Eli vika ei ole jakajan kannessa eikä johdoissa, tuskin tulpissakaan.
Oletko kokeillut että millaisen kipinän antaa irtotulppaan? Sininen voimakas on hyvä, kellertävä/punertava on huono joka viittaa puolaan/syttypäätteeseen koska kaikki muu on uusittu(mites pyörijä?).
Jos edellinen OK, niin mites polttoainepuoli? Pitääkö järjestelmä paineet?Anna auton seisoa puoli tuntia sammuksissa, löysää kaasuläppärungossa olevan kylmäkäynnistinventtiilin putkitulon nippa ja varo, bensa voi suihkuta voimakkaastikkin.. vähintään se muutama millilitra pitää tulla, eli enemmänkin kuin pelkkä liitos märäksi.
Jollei edellinen täyty, niin järjestelmä vuotaa paineet jonnekkin, vaihtoehtoina on mm. polttoainepumpun ulostulossa oleva takaiskuventtiili, rikkonainen painevaraaja, vuotava kylmäkäynnistinventtiili, vuotava suutin ja vuotava järjestelmäpaineensäädin.
Mahdollisesti vuotava kylmäkäynnistinventtiili on helppo todeta, sammutettuasi auton ruuvaat äkkiä kys. kapistuksen irti ja katsot että varttituntiin sieltä ei tipu yhtä pisaraa enemmän.. mieluiten ei sitäkään.
Suuttimien testaus on myös melkoisen helppoa. Siihen on kaksi tapaa, molemmissa suuttimet irroitetaan imusarjasta kahden suuttimen pakettina poistaen kiinnityslevyssä suuttimien välissä oleva ruuvi. Suuttimet suunnataan johonkin sopivaan kippoon ja startataan.. kaikista suuttimista pitäisi tulla samanlainen sumu ja samaan aikaan(jos jostain alkaa tulla myöhemmin, se suutin vuotaa ja se vaihdetaan). Toinen tapa on pistää hyppylanka polttoainepumpun releen tilalle kahden liitinpinnin välille*) ja purkaa tarvittavat heebelit tieltä, sekä nostaa käsin ilmamäärämittarin lautasta(muuten suuttimien osalta pätee sama kuin edellisessäkin tavassa).
Jos suuttimetkin antavat sekunnin tarkkuudella yhtäaikaa sumun eikä mitään muutakaan edellä mainittua vikaa ilmennyt, voidaan vielä irrottaa sytytystulpat kun moottori on ensin käynnistetty kolmella sylinterillä ja sammutettu ennen kuin neljäs kerkeää mukaan. Tulpat irti ja katsellen onko joku niistä märkänä.. jos, niin vaihdetaan kahden sylinterin tulpat keskenään ja testataan uusiksi, jos edelleen sama sylinteri ja suuttimien sumu oli OK, niin se kansipahvi tai kansi(ja jos eri sylinteri, niin tulppa sökö).
Kannen/kansipahvin vuotoakin voidaan itse selvitellä, hukkaantuuko nesteet? Tuleeko paisuntasäiliöön kuplia(satkussa siitä ohuesta letkusta)? Käytännöllinen ja melko varma keino on käyttää autoa korjaamolla/koneistamolla joka pystyy mittaamaan paisuntasäiliöstä mahdollisen pakokaasupitoisuuden.
*)Hyppyjohto relepohjan koskettimien napojen 30 ja 87 väliin, jolloin pumppu pyörii jatkuvasti. Hätätilassa tällä johtokikalla pääset myös tienposkesta pois polttoainepumpun releen hajotessa!
Näillä alkuun.. testaile ja kerrohan lopputulos tai kysy jos kysyttävää on.
