Nokkaketjuko jo vaihtoon?
Nokkaketjuko jo vaihtoon?
Saabillani oli eilen 340 000 huolto. Ihan perussetti heitettiin. Mutta asentaja mainitsi että nokkaketju alkaa olla jo vaihtokunnossa. Eipä sitten tulllut kysyttyä mitä kustantaa vaihtotyö, mutta koska kyseessä on merkkihuolto, voisi kuvitella että aika suolaisista hinnoista puhutaan...
Mitä tällainen vaihtotyö yleensä kustantaa jollain vähän pienemmällä pajalla? Onko kokemuksia? Vaikka tosisaabisti tietysti vaihtaa sen itse. Tiedän. Mutta kun ei ole tietotaitoa ja tallia...
Niin ja pitääkö ketjun kanssa uusia myös nokkapyörät? Ja ainakin O*elissa pitää uusia vesipumppu, eikai sentään Saabissa? ...se kun vaihdettiin juuri viime huollossa...
Mitä tällainen vaihtotyö yleensä kustantaa jollain vähän pienemmällä pajalla? Onko kokemuksia? Vaikka tosisaabisti tietysti vaihtaa sen itse. Tiedän. Mutta kun ei ole tietotaitoa ja tallia...
Niin ja pitääkö ketjun kanssa uusia myös nokkapyörät? Ja ainakin O*elissa pitää uusia vesipumppu, eikai sentään Saabissa? ...se kun vaihdettiin juuri viime huollossa...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vaihdoin kerran itse 2litraiseen tonnariin nokkaketjun. Kustansi 120mk (Bilteman lukollinen ketju) aikaa n. 1,5 tuntia. Tulpat pois, oikea etupyörä ilmaan, kiristin pois, venttiilikoppa pois, rättiä koneiston suojaksi, rälläkällä vanhasta ketjusta lenkki irti, uusi ketju lukolla kiinni vanhaan, muija pyörittämään etupyörästä (vaihde päällä), itse ohjailin ketjun paikoilleen, merkit kohdalleen, lukko kiinni (ehjä puoli pyörimissuntaan) kamat kasaan ja ajelemaan. Olisko yhtä helppo satkuun. Ei nimittäin vaihdu kumiremmi (yäk) mihinkään DOHC rimpulaan samoilla kustannuksilla ja samaan aikaan.
Ei paha...
Ei kuullosta ollenkaan pahalta operaatiolta... Mutta taidan olla kyllä senverran spede moottoriin liittyvien vaihtojen kanssa että saa nähdä saanko vaihtoa itse aikaiseksi...
Mutta hyvä tietää ettei nokkapyöriä tarvitse vaihtaa.
Niin ja O*elissa kuulemma täytyy vaihtaa siksi vesipumppu että se kiristää nokkahihnaa. Eli nokkahihna kulkee sen kautta tai jotain... Kaveri vähän valaisi asiaa kun sillä on juuri nokkahihnan vaihto edessä.
Miten muuten voi olla että nokkahihna täytyy uusia 60 000 välein? Kuullostaa kyllä aika oudolta?
No samapa tuo kun ei itse tarvitse tuskailla tuollaisten hommien kanssa.
Mutta hyvä tietää ettei nokkapyöriä tarvitse vaihtaa.
Niin ja O*elissa kuulemma täytyy vaihtaa siksi vesipumppu että se kiristää nokkahihnaa. Eli nokkahihna kulkee sen kautta tai jotain... Kaveri vähän valaisi asiaa kun sillä on juuri nokkahihnan vaihto edessä.
Miten muuten voi olla että nokkahihna täytyy uusia 60 000 välein? Kuullostaa kyllä aika oudolta?
No samapa tuo kun ei itse tarvitse tuskailla tuollaisten hommien kanssa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Kahteen Saabeistani vaihdatin ketjun. Kyllä sen yleensä äänestä kuulee, koska on aika. Alkaa rallattaa silleen kivasti, niin että se normaali Saab-suhina peittyy alle. Ketju kestää yleensä ainakin sen 300 tkm, yleensähän siinä käy niin, että ketjun kuluessa ja venyessä alkaa kiristimestä vara loppua ja kun kiristysvara loppuu, niin venyy vain ketju ja se alkaa vaikuttaa sytytysennakkoon ja silloin jo tyhmempikin tietää, että jotain on vialla.
Vaihdatin edellisen 6.5.2002, jolloin ketjun hinta oli 20 egee ja jotain hiluja kiristäjästä ja vaihto 100 euroa. Siihen kuului myös venttiilien säätö, kun oli 8v kaasutinkone palasäädöllä. Joten ei mikään karmea menoerä. Yleensä tarvitsee tehdä vain kerran Saabin eliniän aikana. Eikä muita kikkeitä ole tarvinnut vaihtaa koskaan.
Todella varma systeemi. Ai niin, vaihtopaikka oli yksityinen korjaamo, jossa homman hoiti vanha Scan-Auton asentaja
Vaihdatin edellisen 6.5.2002, jolloin ketjun hinta oli 20 egee ja jotain hiluja kiristäjästä ja vaihto 100 euroa. Siihen kuului myös venttiilien säätö, kun oli 8v kaasutinkone palasäädöllä. Joten ei mikään karmea menoerä. Yleensä tarvitsee tehdä vain kerran Saabin eliniän aikana. Eikä muita kikkeitä ole tarvinnut vaihtaa koskaan.
Todella varma systeemi. Ai niin, vaihtopaikka oli yksityinen korjaamo, jossa homman hoiti vanha Scan-Auton asentaja
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
No onneksi se vaihtotyö ei kustanna tuon enempää! En kyllä lähde sitä itse vaihtamaan, olkoonkin että kyseessä ei liene mikään amerikantemppu.
Kyllähän sen ketjun tosiaan kerran Saabin eliniän aikana voi vaihtaa, seuraavalla ketjulla sitten voi ajaa toiset 340 000....
Ja nämä og900:set on kyllä niin vahvoja autoja että ei näitä saa rikki kuin rikkomalla.
Yhden todella negatiivisen asian olen huomannut omassa Saabissani: -Kyseistä mallia ei valmisteta enään. Ja ng900 ei autona kiinnosta pätkän vertaa...
Kyllähän sen ketjun tosiaan kerran Saabin eliniän aikana voi vaihtaa, seuraavalla ketjulla sitten voi ajaa toiset 340 000....
Ja nämä og900:set on kyllä niin vahvoja autoja että ei näitä saa rikki kuin rikkomalla.
Yhden todella negatiivisen asian olen huomannut omassa Saabissani: -Kyseistä mallia ei valmisteta enään. Ja ng900 ei autona kiinnosta pätkän vertaa...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Re: Ei paha...
Helposti, taikasana on O*el! Ja kun vielä kaikissa malleissa kestäisivätkin katkeamatta/menettämättä hampaitaan sen vaihtovälin eli 60tkm, vaan kun ei vaikka vesipumppukin olisi vaihdettu ohjeen mukaisesti..MikkoA kirjoitti:
Miten muuten voi olla että nokkahihna täytyy uusia 60 000 välein? Kuullostaa kyllä aika oudolta?
No samapa tuo kun ei itse tarvitse tuskailla tuollaisten hommien kanssa.
Nimim. Anopin, appiukon sekä akan tienpäältä pois hinanneena(3*ascona) vanhalla arvottomalla satkun rojukasalla.. ja sittenkin senverta ripeästi että tokkohan olisi opeli ilman vetoapua sillätavalla kiihtynyt..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Heh heh...Aika paha...Nimim. Anopin, appiukon sekä akan tienpäältä pois hinanneena(3*ascona) vanhalla arvottomalla satkun rojukasalla.. ja sittenkin senverta ripeästi että tokkohan olisi opeli ilman vetoapua sillätavalla kiihtynyt..
Eipä senpuoleen, itsekin hinailin aikoinaan isäukon V*lvo 460:stä kuusi kertaa. Siinä kinnerissä kun hajosi milloin laturi, kytkin tai mikä milloinkin.
Ja AINA kyseinen "auto" sammui pahimpaan ruuhka-aikaan ja johonkin Helsingin vilkkaimmista risteyksistä....
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Ja senverran mulk*u on appiukko(kuten minäkin), että minun puolesta olisi saanut olla ja pysyä, mutta kun tuon akan kanssa pitäisi väleissä pysyä... toivottavasti akka ei lue tätä foorumia salaa..MikkoA kirjoitti:Heh heh...Aika paha...Nimim. Anopin, appiukon sekä akan tienpäältä pois hinanneena(3*ascona) vanhalla arvottomalla satkun rojukasalla.. ja sittenkin senverta ripeästi että tokkohan olisi opeli ilman vetoapua sillätavalla kiihtynyt..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Isäukolla oli ennen 900S:ää Opel Vectra, jossa nokkahihnan hampaan hävisi 30tkm ajon jälkeen. Syy: korjaamo ei vaihtanut hihnapyöriä. Hihnapyörät pitää ainakin Vectrassa vaihtaa joka toinen kerta tai varmuuden vuoksi aina. Ne kuluu!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eli millaista ääntä nokkaketju pitää kun se on vaihtokunnossa? Kun en perhana tiedä onko se ketju joka pitää ääntä konehuoneessa, sellaista "rapinaa"???
Mitä tuo sytytysennakko tarkoitti? Mistä sen vaihtotarpeen siitä huomaa?
Myönnän, olen aika käsi moottoreiden kanssa...
Mitä tuo sytytysennakko tarkoitti? Mistä sen vaihtotarpeen siitä huomaa?
Myönnän, olen aika käsi moottoreiden kanssa...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa