99 Turbo. öljyä ahtoputkissa ja muualla (kuvia!)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

99 Turbo. öljyä ahtoputkissa ja muualla (kuvia!)

Viesti Kirjoittaja gls »

aloin tuossa paikantamaan kokoajan kasvavaa öljyvuotoa 99 turbosta.
epäilin että öljy tulee perastefasta ja kulkeutuu vauhtipyörän vaikutuksesta lohkon päälle, eli purin kytkimen ja vauhtipyörän poies mutta huomasin että öljy tuleekin moottorin päätylevyn välistä.. :?

Sitten asiaan: saako ahtoputkissa olla painepuolella yhtään öljyä? kun näyttää aika märältä nuo putket ja läppäkotelo.

lisäksi läppäkoteloon yhtyvä kaasuläpän ohi ilmaa ohjaava mötikkä oli tuoreessa öljyssä..
kuvia:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

eli onko tuon vertainen öljymäärä turbon painepuolella normaalia..? :(
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

eikö kukaan tosiaan tiedä..??
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

No jos mä nyt vastaan tähän, niin varmasti joku tietävämpi älähtää heti, että eipäs, mutta turbot puhaltaa aina jonkin verran öljyä läpi. Niin paine- kuin pakopuolelle.Satkun välijäähyssä on alapäässä jopa tulppa, josta päästetään sinne keertynyt öljy / kondennsivesi pois.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siulla on varmaan aikasta lailla tuoreet öljyt siellä koneessa, eli tuo öljyn kertyminen tonne putkiin ei varmastikaan johdu huohotuksen kautta tulevasta öljybensahöyrystä tms. ? (Paljon ajetuilla öljyillähän tuolla huohotuksen matkassa tulee ihan bensiiniäkin, kun se haihtuu öljystä.)

Onhan se huohotus letku vedetty sinne turbon imupuolelle, eikä painepuolelle?

Kai se koneen huohotus on normaalia ensinnäkin? Onko sitä öljyä jo ennen turboakin putkissa? Voihan siinä turbossa falskata tiivisteet. Oletko käyttänyt autoa pitkään tyhjäkäyntiä ja katsonut alkaako savuttamaan? Sököllä turbollahan se savuutus voi tulla pitkässä tyhjäkäynnissä esille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:Siulla on varmaan aikasta lailla tuoreet öljyt siellä koneessa, eli tuo öljyn kertyminen tonne putkiin ei varmastikaan johdu huohotuksen kautta tulevasta öljybensahöyrystä tms. ? (Paljon ajetuilla öljyillähän tuolla huohotuksen matkassa tulee ihan bensiiniäkin, kun se haihtuu öljystä.)

Onhan se huohotus letku vedetty sinne turbon imupuolelle, eikä painepuolelle?

Kai se koneen huohotus on normaalia ensinnäkin? Onko sitä öljyä jo ennen turboakin putkissa? Voihan siinä turbossa falskata tiivisteet. Oletko käyttänyt autoa pitkään tyhjäkäyntiä ja katsonut alkaako savuttamaan? Sököllä turbollahan se savuutus voi tulla pitkässä tyhjäkäynnissä esille.
ennen turboa ei öljyä näy ollenkaan, eli sieltä ei tule.

huohotus on toistaiseksi vedetty konepellin alle ulkoilmaan.. :roll: huohotusilma on suht normaalia, ei pukkaa juurikaan öljyä.

ja koneessa on aivan tuoreet öljyt (10W30)
JugiBoy kirjoitti:No jos mä nyt vastaan tähän, niin varmasti joku tietävämpi älähtää heti, että eipäs, mutta turbot puhaltaa aina jonkin verran öljyä läpi. Niin paine- kuin pakopuolelle.Satkun välijäähyssä on alapäässä jopa tulppa, josta päästetään sinne keertynyt öljy / kondennsivesi pois.
näin minäkin olen asian ymmärtänyt että aina pääsee öljyä hieman läpi, varsinkin vanhoissa laitteissa.
Viimeksi muokannut gls, To Maalis 30, 2006 22:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99tbo
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

on ainakin meikäläisen turbo vehkeissä tahtonut tuota öljyä jonniiverran tuonne putkistoon muodostua sekä saabissa ja vw:ssä,en ole sen antanut häiritä kun sitä ei paljoo tule ja kun ainakin uusissa mersuissa sitä tulee samallalailla.
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

99tbo kirjoitti:on ainakin meikäläisen turbo vehkeissä tahtonut tuota öljyä jonniiverran tuonne putkistoon muodostua sekä saabissa ja vw:ssä,en ole sen antanut häiritä kun sitä ei paljoo tule ja kun ainakin uusissa mersuissa sitä tulee samallalailla.
tosiaan, uusissa mersuissa näyttää tuota öljyä esiintyvän ahtoputkissa melko reilusti..

lisätään vielä että autolla ajetaan toistaiseksi todella lyhyttä pätkittäistä ajoa, eli lähinnä pihapyörittelyä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Pistä nyt vaan se huohotus takaisin minne se kuuluukin, eli ennen ahdinta.
Tuollainen sormella koittaen ympäriinsä rasvainen kerros on ihan normaalia ahtimen jälkeen vanhoissa romuissa kunhan ei lainehdi ja öljyä häviä savuttamiseen asti.

Savuttamisen saa varmemmin aikaan etenkin pitkissä täyskaasuvedoissa aikaan juurikin ohittamalla huohottimen ulkoilmaan. Itsekkin joskus omasin vääriä oletuksia asiasta, onneksi kokeneemmat korjasivat ja vielä perustelivat että mistä se johtuu.

Ja itse kysymykseen, että onko tuollainen öljymäärä normaalia ahtoputkistoissa: Ei ainakaan yhdessäkään ahdetussa jonka putkistoja olen roveltanut, ole ollut öljymäärä silmällä arvioiden yhtään tuon pienempi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

ja koneessa on aivan tuoreet öljyt (10W30)
Kai sentään synteettiset? Turbokoneissa taitaa olla vähän väärä paikka käyttää mineraaleja.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Jusau kirjoitti:
ja koneessa on aivan tuoreet öljyt (10W30)
Kai sentään synteettiset? Turbokoneissa taitaa olla vähän väärä paikka käyttää mineraaleja.
kyllä siellä toistaiseksi ihan mineraalit on. autohan on vm. -80 jolloin ei tuon parempia öljyjä ole ollutkaan.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ja silloin oli myös vaihtoväli 5000km eikä jälkikäytöstä varaa tinkiä. ;) Kannattaa muistaa se.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

gls kirjoitti:
Jusau kirjoitti:
ja koneessa on aivan tuoreet öljyt (10W30)
Kai sentään synteettiset? Turbokoneissa taitaa olla vähän väärä paikka käyttää mineraaleja.
kyllä siellä toistaiseksi ihan mineraalit on. autohan on vm. -80 jolloin ei tuon parempia öljyjä ole ollutkaan.. :wink:

Taisipa muuten olla.
Mobil 1 tuli myyntiin jo reilut 30 vuotta sitten (1973)... :wink:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=117181


Ei tulisi kyllä mieleeni laittaa turbovehkeeseen mineraalia.
Väärä paikka säästää.

Mitkähän lie Saabin suositukset aikanaan 70-luvun lopun turboissa?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Isolohko kirjoitti:
gls kirjoitti:
Jusau kirjoitti: Kai sentään synteettiset? Turbokoneissa taitaa olla vähän väärä paikka käyttää mineraaleja.
kyllä siellä toistaiseksi ihan mineraalit on. autohan on vm. -80 jolloin ei tuon parempia öljyjä ole ollutkaan.. :wink:

Taisipa muuten olla.
Mobil 1 tuli myyntiin jo reilut 30 vuotta sitten (1973)... :wink:

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=117181


Ei tulisi kyllä mieleeni laittaa turbovehkeeseen mineraalia.
Väärä paikka säästää.

Mitkähän lie Saabin suositukset aikanaan 70-luvun lopun turboissa?
suositukset B-moottorille:

Moottoriöljy SAE 10W30, SAE 10W40, tai 5W30. jos näitä viskositeettejä ei ole saatavissa niin:
SAE 15W40 tai 15W30.

nuo öljyt ovat tosiaan väliaikaiset, autoon pitäsi saada kilvet 3 kuukauden sisällä jotta pääsee liikenteeseen, sitä ennen laitetaan kunnon öljyt...kunhan saisin ne ensin pysymään sisällä.. :lol: tuo vuotokohta eli päätylevy on ainut kohta mihin en koneen kasauksen yhteydessä koskenut, ja näinhän siinä kävi, että vuotaa. on varmaan jonkun entisen omistajan jäljiltä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

tollasilla öljyillä hajotit varmaan turbosi kun annoit kenkää sille,kaverin 900 cd saabista meni tollasilla öljyillä uudehko turbo kun kenkäs sitä.karstoitti puslat ja renkaat siitä.oli kallis öljy kokeilu sille kun vaihdoin uuden turbon siihen.
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tuskinpa se synteettinen öljy mikään autuus ja välttämättömyys on. Onhan noita dieseleitä turbotettu jo vuosikymmeniä sitten eikä varmasti käytetty silloin eikä aina nytkään synteettisiä öljyjä.
Vastaa Viestiin