Tärinöitä kytkintä luistattaessa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Tärinöitä kytkintä luistattaessa

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Mistähän johtuu, että liikkeelle lähtiessä, kun ykkös-vaihteella kytkintä luistattaa, niin auto tärisee?

Toisena piirteenä on, että toisinaan kytkintä painettaessa kuuluu moottoritilasta ulinaa. Itse epäilisin kytkimen paine/irroitinlaakeria ulinan aiheuttajaksi.

- Voisikohan kytkintä luistattaessa esiintyvä tärinä myöskin aiheutua loppuunkuluneesta irroitinlaakerista?

Kommentoikaahan viisaammat.

Autohan on 900i vm.90, 8 venttiilisellä koneella.
Saab 900i vm.90 - 8 vent.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Hmm..niitä mahdollisia vikapaikkoja on varmaan jonkun verran..tietysti kaikki kytkimen vermeet ensimmäisenä paikkana.

Mutta tuosta tärinästä, eli auton kuin auton saa tärisemään kytkintä luistattamalla ja liian pienellä kaasulla. Uusimmissa autoissahan tuo ei vaan tunnu niin voimakkaasti.

Eli voisko tärinä olla liian pienestä kaasusta johtuvaa? Vai jatkuuko tärinä liian pitkään?
Viimeksi muokannut himmee, Ma Huhti 17, 2006 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Veikkaisimpa että asetelmassa on vikaa ja painelaakerikin
rupeaa olemaan lopussa jos tärinä nyt kauheesti
häiritse niin kovaa ajoa vaan ja sitten kun on remontti
niin kaikki kytkin osat uusiksi niin sillä korjaantuu.
Ari 1622
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itsellä teki 99 samaa, poltin kytkintä aavistuksen, niin loppui tärinät, liekö levy epätasainen tms? :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Voi olla myös kulunut vauhtipyörän silmälaakeri, öljyä levyllä, moottorin tuenta irti (varsinkin etummainen kiinnike)...
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Yleisin syy lienee kuitenkin epäpuhtaus kitkapinnoilla. Lefan konsti voi auttaa siihen. Pari reipasta mummo/ukki lähtöä liikennevaloista, niin eiköhän se siitä. :) Rasvanpoistoaine on kanssa ihan hyvää, jota käytetään jarrulevyjenkin putsaukseen, mutta on paloherkkää. Sitä käytettäessä on annettava haihtua kunnolla ennen käynnistystä yms.
900C -86
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ja jos tuo painelaakari on ehtoo puolella, niin siitähän kuuluu tyhjäkäynnilläkin sillaista siritystä.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin