Ilmastointilaite

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Ilmastointilaite

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Ilmastointilaitteen kompura olisi tarkoitus laittaa kiinni mun satkuun mutta on sellanen malli jossa ei niitä täyttö aukkoja ole laisinkaa. Meinasin ottaa tosta vanhasta kompurasta noi nipat jotka näyttää olevan autonventtiilin näköiset ja laittaa ne letkun välille T-haaroittimella.
Eli onnistuuko tälläinen?
Onko väliä mihin laittaa nipat letkuun?
Onko toinen aineen täyttö ja toinen paineistus nippa vai miten ne on?..
Ois hienoa saada jonkinlainen kuva koko ilmastointi systeemistä.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Kannattaa tosiaan muistaa, että korkeapainepuolella voi olla painetta 15 - 20 bar:a, joten liitokset on oltava todella kunnollisia. Mitä Mimmi tarkoitat tuolla kuumakaasu jutulla?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ahaa... Periaatteessahan sitä korkeapainepuolen liitintä ei välttämättä edes tarvita. Täyttö onnistuu pelkästään matalapainepuoleltakin ja alipaineen saa imettyä yhtälailla vain toista linjaa käyttäen. On autoja joissa on vain toinen täyttönippa ja joidenkin valmistajien ohjeissa neuvotaan käyttämään ainoastaan toista liitintä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Eli noissa vanhemmisas ilmastoinneissa taitaa olla noi täyttökohdat noissa kompuralle tulevissa alumiini mutkissa mut mun ässässä ei oo sellasia. Meinasin sahata sen putken poikki ja laittaa siihen putkeen T-haarotuksen johon nipat.
Tarviiko sen putken olla jotain erikoisen kestävää vai käykö normaali painelerku?
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Noissa taitaa sitten olla paria eri vaihtoehtoa täyttöpaikan suhteen.
16V:ssä yleensä on niissä alumutkissa mutta sellaistakin on missä täyttönipat on kompuran persiissä. Itellä on kahdessa satkussa ilmastointi ja 8V:ssä on täyttö suoraan kompuraan ja 16V:ssä niihin alumutkiin.
Ite olisin varovainen niitä letkuja/ putkia muutellessa. Varsinkin se korkeapainepuoli on siinä mielessä "vaarallinen" kun siellä tosiaan paine nousee helposti 20bar. Eli jos teet jotain omia muutoksia niihin, tee ne kunnolla tai teetä liitokset jossain alan liikkeessä. Mikään letkuklemmari hässäkkä ei tule pitämään varsinkin jos yrität puristaa letkua suoraa putkea vastaan missä ei ole sellaista lukitus"kaulusta" prässättynä. :!: Ilmastointivehkeissä on ihan oma letkunsa, mikä sietää pirunmoisen paineen voiteluöljyn ja kylmäaineen.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Paljonkos sitä ainetta pitäis tonne ilmastointilaitteeseen mennä grammoina kun on 900 Aero -90 ja siinä Sandenin kompura?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ilmastointilaite

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

olli siekkinen kirjoitti:Ilmastointilaitteen kompura olisi tarkoitus laittaa kiinni mun satkuun mutta on sellanen malli jossa ei niitä täyttö aukkoja ole laisinkaa. Meinasin ottaa tosta vanhasta kompurasta noi nipat jotka näyttää olevan autonventtiilin näköiset ja laittaa ne letkun välille T-haaroittimella.
Eli onnistuuko tälläinen?
Onko väliä mihin laittaa nipat letkuun?
Onko toinen aineen täyttö ja toinen paineistus nippa vai miten ne on?..
Ois hienoa saada jonkinlainen kuva koko ilmastointi systeemistä.
Vaihda se koko komressorin " peräpää " jos samanlaiset , ei muuten onnistu, koska nipat on alumiinia...... En kylläkään ymmärrä, miksi sinne pitää nipat saada, kun sen voi täyttää muualtakin järjestelmän osasta...ilman ranetuksia ja toimii paremmin...
PS..Kylmäaineet tulee muuten tosi pienestä reiästä " kuutamolle " kun esim..paineilma pysyy sisällä...
Terv...Kylmämies
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Nipat laitoin jo siihen kompuraan tulevaan laippaan ja ne on kunnossa mutta hyvä tietää paljon sitä ainetta menee ja missä sitä käyttää Jyppäkylässä täytettävänä.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Kurkkaapa tuota viestiketjua, onko noista tiedoista
mitään apua?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#287489
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin