90:n lämppäri ongelma
90:n lämppäri ongelma
Moro!
Autona saab 90 -85, ongelmana on että keski- ja reunasuuttimista tulee parhaimmillaankin vain hoileata ilmaa, mistähän lähtisi etsimään vikaa? Tuulilasille kyllä tulee kuumaa ilmaa melko nopeasti, ja kuuman ilman tulo jatkuu lasille vaikka nuo keskimmäiset ilmasuulakkeet kääntäisi auki, joten lämppärin kennossa tuskin on vikaa. Vipu konetilasta on käännettynä winter-asentoon...
Autona saab 90 -85, ongelmana on että keski- ja reunasuuttimista tulee parhaimmillaankin vain hoileata ilmaa, mistähän lähtisi etsimään vikaa? Tuulilasille kyllä tulee kuumaa ilmaa melko nopeasti, ja kuuman ilman tulo jatkuu lasille vaikka nuo keskimmäiset ilmasuulakkeet kääntäisi auki, joten lämppärin kennossa tuskin on vikaa. Vipu konetilasta on käännettynä winter-asentoon...
saab 90 -85
Lämppärin kennon kotelossa, kennon alla on yleensä paksu kasa lehtiä, havunneulasia ja multaa, ellei ole tyhjennetty. Tämä moska peittää suuren osan kennon pinta-alasta, ja lämmitysteho vähenee.
Samalla saa tutkittua että se summer/winter-läppäsysteemi on kunnossa.
Samalla saa tutkittua että se summer/winter-läppäsysteemi on kunnossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Miten kuumaa noista keskisuuttimista ja isoista reunasuuttimista pitäis tulla?
Mä putsasin tuon kennon joku aikaa sitten, eikä tosiaan ollu vapaana lehdistä kuin joku kolmasosa.
Lisäksi vetäsin noi "winter-asennon" läpät ilmastointiteipillä kiinni, niin silti jäi aika haaleaksi.
Rupee vaan oleen sen verta lämpimiä kelejä että tarttis vielä lämmityshanan vaijeri korjata, ettei ihan läkähdy autoon.
Syksyllä ajelin +10asteessa lämmöt täysillä kun kenno oli tukkeessa eikä autossa ollu mitenkään erityisen lämmintä.
Mä putsasin tuon kennon joku aikaa sitten, eikä tosiaan ollu vapaana lehdistä kuin joku kolmasosa.
Lisäksi vetäsin noi "winter-asennon" läpät ilmastointiteipillä kiinni, niin silti jäi aika haaleaksi.
Rupee vaan oleen sen verta lämpimiä kelejä että tarttis vielä lämmityshanan vaijeri korjata, ettei ihan läkähdy autoon.
Syksyllä ajelin +10asteessa lämmöt täysillä kun kenno oli tukkeessa eikä autossa ollu mitenkään erityisen lämmintä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Keski- ja reunasuuttimethan on ne, mistä Summer-asennossa tulee suoraan ulkoilmaa ohi lämppärin kennon.
Ilmeisesti Winter-asento ainoastaan sulkee sen raitisilmatulon, mutta mitään uutta kanavaa kennolta tulevan lämpimän ilman kulkeutumiseksi näille suuttimille ei avata, vaan ilman oletetaan siirtyvän sivusuunnassa puhallinkotelossa. Tällä järjestelyllä ei saada mitään kovin suurta virtausta sivusuuttimiin, jos on auki paljon muita väljempiä kanavia.
Paras virtaus keski- ja sivusuuttimille saadaan kun suljetaan Defr tuulilasin kirkastuttua ja ehkä myös Vent jos varpaat ei palele. Jos keskisuuttimen säätövipu on hengissä niin että siitä saa väliasentoja, sitäkin voi säätää pikkuisen vähemmälle täysin auki -asennosta, niin sivusuuttimiin saadaan enemmän virtausta.
Omassa autossa konepellin avausvipu oli murjonut kuskin sivusuuttimelle tulevan pahviputken, laitoin tilalle pätkän jäykkää muoviputkea. Nyt kestää.
Mittailin äsken lämpötiloja eri suuttimista, kun mulla on nyt kulkenut autossa mukana digitaalinen sisälämpömittari.
Tuulilasille tuli yli 50 asteista ilmaa, meni yli mittarin näyttöalueen, tarkkaa lukemaa siis ei saatu. Keski- ja sivusuuttimille tuli 40-46 asteista, riippuen muiden vipujen asennoista. Sivusuuttimille asteen-pari viileämpää kuin keskelle.
Lämppärin puhallin oli täysillä. Matka kesti reilut 20 minuuttia, 13 km, joista ensimmäiset 4 km 80 km/h alueella, loput liikennevaloissa junnausta Helsingissä Mannerheimin tiellä ja Töölössä. Kotoa lähtiessä ulkolämpötila oli -14, perillä Kampissa lienee -10. Ennen liikkeellelähtöä auto oli tolpassa puolitoista tuntia, lohkolämmittimen lisäksi käytössä oli pikkuinen sisätilanlämmitin, joka ei tuossa ajassa vielä saanut kabiinia juuri plussan puolelle, toki sulatti tuulilasin.
Vaihdoin kuukausi sitten termostaatin 89-asteiseen Saabin alkuperäiseen. Aikaisemmalla 92-asteisella tarviketermarilla oli lämpenemisongelmia. Tuo vanha termari jälkeenpäin tarkastellessa kyllä näytti aukeavan hyvissä ajoin ennen 90 astetta
. Ja auto oli siis 99 -82.
Ilmeisesti Winter-asento ainoastaan sulkee sen raitisilmatulon, mutta mitään uutta kanavaa kennolta tulevan lämpimän ilman kulkeutumiseksi näille suuttimille ei avata, vaan ilman oletetaan siirtyvän sivusuunnassa puhallinkotelossa. Tällä järjestelyllä ei saada mitään kovin suurta virtausta sivusuuttimiin, jos on auki paljon muita väljempiä kanavia.
Paras virtaus keski- ja sivusuuttimille saadaan kun suljetaan Defr tuulilasin kirkastuttua ja ehkä myös Vent jos varpaat ei palele. Jos keskisuuttimen säätövipu on hengissä niin että siitä saa väliasentoja, sitäkin voi säätää pikkuisen vähemmälle täysin auki -asennosta, niin sivusuuttimiin saadaan enemmän virtausta.
Omassa autossa konepellin avausvipu oli murjonut kuskin sivusuuttimelle tulevan pahviputken, laitoin tilalle pätkän jäykkää muoviputkea. Nyt kestää.
Mittailin äsken lämpötiloja eri suuttimista, kun mulla on nyt kulkenut autossa mukana digitaalinen sisälämpömittari.
Tuulilasille tuli yli 50 asteista ilmaa, meni yli mittarin näyttöalueen, tarkkaa lukemaa siis ei saatu. Keski- ja sivusuuttimille tuli 40-46 asteista, riippuen muiden vipujen asennoista. Sivusuuttimille asteen-pari viileämpää kuin keskelle.
Lämppärin puhallin oli täysillä. Matka kesti reilut 20 minuuttia, 13 km, joista ensimmäiset 4 km 80 km/h alueella, loput liikennevaloissa junnausta Helsingissä Mannerheimin tiellä ja Töölössä. Kotoa lähtiessä ulkolämpötila oli -14, perillä Kampissa lienee -10. Ennen liikkeellelähtöä auto oli tolpassa puolitoista tuntia, lohkolämmittimen lisäksi käytössä oli pikkuinen sisätilanlämmitin, joka ei tuossa ajassa vielä saanut kabiinia juuri plussan puolelle, toki sulatti tuulilasin.
Vaihdoin kuukausi sitten termostaatin 89-asteiseen Saabin alkuperäiseen. Aikaisemmalla 92-asteisella tarviketermarilla oli lämpenemisongelmia. Tuo vanha termari jälkeenpäin tarkastellessa kyllä näytti aukeavan hyvissä ajoin ennen 90 astetta

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Olen huomannut kaikissa tuplayseissäni, että kestää ikuisuuden ennenkuin sivusuuttimista tulee lämmintä ilmaa. Ikäänkuin siellä olisi joku kylmän ilman varasto mikä kestää kulua pois ennenkuin lämmintä alkaa tulemaan. Mutta tosiaan se winter-läppä, yhdessä autossani läpän vaahtomuovitiiviste oli sulannut muodottomaksi ja muodostanut sellaisen möykyn jolloin läppä ei enää sulkeutunut hyvin ja jäi rako kylmän ilman puolelle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
nyt puhaltaa huomattavasti lämpöisempää ilmaa! Putsasin kotelosta roskat, oli varmaa 10 vuoden varasto törkyä sisällä. Lisäksi tiivistin ilmanohjainläpän uudestaan, vanhat vaahtomuoviset tiivisteet olivat kotelon pohjalla. Lopuksi vielä tiivistin koko kotelon kannen silikoonilla ennen takaisinasennusta.
Onkos muuten kukaan viritellyt minkäänlaista raitisilmasuodatinta 99 tai 90 saappiin? Kesällä joskus tahtoo tulla ikävästi roskia ja pölyä sisälle ajettaessa likaisissa olosuhteissa.
Onkos muuten kukaan viritellyt minkäänlaista raitisilmasuodatinta 99 tai 90 saappiin? Kesällä joskus tahtoo tulla ikävästi roskia ja pölyä sisälle ajettaessa likaisissa olosuhteissa.
saab 90 -85
Oli mulla viime kesän ajan raitisilmasuodatin:
Tonnarin raitisilmasuodatin (paksua öljyttyä suodatinharsoa) tukevaan hyönteisverkkoon käärittynä, ja leikattuna sopivaan kokooon niin että pysyi ilman kiinnitystä siinä ilmantuloritilän alla kotelon sisällä. Ei ainakaan haitannut menoa, mutta olisi kai pitänyt kiinnittää kunnolla ohivuotojen estämiseksi. Oli se kyllä mennyt jonkin verran mustaksi, eli oli hiukan toiminutkin.
Tonnarin raitisilmasuodatin (paksua öljyttyä suodatinharsoa) tukevaan hyönteisverkkoon käärittynä, ja leikattuna sopivaan kokooon niin että pysyi ilman kiinnitystä siinä ilmantuloritilän alla kotelon sisällä. Ei ainakaan haitannut menoa, mutta olisi kai pitänyt kiinnittää kunnolla ohivuotojen estämiseksi. Oli se kyllä mennyt jonkin verran mustaksi, eli oli hiukan toiminutkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
p33l0x kirjoitti:nyt puhaltaa huomattavasti lämpöisempää ilmaa!

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)