Laturin hihnojen kestoikä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Laturin hihnojen kestoikä?

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kyllähän sen arvas, kun Saabista on kyse, että kun yhden paikan kursii kokoon niin muualta ratkeaa.. ;)
Nyt alkoi siis laturin hihnat pitämään hirvittävää kitinää, ihan yhtäkkiä kesken ajon. Kiristelin tuossa pihassa ne ihan tappiin asti ja silti vaan huutaa.
Paljonko tuommosten remmien pitäisi yleensä kestää? Nämä ovat ajettu vajaa kaksi vuotta ja 30tkm.

No ilmeisesti matka suuntaa tänään Motonetiin hakemaan uusia. Katsotaan jos lakkaa. Jos ei lakkaa uusillla remmeillä, missä voi olla vika?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

joo kyllä hihnat kestää uskomattoman kauan... ei ainakaan vielä ole ollut hihnojen vaihtotarvetta... n.80 tkm.

vikaa varmaan hihnapyörissä... olisko kulunu loppuun..
entä pyöriikö laturi, ja vesipumppu kuten pitää... ettei olis hirttämässä..
sitten tietysti vielä, että ovatko hihnat varmasti oikean levyiset? entä laturi suorassa?

tämmösiä nyt aluksi tulee mieleen..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tuo tuossa nyt eniten ihmetyttää, että alkoivat vaan yhtäkkiä vinkua, eli tuskinpa mikään pikkuhiljaa kuluva osa olisi mennyt?

Voiko noita hihnapyörien urien leveyttä mitata ja paljonko pitäisi olla?
Entä miten tarkistetaan se kampuran hihnapyörän kumivulkanointi? Heilutellaanko hihnapyörää paikallaan vai mistä näkee?
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Laturin hihnojen kestoikä?

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

akyttala kirjoitti:Kyllähän sen arvas, kun Saabista on kyse, että kun yhden paikan kursii kokoon niin muualta ratkeaa.. ;)
Nyt alkoi siis laturin hihnat pitämään hirvittävää kitinää, ihan yhtäkkiä kesken ajon. Kiristelin tuossa pihassa ne ihan tappiin asti ja silti vaan huutaa.
Paljonko tuommosten remmien pitäisi yleensä kestää? Nämä ovat ajettu vajaa kaksi vuotta ja 30tkm.

No ilmeisesti matka suuntaa tänään Motonetiin hakemaan uusia. Katsotaan jos lakkaa. Jos ei lakkaa uusillla remmeillä, missä voi olla vika?
Märällä kelillä itelläkin alkaa vinkua hihnat. Pistä silikonisprayta niin pitäisi lakata.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

akyttala kirjoitti: Voiko noita hihnapyörien urien leveyttä mitata ja paljonko pitäisi olla?
Käsittääkseni niissä voi olla syvyyseroakin. Mulla ainakin toinen hihna on syvemmällä laturin pyörässä kuin toinen.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mulla oli toinen hihna syvemmällä vesipumpun pyörällä. Vaihdoin pyörän uuteen. Johtunee nuo yleeensä siitä että laturin alakiinnityksen helat menee hajalle(eikä viitsitä) korjata ajoissa.
Nuo hihna sprayt kuuluu tuonne ammattikoululle. Niitä ei hiljaiseksi saa kuin hetkeksi . Vaihtamalla hihnat uuteen ääni loppuu ,kunnes alkaa taas.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

turkkaki kirjoitti:entä laturi suorassa?

tämmösiä nyt aluksi tulee mieleen..
Tää on todennäköisin syy eli laturin jalan kumihelat väsyneet ja laturi on silminnähden vinossa asennossa ja remmit eivät ole kohtisuoraan urissa. Samalla toinen remmi joutuu kovemmalle ja kuluu nopeammin eli painuu syvemmälle uraan kuin toinen. Olen/olemme heloja vaihtaneet ja saaneet remmit hiljaisiksi. Tuossa punasessa on se homma edessä, aeroon olen vaihtanut samoin kahteen edelliseen saabiin. :wink: :lol:
ps. vanhat remmit muuten pitää aika kovaa meteliä scaniassikin, olen huomannut, uudet hihnat ja pahimmassa tapauksessa laturin valupyörä uusiksi niin hiljenee. :oops:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Annissa oli kolme vuotta sama hihna ja syviä halkeamia oli. Ei menny kuitenkaan poikki vaan vaihdon yhteydessä huomasin, vasta :oops:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

..niin multakin alkoi Aerossa sellainen kitinä. Ja on muuten todella häiritsevä. Itse veikkaisin juuri niitä kumipuslia, jotka on laturin kiinnityksessä. Kun itsellä oli kokemuksia vähän, niin aloitin vesipumpun vaihtolla :D . No ei ihan turhaan tullut ostettu uusi vesipumppu-mun autossa sen vaihtosta ei ollut kyllä mitään hyötyä, mutta vaimoni sisaren satkussa rupesi parin kuukauten jälkeen pumppu vuotamaan ja heitin sitten oman vanhan sinne :wink:

Niitä puslia vaan on pikkuisen epämukavaa vaihtaa, kun pitää löysätä tuo laturin jalkaa-siis kaksi ylimmäistä pulttia irti(on sisäkuusiokolopäillä) ja alimmainen löysäksi ja sitten pääsee kääntämään sitä jalkaa niin, että se laturin pitkä kiinnityspultti tulee ulos. Muuten jos jalka on kiinni-menee se pitkä pultti tulipeltiä vasten ja ei tule ulos..
Niin ja sitten vanhat putoaa ulos itsestään, uudet saa prässättyä sen saman pultin avulla sinne. Siinä on kyllä kolmaskin kumipusla siellä kiristyskappaleen kiinnityksessä, mutta sitä en vaihtanut.

Hihnoja en kiristäisi liikaa, kun niitä on kaksi, niin saa olla löysemmällä kuin yksi-liian kireät hihnat aiheutta vaan laakereiten nopea kulumista..
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vanhempaan satkuun vaihdoin laturin jalkaan kumipuslan, mutta ääni jatkuu silti.
Vaan pitöisikö tuohon laturin jalkaan vaihtaa kaksi puslaa? Onko ne samanlaiset? Itse vaihdoin vain sen hihnapyörän päässä olevan, joka oli reilun millin väljä ja laturi heilui selvästi paikoillaan. Omassa autossa kumminkin vaikuttaisi laturi olevan kireästi paikoillaan ja suorassa.
No uudet hihnat on kumminkin Motonetistä haettu ja samalla ostettu vitosen kiintoavainsarja, jos tuommoset mahtuisi paremmin tuohon tilaan kuin 10" jakoavain..
Täytyy tänään vaihtaa hihnat ja katsotaan, mitä tulee..

Vanhemmassa satkussa tosiaankin on uudet hihnat ja laturin kumipusla vaihdettu, mutta ääni ei silti lakannut. Nyt pelottaa, jos omasta autostakaan ei tuo ääni lakkaa, kun on niin karmea. Ei viitti edes huvikseen ajella yhtään, kun ääni ottaa päähän.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kyllä se vaan on se perkeleen laturin jalan pusla. Laturi heiluu paikoillaan ihan reilusti.
Montako noita puslia sinne siis olisi hyvä vaihtaa? Huomena jos taas Motonetiin kääntäis suunnan..
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

akyttala kirjoitti:Kyllä se vaan on se perkeleen laturin jalan pusla. Laturi heiluu paikoillaan ihan reilusti.
Montako noita puslia sinne siis olisi hyvä vaihtaa? Huomena jos taas Motonetiin kääntäis suunnan..
Kuva

Tuossa nuo no:16 olevat 2kpl :lol: :lol:
ps. kuva näkyvissä toistaiseksi.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Laturin puslat vaihdettu, mutta hihnat vinkuvat edelleen. Eipä nyt ole inspiraatiota tuota enempää väännellä, eli vinkukoon niin kauan kun kasassa pysyy. Vedän vaikka vaseliinia hihnapyöriin, niin lakkaa ainakin huutamasta.. ;)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vedäppä aineita sinne hihnoille niin yllätyt negatiivisesti äänistä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin