900 i 16 v tulpat?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ZonerMan
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 19:08

900 i 16 v tulpat?

Viesti Kirjoittaja ZonerMan »

Saab 900 i 16 v 2,1 l vuosimalli 1992, katalysaattori

Manuaali suosittelee NGK BCP 5EV tulppia (nykyinen koodi lienee BCP 5EVX). Ovat vaan HELEVETIN kalliita, 15 egee kappale :evil: Boschin vastaavat maksavat ihan yhtälailla.

Onko mitään muita vaihtoehtoja? Kävin Biltemassakin, mutta heilläkään ei näyttäisi olevan tuohon moottoriin sopivia tulppia.

Edellinen omistaja oli laittanut autoon NGK BCP 5ES-tulpat. Mitähän tuo S-kirjain lopussa tarkoittaa?
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Laita vaan ne NGK:T vaikka maksaakin,mut paras tulos kuitenkin on niillä.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

On se 5ES:kin ihan hyvä. S tarkoittaa normaalimallin 2,5 mm keskielektrodia.

http://www.stealth316.com/misc/ngk-partnumberkey.pdf

Tuolla on paljon linkkejä eri tulppavalmistajien taulukoihin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14767
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Nii,kiinnostas itteeki mikä ero on noilla 5EV/5EVX ja 5ES välillä on?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Onko sillä käytännön merkitystä?Noi toiminnan suhteen?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
ZonerMan
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 19:08

Viesti Kirjoittaja ZonerMan »

Kiitos! Onko kukaan löytänyt sopivia Bilteman tai mitä ne myy, niitä Eygemin tulppia? Niitä vaan ei taida olla platinakärkisiä? Mikähän tossa moottorissa vaatii sitä platinakärkeä?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihan sama mitkä siellä on ryssän bensalla saa vaihtaa max10tkm välein tulpat
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Mimmi kirjoitti:Kestoikä on platinalla moninkertainen.
Hyvä sitte,kun on just toi vaihto edessä. :saab:
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mä olen 2,1:ssäni käyttänyt aina noita suositeltuja NGK BCP 5EV tai EVX tulppia. Ei ole innostanut lähteä testailemaan halvempia, kun kerran näillä toimii nätisti eikä tarvii kauhean usein vaihtaa.
Ja jos hinta hirvittää, pitää muistaa että autoilun kokonaiskulut tällaisella vanhalla Saabilla on kuitenkin edulliset. Eipä arvonalenemat tai pääomakulut hirveästi rasita taloutta tämän hintaluokan autoissa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
perkijar
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 20:41

Viesti Kirjoittaja perkijar »

Mää tyrkkääsin ne tavalliset 5ES:t 10 tuhatta kilsaa sitten 900S matalapaineturboon ja nyt piti vaihtaa taas. Maksavat 20 egee kierros ilman platinaa eli 4-5 sarjaa saa vaihtaa platinoiden hintaan verrattuna. Eli 40-50 tuhatta pitäis pyyhkästä platinoilla samaan hintaan. Hyvin tuntuu taas motti toimivan kaikilla sylintereillä jopa. Kylä lähtee
ZonerMan
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 19:08

Viesti Kirjoittaja ZonerMan »

Ameriikan jenkeistä saapi saappiin halapoja tulppiva:

http://www.sparkplugs.com/results_app.a ... IA=1265699

Ihan noin mielenkiinnosta kattelin. Suomi on MAAILMAN kallein maa :evil:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Mimmi kirjoitti:Joku on kokeillut niitä eyquemeja ja pois ottanut aika hätäiseen.
mulla on nuo eyqumit ainoot jotka tuossa turbossa kestää ahtoja.. jotku 4-kärkiset ne oli, mallia en muista..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Juha96 kirjoitti:Mä olen 2,1:ssäni käyttänyt aina noita suositeltuja NGK BCP 5EV tai EVX tulppia. Ei ole innostanut lähteä testailemaan halvempia, kun kerran näillä toimii nätisti eikä tarvii kauhean usein vaihtaa.
Ja jos hinta hirvittää, pitää muistaa että autoilun kokonaiskulut tällaisella vanhalla Saabilla on kuitenkin edulliset. Eipä arvonalenemat tai pääomakulut hirveästi rasita taloutta tämän hintaluokan autoissa.
Olen tasan samaa mieltä... ja kyllä EVX:illä varmaan 40-50 tuhatta pyyhkäiseekin, kuten täällä myös kirjoiteltiin. Itse vaihdoin viimeksi 35 kohdalla, silminnähden ei ollut kulumaa elektrodeissa, kärkiväli oli kasvanut 0,1 mm. Uudet EVX:t tekivät koneen pirteämmäksi ja pehmeämmäksi käynniltään, tiedähäntä sitten, olisiko samaan päässyt pelkällä kärkkärinsäädöllä...
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mullakin 4tkm ajettuna noilla Eqyemin 4-kärkisillä kynttilöillä ja hyvin tuntuu kehräävän ja vetävän. Mitäs nuo makso, oisko ollu jotain 4€/kpl.. Olikohan malli joku F3+1 tms.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, La Huhti 08, 2006 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Multa huolto veloitti 8-venasen tulpista yhteensä 10e, kun vaihdatin ne 2004.

Mitkäköhän siellä on :lol:
Vastaa Viestiin