Oktaaniluku 900 2.1i 16V vm. 93

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ILe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 12:59

Oktaaniluku 900 2.1i 16V vm. 93

Viesti Kirjoittaja ILe »

Arvoisat asiantuntijat,

käytättekö vastaavassa mallissa 95- vai 98-oktaanista polttoainetta ja onko käytännössä näillä vuosimalleilla/koneilla mitään väliä? Vanhoilla kaasarikoneilla 95:llä alkoi olla jälkikäyntiä vaikka oli avaimet taskussa (hieman liioitellen) mutta mitenkä tällä? En ole 95:tä kokeillut. Eräs kaveri kertoo käyttävänsä kumpaakin tankin kerrallaan. Olisiko järkeä vai jatkanko 98:lla ajelua hymy korvissa niinkuin tähänkin asti?
9-5 2.0t -99 230 tkm (vaihdettu 04/2010)
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Mä oon kans tankannut vähän vuoronperään 95:tä ja 98:ia, enemmän kuitenkin 95:tä. Jotkut väittävät, että 98:lla ajaminen olisi edullisempaa pienemmän kulutuksen takia. Ajossa on ole juurikaan huomannut eroa eri oktaanisilla bensoilla, eikä jälkikäyntiäkään ole, kun kerran on sähköinen ruiskutus.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Oktaaniluku 900 2.1i 16V vm. 93

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ILe kirjoitti:..jatkanko 98:lla ajelua hymy korvissa niinkuin tähänkin asti?
No älä. Ei taida hymy yhtään hyytyä vaikka 95:lla rupeat ajamaan.. :) Ei tuossa ole mitään hyötyä käyttää ysikasia. Omaan mieleeni se ei koskaan juolahtaisikaan.. (Täyspaine-turboissa vaan, kesärenkailla.)
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Minun -92:ssa olen aina käyttänyt 95E:tä. Yhtenä hellekesänä tuli nakutusongelmaa, ja sama nakutus jatkui ilmojen viilennyttyäkin. En harkinnut korkeampioktaanisen käyttöön siirtymistä, vaan tutkin nakutusanturin ja syttyboxin. Epäselväksi jäi, kummassa vika oli, mutta toistasataa tuhatta olen ajanut nyt uudella anturilla ja vanhalla boxilla.
Voipi olla, että nakuanturin kiristysmomentilla ja suunnalla on paljon merkitystä. Ei nakuta enää. Eikä ole koskaan ollut jälkikäyntiä.

Mielestäni kulku on ihan riittävää 95:llä, kiihtyvyys pesee useimmat 1,6-litraiset vanhoilla päivilläkin ja monet 2-litraiset. Olen ajanut kovimmillaan mittarin mukaan 180 eikä ollut kaasu pohjassa. Kulutus on alimmillaan ollut kesäisessä matka-ajossa siinä 8 l/100km. Jos köröttelee 80 km/h niin pääsee 7,5 tuntumaan. Talvella kuluu 8,8-9,5, paukkupakkasilla vie kympin.

En ole kokeillut 98:a, mutta en oikein näe siihen syytä. :D :D
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
eke
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 04:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja eke »

95eetä tulee itekkin tankattua joka kerta..
Saab 900T16 classic käyttöauto
Saab 900s -90 varaosa-auto
Saab 900c -86 mökkiauto
#3014
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Joo, 95E:tä käytän (2.1i 16V -93). Muistan että edesmenneessä (2.0i 8V -86) käytettiin 98E:tä kun se kävi sillä paremmin.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
ernotam
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Kesä 16, 2005 21:06
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja ernotam »

95E:tä laitan tankkiin joka kerta. Kerran kesällä koitin yhden tankillisen 98:a, eroa en huomannut tehoissa enkä kulutuksessa. Auto 2.1L 16v vm. 1993.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Oktaaniluku 900 2.1i 16V vm. 93

Viesti Kirjoittaja moksu »

ILe kirjoitti:Arvoisat asiantuntijat,
Vanhoilla kaasarikoneilla 95:llä alkoi olla jälkikäyntiä vaikka oli avaimet taskussa (hieman liioitellen) mutta mitenkä tällä?
Kaasarikoneessa laitoin kanssa välillä 98 bensaa , Saman ongelman takia.
Ruiskuihin en ole ikinä tankannut 98 bentsiiniä.

Tossa ruiskussa tankkaat aivan turhaan tuota kalliimpaa ainetta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuossa myllyssa ihan 50/60 kumpaa tankkaa. 95 karvan halvempaa mutta se syö sitä pikkusen enempi. Joten ei auta ko testailla ja laskeskella kumpi tulee edullisemmaksi. ;)

Muutoin kone pelaa molemmilla ja harvemmin ruiskupelit oikein raakasti jälkikäy. :D
Aki Peltola #1132
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Itse olen tankannut kaasutinvehkeeseen 98:a Nesteeltä.

Jos tankkaan muilla asemilla, niin pistän tankkiin 95:a.

Muutamassa järkyssä ylämäessä on tuntunut olevan eroa sillä onko tankissa Nesteen 98:a vai halpa-aseman 95:sta. Toisaalta halpa-asemien 95:n ja 98:n välillä en ole huomannut eroa.

Nämä erot on tietty persdynolla mitattuja, "musta tuntuu" -eroja.

Voi myös olla, että jos kääntäisin kaasuttimen ruuvia rikkaammalle, erot katoaisivat. En vain ole viitsinyt koskea ko. aparaattiin, kun pakokaasutestauksessa kehuivat päästöjen olevan täysin tehdasarvoissa, ja juuri vuotta aiemmin kaasutinhuolto rukkasi kaasutinta.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Juu kaasarimalli erikseen mutta 16v ruiskumalli säätää sytkän kohilleen automaattisesti jolloin saadaan 98:lla pikkusen enempi tehoja ja pienempi kulutus.

Kaasarimallissa pitäs ite säätää sytkää aikasemmalle 98lla ajettaessa että siitä sais hyödyn irti.
Aki Peltola #1132
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Aksu900 kirjoitti: Kaasarimallissa pitäs ite säätää sytkää aikasemmalle 98lla ajettaessa että siitä sais hyödyn irti.
Näin varmasti, kun homma oikein tehdään. Itse seurailin kaasarilla kulutusta riittävän pitkään sekä 95:lla että 98:lla, ja totesin että 98:lla kuluttaa vähemmän ja kulkee paremmin. Sytkän säädöt oli sitten mitä oli.

Kulutusero oli muistaakseni sellainen, että parin sentin litrahintaero 95:en ja 98:n välillä ei tuntunut käytännössä missään.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

okaalto kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti: Kaasarimallissa pitäs ite säätää sytkää aikasemmalle 98lla ajettaessa että siitä sais hyödyn irti.
Näin varmasti, kun homma oikein tehdään. Itse seurailin kaasarilla kulutusta riittävän pitkään sekä 95:lla että 98:lla, ja totesin että 98:lla kuluttaa vähemmän ja kulkee paremmin. Sytkän säädöt oli sitten mitä oli.

Kulutusero oli muistaakseni sellainen, että parin sentin litrahintaero 95:en ja 98:n välillä ei tuntunut käytännössä missään.
Saman olen huomannut itsekin omassa kaasarisatkussa. 98:lla vastaa kaasuun paljon paremmin ja myös kulkee hiukan paremmin, eli lyhyesti sanottuna on huomattavasti mukavampi ajaa.

Kulutus ei myöskään "pompsahda" samanlaisesti kuin 95:lla ajeltaessa, jos innostuu hiukan polkemaan.

Edit: mitenköhän tämä liittyi alkuperäiseen aiheeseen :oops:
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mä oon ajanu ainakin 100tkm 92okt ja hyvin pelaa,siis satkuilla no myös osan tonnarilla.
Turbo tonnarissa huomas että se halus parempaa apc tiputteli kesähelteellä vähän ahtoja 92 oktaanisella,no ohjekirjahan sanoo että 91okt riittää.

Kaasarisatkuissa vähän rikkaamalle no 16v malleissa ei mitään välii.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
uubi
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 23:04
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja uubi »

vain ja ainoastaan 95 E ,no problem.
900i 2.1 16v -92 # 2361
Vastaa Viestiin