matkakertomus saapin hakureissusta
matkakertomus saapin hakureissusta
Bongasin tovi sitten erään klubilaisen myyntilmotuksen foorumilta vanhasta kunnon 900 C:stä ja auton kuvia katseltuani mietin että nyt on helmikuntonen saappi tarjolla. Hetken harkinnan jälkeen soitin myyjälle, kyselin autosta, tinkasin ja sovin kaupat autoa näkemättä. Ehtona oli että auto oli muuten kaikin puolin kunnossa. Helsinkiläisenä aloin miettimään vaihtoehtoja miten pääsisin kätevästi Kokkolasta autoa hakemaan. Finskin lento vaikutti ainoalta järkevältä vaihtoehdolta ja satuin saamaan lennon muutamien kikkailujen jälkeen ilmaiseksi
Sovin tulevani hakemaan autoa lauantaina. Siihen asti oli arvottava mitä tuli ostettua. Lauantain vihdoin koittaessa suunnistin johtotähden kyydissä helsinki-vantaalle. Kuljettaja ei oikein tuntunut ymmärätävän miksi 17 vuotta vanhaa saapia pitää kokkolasta lentokoneella lähteä hakemaan. Mokoma vääräuskoinen!
Kentällä ilokseni huomasin että matka tulisi taittumaan aeron kyydissä. Mikäs sen mukavampaa!
Harmaan pilvimassan läpi noustessa alkoi aurinkokin paistamaan. Luotettavuus tässä aerossa ei ollut samalla tasolla kuin maanteillä kiitävissä saapeissa. Potkuri näet pysähteli silloin tällöin
Kokkola-Pietarsaaren kentällä olikin myyjä jo odottamassa innokasta ostajaa puhtautta kiiltävällä 9-3:llaan. Matka autotallille, jossa "C" oli suojassa aurongolta ja sateelta taittui nätisti vääntävän turbomoottorin voimin. Kokkolassa oli nätti puotasää. Kaikki merkit viittasivat siihen, että tänään tedään vielä löytöjä
Ensikatsauksella ja lyhyen koeajon perusteella olin myyty. Kauppojen teko oli väistämätöntä. Pullakahvien äärellä täyttelimme kauppa-asiakirjat ja hoidimme maksun kätevästi netin välityksellä. Sekä myyjä että hänen vanhempansa olivat todella ystävällisiä ja taloon olisi jäänyt mielellään turinoimaan pidemmäksikin aikaa. Halu päästä C:n rattiin oli kuitenkin kova. Kiitosten jälkeen koeajosta vielä lämmin C lähti nätisti käyntiin, heitin tavarani lähes uutta vastaavalle takapenkille ja pitkä kotimatka voitiin aloittaa.
Ajattelin heti ottaa tankin täyteen, jotta pitkään kestävää ajonautintoa ei tarvitsisi keskeyttää koko matkan aikana, mikäli siltä tuntuisi. Uuden omistajan aikaiset ensimmäiset hörpyt C sai Tebiksen kylmähanasta
Juomatauon jälkeen suunnattiin pois keskusta-alueelta ja C pääsi maantien makuun. Siellä se tuntui viihtyvän hyvin. Muutama hitaammin tapeertanut sukulainenkin tuli ohitettua Isännän toisen saapiin verrattuna C on tosin huomattavasti hitaampi, joskin erityisesti huonokuntoisella tiellä huomattavasti mukavampi.
Matkalla tuli nähtyä pohjanmaan luotisuoraa banaa.
Vettäkin tuli kun lähestyttiin etelää.
Joskus tulee otettua kuvia paikoista, joissa olisi viisaampaa keskittyä ajamiseen....
Matkalla ei malttanut pysähtyä muuta kuin määrämien merkkien kohdilla. Nälkä alkoi painamaan kuskia hyvistä kahvipullista huolimatta, mutta taukoa ei jaksanut pitää. Lämpöä riitti ja C:n penkeillä ei pakarat pääse puutumaan pidempääkään matkaa tehdessä.
450 kilometeriä myöhemmin, illan hämärtyessä, saavuttiin paikkaa, jossa C:n oli määrä lepäillä seuraavat 2 yötä.
Hyvin levätyn viikonlopun jälkeen päästiin heti tosi toimiin. Tällä kertaa suuntana oli lahti... C suunnitelee tulevansa Keimolan potkiaisiin tovereitaan tervehtimään, kun isäntä vaan kerkiää lähtemään mukaan
Joo-o, tulipas lapsellista tekstiä, mutta oli kerrassaan ikimuistoinen auton ostoreissu. Suuret kiitokset vaan Miikalle ja hänen vanhemmilleen!
-S
Sovin tulevani hakemaan autoa lauantaina. Siihen asti oli arvottava mitä tuli ostettua. Lauantain vihdoin koittaessa suunnistin johtotähden kyydissä helsinki-vantaalle. Kuljettaja ei oikein tuntunut ymmärätävän miksi 17 vuotta vanhaa saapia pitää kokkolasta lentokoneella lähteä hakemaan. Mokoma vääräuskoinen!
Kentällä ilokseni huomasin että matka tulisi taittumaan aeron kyydissä. Mikäs sen mukavampaa!
Harmaan pilvimassan läpi noustessa alkoi aurinkokin paistamaan. Luotettavuus tässä aerossa ei ollut samalla tasolla kuin maanteillä kiitävissä saapeissa. Potkuri näet pysähteli silloin tällöin
Kokkola-Pietarsaaren kentällä olikin myyjä jo odottamassa innokasta ostajaa puhtautta kiiltävällä 9-3:llaan. Matka autotallille, jossa "C" oli suojassa aurongolta ja sateelta taittui nätisti vääntävän turbomoottorin voimin. Kokkolassa oli nätti puotasää. Kaikki merkit viittasivat siihen, että tänään tedään vielä löytöjä
Ensikatsauksella ja lyhyen koeajon perusteella olin myyty. Kauppojen teko oli väistämätöntä. Pullakahvien äärellä täyttelimme kauppa-asiakirjat ja hoidimme maksun kätevästi netin välityksellä. Sekä myyjä että hänen vanhempansa olivat todella ystävällisiä ja taloon olisi jäänyt mielellään turinoimaan pidemmäksikin aikaa. Halu päästä C:n rattiin oli kuitenkin kova. Kiitosten jälkeen koeajosta vielä lämmin C lähti nätisti käyntiin, heitin tavarani lähes uutta vastaavalle takapenkille ja pitkä kotimatka voitiin aloittaa.
Ajattelin heti ottaa tankin täyteen, jotta pitkään kestävää ajonautintoa ei tarvitsisi keskeyttää koko matkan aikana, mikäli siltä tuntuisi. Uuden omistajan aikaiset ensimmäiset hörpyt C sai Tebiksen kylmähanasta
Juomatauon jälkeen suunnattiin pois keskusta-alueelta ja C pääsi maantien makuun. Siellä se tuntui viihtyvän hyvin. Muutama hitaammin tapeertanut sukulainenkin tuli ohitettua Isännän toisen saapiin verrattuna C on tosin huomattavasti hitaampi, joskin erityisesti huonokuntoisella tiellä huomattavasti mukavampi.
Matkalla tuli nähtyä pohjanmaan luotisuoraa banaa.
Vettäkin tuli kun lähestyttiin etelää.
Joskus tulee otettua kuvia paikoista, joissa olisi viisaampaa keskittyä ajamiseen....
Matkalla ei malttanut pysähtyä muuta kuin määrämien merkkien kohdilla. Nälkä alkoi painamaan kuskia hyvistä kahvipullista huolimatta, mutta taukoa ei jaksanut pitää. Lämpöä riitti ja C:n penkeillä ei pakarat pääse puutumaan pidempääkään matkaa tehdessä.
450 kilometeriä myöhemmin, illan hämärtyessä, saavuttiin paikkaa, jossa C:n oli määrä lepäillä seuraavat 2 yötä.
Hyvin levätyn viikonlopun jälkeen päästiin heti tosi toimiin. Tällä kertaa suuntana oli lahti... C suunnitelee tulevansa Keimolan potkiaisiin tovereitaan tervehtimään, kun isäntä vaan kerkiää lähtemään mukaan
Joo-o, tulipas lapsellista tekstiä, mutta oli kerrassaan ikimuistoinen auton ostoreissu. Suuret kiitokset vaan Miikalle ja hänen vanhemmilleen!
-S
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Tämä oli se noin 150tkm ajettu C?
Tyylikkään näköinen maalipinta, ja jos on hyvin pidetty ja huollettu, niin varmaan erittäin luotettava auto.
Kyllä itsekin taisin harkita juuri tätä yksilöä, mutta sitten kuvat katosivat yllättäin. Nyt syykin selvisi
Mielenkiintoista, että tässäkin autossa lämmöt (tai lämpömittari) käyttäytyy samalla tavalla kuin mullakin. Eli lämmöt on talvella matka-ajossa hitusen alle puolen välin.
Tyylikkään näköinen maalipinta, ja jos on hyvin pidetty ja huollettu, niin varmaan erittäin luotettava auto.
Kyllä itsekin taisin harkita juuri tätä yksilöä, mutta sitten kuvat katosivat yllättäin. Nyt syykin selvisi
Mielenkiintoista, että tässäkin autossa lämmöt (tai lämpömittari) käyttäytyy samalla tavalla kuin mullakin. Eli lämmöt on talvella matka-ajossa hitusen alle puolen välin.
Hyvä kirjoitus, näitä on hauska lukea.
Onnittelut hienosta autosta!
Onnittelut hienosta autosta!
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Voin laittaa lisää kuvia, kun saan puunattua tuon kuvauskuntoon . Huomenna ois voinu Keimolassa piipahtaa, mutta tällä viikolla ei potkiaisia taida olla tiedossa (EDIT: aika ymmärrettävästä syystä...).Juha96 kirjoitti:Huikean kaunis 900! Uudeksi voisi luulla. Olis kiva nähdä enemmänkin kuvia tuosta
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Tarviketermarin kanssa näin on yleensä. Sama ilmiö oli minullakin, kun oli Wahler, mutta sitten ostin alkuperäisen made in England ja lämmöt on sen jälkeen olleet kai kymmenen vuotta samalla termarilla kesät talvet siinä keskellä. Ja lämpöä piisaa myös lämppärissä yli oman tarpeen...tai ei täällä ole ollut juurikaan yli -35C viime vuosina.saab900c kirjoitti: Mielenkiintoista, että tässäkin autossa lämmöt (tai lämpömittari) käyttäytyy samalla tavalla kuin mullakin. Eli lämmöt on talvella matka-ajossa hitusen alle puolen välin.
# 419 Vesa Pohjalainen
mistäs tuollaiseen johtopäätökseen päädyit? potkiaiset syntyy siitä kun eka saab ajaa paikallesmuurine kirjoitti: Huomenna ois voinu Keimolassa piipahtaa, mutta tällä viikolla ei potkiaisia taida olla tiedossa (EDIT: aika ymmärrettävästä syystä...).
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=37811
vaikken noissa säännöllisesti käy, niin mun tietoon ei ole ainakaan tullut että kertaakaan noi olisi jätetty väliin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Viime potkiaisissa sain hyviä neuvoja C:n kaasarin kunnon tarkastamiseksi. Lisäsin ATF-öljyä kaasariin, ehkä hieman liikakin, mutta samalla huomasin että yksi letku (liekö joku alipaine tms.) oli irronnut kokonaan paikaltaan. Pää takaisin kiinni ja kylmäkäynti rauhoittui kummasti. Nopea kepitys maantiellä paljasti C:n vetävän varmaan niin hyvin kuin on tarkoitus. Enää ei nyi/arvo kunnolla kiihdytettäessä. Lähden vielä mökillä käymään niin selviää tippuuko toi 10:n maantiekulutus pienemmäksi. Kiitokset kaikille neuvoista! Erityisesti itseäni hieman vanhemmalle 9-tontun kuljettajalle.
900 T16 Aero -84
#2673
#2673