etujarrulevyn kieroutuminen
etujarrulevyn kieroutuminen
Niin, ensimmäistä kertaa täällä ja apua hakemassa viisaammiltaan. Kyseessä 900c -88 ja ongelmana on se, että vasen etujarrulevy on kiero, eli ravistaa voimakkaasti jarrutettaessa maantienopeuksista. Autoon vaihdettiin molemmat jarrulevyt jossain vaiheessa(kun autolla oli ajettu n 210000), mutta 20000km:n jälkeen sama ongelma palasi. Sitten kokeiltiin vielä vaihtaa vanhaa suoraa levyä kieron uuden tilalle, mutta 10000km:n jälkeen sekin alkoi olla valmista tavaraa. Noita jarrulevyjähän ei vissiin saisi sotkea keskenään, mutta ei tilanne siitä huonontunut eikä korjaantunut. Ihmettelemme missä vika, kun jarrut toimivat muuten mainiosti, eikä etujarru laahaa. On ajateltu vaihtaa koko jarrusatula tehdaskorjattuun uuden levyn kanssa, mutta mahtaako auttaa. On myös ollut ajatuksena napakappaleen vaihto. Olisiko teillä tietoa ja vinkkiä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8093
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ottaako käsijarru eteen vai onko jo taakse ottavaa mallia? Jos ottaa eteen (siis käsijarru, joten eipäs nyt taas ajatella tuhmia siellä ), niin yksi kaukaa haettu syy voi olla se, että jos laittaa käppärin päälle kun etujarrulevyt on kuumat, niin levy jäähtyy epätasaisesti levy kieroutuu ajan saatossa. Vaatii kyllä sen, että levy on oikeasti kuuma, kun kässäri nykäistään päälle, eli siis todellakin kaukaa haettua...
EDIT: Takalevyissä ei samaa onkelmaa ole, sillä ne ei varmaan lämpene niin kuumaksi vaikka yrittäiskin...
EDIT: Takalevyissä ei samaa onkelmaa ole, sillä ne ei varmaan lämpene niin kuumaksi vaikka yrittäiskin...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vaikea sanoa mikä aiheuttaa, mutta ainakin kuumalla levyllä kunnon vesilammikkoon/lumipenkkaan ajamalla levyn saa kieroksi kokemukseni mukaan. Joskus sen saa jopa halkikin vesilammikkoon tarjoamalla, etenkin jos laikka alkaa olla jo kulunut ohuehkoksi.. meinaan katsastusmies meinasi repiä kilvet kotterostani kun jarrulaikka oli halki noin kymmenestä kohdasta..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
No, täytynee kattella tuota tehdaskorjattua satulaa vaikka. Käsijarru on taakse ottavaa mallia ja levyjen kieroutuminen äkillisen kylmän vaikutuksesta on tiedossa. Tuota jarrusatulan jumiutumista toispuoleiseksi en ole vielä tullut ajatelleeksi, joten täytyypä tutkailla. Renkaanvaihdon yhteydessä en ole kyllä havainnut että jarru laahaisi sitä normalia enempää, mutta kaikki vaihtoehdot on käytävä läpi. Kiito stähänastisesta, mutta jos jollakin on vielä oikein kuningasajatus, niin otetaan ihmeessä vastaan.
Hyvä on. Myönnetään että uudet levyt ovat B******n tavaraa, mutta syy miksi levyt alunperinkin vaihdettiin, oli juuri tuo kiero vasen etulevy(originaali). Kun siihen vaihdettiin B kokeilun jälkeen(kesti 20000km) suora orkkislevy toiseltapuolen, niin se pysyi suorana reilun 10000km. Vanhoissa on kulutuspintaa jäljellä ihan riittävästi, joten lieneekö niiden sorvaus onnistuisi? Eli korjaantuisikohan tuo ongelma maihtamalla jarrusatula ja orkkislevyt takaisin.
Sorvautus onnistuu. Levyyn on merkitty minimipaksuus, joten ota se huomioon. Tarkasta, että jarrusatula liikkuu molempiin suuntiin hyvin eli kevyellä voimalla pitää liikkua. Mäntä sisään ja panta ulos, samalla hyvä vaihtaa vähän jarrunestettä. Sitten napa - levy välin pitää olla ehdottoman puhdas. Levyt aina uusien palojen kanssa sisäänajoon.G-mies kirjoitti:Hyvä on. Myönnetään että uudet levyt ovat B******n tavaraa, mutta syy miksi levyt alunperinkin vaihdettiin, oli juuri tuo kiero vasen etulevy(originaali). Kun siihen vaihdettiin B kokeilun jälkeen(kesti 20000km) suora orkkislevy toiseltapuolen, niin se pysyi suorana reilun 10000km. Vanhoissa on kulutuspintaa jäljellä ihan riittävästi, joten lieneekö niiden sorvaus onnistuisi? Eli korjaantuisikohan tuo ongelma maihtamalla jarrusatula ja orkkislevyt takaisin.
Niin sen B******n tuotteen kuuluukin käyttäytyä. Lämpimänä jarrutettaessa levyt vääntyy (ei tarvi olla edes kuumat). Samoin jos on se etujarrujen kässärin vääntötyökalu niin se taipuu ennenkuin männät liikkuu. Ja jarrupaloissa osa jarrutustehosta on ohjattu vinkuvan äänen muodostamiseen.G-mies kirjoitti:Hyvä on. Myönnetään että uudet levyt ovat B******n tavaraa
Nimim. ostin saabin mieheltä jolla oli B******-lippis päässä
Mutta sitten kun kaikki mitä autostani hajosi seuraavan 30 000 km aikana vaihdettiin niin alkoi pelata yks jos toinenkin kohta. Ja mikä yllttävintä niin noissa hajonneissa osissa oli kummallinen merkintä joka alkoi B:llä.
Voihan olla, että aiempikin jarrulevysi on jo joskus vaihdettu korvaavaan tuotteeseen. Itselläni on ollut joskus jarruissa mäntä jumissa, mutta ei se ole aiheuttanut vääntyilyä.
Muitan tapauksen vuodelta -90 kun ajoin saabilla (vuosimallia en muista mutta ei kovin vanha) niin siinä oli ihan alkuperäisesti kieroontunut levy ja se oli vaihdettu jo kerran merkkikorjaamolla. Siihen ei löytynyt mitään järkevää selitystä mutta niin vain vääntyivät.