten kuluu ja kuinkas suuri pitikään sisähalkaisija olla? Konehuoneen letkutukset vaan aattelin uusia, kabiinin puolelle menevät saa jäädä.

Ajattelin myös pistää vaihtoon samalla:
-öljyt+suodattimen
-lootaöljyt
-ilmansuodattimen
-raitisilmasuodattimen
-tehostinlitkut
-virranjakajan kannen + pyörijän

Mitäs muuta tekisitte? Tulppia ja johtoja en viittis alkaa vaihtaa (=kallista) ja jäähdytysnesteet jätän keväämmälle kun saa samalla huuhdeltua koneen sisältä kunnolla, pakkasia nykyiset kestää kyllä. Jarrunesteet voisi ehkä vaihtaa jousien vaihdon yhteydessä jos sattuu ilmausruuvit aukeamaan kiltisti. Kaikki polttimot aattelin tarkistaa että ovat toiminnassa...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Muistaakseni Mertmi joskus neuvoi, että sopiva sisähalkaisija olisi 4mm.

Itse ostin kaasarimalliin noin 5m sitä letkua, taisi jäädä ylikin 1m.

Konetilaan vaihdoin muut paitsi alipainepullolle menevät. Jos alipainepullolle menevän vaihtaa, niin 5m ei välttämättä sitten riitä.

Meneekö ruiskuun sitten enempi / vähempi sitä letkua, en tiedä?

(Alipainepullo ei mulla ole käytössä, vaan ohjailen suuttimia kabiinistä käsin)

Motonetistä en löytänyt hyvää letkua omasta mielestä, niin ostin Korja-Kumi Oy:stä kumista bensaletkua.

4mm letkun suita avaimella vähän venyttelin sisäpuolelta, jotta ei tarvinnut niin paljon voimaa kiinnityksessä.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Aiempi topikki jossa kyselin silloin tuota sisämittaa:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23346


Oma kokemus oli, että ne alipaineletkut mitä motonetista sattui käteen oli jotenkin kovempaa materiaalia, kuin nuo paikallisen kumiliikkeen bensaletkut.

Olinkin sitten 4m ostanut sitä letkua :oops:
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

Kysymys 900c:n alipaineletkuista. Eli Kaasarin kyljessä vasemmalla puolella on kaks letkunpaikaa, toinen alempana ja toinen ylempänä, niin mikä mitkä letkut noihin kohtiin pitäisi tulla. Itselläni tulee letku ylempään imusarjalta. Ja toiseen ei mistään. Kuuluuko alemman siis olla ilman letkua ?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kupo kirjoitti:Kysymys 900c:n alipaineletkuista. Eli Kaasarin kyljessä vasemmalla puolella on kaks letkunpaikaa, toinen alempana ja toinen ylempänä, niin mikä mitkä letkut noihin kohtiin pitäisi tulla. Itselläni tulee letku ylempään imusarjalta. Ja toiseen ei mistään. Kuuluuko alemman siis olla ilman letkua ?
mulla 84 vuoden saabissa on solexin kaasutin, ja siihen alempaaan ei tule letkua, se on sellainen paikka mistä bensa tulvii ulos jos neula jumittaa, liekö siis joku ylivuotokanava. en tiedä miten on tossa satkussa kun lienee pierburgin kaasutin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: alipaineletkut ja muuta huoltoa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

qaw kirjoitti:Jarrunesteet voisi ehkä vaihtaa jousien vaihdon yhteydessä jos sattuu ilmausruuvit aukeamaan kiltisti.
eikös motonetista saa noita ilmausruuvejakin, lienee hyvä idea vaihtaa ruosteettomiin, jos saa auki ehjänä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

jep pierburgi on.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

kupo kirjoitti:Kysymys 900c:n alipaineletkuista. Eli Kaasarin kyljessä vasemmalla puolella on kaks letkunpaikaa, toinen alempana ja toinen ylempänä, niin mikä mitkä letkut noihin kohtiin pitäisi tulla. Itselläni tulee letku ylempään imusarjalta. Ja toiseen ei mistään. Kuuluuko alemman siis olla ilman letkua ?
[Pierburgista siis kyse]
Ylemmästä pitäisi mennä letku imusarjan päälle olevalle EGR-venttiilille, joten se lienee oikein? Alemmassa paikassa pitäisi olla sellainen lyhyt letku, joka yhdistää tuon hieman alempana kaasarin kyljessä olevaan pieneen alipainekalvoon, joka ohjaa ns. lean mixture venttiiliä (mikä lie suomeksi?), jonka tarkoitus on rikastaa seosta käynnistettäessä. Kun kone käy, vetää alipaine venttiilin auki, jolloin lisää ilmaa pääsee virtaamaan imusarjaan, eli seos laihenee. Ainakin näin oli omassani alunperinkin, ja tuota varten oli myös Pierburgerin korjaussarjassa lyhyt letkunpätkä mukana. Eli puuttuisiko tuo pikku letku kokonaan?
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kupo »

Jep tarkastin tuon letkun ja siellä oli yks lyhyt letku irti. Pistin sen kiinni tuohon tyhjään kohtaan. Huomasin samalla että muutama alipaineletku oli halkeillut joten täytyy vaihdella letkuja ja pitää kokeilla pareneeko käynti.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

saab900c kirjoitti: Oma kokemus oli, että ne alipaineletkut mitä motonetista sattui käteen oli jotenkin kovempaa materiaalia, kuin nuo paikallisen kumiliikkeen bensaletkut.
Mun mielestä kans toi Motonetin letku oli aikas jäykkää, joten ostin letkut Länsiautosta. 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin