Bensapaineen säädin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PelleP
Matalapaineturbo

Bensapaineen säädin

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Morjens taas, nyt mietityttää bensapaineen säätimen toiminta 900i 2,1:ssä, jossa siis Boschin LH 2.4.2-Jetronic. Tuonhan siis pitäisi olla alipaineohjattu, eli kun imusarjassa vallitsee osakuormalla alipaine, vetäytyy säätimen kalvo sen mukana sallien ohikiertoa eli pienemmät paineet. Täyskuormalla alipaine ei vaikuta ja paine olisi järjestelmäpaineen suuruinen. Meniköhän se näin? 8O Entäs jos tuosta letkusta, joka säätimen kattoon tulee, imee suulla (koneen seistessä), huomaako kalvon liikkeen? Jotenkin tuntuu, että mulla ei tuo kalvo liiku ollenkaan, toisaalta se ei kai voi puhkikaan olla, koska bensaa ei vuoda alipaineletkuun. Onko mahollista, että säätöventtiili olisi jotenkin juuttunut??

Ja mitähän tuommoinen paineensäädin suunnilleen maksaisi, jos joutuu uuden hankkimaan...

PS:olen tosiaan nykyään klubilainen, mutten kuolemakseni muista mun numeroa! Otetaan, otetaan selville...ja muokataan tuo allekirjoitus!!
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
JugiBoy
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Miksi epäilet sen olevan rikki? Säätimen toiminta on helppo mitata. Kytke painemittari suutinputkeen ja anna säätimeen painetta tai ime alipainetta. Jos mittari liikkuu jotain 2.5 bar ja 3.0 bar välillä on säädin ehjä. Harvemmin kai noissa varsinaista vikaa on ollut. Jotkut ovat turboihin asentaneet käsin säädettäviä säätimiä, joilla ei vaparissa tee mitään.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
PelleP
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Näitä mun ikuisia selvittelyjä...olen toisaalla asiasta kysellytkin. On noita kylmäkäyntiongelmia, taannoin esittelin ongelmaa otsikolla LH 2.4.2 käyntiongelmat. Tuli vain mieleen, että jos on olevinaan seos turhan rikas kylmäkäynnissä, muutama minuutti käynnistyksen jälkeen, voisiko ne paineet olla enemmän niinkuin täyskuormitetulle koneelle. Itse en saa ainakaan imemällä mielestäni liikahtamaan kalvoa yhtään. 30 ml ruiskulla letkusta imaisemalla tuntuu myös, ettei mikään säätimessä liikkuisi. Yleensä autoissa alipainekalvohässäkät liikkuu suuvoimin ja ruiskulla aivan havaittavasti, kalvon liikkumisesta aiheutuu aina jokin ääni/tuntuma.

Millainen painemittari sopii paineiden mittaukseen? Pitääkö koneen olla käynnissä/pumpun toiminnassa? Mittausperiaatteet? Multa nyt on kaik vähän hakusessa, mutta yritys on kova... :D :D
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
JugiBoy
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Väittäisin, ettei säätimestä kuulu tai tunnu mitään liikettä sen toimiessa.
Säätöalue on niin suppea, että se tapahtuu olemattomalla kalvonliikkeellä.En oikein jaksa uskoa, että säätimellä on osuutta kylmäkäynnistysongelmiisi.

Mittariksi käy mikä tahansa painemittari, jossa on tarpeeseen sopiva asteikko. Mittariin liitetään letku, jonka toisessa päässä on suutinputken päissä olevien banjoliittimien kaltainen banjoliitin ja tuplapitkä banjopultti.
Putkesta banjo auki ja tuplapultilla lisäbanjo paikoilleen ja kone käyntiin.
Mittari näyttää suutinputkessa vallitsevan paineen ja siitä on helppo todeta säätimen toiminta. Alipaineletku irti n 3.0 bar ja letku kiinni jonkun verran vähemmän ja täyskaasulla taas 3.0 bar ja osakaasulla vähemmän.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Vastaa Viestiin