Outo sähkövika T8:n virranjakajassa.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Outo sähkövika T8:n virranjakajassa.

Viesti Kirjoittaja frost »

Herättelin tänään t8 satkuni talviunilta ja on aika alkaa miettimään tuota vanhaa vikaa joka on vaivannut jo jonkin aikaa.

Ongelma on se että auto käy kylmänä kolmella pytyllä. No tietysti tässä vaiheessa alan harrastajat alkavat tarjota viaksi kansipahvia. Kansipahvin vuotaminen ei kuitenkaan ole vian takana. Olen nimittäin huomannut että virranjakajan kannen uusiminen auttaa vaivaan, mutta vain hetkeksi. Uuden kannen vaihtamisen jälkeen auto toimi normaalisti muutaman päivän, kunnes taas alkoi se kylmänä kolmella käyminen. Avasin jakajan ja huomasin että uuden kannen kaikki neljä kuparista kontaktipintaa (eli ne joiden kautta pyörijä johtaa virran tulpanjohdoille) olivat pikimustia, juuri niiltä kohtaa joista pyörijä ohittaa kontaktin. Öljyä tuo töhnä ei voinut olla koska kansi oli sisältä täysin kuiva. Ainoaksi vaihtoehdoksi päättelin että mustuminen on johtunut kipinöinnistä, vaikutti kuin se "töhnä" olisi palanut kiinni kupariin.
Nyt voidaankin kysyä että mistä tuo mahdollinen kipinöiminen voi johtua? Mittailin puolan resistanssia ja luvut oli sitä mitä pitääkin. Kenties pääteaste hajalla? Viimeksi ostamani jakajan kansi ja pyörijä ovat ihan saabin merkkikamaa, eli niissä ei luulisi olevan vikaa... Vai onko muita hyviä ehdotuksia mistä moinen mustuminen voi johtua..? Kun saan tuon "vian" korjattua ja moottorin tukikumin vaihdettua niin sitten olisi t8 myynnissä :wink:
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Tai vuotaako öljyä jakajan sisään?ja edeleen siitä jakajaan kanteen :?
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Uudet johto (bougicord), uudet tulpat. En usko että vuotaa öljyä jakajan sisään koska koko kansi on muuten TÄYSIN kuiva. Kai sitä öljyä olisi muuallakin kuin juuri niissä kontakteissa?
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Eli vika ei ole jakajan kannessa eikä johdoissa, tuskin tulpissakaan.

Oletko kokeillut että millaisen kipinän antaa irtotulppaan? Sininen voimakas on hyvä, kellertävä/punertava on huono joka viittaa puolaan/syttypäätteeseen koska kaikki muu on uusittu(mites pyörijä?).

Jos edellinen OK, niin mites polttoainepuoli? Pitääkö järjestelmä paineet?Anna auton seisoa puoli tuntia sammuksissa, löysää kaasuläppärungossa olevan kylmäkäynnistinventtiilin putkitulon nippa ja varo, bensa voi suihkuta voimakkaastikkin.. vähintään se muutama millilitra pitää tulla, eli enemmänkin kuin pelkkä liitos märäksi.
Jollei edellinen täyty, niin järjestelmä vuotaa paineet jonnekkin, vaihtoehtoina on mm. polttoainepumpun ulostulossa oleva takaiskuventtiili, rikkonainen painevaraaja, vuotava kylmäkäynnistinventtiili, vuotava suutin ja vuotava järjestelmäpaineensäädin.

Mahdollisesti vuotava kylmäkäynnistinventtiili on helppo todeta, sammutettuasi auton ruuvaat äkkiä kys. kapistuksen irti ja katsot että varttituntiin sieltä ei tipu yhtä pisaraa enemmän.. mieluiten ei sitäkään.

Suuttimien testaus on myös melkoisen helppoa. Siihen on kaksi tapaa, molemmissa suuttimet irroitetaan imusarjasta kahden suuttimen pakettina poistaen kiinnityslevyssä suuttimien välissä oleva ruuvi. Suuttimet suunnataan johonkin sopivaan kippoon ja startataan.. kaikista suuttimista pitäisi tulla samanlainen sumu ja samaan aikaan(jos jostain alkaa tulla myöhemmin, se suutin vuotaa ja se vaihdetaan). Toinen tapa on pistää hyppylanka polttoainepumpun releen tilalle kahden liitinpinnin välille*) ja purkaa tarvittavat heebelit tieltä, sekä nostaa käsin ilmamäärämittarin lautasta(muuten suuttimien osalta pätee sama kuin edellisessäkin tavassa).

Jos suuttimetkin antavat sekunnin tarkkuudella yhtäaikaa sumun eikä mitään muutakaan edellä mainittua vikaa ilmennyt, voidaan vielä irrottaa sytytystulpat kun moottori on ensin käynnistetty kolmella sylinterillä ja sammutettu ennen kuin neljäs kerkeää mukaan. Tulpat irti ja katsellen onko joku niistä märkänä.. jos, niin vaihdetaan kahden sylinterin tulpat keskenään ja testataan uusiksi, jos edelleen sama sylinteri ja suuttimien sumu oli OK, niin se kansipahvi tai kansi(ja jos eri sylinteri, niin tulppa sökö).

Kannen/kansipahvin vuotoakin voidaan itse selvitellä, hukkaantuuko nesteet? Tuleeko paisuntasäiliöön kuplia(satkussa siitä ohuesta letkusta)? Käytännöllinen ja melko varma keino on käyttää autoa korjaamolla/koneistamolla joka pystyy mittaamaan paisuntasäiliöstä mahdollisen pakokaasupitoisuuden.

*)Hyppyjohto relepohjan koskettimien napojen 30 ja 87 väliin, jolloin pumppu pyörii jatkuvasti. Hätätilassa tällä johtokikalla pääset myös tienposkesta pois polttoainepumpun releen hajotessa!


Näillä alkuun.. testaile ja kerrohan lopputulos tai kysy jos kysyttävää on. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie lähtisin ton sytkäpuolen kanssa siitä, että vastusmittarilla kävisin kaikki seuraavat läpi: puolanjohto, tulpanjohdot ja pyörijän resistanssi. Bougicordit on about 5k ohmia/1metri. Monet muun merkkiset voi olla 10-20k ohmia/metri. 1 pytyn tulpanjohdosta ei siis pitäisi missään tapauksessa löytyä yli 20k ohmia ja muistakin mieluiten alla 10k. Noista metrilukemista voi siis laskea niitä arvoja... Pyörijässä pitäisi olla 1k. Esim. tuossa minun 99cc:n koneessa ostohetkellä oli 5k ohmia pyörijässä resistanssia. Se varmastikin välitti kipinää, mutta takuulla heikensi sitä jo heti alkumetreillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Oikein...tarjoan sitä "vikaa" kannesta, kansivuotaa vettä ja "kastelee" tulpan mutta todella vähän ja auto käy kolmella hetken aikaa.
Lääke:"Sokeripala" jäähdyttäjään ja korkki hieman auki ja jos vika poistuu olen oikeassa. Koita edes ja kerro miten kävi !
EI Saabia...tällä erää.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

En tarkkaa muista. Mutta eikös sytkässä pidä olla puolaan nähden oikea vastus/kuristin ja oikeat tulpan johdot. Eli jos kuristin ei kurista tarpeeksi ja tulpan johdot on mallia mclaren suprajohtavat, niin virta voi olla niin kova että nokeaa ja syö jakajan kontaktipinnat.

Jos putsaas jakajan kontaktipinnat ja pyöriän, onko mitään sulamaa/kulumia havaittavissa.?

Muistaakseni siis :roll:
Jos puhun ihan paskaa syytän siitä suomen armeijaa joka haittaa harrastus toimintaa ja vie alaspäin tietoutta. :)
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Tänään t8 toimi taas moitteettomasti kylmänäkin :D
No mittailin kuitenkin syttypuolen osia seuraavin tuloksin:
Pyörijä 1kohm
Puolanjohto 1.6kohm
Tulpanjohdot: 4.1, 3.5, 11.8 ja 2.9 kohm.
Yksi hieman poikkeava lukema johtuu siitä että yksi johdoista on boschin kaapeli. Jouduin ostamaan boschin kaapelin koska puoli vuotta vanhasta bougicord -sarjasta yksi kaapeli hajosi itsestään yön aikana (ja tämä on totta.. oli viimeiset bougit minulla..). Tähän kun lisätään vielä se että kone käy muutenkin kylmänä kolmella niin 4-2 = 2 joten kone ai jaksanut pysyä käynnissä laisinkaan kahden sylinterin voimalla.

Taidan sittenkin kaivaa jotkut vanhat kaapelit, pyörijän ja jakajan kannen tuolta miljoonalaatikosta laittaa ne paikoilleen. Alkaa tuntua siltä että mitä enemmän autoa huoltaa ja yrittää laittaa näitä "parhaaksi todettuja" osia niin sitä enemmän on murhetta :x

EDIT: ja laittaa tietty sokeria ja kanelia paisariin...
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Puola voi temppuilla silleen, että ku kylmänä ajaa tai lyhyen matkan, nii sytkä pelaa hienosti. Sit kun ajaa maantietä jonku satakilsaa, alkaakin sytytys pelaamaan huonommin ja huonommin. Omakohtaista kokemusta tällaisesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin