Oktaaniluku 900 2.1i 16V vm. 93
Oktaaniluku 900 2.1i 16V vm. 93
Arvoisat asiantuntijat,
käytättekö vastaavassa mallissa 95- vai 98-oktaanista polttoainetta ja onko käytännössä näillä vuosimalleilla/koneilla mitään väliä? Vanhoilla kaasarikoneilla 95:llä alkoi olla jälkikäyntiä vaikka oli avaimet taskussa (hieman liioitellen) mutta mitenkä tällä? En ole 95:tä kokeillut. Eräs kaveri kertoo käyttävänsä kumpaakin tankin kerrallaan. Olisiko järkeä vai jatkanko 98:lla ajelua hymy korvissa niinkuin tähänkin asti?
käytättekö vastaavassa mallissa 95- vai 98-oktaanista polttoainetta ja onko käytännössä näillä vuosimalleilla/koneilla mitään väliä? Vanhoilla kaasarikoneilla 95:llä alkoi olla jälkikäyntiä vaikka oli avaimet taskussa (hieman liioitellen) mutta mitenkä tällä? En ole 95:tä kokeillut. Eräs kaveri kertoo käyttävänsä kumpaakin tankin kerrallaan. Olisiko järkeä vai jatkanko 98:lla ajelua hymy korvissa niinkuin tähänkin asti?
9-5 2.0t -99 230 tkm (vaihdettu 04/2010)
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
Mä oon kans tankannut vähän vuoronperään 95:tä ja 98:ia, enemmän kuitenkin 95:tä. Jotkut väittävät, että 98:lla ajaminen olisi edullisempaa pienemmän kulutuksen takia. Ajossa on ole juurikaan huomannut eroa eri oktaanisilla bensoilla, eikä jälkikäyntiäkään ole, kun kerran on sähköinen ruiskutus.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Re: Oktaaniluku 900 2.1i 16V vm. 93
No älä. Ei taida hymy yhtään hyytyä vaikka 95:lla rupeat ajamaan.. Ei tuossa ole mitään hyötyä käyttää ysikasia. Omaan mieleeni se ei koskaan juolahtaisikaan.. (Täyspaine-turboissa vaan, kesärenkailla.)ILe kirjoitti:..jatkanko 98:lla ajelua hymy korvissa niinkuin tähänkin asti?
Minun -92:ssa olen aina käyttänyt 95E:tä. Yhtenä hellekesänä tuli nakutusongelmaa, ja sama nakutus jatkui ilmojen viilennyttyäkin. En harkinnut korkeampioktaanisen käyttöön siirtymistä, vaan tutkin nakutusanturin ja syttyboxin. Epäselväksi jäi, kummassa vika oli, mutta toistasataa tuhatta olen ajanut nyt uudella anturilla ja vanhalla boxilla.
Voipi olla, että nakuanturin kiristysmomentilla ja suunnalla on paljon merkitystä. Ei nakuta enää. Eikä ole koskaan ollut jälkikäyntiä.
Mielestäni kulku on ihan riittävää 95:llä, kiihtyvyys pesee useimmat 1,6-litraiset vanhoilla päivilläkin ja monet 2-litraiset. Olen ajanut kovimmillaan mittarin mukaan 180 eikä ollut kaasu pohjassa. Kulutus on alimmillaan ollut kesäisessä matka-ajossa siinä 8 l/100km. Jos köröttelee 80 km/h niin pääsee 7,5 tuntumaan. Talvella kuluu 8,8-9,5, paukkupakkasilla vie kympin.
En ole kokeillut 98:a, mutta en oikein näe siihen syytä.
Voipi olla, että nakuanturin kiristysmomentilla ja suunnalla on paljon merkitystä. Ei nakuta enää. Eikä ole koskaan ollut jälkikäyntiä.
Mielestäni kulku on ihan riittävää 95:llä, kiihtyvyys pesee useimmat 1,6-litraiset vanhoilla päivilläkin ja monet 2-litraiset. Olen ajanut kovimmillaan mittarin mukaan 180 eikä ollut kaasu pohjassa. Kulutus on alimmillaan ollut kesäisessä matka-ajossa siinä 8 l/100km. Jos köröttelee 80 km/h niin pääsee 7,5 tuntumaan. Talvella kuluu 8,8-9,5, paukkupakkasilla vie kympin.
En ole kokeillut 98:a, mutta en oikein näe siihen syytä.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Re: Oktaaniluku 900 2.1i 16V vm. 93
Kaasarikoneessa laitoin kanssa välillä 98 bensaa , Saman ongelman takia.ILe kirjoitti:Arvoisat asiantuntijat,
Vanhoilla kaasarikoneilla 95:llä alkoi olla jälkikäyntiä vaikka oli avaimet taskussa (hieman liioitellen) mutta mitenkä tällä?
Ruiskuihin en ole ikinä tankannut 98 bentsiiniä.
Tossa ruiskussa tankkaat aivan turhaan tuota kalliimpaa ainetta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Itse olen tankannut kaasutinvehkeeseen 98:a Nesteeltä.
Jos tankkaan muilla asemilla, niin pistän tankkiin 95:a.
Muutamassa järkyssä ylämäessä on tuntunut olevan eroa sillä onko tankissa Nesteen 98:a vai halpa-aseman 95:sta. Toisaalta halpa-asemien 95:n ja 98:n välillä en ole huomannut eroa.
Nämä erot on tietty persdynolla mitattuja, "musta tuntuu" -eroja.
Voi myös olla, että jos kääntäisin kaasuttimen ruuvia rikkaammalle, erot katoaisivat. En vain ole viitsinyt koskea ko. aparaattiin, kun pakokaasutestauksessa kehuivat päästöjen olevan täysin tehdasarvoissa, ja juuri vuotta aiemmin kaasutinhuolto rukkasi kaasutinta.
Jos tankkaan muilla asemilla, niin pistän tankkiin 95:a.
Muutamassa järkyssä ylämäessä on tuntunut olevan eroa sillä onko tankissa Nesteen 98:a vai halpa-aseman 95:sta. Toisaalta halpa-asemien 95:n ja 98:n välillä en ole huomannut eroa.
Nämä erot on tietty persdynolla mitattuja, "musta tuntuu" -eroja.
Voi myös olla, että jos kääntäisin kaasuttimen ruuvia rikkaammalle, erot katoaisivat. En vain ole viitsinyt koskea ko. aparaattiin, kun pakokaasutestauksessa kehuivat päästöjen olevan täysin tehdasarvoissa, ja juuri vuotta aiemmin kaasutinhuolto rukkasi kaasutinta.
Näin varmasti, kun homma oikein tehdään. Itse seurailin kaasarilla kulutusta riittävän pitkään sekä 95:lla että 98:lla, ja totesin että 98:lla kuluttaa vähemmän ja kulkee paremmin. Sytkän säädöt oli sitten mitä oli.Aksu900 kirjoitti: Kaasarimallissa pitäs ite säätää sytkää aikasemmalle 98lla ajettaessa että siitä sais hyödyn irti.
Kulutusero oli muistaakseni sellainen, että parin sentin litrahintaero 95:en ja 98:n välillä ei tuntunut käytännössä missään.
Saman olen huomannut itsekin omassa kaasarisatkussa. 98:lla vastaa kaasuun paljon paremmin ja myös kulkee hiukan paremmin, eli lyhyesti sanottuna on huomattavasti mukavampi ajaa.okaalto kirjoitti:Näin varmasti, kun homma oikein tehdään. Itse seurailin kaasarilla kulutusta riittävän pitkään sekä 95:lla että 98:lla, ja totesin että 98:lla kuluttaa vähemmän ja kulkee paremmin. Sytkän säädöt oli sitten mitä oli.Aksu900 kirjoitti: Kaasarimallissa pitäs ite säätää sytkää aikasemmalle 98lla ajettaessa että siitä sais hyödyn irti.
Kulutusero oli muistaakseni sellainen, että parin sentin litrahintaero 95:en ja 98:n välillä ei tuntunut käytännössä missään.
Kulutus ei myöskään "pompsahda" samanlaisesti kuin 95:lla ajeltaessa, jos innostuu hiukan polkemaan.
Edit: mitenköhän tämä liittyi alkuperäiseen aiheeseen
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Mä oon ajanu ainakin 100tkm 92okt ja hyvin pelaa,siis satkuilla no myös osan tonnarilla.
Turbo tonnarissa huomas että se halus parempaa apc tiputteli kesähelteellä vähän ahtoja 92 oktaanisella,no ohjekirjahan sanoo että 91okt riittää.
Kaasarisatkuissa vähän rikkaamalle no 16v malleissa ei mitään välii.
Turbo tonnarissa huomas että se halus parempaa apc tiputteli kesähelteellä vähän ahtoja 92 oktaanisella,no ohjekirjahan sanoo että 91okt riittää.
Kaasarisatkuissa vähän rikkaamalle no 16v malleissa ei mitään välii.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159