900 i16 ´91 sähköhäröä...(Toimii taas!!)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

kp60 kirjoitti: Olisko kellään ohjetta miten sais kampiakselin asentotunnistimen mitattua? Jos joku viittis vaikka mitata omasta autosta minkälaisia vastusarvoja pitäis näyttää kun moottoria pyörittää ja mistä navasta.
Täältä löytyi hall-anturin testaus ohjeet:

EZK-crank test
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

...jatkuu jälleen. Eli uusi sytytysmoduuli (tarvikeosa, 25€ Bosch osalle kertoivat listahinnaksi jotain 130€ ja tingitty 105€!! ) paikoilleen ja sama vika jatkuu.

Nyt sitten aloin itsekkin tutkia hall anturia. Bentleyn mukaan EZK-yksiköltä mitataan navoista 20(-) ja 24(+) josta pitäis löytyä jännitettä 0,3v tai yli 3v riippuen anturin asemasta.

Hahaa, täällähän se bugi majailee. Eli heti kun sai vian päälle (käyttämällä auto lämpimäksi ja odottaen että sammuu) jäi hall-anturin jännite näyttämään 4,9V asemasta riippumatta. Mutta kun pidin mittaria kiinni niin yks-kaks yllättäin napsahti jännite 0,3v:n. Eli anturi alkoi toimia.
Uutta starttia ja sama homma. Koneen käydessä normaalisti näytti dc-jännitettä 3,4v

Toistin testin pari kertaa, sekä vielä koneen jäähdyttyä tarkastin "toimivan" anturin toiminnan. Käyttäytyi siten, että näytti joko 4,9v tai 0,3v riippuen koneen asennosta. Testataan mittaamalla EZK:n liittimen takapuolelta, autossa virta päällä ja pyörittäen konetta käsin.

Eli ei muuta kuin Hall-anturin vaihtoon seuraavaksi. Onkohan paha homma? Kampiakselin hihnapyörä täytynee irroittaa ja sitten anturi vaihtoon? Mitään sudenkuoppia?
Arvelen alla olevasta Motonetin listasta tummennetun olevan oikea anturi :roll:

900 79--80 Induktiivianturi. . . . . . . . . . . . . . . . 10-9027 11.90 ???
900 81--87 Hall-anturi+pohjalevy. . . . . . . . . . . . . . 10-9041 39.50 ???
900 88--93 Hall-anturi+pohjalevy+sakarahelma. . . . . . . . 10-9045 39.00 ???
900 81--93 pelkkä sakarahelma. . . . . . . . . . . . . . . 10-9035 4.00 ???
900-16V 84--85 Hall-anturi+levy+pyörrin+sakarahelma. . . . 10-9080 39.50 ???
900-16V 86-- Hall-anturi+levy+pyörrin+sakarahelma. . . . . 10-9057 39.50 ???
900-Turbo16 84--85 Hall+levy+pyörrin+sakarahelma. . . . . . 10-9081 43.50 ???
900-Turbo16 86--89 Hall+levy+pyörrin+sakarahelma. . . . . . 10-9046 39.00 ???
900-Turbo16 90--93 Hall+levy+pyörrin+sakarahelma. . . . . . 10-9083 43.50 ???
Viimeksi muokannut Marko A, Ma Huhti 10, 2006 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jotenkin nuo kaikki, missä mainitaan olevan pohjalevy mukana kuulostavat olevan menossa virranjakajan sisään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Mulla pitäs olla tuola 2.1i koneesta toimiva anturi tuola jos kiinnostaa? Anturi on ollu lämpösessä tallissa hyllyllä pari vuotta, mutta toimivasta koneesta purettu...
Patarauta on påp.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Toki mieluusti toimiva käytetty kelpaisi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
kp60
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 16:47

Viesti Kirjoittaja kp60 »

Moro!! Kiitokset ohjeista!!! Joo, sitä sitä "vahvistinta" tarkoitin. Ei tosiaan auttanut. Täytyy koittaa mittailla tota hall anturia jos vika olis siinä. Ihmeellisesti kun on virrat päällä niin yhtä-äkkiä saattaa moottori pyörähtää ja kaiken maailman releet napsahtelee...
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Huh. Tänään painittiin seuraava matsi Saabin kanssa 8O

Elikkäs toinen Hall-anturi on nyt asennettu. Huomenna varmaan pääsee koettamaan autoa "tulille", kunhan saa remmit ja muut irti revityt liitokset asenneltua.

Itse anturin vaihto oli aika suoraviivainen.
Laturin ja ohj.tehostajan remmit irti, akun - johto irti, 27mm isolla avaimella ja kauhealla jatkovarrella
kampesin hihnapyörän pultin auki. Nelonen silmässä, kun ei ole sopivaa työkalua vauhtipyörälle, eikä apumiehiä pönkäämässä vauhtipyörää. Onnistui kyllä, mutta hieman "ranetusta" meinas olla :roll:
Akselin stefakin oli hyvässä kunnossa, liekö jo joskus vaihdettu en tiedä. Hihnapyörän "välikumit" oli aika p..stä, ois kannattanut vaihtaa koko pyörä vaan kun ei ollut osia. Itse Hall anturi on kiinni 2* 20-torx-ruuvilla, eikä edes pahassa paikassa kun nousee koneen päälle ja kurkistaa siitä vesipumpun ylitse... Hyvät valot on tarpeen!

ja tarina jatkuu...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

No niin. Taas on iivari ajossa! Siinähän se vika piileskeli, Hall anturin muodossa. Nim. PelleP osui siis oikeaan arviossaan! Ystävälliseltä harrastajalta löytyi toimiva käytetty osa aseveli hintaan ja taas mennään.

Aluksi meinas kylmätä kun koeajolle lähdin. Vedot aivan hukassa ja tuntui että sammuu jos enempi painoi kaasua. Kolmosella ei jaksanut vetää ollenkaan vaan tupeksi ja yskähteli pahemman kerran. Sitten tuli mieleen, että urbaanilegendan mukaan Saab ei siedä tarvike syttymoduulia... Kokeilimpa alkuperäisellä Bosch osalla uudemman kerran.. Kyllä lähtee, nimittäin kaikki yskähtelyt tupeksinnat. Aivan tosi! Eli tarvike oli Blue Line JA-8012 ignition module, joka ei varmasti toimi oikein i16 Saabissa!
Ei kannata edes kokeilla.

Summasummarum, jos auto alkaa sammahdella yllättäin kuin avaimesta sammutettuna, eikä lähde käyntiin kuin tovin jäähdyttelyn jälkeen voi vika olla Hall anturissa. Tässä tilanteessa vika päällä ei kierroslukumittarissa ole mitään elämään kun yrittää startata. Eli se on aika hyvä diagnoosi apu. Anturi on em. ohjeiden perusteella suhteellisen helppo ja nopea mitata toimiiko oikein, tarvitaan perus yleismittari.

Mun tapauksessa ikä tuli täyteen 251tkm kohdalla, ja malli on i16´91.
Lämmettyään alkoi vikoilla.

Että semmosta sillä kertaa... :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin